AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:56 #21 Del Skrevet fredag kl 15:56 AnonymBruker skrev (1 time siden): Pappa døde nå nylig og jeg som enearving skal ikke overta dødsbo da jeg vet han hadde masse gjeld. Begravelsen kommer på ca 35000 (kun det nødvendigste) og jeg får 17 (?) i gravferdsstønad til NAV. Jeg vet ikke hvor jeg har det fra, men jeg trodde jeg kanskje fikk pengene pappa hadde på brukskonto, men man gjør vel sikkert ikke det når man ikke overtar dødsboet. Jeg har ingen å dele utgiftene med og klarer ikke en billigere variant. Døde langt unna hjemmet så han må kremeres der han er, minnelund og så en liten minnestund etterpå. Jeg bare forstår ikke hvordan jeg som 19 år gammel student skal finne penger til dette 😟 Anonymkode: ec90c...4d7 Jeg har ingen gode råd, ville bare sende deg gode tanker 🫶 Anonymkode: 28f6d...644 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:04 #22 Del Skrevet fredag kl 16:04 Vi tok offentlig skifte da min far gikk bort. Og da fikk vi beholde gjenstander. Men det som stod på konto gikk til begravelsen osv Anonymkode: 6e478...296 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:36 #23 Del Skrevet fredag kl 17:36 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Pappa døde nå nylig og jeg som enearving skal ikke overta dødsbo da jeg vet han hadde masse gjeld. Begravelsen kommer på ca 35000 (kun det nødvendigste) og jeg får 17 (?) i gravferdsstønad til NAV. Jeg vet ikke hvor jeg har det fra, men jeg trodde jeg kanskje fikk pengene pappa hadde på brukskonto, men man gjør vel sikkert ikke det når man ikke overtar dødsboet. Jeg har ingen å dele utgiftene med og klarer ikke en billigere variant. Døde langt unna hjemmet så han må kremeres der han er, minnelund og så en liten minnestund etterpå. Jeg bare forstår ikke hvordan jeg som 19 år gammel student skal finne penger til dette 😟 Anonymkode: ec90c...4d7 Uff, kondolerer!! Det korte svaret er ja , du må betale det. Gravsteinen vil komme i tillegg.. Men, se gjerne linken for muligheter, du kan også få støtte til transporten av han ❤️ Max støtten er ca 29 000, men skjønner det varier.. Hør med begravelsesbyrået! De har god oversikt! Er det ingen andre familie medlemmer som kan bidra noe? https://jolstad.no/blogg/hva-skjer-om-jeg-ikke-har-rad-til-en-begravelse/ https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/dodsfall/soke-gravferdsstonad/ Anonymkode: 149ec...2b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:19 #24 Del Skrevet fredag kl 18:19 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi tok offentlig skifte da min far gikk bort. Og da fikk vi beholde gjenstander. Men det som stod på konto gikk til begravelsen osv Anonymkode: 6e478...296 For å få offentlig skifte så skal der stilles sikkerhet for skiftet, da må ts betale inn et beløp i størrelsesordenen 40-45 000. Når ts sliter med å dekke begravelsen da hun er student, hvorda mener du da hun skal kunne stille en slik sikkerhet i tillegg til å dekke begravelse? Leser ikke folk hovedinnlegget, eller er dere bare opptatt av å svare for å svare? Stakkers ts som i tillegg til å takle et dødsfall også skal måtte sile ut seriøse og mindre seriøse svar, i tillegg til å ikke vite hva som er fakta og hva som er helt useriøst? Anonymkode: 72e98...512 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:21 #25 Del Skrevet fredag kl 18:21 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Pappa døde nå nylig og jeg som enearving skal ikke overta dødsbo da jeg vet han hadde masse gjeld. Begravelsen kommer på ca 35000 (kun det nødvendigste) og jeg får 17 (?) i gravferdsstønad til NAV. Jeg vet ikke hvor jeg har det fra, men jeg trodde jeg kanskje fikk pengene pappa hadde på brukskonto, men man gjør vel sikkert ikke det når man ikke overtar dødsboet. Jeg har ingen å dele utgiftene med og klarer ikke en billigere variant. Døde langt unna hjemmet så han må kremeres der han er, minnelund og så en liten minnestund etterpå. Jeg bare forstår ikke hvordan jeg som 19 år gammel student skal finne penger til dette 😟 Anonymkode: ec90c...4d7 Begravelse skal ha førsteprioritet over gjeld. Siste lønn/trygd dekker dette. Ta kontakt med den som styrer dødsboet. Anonymkode: bc3d6...b80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:28 #26 Del Skrevet fredag kl 18:28 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Uff, kondolerer!! Det korte svaret er ja , du må betale det. Gravsteinen vil komme i tillegg.. Anonymkode: 149ec...2b1 Det korte svaret er ikke ja... Du kunne i det minste lest tråden før du svarte, så ville du lært noe nytt og sluppet å forvirre en ungdom. Anonymkode: 0595d...ef2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:29 #27 Del Skrevet fredag kl 18:29 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For å få offentlig skifte så skal der stilles sikkerhet for skiftet, da må ts betale inn et beløp i størrelsesordenen 40-45 000. Når ts sliter med å dekke begravelsen da hun er student, hvorda mener du da hun skal kunne stille en slik sikkerhet i tillegg til å dekke begravelse? Leser ikke folk hovedinnlegget, eller er dere bare opptatt av å svare for å svare? Stakkers ts som i tillegg til å takle et dødsfall også skal måtte sile ut seriøse og mindre seriøse svar, i tillegg til å ikke vite hva som er fakta og hva som er helt useriøst? Anonymkode: 72e98...512 Den som krever offentlig skifte må dekke det om midlene ikke finnes i boet ja, men ts trenger ikke kreve offentlig skifte, bare avslå privat. Kreditorene vil så evt ta vurderingen om de vil ta offentlig skifte og dekke dette selv om boet ikke har penger til det. Om ingen krever offentlig eller provat skifte får man et såkalt flytende bo og ts vil ikke stå ansvarlig for noen utgifter. Alt vil da enten overføres til det offentlige som håndterer kreditorene eller en kreditor med mer å tape enn salæret til bobestyrer tar det som offentlig skifte for å hente inn noe av tapet. Anonymkode: 531a7...9af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:31 #28 Del Skrevet fredag kl 18:31 Snakk med banken til avdøde om hva de kan betale av utgifter direkte fra kontoen til vedkommende før skifteattest foreligger. Anonymkode: e4337...795 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet fredag kl 18:48 #29 Del Skrevet fredag kl 18:48 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Pappa døde nå nylig og jeg som enearving skal ikke overta dødsbo da jeg vet han hadde masse gjeld. Begravelsen kommer på ca 35000 (kun det nødvendigste) og jeg får 17 (?) i gravferdsstønad til NAV. Jeg vet ikke hvor jeg har det fra, men jeg trodde jeg kanskje fikk pengene pappa hadde på brukskonto, men man gjør vel sikkert ikke det når man ikke overtar dødsboet. Jeg har ingen å dele utgiftene med og klarer ikke en billigere variant. Døde langt unna hjemmet så han må kremeres der han er, minnelund og så en liten minnestund etterpå. Jeg bare forstår ikke hvordan jeg som 19 år gammel student skal finne penger til dette 😟 Anonymkode: ec90c...4d7 Hvordan vet du at han har mere gjeld eller formue? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:31 #30 Del Skrevet fredag kl 19:31 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den som krever offentlig skifte må dekke det om midlene ikke finnes i boet ja, men ts trenger ikke kreve offentlig skifte, bare avslå privat. Kreditorene vil så evt ta vurderingen om de vil ta offentlig skifte og dekke dette selv om boet ikke har penger til det. Om ingen krever offentlig eller provat skifte får man et såkalt flytende bo og ts vil ikke stå ansvarlig for noen utgifter. Alt vil da enten overføres til det offentlige som håndterer kreditorene eller en kreditor med mer å tape enn salæret til bobestyrer tar det som offentlig skifte for å hente inn noe av tapet. Anonymkode: 531a7...9af Før du svarer noen neste gang, så les både den du siterer og hva den du siterer svarer en annen bruker på. Dernest sett deg inn i temaet og hvordan ting fungerer, før du kommer med uttalelser som ikke stemmer med den virkelige verden slik den fungerer. Igne, det viktigste ts gjør, er å kontakte tingretten der avdøde bodde, eller der hun bor selv, dersom personen er død i utlandet. Anonymkode: 72e98...512 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet fredag kl 19:38 #31 Del Skrevet fredag kl 19:38 Hvis den avdøde har under en viss sum på konto, så dekker NAV alt av kostnader ift begravelse. Hvis personen har over denne summen, så trekkes det fra kontoen da begravelse har førsteprioritet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:58 #32 Del Skrevet lørdag kl 09:58 Kondolerer! Fryktelig situasjon du er i, men er du i kontakt med et begravelsesbyrå? De skal kunne hjelpe med evt. søknader om stønad fra NAV. Det er mange former for gravferd. Mange velger askespredning da det er for dyrt med støtte og til slutt gravplass når frigrav perioden på 20 år opphører. Men mange velger også en stein fra naturen som de får satt inskripsjon på. Sjekk med NAV først om du kan få noe stønad. Når det gjelder tidspunkt for gravferd så sier lovverket 10 virkedager så skal man begraves eller kremeres. Det er tilfeller hvor det kan gå lengre tid av ulike grunner, men de er ganske sjeldne. Dersom du trenger tid så kan kanskje kremasjon være et alternativ og man trenger ikke forhaste seg så mye da urnen skal være satt ned innen 6 mnd etter dødsfall. Lykke lykke til! Anonymkode: 5f7ab...097 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:59 #33 Del Skrevet lørdag kl 09:59 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kondolerer! Fryktelig situasjon du er i, men er du i kontakt med et begravelsesbyrå? De skal kunne hjelpe med evt. søknader om stønad fra NAV. Det er mange former for gravferd. Mange velger askespredning da det er for dyrt med støtte og til slutt gravplass når frigrav perioden på 20 år opphører. Men mange velger også en stein fra naturen som de får satt inskripsjon på. Sjekk med NAV først om du kan få noe stønad. Når det gjelder tidspunkt for gravferd så sier lovverket 10 virkedager så skal man begraves eller kremeres. Det er tilfeller hvor det kan gå lengre tid av ulike grunner, men de er ganske sjeldne. Dersom du trenger tid så kan kanskje kremasjon være et alternativ og man trenger ikke forhaste seg så mye da urnen skal være satt ned innen 6 mnd etter dødsfall. Lykke lykke til! Anonymkode: 5f7ab...097 Glemte å si at ofte i tilfeller som det du er i så kan kommune advokaten ta over og være ansvarlig for gravferd. Ofte velges da navnet minnelund (gjør det i byen jeg bor). Anonymkode: 5f7ab...097 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:46 #34 Del Skrevet lørdag kl 20:46 Tusen takk for alle svar! Tror jeg bare ringer tingretten mandag. Jeg kunne selvsagt ha valgt en billigere måte sånn sett, men han bodde 60 mil unna og «hjemmet» hans er her jeg bor. Det er her han vokste opp og alltid har kommet til i ferier så å begrave andre stender ville vært veldig rart. Jeg vet han har gjeld fordi han aldri har mestret penger og han aldri har eid noe eller kunne tatt opp noe på kreditt hvertfall de siste tjue årene. Men 100% sikker kan jeg jo ikke være før jeg får innsyn og jeg har forstått det sånn at jeg kan få innsyn uten og ta over dødsboet. Får ikke dekket frakt av han fordi han ikke er folkeregistrert her, så billigste er kremasjon der han er og så få han sendt hit med post. Billigste løsning er også minnelund istedet for gravsten så det har jeg bestemt meg for. Uansett blir totalkostnaden 32-350000 (uten minnestund, den tenkte jeg uansett å gjøre enkel med at familie tar med kaker selv og jeg har gratis lokale. Skal ta en ringerunde med tingrett, begravelsesbyrå osv mandag. Er jo to forskjellige begravelsesbyråer jeg må forholde meg til her (og har vært i dialog med, men kognitive evnen min er ikke tilstede og jeg husker ikke stort) og hodet har vært kaos, men begynner å lande litt etter sjokket nå i alle fall. Takk for kondolansene -ts Anonymkode: 565cb...981 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet lørdag kl 20:51 #35 Del Skrevet lørdag kl 20:51 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal ta en ringerunde med tingrett, begravelsesbyrå osv mandag. Er jo to forskjellige begravelsesbyråer jeg må forholde meg til her (og har vært i dialog med, men kognitive evnen min er ikke tilstede og jeg husker ikke stort) og hodet har vært kaos, men begynner å lande litt etter sjokket nå i alle fall. Takk for kondolansene -ts Anonymkode: 565cb...981 Kondolerer. Det er virkelig ikke lett å være pårørende i så ung alder. Det er vanskelig nok når man har blitt godt voksen. Jeg lurer litt på hva du mener med to begravelsesbyråer? Du trenger ikke hjelp av begravelsesbyrå for å sette urnen ned på minnelunden hvis det er dette du mener med to forskjellige begravelsesbyråer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:38 #36 Del Skrevet lørdag kl 21:38 Ulven skrev (44 minutter siden): Kondolerer. Det er virkelig ikke lett å være pårørende i så ung alder. Det er vanskelig nok når man har blitt godt voksen. Jeg lurer litt på hva du mener med to begravelsesbyråer? Du trenger ikke hjelp av begravelsesbyrå for å sette urnen ned på minnelunden hvis det er dette du mener med to forskjellige begravelsesbyråer. Et begravelsesbyrå som tar seg av kremeringsbiten og et her jeg bor for å arrangere selve begravelsen. Siste byrået koster ikke all verden da, men det er de som skal ordne dødsannonsen, hefter til kirken osv. Anonymkode: 565cb...981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:44 #37 Del Skrevet lørdag kl 21:44 Vi takket nei til arv. Var for det meste gjeld. Men fikk lov til å beholde verdier rundt 100000 hver. (vi er 3 stk) Utgiftene til begravelsen, ble trukket av konto, før resten blir fordelt. Anonymkode: d3f6f...c93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman Skrevet lørdag kl 21:51 #38 Del Skrevet lørdag kl 21:51 Kondolerer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet lørdag kl 21:56 #39 Del Skrevet lørdag kl 21:56 AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 17.04): Hei. Kondolerer! Du kan be om proklama fra tingretten. Da må alle avdødes kreditorer melde seg innen 6 uker, og du kan bestemme om du beholder eller fraskriver deg arven når du får oversikten. Bror min og jeg måtte fraskrive oss arven fra mor pga mye gjeld, men i vårt tilfelle bestemte tingretten at vi kunne få beholde de få eiendelene hun hadde og faktisk det som sto på kontoen (etter trygd kom inn, mellom 20-30 000 kr, som dekket begravelsen). Så be om råd / veiledning fra tingretten (vi møtte fysisk opp og fikk snakket med en saksbehandler). Verd å tenke på er at hvis du fraskriver deg arven, er at du mister også senere arv som pappaen din skulle hatt hvis han levde (f.eks fra gammel tante uten barn o.l). Ønsker deg lykke til og håper det løser seg for deg🤗 Anonymkode: 68f70...5b0 Dette stemmer ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:05 #40 Del Skrevet lørdag kl 22:05 AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 20.19): For å få offentlig skifte så skal der stilles sikkerhet for skiftet, da må ts betale inn et beløp i størrelsesordenen 40-45 000. Når ts sliter med å dekke begravelsen da hun er student, hvorda mener du da hun skal kunne stille en slik sikkerhet i tillegg til å dekke begravelse? Leser ikke folk hovedinnlegget, eller er dere bare opptatt av å svare for å svare? Stakkers ts som i tillegg til å takle et dødsfall også skal måtte sile ut seriøse og mindre seriøse svar, i tillegg til å ikke vite hva som er fakta og hva som er helt useriøst? Anonymkode: 72e98...512 Men hvis faren har mye gjeld og en sier ja til arv og ordne opp. Så kan fort regningen bli høyere en den summen. Så min far hadde gjeld på over 1 mill, hadde vi ille sagt offentlig skifte Så hadde vi fått all gjeld eller så må en si nei til arv. Og da kan en heler ikke ta evnt gjenstand hvis en har det som en ønsker Anonymkode: 6e478...296 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå