Gå til innhold

Barna vil ikke til far fordi han er «gjerrig». Dette er helt bak mål!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Eg skjønner greien med å ikkje ha tilgang til dusj! Eg og liker å telte i skogen, gjerne flere dager og, men jeg MÅ ha tilgang på "dusj". Kan fikses noe provisorisk og koke opp vann? Det gjør alltid jeg, får IKKE sove uten å spyle kroppen før jeg sovner. 

Telt ved en elv og heng opp en tarp eller noe så ungene får "dusje" . Plutselig er det kanskje ok alikevel? Eg hadde "dødd" uten å kunne dusje på tre dager liksom...  Da blir ikke ferie noe annet enn tortur og ikkje kos. 

Anonymkode: 4faeb...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke greit å tvinge barn på turer de ikke vil bli med på. Hør med barna hvorfor de ikke vil? Hva er det som er kjedelig/ ikke greit med turene med far? Unger trenger ikke bestemme alt, men syns ikke det er greit å tvinge de med på noe de absolutt ikke vil, da får de heller bli hjemme. 

Anonymkode: 0c917...e7a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er voksen, og har sovet i telt EN gang. Hatet det som pesten, så det ble med den ene gangen. Det er ubehagelig for mange å sove i telt, særlig i områder med mye mygg/innsekter, kalde netter osv. Jeg hater også å være svett og skitten, og å gå på do ute. Ja, man KAN tilpasse seg og bite tennene sammen. Men ferie er ikke tiden for å "tåle" ting og bite tennene sammen. Det er tiden for å slappe av og ha det hyggelig. For oss som hater teltferie, blir det ikke hyggelig. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke greit å tvinge barn på turer de ikke vil bli med på. Hør med barna hvorfor de ikke vil? Hva er det som er kjedelig/ ikke greit med turene med far? Unger trenger ikke bestemme alt, men syns ikke det er greit å tvinge de med på noe de absolutt ikke vil, da får de heller bli hjemme. 

Anonymkode: 0c917...e7a

De sier jo det - masse insekter, ikke dusj/do.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er problemet med mensen på telttur?

Anonymkode: 04723...ec0

For eksempel, at man ikke får vasket seg ordentlig.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (3 minutter siden):

For eksempel, at man ikke får vasket seg ordentlig.

Så du tror at  friluftdamer reiser hjem når de får mensen? I Naturen finns vann! 

Anonymkode: 3a95b...239

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk er hekt koko. Det kan jo faktisk være slik at ungene koser seg innenfor rimelighetens grenser når de faktisk har kommet seg ut på tur, og at det er den feedbacken far navigerer etter. Hvis ungene var pottesure og hadde det helt for jævlig på tur med endeløs klagesang, så tror jeg ikke far hadde giddet. Og basert på det TS skriver om at far har vært en høyt fungerende omsorgsperson, så tenker jeg at ungene hadde gitt klarere uttrykk for at de synes det var direkte grusomt mens de var på tur, altså at de er åpne om sine følelser med han. At det hadde vært kjekkere med en weekend i London eller en uke på Granka er en annen sak.   

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så du tror at  friluftdamer reiser hjem når de får mensen? I Naturen finns vann! 

Dette er ikke friluftskvinner vi snakker om! Det er tenåringer som ikke liker telttur og det som følger med det. 

Om de ikke vil til far pga telttur burde far heller være hjemme sammen med dem. Kanskje telte ut i hagen om det er så sykt nødvendig for ham. Det er ihvertfall ikke nødvendig for ungene! At fars interesser skal trumfe barnas interesser (eller deres mangel på sådan) syntes jeg er dårlig gjort av far. Tre uker sammen med barna der han bruker tiden på noe som gir dem alle noe, ikke bare ham selv. Om barna vil sitte hjemme hos han i tre uker kan de likevel bade sammen i elv/sjø og finne på gratisaktiviteter i nærmiljøet. Å tre camping livet nedover ørene på dem er bare ikke nyttig for noen og det gavner ikke forholdet deres en tøddel. Beklager, men her støtter jeg ungene: begge dere voksne må ta dere sammen og høre på barna deres!

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

luxifine skrev (1 minutt siden):

Dette er ikke friluftskvinner vi snakker om! Det er tenåringer som ikke liker telttur og det som følger med det. 

Jo men du spør om noe det er en enkel løsning på. 

luxifine skrev (1 minutt siden):

Om de ikke vil til far pga telttur burde far heller være hjemme sammen med dem. Kanskje telte ut i hagen om det er så sykt nødvendig for ham. Det er ihvertfall ikke nødvendig for ungene! At fars interesser skal trumfe barnas interesser (eller deres mangel på sådan) syntes jeg er dårlig gjort av far. Tre uker sammen med barna der han bruker tiden på noe som gir dem alle noe, ikke bare ham selv. Om barna vil sitte hjemme hos han i tre uker kan de likevel bade sammen i elv/sjø og finne på gratisaktiviteter i nærmiljøet. Å tre camping livet nedover ørene på dem er bare ikke nyttig for noen og det gavner ikke forholdet deres en tøddel. Beklager, men her støtter jeg ungene: begge dere voksne må ta dere sammen og høre på barna deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er forskjell på voksne damer som brenner for friluftsliv, og tenåringer som fortsatt synes mens er flaut og ekkelt, som ønsker å dusje ofte under mens osv. Rar sammenligning. Ja, det finnes vann i naturen. Kald og ekkel for tenåringsjenter.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Det er forskjell på voksne damer som brenner for friluftsliv, og tenåringer som fortsatt synes mens er flaut og ekkelt, som ønsker å dusje ofte under mens osv. Rar sammenligning. Ja, det finnes vann i naturen. Kald og ekkel for tenåringsjenter.

Så blir man voksen fort av å finne løsninger på problemer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckiness skrev (20 timer siden):

Hvor gamle er barna? Har litt å si. 
Sett gjennom hele tråden, men ikke funnet noe om det. Med mindre jeg har oversett. 
Er det barnas ord at han er gjerrig? 
Hater barna virkelig disse turene så mye? Litt rart om far faktisk gidder å legge opp til tur hvis det kun er sutring og klaging hele veien. Kanskje turene ikke er så gale som de gir uttrykk for? Men at de selvsagt aller helst ønsker seg en sydentur eller noe annet. 

Du kan nok ikke gjøre så mye. Annet enn å snakke med far og få frem hva barna sier om disse turene. Kanskje foreslå kortere tur, opphold på en eller flere hytter med strøm og vann? Avslutte turen med et par netter på et hotell i nærheten av der turen er lagt som motivasjon? Legge inn dager hvor det gjøres annen aktivitet enn tur, f.eks. høyt og lavt, badeland, en eller annen fornøyelsespark i nærheten av der de er. Eller kanskje bo på campingplass i telt? Så er det tilgang til dusj og do. Dette kan jo være sosialt for barna også. Møte andre barn. 

Og vet du noe om hans økonomi? Kanskje det er dette han får til? At det er en annen årsak bak det enn kun at det er hans hobby? 
Husk at barn ofte har mye å si på alt mulig. Uten at det nødvendigvis er dette de kommer til å se tilbake på som noe fælt senere i livet. De setter kanskje ikke pris på det nå. Men det kan godt være de setter pris på det senere i livet. 

De er 10 og 14 år. De har reist på disse turene i mange år. Ja, det er barna ord at han er gjerrig. De ber kun om innlagt vann. De ber ikke om hotell en gang, ei heller utlandet. Kun innlagt vann. 

Anonymkode: e1b47...359

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så blir man voksen fort av å finne løsninger på problemer. 

Så ferie er der for at man skal ha problemer. Så "koselig".

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De er 10 og 14 år. De har reist på disse turene i mange år. Ja, det er barna ord at han er gjerrig. De ber kun om innlagt vann. De ber ikke om hotell en gang, ei heller utlandet. Kun innlagt vann. 

Anonymkode: e1b47...359

Ikke sant? Det er ikke akkurat mye å be om. Det finnes GRATIS DNT-hytter. Eller man kan bli hjemme og ta dagsturer med sykkel, fisketurer i nærområdet osv, som også er gratis. De ønsker ikke å ligge i telt sammen med mygga og drite i et hull. Det er veldig forståelig.

Endret av Rosalilje84
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med en friluftsinteressert pappa. Riktig nok så droppet han stort sett telt, så vi sov i bilen. Og han hadde ei lita campingvogn på lengre turer, men vi lå aldri på campingplasser da han ikke hadde råd. Jeg har ikke et eneste godt minne fra de turene vi var på. Jeg ble spist opp av mygg, jeg var livredd både meitemark og fisk (fisketurer). Campingvogna sine turer husker jeg som et mareritt av øsende regn og innestengt i en lita vogn med bøker. Dette var altså før mobilens tidsalder.

jeg har alltid vært redd utedoer da de er fryktelig ubehagelige og jeg ble fortalt historier om folk som hadde ramlet ned i hullet i gamle dager. Dessuten lukter de vondt. Jeg hatet feriene som pesten og da jeg var 12, nektet jeg å være med lenger. Jeg ble heller hjemme og slappet av i ro og fred.

Det er ikke en ting disse turene har lært meg som er positivt. Om noe, så har jeg fått et stort hat mot skog og mark. Jeg begynte å droppe alt av skidager og turdager på skolen fordi jeg hatet det. Er heller aldri på skogsturer med ungene mine. Og jeg virkelig sliter med å oppmuntre dem til turdager på skolen i regnvær.

det er ikke alle som liker den type ferier. Og telt, er et klamt og svett mareritt. Samtidig som jeg fryser. Her må far tenke seg om både en og to ganger. Det er greit å ikke dra på luksusferier. Men han må kunne finne på ting som barna kan ha litt glede av også. Ikke kjøre egoløp hele veien. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye sarte sjeler som fader ikke hadde overlevd en uke på flukt her på KG…

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mye sarte sjeler som fader ikke hadde overlevd en uke på flukt her på KG…

Det er veldig stor forskjell på når man MÅ noe og når man ikke må. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadzia skrev (36 minutter siden):

Kan jo være greit med litt øvelse😀

Anonymkode: 76878...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kan jo være greit med litt øvelse😀

Anonymkode: 76878...288

Så smart! Du kan gå foran som et godt eksempel og vise oss andre hvordan vi skal øve oss på å leve på flukt! 

Anonymkode: b82c6...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadzia skrev (1 time siden):

You never rise to the occasion, you fall to the level of your training.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...