Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor plager det dere at andre velger å feire 17.mai med champagnefrokost? Det kan være en flott feiring for de som ikke har barn.

Hvis man ikke ønsker å gjøre det selv, så er det bare å la være. Hvorfor skal man legge seg opp i hva andre gjør?

Anonymkode: d7fe8...c29

Så lenge du holder deg inne i ditt eget hus, driter jeg i om du er drita. 

Problemet er, som nevnt før, at fulle folk raver omkring ute blant alle ungene som skal kose seg på 17. mai, og ødelegger feiringen totalt for andre folk. 

Når din drikking faktisk går ut over andre, da HAR faktisk andre folk noe med det. 

Som sagt: de siste par årene har 17. mai-feiringen i Bergen sentrum, midt på blanke formiddagen når folketog og barnetog går, vært preget av fulle folk som raver omkring og spyr og slåss og er aggressive. DET er problemet. 

Anonymkode: f9cf0...edd

• Liker 6
  • Nyttig 10

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Da jeg vokste opp på 80- og 90-tallet var 17.mai en dag med masse god mat og topp steking, men kan ikke minnes at foreldrene våre drakk alkohol. Champagnefrokost og lignende var et fremmedord. Jeg husker 17. mai virkelig som "Barnas dag", der de voksne var med oss til byen på skolearrangemanger, og annet vi barna synes var moro.

For noen dager siden kunne man lese dette:

https://www.nrk.no/stor-oslo/bystyret-sier-ja-til-skjenking-fra-klokken-08-pa-oslos-utesteder-17.-mai-1.17392091

Jeg er hverken avholds eller religiøs, men skjønner virkelig ikke greia med at man MÅ ha alkoholservering fra kl.08:00? 

Anonymkode: d1742...f59

Du husker det som barnas dag fordi du selv var barn!

Ingen i min vennegjeng har barn. Vi skal ut å drikke i hovedstaden fra tidlig om morgenen. Det er et av årets høydepunkt. Skikkelig dagsfylla uten dårlig samvittighet! :D 

Anonymkode: 1024d...519

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor plager det dere at andre velger å feire 17.mai med champagnefrokost? Det kan være en flott feiring for de som ikke har barn.

Hvis man ikke ønsker å gjøre det selv, så er det bare å la være. Hvorfor skal man legge seg opp i hva andre gjør?

Fordi veldig mange av dere raver dritings rundt i offentligheten blant barn etter "frokosten", og dere skaper dårlig stemning med ekkel og ufyselig oppførsel.

Anonymkode: f5c95...f28

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så lenge du holder deg inne i ditt eget hus, driter jeg i om du er drita. 

Problemet er, som nevnt før, at fulle folk raver omkring ute blant alle ungene som skal kose seg på 17. mai, og ødelegger feiringen totalt for andre folk. 

Når din drikking faktisk går ut over andre, da HAR faktisk andre folk noe med det. 

Som sagt: de siste par årene har 17. mai-feiringen i Bergen sentrum, midt på blanke formiddagen når folketog og barnetog går, vært preget av fulle folk som raver omkring og spyr og slåss og er aggressive. DET er problemet. 

Det er jeg enig i. Men jeg tror flertallet som har champagnefrokost modererer seg. 

Så det er ikke alkohol på 17.mai som er problemet, men de som ikke klarer begrense seg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Kan ikke voksne folk få bestemme selv ? :D 

Der jeg bor sitter de fleste med en halvliter/en flaske prosecco på uterestaurantene og venter på og ser på barnetoget, som passerer rett forbi..

Ofte kombinert med frokost. Kjempekoselig 🙂 

Ingen er fulle - utenom russen og alle storkoser seg.

I år skal jeg til Syden - og jeg gleder meg til å feire med den norske kolonien der jeg skal - starte dagen med et glass prosecco på balkongen for så å gå ut, gå i tog, spise god mat og drikke mer prosecco :D 

Anonymkode: e24ba...8b6

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Der jeg vokste opp på 70- og 80-tallet var det 16.mai som var den store festdagen.  17.mai var det nok mange fyllesyke ungdommer og unge voksne som vandret rundt, men "helt om natta, helt om dagen" var mottoet, og alle gjennomførte familiefeiringen dagen etter tross en hard natt.

Anonymkode: 9b54f...2ae

• Liker 8
  • Hjerte 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen i min vennegjeng har barn. Vi skal ut å drikke i hovedstaden fra tidlig om morgenen. Det er et av årets høydepunkt. Skikkelig dagsfylla uten dårlig samvittighet! :D 

Så du har ikke dårlig samvittighet for å ødelegge 17. mai-feiringen for andre..? Du er såpass ego? Virkelig? Du synes det er helt ok å være drita med småbarn tilstede? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Her jeg bor, i Hellas, kan vi kjøpe alkohol hele døgnet om vi vil. Vi kan bestille en pizza og en flaske vin og Wolt leverer. Aviskiosken oppi gata selger vin, 1,5 liter til 3,50 euro. Vi kan drikke den alkoholen hvor vi vil, på gata, i parken, på stranda. De vennene jeg har som har barn drikker rett som det er alkohol foran dem, et glass eller to til lunsj, samme til middag.

Men selv om grekerne på årsbasis drikker mer alkohol enn nordmenn, så ser man ytterst sjelden skitfulle grekere, også sett i forhold til hvor ofte man ser skitfulle nordmenn. Jeg har bodd i Athen og bor nå i en mindre by, og det er den samme drikkekulturen begge steder, alkohol er gjerne en del av måltidet, men jeg har enda til gode, etter 25 år, å delta på en fyllefest eller et arrangement hvor jeg ble plaget av ravende, fulle grekere - ravende fulle utlendinger ser jeg rett som det er.

Så at de fleste nordmenn drikker et glass eller to med champagne til syttendemaifrokost er selvsagt helt uproblematisk. At noen blir ravende fulle har med norsk drikkekultur å gjøre, men vil man bli ravende full før barnetoget blir man det helt uavhengig av om barene er åpne eller ei. 

Men her på KG er man alkoholiker om man spiser en likørsjokolade, og liker man best vin til en god middag - eller champagne til syttendemaifrokosten, heter det seg at vi MÅ ha vin 😂 Diskusjonene blir alltid helt uten nyanser fra avholdsfolket side, så jeg sier min mening og trekker meg stille ut.

Anonymkode: 6936c...a08

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Der jeg vokste opp på 70- og 80-tallet var det 16.mai som var den store festdagen.  17.mai var det nok mange fyllesyke ungdommer og unge voksne som vandret rundt, men "helt om natta, helt om dagen" var mottoet, og alle gjennomførte familiefeiringen dagen etter tross en hard natt.

Jeg postet før jeg var ferdig 

Når 16.mai-festen ble til 17.mai-fest er jeg ikke sikker på, men de siste årene har det vært ubehagelig å stå på sidelinjen for å se på barnetoget.  Når fulle voksne støvler og snubler rundt, faller inn i toget, må løpe rundt hjørnet for å spy, det er uverdig oppførsel.

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skikkelig artig for alle som må oppleve dere, da spesielt barn. Men klart, så lenge dere får kose dere med dagsfylla, så er det innafor å drite i andre.

Anonymkode: 2cc4a...dd9

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Jeg undret meg over det samme da jeg så den overskriften. Hvorfor i alle dager er det nødvendig å begynne og drikke alkohol allerede klokka åtte denne dagen? Det har jeg aldri hatt behov for, og jeg kan ikke huske noen av mine venninner heller har hatt som tradisjon å starte drikkingen så tidlig. Det må være tradisjon i visse miljøer og hos "visse folk" som ser på nasjonaldagen som en eneste lang fyllefest, barn eller ei, og som sikrer seg ved å ta fri 18.mai fra jobb.

• Liker 1
  • Nyttig 3

Enig med deg ts. Det verste med 17. mai er å møte på alle de fulle folka i byen. Problemet for min del er at jeg må forholde meg til dem, og det hater jeg.

Jeg går nemlig sammen med elevene mine i 17.mai-toget i Oslo, og alle gangene jeg har gått har det vært en eller annen fyllefant som MÅ forstyrre barnetoget. Dette er skremmende for både barn og voksne.

Endret av SPOCA
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det handler vel egentlig mindre om champagnefrokosten i seg selv, men mer om alt fyllet. Folk er jo dritings allerede på formiddagen, så det er fulle folk i tog, taler og andre arrangementer. 

Anonymkode: 2cc4a...dd9

Dette. Champagnefrokost er ikke noe problem i seg selv, dersom den består av ett glass Champagne og det er det, eller man venter med neste til kvelden eller noe sånt. Men jo tidligere på dagen mange begynner, jo mer drikker de i løpet av dagen. Å drikke om morgenen fører til at mange drikker jevnt hele dagen, og til at det totale inntaket blir større enn om de hadde begynt senere. Det er ofte kjipt for folk rundt. Det er i de fleste samfunn også mindre akseptert å være beruset tidlig på dagen enn på kvelden, og når folk begynner så tidlig, varer jo også perioden de er fulle lenger. Når noen blir fulle, går det ikke bare utover dem selv, men også folk rundt. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Muligens fordi voksne folk får restriksjoner tredd over huene sine. 

I utlandet hvor man kan kjøpe alkohol døgnet rundt, er ikke dette noe stort problem. 

Anonymkode: ba2fa...663

akkurat. Er fransk og alltid tenkt at Nordmenn hadde et rart og vanskelig forhold til alkohol

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hovedsakelig fordi det er dritgøy. 

Anonymkode: 9313d...ab5

Jepp. Tidene forandrer seg.

Skål.

Anonymkode: c2be1...a12

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så du har ikke dårlig samvittighet for å ødelegge 17. mai-feiringen for andre..? Du er såpass ego? Virkelig? Du synes det er helt ok å være drita med småbarn tilstede? 

Jeg ødelegger for ingen. Har null dårlig samvittighet, det er helt korrekt.

Hadde jeg ikke fått drikke, så hadde det vært MIN feiring som ble ødelagt, så hvem som er ego her kan diskuteres.

• Liker 3
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig med deg, TS. Det er helt spinnvilt. Ikke mulig å vente med å ta seg et glass cava til kvelden heller, hermå det drekkes fra tidlig morgen 😅 17. mai er blitt det nye Magaluf- inkl. Bunad…

Anonymkode: 9cd63...b12

Bare å kjøre på. Opp til hver enkelt.

Endret av TheOneLinePuncher
Lol.
AnonymBruker

Jeg ødelegger for ingen. Har null dårlig samvittighet, det er helt korrekt.

Hadde jeg ikke fått drikke, så hadde det vært MIN feiring som ble ødelagt, så hvem som er ego her kan diskuteres.

Om du raver full omkring, så ødelegger du for småbarna, jo. Småbarn blir fort redde av fulle folk. 

Om feiringen din blir ødelagt av at du ikke får drikke alkohol midt på formiddagen, har du et alkoholproblem. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker

Om du raver full omkring, så ødelegger du for småbarna, jo. Småbarn blir fort redde av fulle folk. 

Om feiringen din blir ødelagt av at du ikke får drikke alkohol midt på formiddagen, har du et alkoholproblem. 

Om feiringen din blir ødelagt av at jeg drikker midt på formiddagen har du et barneproblem.

• Liker 8
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...