AnonymBruker Skrevet 25. april #1 Skrevet 25. april Jeg har hatt en vikarstilling på 6 måneder fulltid. Fra og med 1 juni er jeg arbeidsløs og jeg vil søke dagpenger (har tjent nok). Det jeg ikke begriper er dette: "Datoen du søker om dagpenger fra har betydning for beregning av dagpengene dine." Dato, inntekt og beregning av dagpenger Vi beregner hvor mye du kan få i dagpenger basert på hva du har hatt i inntekt de siste 12 eller 36 månedene. Ønsker du å få med siste måneds inntekt, må du søke dagpenger tidligst fra den 6. i måneden etter. Årsaken er at vi får melding om inntekten din fra Skatteetaten den 5. i måneden. Hvis den 5. er en helg eller helligdag, får vi melding om inntekten din neste virkedag. Eksempel: Hvis du søker om dagpenger fra 1. til 5. mars, vil januar bli siste måned med inntekt som tas med i beregningen av dagpengene dine. Søker du om dagpenger fra 6. mars, vil februar bli siste måned med inntekt som tas med i beregningen. Hvis 6. mars er en lørdag, får vi inn inntekten din mandag 8. mars. Da må du søke dagpenger fra tirsdag 9. mars hvis du vil ha med inntekten din fra februar i beregningen. Jeg forstår ingenting? Fra 1 juni er jeg arbeidsledig, derfor ville jeg sendt inn søknaden i slutten av mai. Etter at. jeg har lest dette tolker jeg det slik at jeg bør vente med å levere søknad om dagpenger til 6 juni, for da får jeg med mai-lønnen også? Kan noen hjelpe meg med å begripe dette her? (får jeg ingenting fra 1- til 5 juni da??) Og så står dette: Når bør du søke? Du bør søke 2 uker før siste dag du har krav på lønn. Du kan tidligst få dagpenger fra den dagen du sender inn søknaden om dagpenger, og registrerer deg som arbeidssøker. Blir bare mer forvirret. Anonymkode: 145d5...f3e
AnonymBruker Skrevet 25. april #2 Skrevet 25. april Er ikke noen ekspert, men driver å søker dagpenger nå. Jeg forstår slik som at hvis du sender søknad mellom 1-5 juni, så er april den siste måneden de tar med i beregning for dine dagpenger. Dvs. de tar utgangspunkt i lønnen fra enten siste 12 (evt. 36 mnd) frem til april Mens hvis du søker fra 6.juni, så tar de med mai måned i beregningen. Du skal jo ikke jobbe 1-5 juni, så hvorfor er du bekymret for at dette ikke tas med i beregningen? Når det gjelder når du bør søke, så er vel siste gang du får lønn i juni. Slik at hvis siste lønning blir f.eks 20.juni, så bør du sende inn søknad ca.6 juni. Da passer også med at du ønsker at de regner med mai måned. Anonymkode: 75d7e...d70
AnonymBruker Skrevet 25. april #3 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er ikke noen ekspert, men driver å søker dagpenger nå. Jeg forstår slik som at hvis du sender søknad mellom 1-5 juni, så er april den siste måneden de tar med i beregning for dine dagpenger. Dvs. de tar utgangspunkt i lønnen fra enten siste 12 (evt. 36 mnd) frem til april Mens hvis du søker fra 6.juni, så tar de med mai måned i beregningen. Du skal jo ikke jobbe 1-5 juni, så hvorfor er du bekymret for at dette ikke tas med i beregningen? Når det gjelder når du bør søke, så er vel siste gang du får lønn i juni. Slik at hvis siste lønning blir f.eks 20.juni, så bør du sende inn søknad ca.6 juni. Da passer også med at du ønsker at de regner med mai måned. Anonymkode: 75d7e...d70 *Mente inkludert april Anonymkode: 75d7e...d70
AnonymBruker Skrevet 25. april #4 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er ikke noen ekspert, men driver å søker dagpenger nå. Jeg forstår slik som at hvis du sender søknad mellom 1-5 juni, så er april den siste måneden de tar med i beregning for dine dagpenger. Dvs. de tar utgangspunkt i lønnen fra enten siste 12 (evt. 36 mnd) frem til april Mens hvis du søker fra 6.juni, så tar de med mai måned i beregningen. Du skal jo ikke jobbe 1-5 juni, så hvorfor er du bekymret for at dette ikke tas med i beregningen? Fordi jeg trenger jo dagpenger fra 1 juni ... ? Om jeg søker den 6 juni så mister jeg jo nesten en uke med dagpenger (1-5 juni)? (jeg føler meg helt idiot når jeg leser på nav-sidene, jeg begriper ikke at dette skal være så vanskelig for meg å forstå ) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Når det gjelder når du bør søke, så er vel siste gang du får lønn i juni. Slik at hvis siste lønning blir f.eks 20.juni, så bør du sende inn søknad ca.6 juni. Da passer også med at du ønsker at de regner med mai måned. Anonymkode: 75d7e...d70 Jeg får min siste lønn 27 mai (dette er for hele mai måned). For å da få med mai måned virker det derfor som om jeg må vente med å søke til 6 juni, men jeg skjønner ikke dette med 1-5 juni... Anonymkode: 145d5...f3e
AnonymBruker Skrevet 25. april #5 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fordi jeg trenger jo dagpenger fra 1 juni ... ? Om jeg søker den 6 juni så mister jeg jo nesten en uke med dagpenger (1-5 juni)? (jeg føler meg helt idiot når jeg leser på nav-sidene, jeg begriper ikke at dette skal være så vanskelig for meg å forstå ) Jeg får min siste lønn 27 mai (dette er for hele mai måned). For å da få med mai måned virker det derfor som om jeg må vente med å søke til 6 juni, men jeg skjønner ikke dette med 1-5 juni... Anonymkode: Okei skjønner. Regnet med at din siste lønn var i juni. Men hvis siste lønn er i mai, så bør du søke to uker før dette. Ja, da vil de ikke regne med mai måned, men med mindre du kommer til å jobbe mye mer i mai så bør vel det ikke spille noen rolle at dette ikke tas med i beregningen? Så hvis jeg var deg hadde jeg bare søkt i mai, slik at du forhåpentligvis får dagpenger allerede i juni Anonymkode: 75d7e...d70
AnonymBruker Skrevet 25. april #6 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Okei skjønner. Regnet med at din siste lønn var i juni. Men hvis siste lønn er i mai, så bør du søke to uker før dette. Ja, da vil de ikke regne med mai måned, men med mindre du kommer til å jobbe mye mer i mai så bør vel det ikke spille noen rolle at dette ikke tas med i beregningen? Så hvis jeg var deg hadde jeg bare søkt i mai, slik at du forhåpentligvis får dagpenger allerede i juni Anonymkode: 75d7e...d70 Det har veldig mye å si på utregningen av dagpengene om jeg mister en hel måned med inntekt, spesielt siden jeg kun har jobbet i 6 måneder. Jeg tror jeg ringer nav til mandag for jeg forstår ikke opp ned på dette.... Anonymkode: 145d5...f3e
AnonymBruker Skrevet 25. april #7 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har veldig mye å si på utregningen av dagpengene om jeg mister en hel måned med inntekt, spesielt siden jeg kun har jobbet i 6 måneder. Jeg tror jeg ringer nav til mandag for jeg forstår ikke opp ned på dette.... Anonymkode: 145d5...f3e Ja, gjør det👍 Anonymkode: 75d7e...d70
endo Skrevet 26. april #8 Skrevet 26. april Jeg må innrømme at jeg blir både lei meg, sint og skuffet når jeg leser hva ts skriver. At nav fortsatt bruker et språk folk ikke forstår er helt utrolig. Trodde de startet et prosjekt for flere år siden på å forenkle språket.
AnonymBruker Skrevet 26. april #9 Skrevet 26. april Men altså - du kan vel søke dagpenger den 6.6.ish med startdato 1.6 . for å få med mailønnen? Man får ikke dagpenger bare fra den datoen søknaden sendes vel? Når du får lønn den 27.5. så varer disse pengene ut juni? Du må huske at på sluttlønnen din skal du og få utbetalt feriepenger både fra i fjor og for jan-mai i år. Anonymkode: 22afb...0b5
AnonymBruker Skrevet 26. april #10 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det har veldig mye å si på utregningen av dagpengene om jeg mister en hel måned med inntekt, spesielt siden jeg kun har jobbet i 6 måneder. Jeg tror jeg ringer nav til mandag for jeg forstår ikke opp ned på dette.... Anonymkode: 145d5...f3e Da tolker jeg det som du bør vente til 6. juni, hvis det er viktig for deg at du får med lønna fra mai med i beregningen. At de sier du bør søke før handler nok om at det tar litt tid å få søknaden gjennom, og at du vil kunne få et lengre opphold uten inntekt hvis du søker senere? Anonymkode: 95cba...b05
AnonymBruker Skrevet 26. april #11 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det har veldig mye å si på utregningen av dagpengene om jeg mister en hel måned med inntekt, spesielt siden jeg kun har jobbet i 6 måneder. Jeg tror jeg ringer nav til mandag for jeg forstår ikke opp ned på dette.... Anonymkode: 145d5...f3e Med mindre du har svært ulik lønn hver måned har det ikke noe å si, det er kun hvis du tjener mye mer i den siste måneden før du skal søke dagpenger at det har noe å si. Dagpengene beregnes ut fra et gjennomsnitt av lønn de siste 12 månedene. Om du tjener det samme hver måned vil det ikke ha noe å si om det er april eller mai som er den siste månedslønna. Om du kun har hatt lønn de 6 siste månedene så ønsker du å få med den siste lønna da den kan ha utslag på gjennomsnittet. Håper dette gjør det lettere å forstå ☺️ Anonymkode: ec36f...419
AnonymBruker Skrevet 26. april #12 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Med mindre du har svært ulik lønn hver måned har det ikke noe å si, det er kun hvis du tjener mye mer i den siste måneden før du skal søke dagpenger at det har noe å si. Dagpengene beregnes ut fra et gjennomsnitt av lønn de siste 12 månedene. Om du tjener det samme hver måned vil det ikke ha noe å si om det er april eller mai som er den siste månedslønna. Om du kun har hatt lønn de 6 siste månedene så ønsker du å få med den siste lønna da den kan ha utslag på gjennomsnittet. Håper dette gjør det lettere å forstå ☺️ Anonymkode: ec36f...419 Dette har jeg skjønt, men det jeg ikke begriper er at jeg ønsker jo også dagpenger i perioden 1 til og med 5 juni. Dersom jeg leverer søknaden den 6 blir jo ikke disse dagene tatt med? AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men altså - du kan vel søke dagpenger den 6.6.ish med startdato 1.6 . for å få med mailønnen? Man får ikke dagpenger bare fra den datoen søknaden sendes vel? Når du får lønn den 27.5. så varer disse pengene ut juni? Du må huske at på sluttlønnen din skal du og få utbetalt feriepenger både fra i fjor og for jan-mai i år. Anonymkode: 22afb...0b5 Jeg tror man gjør det skjønner du. Jeg tror datoen man søker faktisk har alt å si, men ....jeg skjønner jo ikke opp ned på faenskapet Anonymkode: 145d5...f3e
mommyaka Skrevet 26. april #13 Skrevet 26. april Husk dette å Du har mistet minst 50 prosent av den totale arbeidstiden din. Du har fått inntekten din helt eller delvis redusert. Du har hatt en inntekt på minst 186 042 kroner (1,5 G - Grunnbeløp) de siste 12 månedene, eller minst 372 084 kroner (3 G) de siste 36 månedene.
AnonymBruker Skrevet 26. april #14 Skrevet 26. april mommyaka skrev (11 minutter siden): Husk dette å Du har mistet minst 50 prosent av den totale arbeidstiden din. Du har fått inntekten din helt eller delvis redusert. Du har hatt en inntekt på minst 186 042 kroner (1,5 G - Grunnbeløp) de siste 12 månedene, eller minst 372 084 kroner (3 G) de siste 36 månedene. Alt det oppfyller jeg (ellers hadde jeg jo aldri tenkt å søke) Anonymkode: 145d5...f3e
AnonymBruker Skrevet 26. april #15 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette har jeg skjønt, men det jeg ikke begriper er at jeg ønsker jo også dagpenger i perioden 1 til og med 5 juni. Dersom jeg leverer søknaden den 6 blir jo ikke disse dagene tatt med? Jeg tror man gjør det skjønner du. Jeg tror datoen man søker faktisk har alt å si, men ....jeg skjønner jo ikke opp ned på faenskapet Anonymkode: 145d5...f3e Har du forsøkt å starte på søknaden for å se? Er fem år siden jeg søkte, og mener jeg oppga dato fra når jeg søkte om dagpenger, men kan være jeg husker feil eller har blitt endret. Kanskje du kan registrere deg som arbeidssøker allerede nå og sende dagpengesøknad i juni? Anonymkode: 22afb...0b5
AnonymBruker Skrevet 27. april #16 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 14.46): Men altså - du kan vel søke dagpenger den 6.6.ish med startdato 1.6 . for å få med mailønnen? Man får ikke dagpenger bare fra den datoen søknaden sendes vel? Når du får lønn den 27.5. så varer disse pengene ut juni? Du må huske at på sluttlønnen din skal du og få utbetalt feriepenger både fra i fjor og for jan-mai i år. Anonymkode: 22afb...0b5 Du kan tidligst få dagpenger fra den datoen du sender søknad. Så hvis ts venter til 6. juni, er dette dagen en får dagpenger fra. Anonymkode: 3863f...4c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå