Gå til innhold

Kjønnsidentitet og behov for å plassere mennesker i båser.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Leser at Bella Ramsey sier hun angrer på at hun kom ut som ikke-binær, siden hun egentlig er gender-fluid.

Hva er poenget med alle disse båsene og merkelappene som folk absolutt skal sette på seg selv og andre?

Det finnes to kjønn (ser bort fra medisinske unntak), og alle er det kjønnet de er født som, uansett hvordan de er og hva de føler.

Det er fysisk lett å dele mennesker inn i hannkjønn og hunkjønn, så hva er poenget med å si at en kvinne er noe annet enn en kvinne basert på væremåte og følelser? En kvinne kan føle, like, kle seg, og oppføre seg  som en mann, men er likevel en kvinne.

Alle mennesker er ulike, og har ulik identitet. Hvorfor knytte identitet til kjønn? MÅ man være på en spesiell måte fordi man er en kvinne?

Bella Ramsey er en kvinne, og det vil hun alltid være. Hvorfor stå fram som noe nytt hver gang hun føler seg annerledes eller «har funnet seg selv»? Alle utvikler og forandrer seg gjennom et liv, men det betyr ikke at de blir et annet kjønn.

Man er en kvinne selv om man ikke føler seg som flertallet av andre kvinner, på samme måte som man er et menneske, selv om man ikke føler seg som flertallet av andre mennesker.

Hvorfor gjøre alt så komplisert for barn og unge som vokser opp nå. Holder det ikke at de lærer at de kan få være akkurat som de er, uansett om de er jente eller gutt? MÅ de absolutt plasseres i en bås og få en merkelapp på seg? Det må da føles mye enklere og friere å bare kunne være seg selv?

At barn lærer at de kan gå på hormoner og operere fysisk friske kropper basert på hva de føler er forfordeling. De bør heller lære at de er perfekte som de er. Ingen er født i feil kropp, og barn spesielt skal slippe å føle at det er noe feil på dem.

Hvorfor ikke framsnakke mangfold innenfor hvert kjønn, i stedet for å opprette flere og flere  båser, merkelapper og kjønn/kjønnsidentiteter? Jo flere båser det blir, jo trangere blir det i hver bås…

Endret av Tartufo
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en mann og er transe. Jeg har ikke behov for å sette meg i noen bås. Bryr meg ikke med HEN eller slikt.  går ute 70% som mann og resten som dame.  Mye mer som dame om sommeren og alltid i syden.. Hjemme bruker jeg nesten bare kjoler. Har ett namn som mann og ett som dame.  Er lei av alt tullet om kjønsindenitet.  Mne er klar på jeg ikke vil bli  sett nedpå fordi jeg ofte ser ut som dame. Jeg bruker dametoalett, men går ikke i fellesgarderobe på badeanlegg.  Har levd med dette lengeog vil ha det slik.

Anonymkode: d9b03...a14

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg er en mann og er transe. Jeg har ikke behov for å sette meg i noen bås. Bryr meg ikke med HEN eller slikt.  går ute 70% som mann og resten som dame.  Mye mer som dame om sommeren og alltid i syden.. Hjemme bruker jeg nesten bare kjoler. Har ett namn som mann og ett som dame.  Er lei av alt tullet om kjønsindenitet.  Mne er klar på jeg ikke vil bli  sett nedpå fordi jeg ofte ser ut som dame. Jeg bruker dametoalett, men går ikke i fellesgarderobe på badeanlegg.  Har levd med dette lengeog vil ha det slik.

Anonymkode: d9b03...a14

Så bra at du lever som du ønsker, og føler deg fri. Menn kan også gå i kjole, og/eller bruke sminke. Det er ikke klær og interesserer som bestemmer kjønn.

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor skal en gruppe i samfunnet finne opp nye ord for noe som egentlig ikke finnes?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Synd friske barn som føler seg annerledes enn flertallet i sitt kjønn får høre at det er dem det kan være noe galt med. De hadde trengt støtte og aksept, ikke høre at de kanskje ikke er det kjønnet de er født som. Kanskje vi er så opptatt av at alle skal passe inn, så "løsningen" på at noen føler seg annerledes blir å lage en ny bås de kan plasseres i? Det kan sikkert virke fint for den enkelte der og da, men det må være vanskelig å være barn og ungdom i dag, når man ikke engang kan føle seg sikker på om man er jente eller gutt... eller noe midt i mellom.

• Liker 7
Skrevet (endret)
Tartufo skrev (På 25.4.2025 den 15.12):

Leser at Bella Ramsey sier hun angrer på at hun kom ut som ikke-binær, siden hun egentlig er gender-fluid.

Hva er poenget med alle disse båsene og merkelappene som folk absolutt skal sette på seg selv og andre?

Det finnes to kjønn (ser bort fra medisinske unntak), og alle er det kjønnet de er født som, uansett hvordan de er og hva de føler.

Det er fysisk lett å dele mennesker inn i hannkjønn og hunkjønn, så hva er poenget med å si at en kvinne er noe annet enn en kvinne basert på væremåte og følelser? En kvinne kan føle, like, kle seg, og oppføre seg  som en mann, men er likevel en kvinne.

Alle mennesker er ulike, og har ulik identitet. Hvorfor knytte identitet til kjønn? MÅ man være på en spesiell måte fordi man er en kvinne?

Bella Ramsey er en kvinne, og det vil hun alltid være. Hvorfor stå fram som noe nytt hver gang hun føler seg annerledes eller «har funnet seg selv»? Alle utvikler og forandrer seg gjennom et liv, men det betyr ikke at de blir et annet kjønn.

Man er en kvinne selv om man ikke føler seg som flertallet av andre kvinner, på samme måte som man er et menneske, selv om man ikke føler seg som flertallet av andre mennesker.

Hvorfor gjøre alt så komplisert for barn og unge som vokser opp nå. Holder det ikke at de lærer at de kan få være akkurat som de er, uansett om de er jente eller gutt? MÅ de absolutt plasseres i en bås og få en merkelapp på seg? Det må da føles mye enklere og friere å bare kunne være seg selv?

At barn lærer at de kan gå på hormoner og operere fysisk friske kropper basert på hva de føler er forfordeling. De bør heller lære at de er perfekte som de er. Ingen er født i feil kropp, og barn spesielt skal slippe å føle at det er noe feil på dem.

Hvorfor ikke framsnakke mangfold innenfor hvert kjønn, i stedet for å opprette flere og flere  båser, merkelapper og kjønn/kjønnsidentiteter? Jo flere båser det blir, jo trangere blir det i hver bås…

Trist at alle må godta ting som strider mot vitenskapen uten nevneverdig diskusjon i frykt for å bli sett på som intolerant.

Tror utviklingen som skjer nå kun fører til mer motstand mot pride og det å være homofil, lesbisk eller bifil. Veldig synd.

Endret av Tartufo
  • Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (På 26.4.2025 den 9.38):

Hvorfor skal en gruppe i samfunnet finne opp nye ord for noe som egentlig ikke finnes?

Nå skal det vel sies at vi stadig kommer opp med nye ord som beskriver følelser og tanker som ikke har noen håndgripelig fysisk mening?

Anonymkode: 6e0f5...b0e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis jeg kaller deg mann så vil jo du være ukomfortabel med det, fordi du knytter ditt kjønn opp mot din identitet. Vi kan godt prøve å lære barn at de er perfekte i sin egen kropp, men det kommer til å være barn som føler seg feil uansett. Jeg visste at jeg var bifil lenge før jeg lærte noe ord for det, og om jeg hadde lært at det var noe som het bifil eller ikke, så ville ikke det forandret på hvordan jeg føler meg, men at jeg lærte det gjorde at jeg følte meg mye mindre alene. Du slipper ikke unna at barn ikke føler seg feil i kroppen sin bare fordi du ikke lærer dem om det, jeg frykter vel heller at det blir motsatt. I absolutt verste fall kan noen tro de føler seg feil i egen kropp, for så å innse at de ikke gjør det allikevel. Barn får ikke hormonbehandling eller operasjon sånn uten videre, så sjansen for at noen skal klare å få en irreversibel behandling før de selv klarer å se faren ved det er ekstremt liten.

Og vi har kommet opp med nye ord og begreper for ting siden tidenes morgen. Grunnen til at "rødløk" heter rødløk for eksempel er fordi det ikke fantes ett ord for "lilla" på den tiden rødløk ble oppdaget. Det er et eksempel på et ord eller begrep som vi har kommet opp med i "nyere" tid, til tross for at lilla er en farge som er ganske integrert som en separat farge nå i tiden.

Anonymkode: 4de27...feb

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvis jeg kaller deg mann så vil jo du være ukomfortabel med det, fordi du knytter ditt kjønn opp mot din identitet. Vi kan godt prøve å lære barn at de er perfekte i sin egen kropp, men det kommer til å være barn som føler seg feil uansett. Jeg visste at jeg var bifil lenge før jeg lærte noe ord for det, og om jeg hadde lært at det var noe som het bifil eller ikke, så ville ikke det forandret på hvordan jeg føler meg, men at jeg lærte det gjorde at jeg følte meg mye mindre alene. Du slipper ikke unna at barn ikke føler seg feil i kroppen sin bare fordi du ikke lærer dem om det, jeg frykter vel heller at det blir motsatt. I absolutt verste fall kan noen tro de føler seg feil i egen kropp, for så å innse at de ikke gjør det allikevel. Barn får ikke hormonbehandling eller operasjon sånn uten videre, så sjansen for at noen skal klare å få en irreversibel behandling før de selv klarer å se faren ved det er ekstremt liten.

Og vi har kommet opp med nye ord og begreper for ting siden tidenes morgen. Grunnen til at "rødløk" heter rødløk for eksempel er fordi det ikke fantes ett ord for "lilla" på den tiden rødløk ble oppdaget. Det er et eksempel på et ord eller begrep som vi har kommet opp med i "nyere" tid, til tross for at lilla er en farge som er ganske integrert som en separat farge nå i tiden.

Anonymkode: 4de27...feb

Men hvorfor knytte identitet til kjønn? Man kan være akkurat den man er, uavhengig av om man er kvinne eller mann.

Når kjønn knyttes opp mot identitet, kan barn og unge som ikke er kjønnsstereotype føle at de ikke passer inn. Samfunnets forventninger til det å være jente eller gutt, kan gjøre disse barna ukomfortable. 

Det blir feil å sammenlikne kjønn med legning. Kjønn bestemmes biologisk, mens legning bestemmes av følelser. Jeg er enig i at det er viktig å lære barn at det finnes ulike legninger, og at det går an å forelske seg i både jenter og gutter. Det vil gjøre at færre tror de er født i feil kropp. I noen kulturer tror f.eks. noen lesbiske at de er født i feil kropp, fordi det er tabu at en kvinne kan elske en annen kvinne.

Det er selvsagt naturlig med nye ord for ting som finnes, men det finnes kun to kjønn.

Endret av Tartufo
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå skal det vel sies at vi stadig kommer opp med nye ord som beskriver følelser og tanker som ikke har noen håndgripelig fysisk mening?

Anonymkode: 6e0f5...b0e

Men følelser har ingenting med kjønn å gjøre. Hva en person føler kan forandre seg, hvilket kjønn hun/han er forandrer seg ikke.

At barn lærer at hva de føler bestemmer hva de er, kan være vanskelig å forholde seg til, spesielt for barn som ikke er kjønnsstereotype. 

Å lære at det finnes mer enn to kjønn, kan komplisere mye for mange. Det å sette merkelapper på mennesker, eller plassere dem i båser, er ikke udelt positivt. 

Endret av Tartufo
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette 

+ Ryddet for avsporing/kommenter til moderering. 

Spørsmål rundt moderering tas på Private forumhenvendelser 

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Skrevet (endret)

Fint om noen av dere som er uenige med det som står i HI kommer med motargumenter i stedet for personangrep. Det er vanskelig å diskutere dette temaet på en seriøs måte, noe som er synd, da det er et tema som angår mange, også våre barn.

Endret av Tartufo
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...