Gå til innhold

Barna vil ikke til far fordi han er «gjerrig». Dette er helt bak mål!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei de er virkelig ikke bortskjemt, herlighet alle har sine ønsker fr ferien, at man er barn betyr ikke at man ikke skal få med ønsker og meninger! Når foreldre legger opp til ferier helt uten å gidde å prøve å finne på noe barns også ønsker så er de bare egoistiske. Alle jeg kjenner ønsker en god ferie med barna sine og man  planlegger sammen sånn at alle får litt av det de ønsker 

Anonymkode: 41cca...bb3

Står det noe sted i denne tråden at far driter i ønskene fra sine barn? Ikke det nei?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grønnastar skrev (25 minutter siden):

Du får satse på det da 😉

Merkelig å skulle lære barna at de har medbestemmelse i ting, når de aldri har gjort noe for å ha retten til det.

Selvfølgelig skal de ha medbestemmelsesrett. Fordi de er en del av familien, man trenger ikke tjene opp retten til det. Merkelig å lære opp barna til å ha en slik transaksjons-tankegang selv innad i sin egen kjernefamilie. 

Anonymkode: 8c9bf...b97

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig skal de ha medbestemmelsesrett. Fordi de er en del av familien, man trenger ikke tjene opp retten til det. Merkelig å lære opp barna til å ha en slik transaksjons-tankegang selv innad i sin egen kjernefamilie. 

Du synes det er merkelig å lære opp barna til at penger betaler for ferien….?🤔

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men de bestemmer fortsatt ikke selv 

Anonymkode: 65ad2...e2d

Om du hadde vært på mekling så hadde nok barnet fått bestemt ja!

Anonymkode: ed937...a3f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnastar skrev (3 timer siden):

Dette har da ingenting med samværet å gjøre; det har med at barna vil bestemme hvor de skal på ferie. Og dette regulerer ikke barneloven. Barna kan heller ikke nekte å dra til far fordi han skal på en ferie de ikke liker, når ikke mor motsetter seg ferien heller. Hun har lovens fulle rett til å levere barna hos far til ferien.

Det dere refererer til, handler om helt andre ting enn feriedestinasjoner.

NOPE! HUN HAR I K K E den fulle rett etter at barna er fylt 12 år!! Det er derfor det heter BARNELOVEN! KOMMER du til mekling eller rettssak så hadde 12åringen fått igjennom at han ikke ville til far! Tro meg!! Du har ikke s mye makt som du tror lengre når bsrn blir større!!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg hadde vært flinkere på lengre friluftsturer med egne barn. Det bygger gode verdier for livet, og jeg hadde virkelig satt pris på om mannen (og en ev eks) hadde gitt barna denne bagasjen. Og er kanskje litt billigere i seg selv, men regner du med utstyr også, kanskje dyrere.

Bygg under alle mulighetene dette gir. Og vær kvalmt positiv til opplegget. Så kan du kanskje oppmuntre eksen til å ha en gulerot i enden. Her blir gjerne DNT turer planlagt med noko attåt. Som da vi uansett tenkte å ta en tur til London på høsten. Nå tar vi denne turen til Brattefjell, og blir på hytta noen dager. Og så...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har verdens beste eks, som er en super far for ungene våre. Virkelig! Men han er av den nøkterne rolige typen, som helst spiser matpakker fremfor lunsj ute. Ferier blir lagt til nærområde, og fridager brukes helst på å ordne og styre hjemme. Klær og utstyr kjøper han helst brukt. Ungene vil ikke til far i sommerferien fordi de skal på telttur og far «tvinger» dem med på tur i følge dem.

Barna skal være hos far i 4 uker denne sommeren. Vi deler sommerferien likt i mellom oss, vi har ellers delt bosted og 50/50. Ungene er godt kjent med far, men kvier seg for ferier hos han fordi de er så «kjipe» i følge dem. I fjor var ungene på hytte til hytte tur på fjellet sammen med far, en fantastisk opplevelse, men ungene hatet det og snakker enda om hvor fælt det var. 

Hva gjør jeg her? Jeg støtter IKKE ungene her. Føler det er ett ikke-problem, synes ungene er bortskjemte og har godt av turer i skog og mark. 

Anonymkode: c197b...eff

Hvorfor skal ungene på ferie turer de hater å være på og synes er kjedelige? Er det ikke en FAMILIE ferie eller er det en PAPPA ferie som ungene blir tvunget med på? Jeg hater at dette skjedde meg som barn. Far tvang alle til å sitte i bilen i mange timer hver dag i flere somre fordi HAN ville se hele Norge. Ga en god faen i hva vi andre ville. Hater bilferie som pesten nå. Og fy så egoistisk far var. Brydde seg faen om hva resten av familien ville.

La de slippe kjipe ferier som de hater. Barna deres er ment å være fullverdige familiemedlemmer som skal få stemmene sine hørt. Men ingen av dere bryr dere, og til og med mere de er bortskjemte. Man er ikke bortskjemt fordi man ikke liker hytte og telt. Hytte er kjedelig som fy og telt er nå veldig upraktis. La ungene få den ferien de ønsker seg. Stemmene deres skal telle også. Regner med du hadde meldt deg ut selv om du ble tvunget med noe du syntes var kjedelig. Tenk om noen var så frekk at de kaldte deg bortskjemt i tillegg til å tvinge deg likevel.

Anonymkode: 86ee8...b93

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Barn velger ikke hvor foreldrene skal dra på ferie. Barna «velger» heller ikke om de vil dra på ferie til far når det er 50/50. Det bestemmer de voksne.

Anonymkode: 04723...ec0

For en gjeng med diktatorer det er her inne. Barna er ikke eiendeler deres tar med på tur. De egne meninger og liker sin egne ting. Ikke få barn om ikke dere forstår dette.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

🫶👏

Anonymkode: 41cca...bb3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om far er rasjonell, og at man kan gå i dialog med han. Hva om man tar denne samtalen med han, og kanskje foreslår noe annet? Hva med en biltur, med overnatting i telt, opp til Nordkapp, og rundt hele Norge? Da får de noe nytt, og det koster noe mer, men fortsatt slik at far kan være nøktern med økonomi? Eller mer spennende, tur nedover i Europa, selv om det blir litt dyrere. Kanskje far også kunne hatt glede av en slik tur? Men da er det en fordel at han ikke har en 2002-model Datsun. 

Anonymkode: 34fd6...834

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor skal ungene på ferie turer de hater å være på og synes er kjedelige? Er det ikke en FAMILIE ferie eller er det en PAPPA ferie som ungene blir tvunget med på? Jeg hater at dette skjedde meg som barn. Far tvang alle til å sitte i bilen i mange timer hver dag i flere somre fordi HAN ville se hele Norge. Ga en god faen i hva vi andre ville. Hater bilferie som pesten nå. Og fy så egoistisk far var. Brydde seg faen om hva resten av familien ville.

La de slippe kjipe ferier som de hater. Barna deres er ment å være fullverdige familiemedlemmer som skal få stemmene sine hørt. Men ingen av dere bryr dere, og til og med mere de er bortskjemte. Man er ikke bortskjemt fordi man ikke liker hytte og telt. Hytte er kjedelig som fy og telt er nå veldig upraktis. La ungene få den ferien de ønsker seg. Stemmene deres skal telle også. Regner med du hadde meldt deg ut selv om du ble tvunget med noe du syntes var kjedelig. Tenk om noen var så frekk at de kaldte deg bortskjemt i tillegg til å tvinge deg likevel.

Noen må kanskje forholde seg til økonomi. Stakkars deg som fikk bilferie, jeg kjenner mange som aldri fikk ferie i det hele tatt. 

Anonymkode: 34fd6...834

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor kaller du han gjerrig i hovedinnlegget? Sier du til barna at det er en billig kjip ferie hos far? Du snakker med to tunger: han er gjerrig/teltur/matpakke/ikke restaurant og så sier du han er en god far. Men hvorfor kalle han gjerrig? Du kunne beskrevet han som jordnær/fornuftig/, men du velger å kalle han gjerrig. Kaller du han gjerrig i samtaler med barna også? 

Anonymkode: 49fc4...57b

Har allerede kommentert dette siden det merkelig nok er flere som misforstår dette - det er jo åpenbart ungene som har sagt at de ikke vil til far fordi (de mener) han er gjerrig. Derfor "gjerrig" i anførselstegn, formuleringen, og hele HI. Forstår ikke hvordan folk leser det annerledes?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forstår ikke helt hvorfor dette er ditt problem? Ungene må jo klage til far, ikke deg. Om de er hos far 50%, så får de prøve å overtale far til å ha en annen type sommerferie, når de er hos han. Du kan jo ikke bestemme hva far gjør med barna i hans sommeruker uansett 🤷‍♀️

Anonymkode: 73889...8c6

Jeg tror hun ønsker råd om hvordan hun skal støtte oppunder far på en god når ungene klager til henne, og oppmuntre dem til å ville være hos far.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barna er 10 og 14. De har gått på overnattingstur i skogen med far siden yngste var 5 år. 

Anonymkode: c197b...eff

Jeg vil si at barna har holdt ut veldig lenge. De har dratt på tur på fars premisser i mange år, men fremdeles elsker de ikke dette på lik linje som far.

jeg sier ikke at far må på luksustur med ungene, men han kan komme de litt i møte. Hytter med innlagt vann er faktisk ikke for mye å forlange. Det er et lite offer for far, men en stor glede for barnas del. 

Slik far legger opp løpet nå, så gruer jo barna seg til ferier med han. Hvorfor ønsker ikke far at de skal glede seg til å være med han?? Om han fortsetter, så vil de ikke være med han i det hele tatt på ferier. 14-åringen kan nekte allerede, og kan da kun sendes mot sin vilje (les: tvang fra mor). 

Anonymkode: e1b47...359

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har misforstått den loven temmelig radikalt hvis du tror at den betyr at barna skal diktere ferier og dermed pengebruk, noe som er saken i dette tilfellet.

Anonymkode: f171a...867

Ikke meg du svarer men hvis barna ikke vil på den faren insisterer på så kan de velge å ikke reise til far i ferien. Så da har faren valget mellom at han finner på noe ungene vil eller at de bare er hos mor i ferien. 

Anonymkode: 3a95b...239

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er bare ikke friluftsmennesker. På tide å respektere det.

Anonymkode: e7964...845

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ville bare sagt ti ungene at de ukene de er borte skal du også være i naturen. Så det er ikke et alternativ p velge god dekning og vannklosett..

Anonymkode: 4b089...815

Hallo!! Den andre ungen hennes er 14 år!! Du vet at barn bestemmer mer og mer etterfylte 12 år? Nei moren bestemmer ikke så mye nå nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker telturer men maks i 2 døgn. Etter to dager takler jeg dårlig å leve uten dusj, vann og do. Sånn er det bare. Og sånn er det bare med barna dine også,tenker jeg. De og far må inngå kompromiss. Man kan snakke om at de er barn og de bestemmer ikke, men har vært mamma selv i 25 år og har aldri planlagt ferie uten at hele gjengen har hatt medbestemmelsesrett. Vi er jo en familie, ergo vi bestemmer i lag. I år blir  det Stockholm da 15 åringen har så lyst å reise dit og telt/hengekøyeturer noen ganger i maks to døgn da yngste elsker det. Jeg bestemmer hytta(men med vann og strøm🤭) far henger på slep;) 
Å reise på ferie med en gjeng som ikke har lyst høres lite koselig ut. 

Anonymkode: 2b0ad...aac

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du hadde vært på mekling så hadde nok barnet fått bestemt ja!

Hahahaha. Du tror FVK gir barna noe bestemmelsesrett på feriedestinasjon?😂

NOPE! HUN HAR I K K E den fulle rett etter at barna er fylt 12 år!! Det er derfor det heter BARNELOVEN! KOMMER du til mekling eller rettssak så hadde 12åringen fått igjennom at han ikke ville til far! Tro meg!! Du har ikke s mye makt som du tror lengre når bsrn blir større!!!!

Hvilke M A K T tror du barna har til å velge FERIEDESTINASJON? I N G E N. Tro meg!! Barna kan uansett ikke kreve mekling eller sak om foreldreansvar.

For en gjeng med diktatorer det er her inne. Barna er ikke eiendeler deres tar med på tur. De egne meninger og liker sin egne ting. Ikke få barn om ikke dere forstår dette.

Jaja, barna kan gjerne betale for den ferien de har lyst på.

Ikke få barn om du ikke forstår elementær økonomi.

Ikke meg du svarer men hvis barna ikke vil på den faren insisterer på så kan de velge å ikke reise til far i ferien. Så da har faren valget mellom at han finner på noe ungene vil eller at de bare er hos mor i ferien. 

Nei, de kan ikke holde mor som gissel i fire uker fordi de ikke liker feriedestinasjonen til far🙄😂Mor har sine egne ting å gjøre i de fire ukene de skal være hos far, tross alt.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

men har vært mamma selv i 25 år og har aldri planlagt ferie uten at hele gjengen har hatt medbestemmelsesrett. Vi er jo en familie, ergo vi bestemmer i lag.

Ingen har noensinne bestemt feriedestinasjonen blant de jeg vokste opp med. Kjenner ingen foreldre på min alder som gjør det heller. Den eneste medbestemmelsesretten man har, er om man vil bli med eller ikke når man er moden nok til å bli igjen hjemme alene.

Det er tross alt foreldrene som betaler. Jeg spør da ikke barna mine om hvilken bil jeg skal kjøpe, hvilket hus jeg skal kjøpe, hvilken jobb jeg skal ha osv. Ærlig talt, jeg er den voksne.

Endret av Grønnastar
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Tja, er vel mer at de kan dra til far og velge å bli hjemme alene i boligen hans.

Anonymkode: 69f56...761

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...