Gå til innhold

Må jeg virkelig betale ut fra egen lomme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pappa døde nå nylig og jeg som enearving skal ikke overta dødsbo da jeg vet han hadde masse gjeld.

Begravelsen kommer på ca 35000 (kun det nødvendigste) og jeg får 17 (?) i gravferdsstønad til NAV. Jeg vet ikke hvor jeg har det fra, men jeg trodde jeg kanskje fikk pengene pappa hadde på brukskonto, men man gjør vel sikkert ikke det når man ikke overtar dødsboet. 

Jeg har ingen å dele utgiftene med og klarer ikke en billigere variant. Døde langt unna hjemmet så han må kremeres der han er, minnelund og så en liten minnestund etterpå. Jeg bare forstår ikke hvordan jeg som 19 år gammel student skal finne penger til dette 😟

Anonymkode: ec90c...4d7

• Liker 1
  • Hjerte 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom det er penger på konto må jo det kunne brukes til begravelse. 

Anonymkode: 76f58...2c5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dersom det er penger på konto må jo det kunne brukes til begravelse. 

Anonymkode: 76f58...2c5

Ja, men ts vil ikke ta imot arv. Da tømmes alle kontoene og går til gjeldsnedbetaling. 

Anonymkode: 2f4ed...311

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Begravelsen kommer på ca 35000 (kun det nødvendigste) og jeg får 17 (?) i gravferdsstønad til NAV. Jeg vet ikke hvor jeg har det fra, men jeg trodde jeg kanskje fikk pengene pappa hadde på brukskonto, men man gjør vel sikkert ikke det når man ikke overtar dødsboet. 

Du får ikke pengene selv, men de kan brukes til begravelsen. Du må ordne deg formuesfullmakt slik at du får oversikt over pengene hans. Hvis han har penger på kontoen, sender du fakturaen for gravferden til banken.

Dette er litt kort fortalt, men det ordner seg hvis han har penger på konto. 

Til den personen over som sier at det går til gjeldsbetaling, så er det riktig, men gravferd har førsteprioritet. 

Endret av Meowmere
  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke noe med at den avdøde selv kan betale? 

Anonymkode: 8b85e...fa3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer! Ettersom han kremeres må ikke minnelund og minnestund skje umiddelbart, om det ikke er vikrig for deg. Hadde han ikke blitt kremert måtte begravelse skje innen 10 dager eller noe. Men du må ingenting så lenge han kremeres tror jeg.

Anonymkode: 6f5f0...ee6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Pappa døde nå nylig og jeg som enearving skal ikke overta dødsbo da jeg vet han hadde masse gjeld.

Jeg har ingen å dele utgiftene med og klarer ikke en billigere variant. Døde langt unna hjemmet så han må kremeres der han er, minnelund og så en liten minnestund etterpå. Jeg bare forstår ikke hvordan jeg som 19 år gammel student skal finne penger til dette 😟

Du skal ta en telefon til bostedet hans sin tingrett. https://www.domstol.no/no/finn-domstol/
Der har de veiledningsplikt mht hvordan du skal gå frem. 
Du skal og kunne få et dokument som sier at du er arving. Dette tar du med deg til banken og du skal da får innsyn i hans kontoer, innestående og gjeld. 
Dersom du absolutt ikke vil overta boet så kan du og overlate til NAV sosialkontor biten å betale for begravelse. 

Anonymkode: 72e98...512

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Her anbefaler jeg deg å ta en snakk med begravelsesbyrået. Dem sender regningen til hans dødsbo. Så trekkes det ifra boet. Siden du får stønad på 17000 så har skatteetaten funnet ut at han har penger på konto. Stønaden er på over 28000. Så da mener dem at han har resterende pengene. Snakk med dem. De hjelper deg. 

Anonymkode: e5094...782

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kondolerer! Ettersom han kremeres må ikke minnelund og minnestund skje umiddelbart, om det ikke er vikrig for deg. Hadde han ikke blitt kremert måtte begravelse skje innen 10 dager eller noe. Men du må ingenting så lenge han kremeres tror jeg.

Feil, ingenting sier at noen må begraves innen ti dager, dersom ikke ting rundt begravelsen er klarert. Der finnes lik som har lagt på kjøl på de store sykehusene i mer enn 6 måneder, fordi arvinger ikke finnes eller arvinger ikke vil ta ansvar. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Loven er 10 virkedager. Ikke 10 dager. Vesentlig forskjell. Og 10 virkedager er en veiledning. Så det kan gå lenger. 

Anonymkode: e5094...782

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV gir i utgangspunktet ikke penger dersom det er penger i boet.

Om du skal ta av boet, så må du ta kontakt med banken. Alt må være forhandsgodkjent. Faktura må rett til banken. I det du bruker midler, signerer noe, eller annet, så kan det bli brukt som at du har tatt over boet. 

Jeg aner ikke om hjemtransport anses som "nødvendig". For vår del dekket forsikringen (avdødes reiseforsikring) inkludert kremering og transport. Ellers ville det blitt vanvittig dyrt. Har du fulgt opp dette? 

Minnestund vil ikke bli dekket, verken av NAV eller bo, det er ikke nødvendig kostnad. 

Anonymkode: a95b4...7fe

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kondolerer! 
Du kan be om proklama fra tingretten. Da må alle avdødes kreditorer melde seg innen 6 uker, og du kan bestemme om du beholder eller fraskriver deg arven når du får oversikten.
Bror min og jeg måtte fraskrive oss arven fra mor pga mye gjeld, men i vårt tilfelle bestemte tingretten at vi kunne få beholde de få eiendelene hun hadde og faktisk det som sto på kontoen (etter trygd kom inn, mellom 20-30 000 kr, som dekket begravelsen). Så be om råd / veiledning fra tingretten (vi møtte fysisk opp og fikk snakket med en saksbehandler).

Verd å tenke på er at hvis du fraskriver deg arven, er at du mister også senere arv som pappaen din skulle hatt hvis han levde (f.eks fra gammel tante uten barn o.l). 
Ønsker deg lykke til og håper det løser seg for deg🤗

Anonymkode: 68f70...5b0

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du skal ta en telefon til bostedet hans sin tingrett. https://www.domstol.no/no/finn-domstol/
Der har de veiledningsplikt mht hvordan du skal gå frem. 
Du skal og kunne få et dokument som sier at du er arving. Dette tar du med deg til banken og du skal da får innsyn i hans kontoer, innestående og gjeld. 
Dersom du absolutt ikke vil overta boet så kan du og overlate til NAV sosialkontor biten å betale for begravelse. 

Dette TS!

Anonymkode: 0595d...ef2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke pengene men boet skal dekke begravelsen. Banken kan betale den med avdødes penger selv uten skifteattest. Hvis ikke det eksisterer penger så er jeg usikker. Det må jo finnes en løsning… og kondolerer. 

Anonymkode: b0cc8...3f6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snakk med begravelsesbyrået, mener du kan si ifra deg det som har med begravelsen å gjøre, staten eller kommunen tar over og ordner en begravelse, men du har ingenting du kan be om. du kan ikke komme med noen ønsker, alt blir på billigste måte, men han får en begravelse.

Anonymkode: 93279...bee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du sjekket om han hadde mer gjeld enn verdier? Vet om noen som fikk 28000 fordi den avdøde hadde mer gjerd enn verdi. Det at du ikke får mer, kan tyde på at verdiene er større. Sjekk med Tingretten

Anonymkode: 93279...bee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du få innsyn og sjekke at han virkelig har mer gjeld enn verdier. 

Anonymkode: a84f7...5a6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Verd å tenke på er at hvis du fraskriver deg arven, er at du mister også senere arv som pappaen din skulle hatt hvis han levde (f.eks fra gammel tante uten barn o.l). 
Ønsker deg lykke til og håper det løser seg for deg🤗

Anonymkode: 68f70...5b0

Hæ? Jeg fraskrev meg arv etter min far, på grunn av gjeld og 0 verdier. Samme situasjon som TS, enearving og fattig student. I fjor arvet jeg like fullt penger fra «en gammel tante uten barn» fra farssiden av familien. Var ikke noe snakk om at jeg ikke skulle få den arven, min far er jo død uansett, så han blir jo helt naturlig hoppet over…

Anonymkode: eb205...8d2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med tingretten og få formuesfullmakt, da får du innsyn i bank og skatteopplysninger. Det er også hos de du får utstedt proklama og om det viser seg å være mer gjeld enn verdier der du varsler at du ikke ønsker å påta deg privat skifte. Du bør ALLTID velge proklama, det er den eneste måten å få full oversikt over gjeld. OBS, allerede tinglyst gjeld trenger ikke meldes, altså gjeld til det offentlige, pant i bolig/bil osv. Så sjekk disse også.

Proklama koster deg rettsgebyret ofte x2 eller evt flere avhengig av hvor proklama går, normalt er det lysingsbladet og en plass til. Jeg betalte ca 3000 kr totalt sist jeg gjorde dette i Oslo i januar i år. Om det er penger i boet som dekker dette eller en kreditor tar på seg offentlig skifte får du det tilbake, dette har prioritet og i tilfelle offentlig skifte påtar de seg å betale proklama også så da betaler de dette.

Selve prosessen tar 7-8 uker fra start til slutt. Proklama varer i 6 uker men det går bort litt tid i saksbehandling, etter det har du ca 2 uker å velge om du vil ta privat skifte eller ei. De jobber ofte raskt i slike saker så jeg feks fikk meldt fra om at jeg ikke tok privat skifte samme dag som proklama utløp.

Løpende utgifter som strømregning, husleie, renter og så videre fortsetter i denne perioden så kostnadene fryses ikke bare så du vet det også.

Skulle det bli offentlig skifte vil du normalt få mulighet til å hente gjenstander av sentimental verdi, bilder og slike ting, ofte kan du også få kjøpe ut ting av verdi til en OK pris om de har høyere verdi men også sentimental verdi. Feks om han eide en klokke verdt litt eller har et servise eller slike ting bobestyrer mener kan selges.

Som mange nevner har begravelse/bisettelse prioritet i boet, dette betyr at eventuelle tilgjengelige midler som penger på konto skal dekke en nogenlunde rimelig bisettelse, altså kan kreditorer stille spørsmål rundt utgifter de mener er ut over normalen, feks dyre blomsteroppsatser, voldsomt dyre kister/urner, talere eller levende musikk men de strekker seg faktisk ganske langt som oftest. Finnes det ikke tilgjengelige midler er du desverre nødt til å betale selv, eller eventuellt la være å ta på deg bisettelse/begravelse. Det er en mulighet det også men som flere nevner er du da prisgitt det offentlige og kan ikke selv velge noenting nesten.

OBS, NAV kan komme i etterkant å kreve tilbake pengene de ga i støtte om det utbetales forsikring, du får penger fra boet eller lignende så hold oversikt over summer og slikt. 

Langt inlegg, jeg er midt i dette x2 selv nå😅

Anonymkode: 531a7...9af

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...