Gå til innhold

Kan få uføre pga angst/depresjon? Hva burde gjøre før kontakter nav?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heia, jeg er nå 37 og er ganske usikker om dette er noe jeg vil gå gjennom med, men nå begynner det bli såpass ille at det er blitt en konstant tanke.

Er det noen som har erfaring med hvordan man går framover?

Jeg sliter med jobbsøking, den siste jobben jeg hadde var perfekt for meg så å si, men sjefen var en bølle, det var så ille at NAV lot meg slutte og få dagpenger. Det er to år siden nå og ingen svarer på cv'er. Noe lignende skjedde rundt covid, perfekt jobb, men sjefen måtte si opp mange fordi han greide ikke tjene nok i den perioden.

Jeg hater å være konstant på jobbsøk, jeg var flink i min siste jobb og etter bare noen måneder lot sjefen la meg ta over nok til at han kunne dra på ferie, så jeg er ikke helt ubrukelig, jeg kan gjøre kontor ting, design, delegere oppgaver og passe på prosjekter. Men min kompetanse blir mindre og mindre siden ting blir mer og mer avansert nå til dags, og det er mer og mer vanskelig og lære og huske nye ting, så kan ikke akkurat selv-omskollere. Cv'en er så full av hull at det er en skam å sende den, men jeg har ikke noe valg.

Min veileder på nav gir rett og slett faen. Jeg har helseplager så jeg kan ikke stå lenge eller løfte ting, får noe smerter etter at jeg har sittet for lenge, og hun konstant sender meg "Er dette noe for deg?" om fysisk krevende jobber, selv om hun har fått melding fra legen. Covid var ingenting for meg siden jeg har essensielt selv isolert siden faren min døde når jeg var ung. Jeg har ikke hatt fysisk kontakt eller vært med noen siden da heller, og livsgleden er så lav at jeg kan bruke den til å pløye jord.

Hva må til for å få uføre i en slik situasjon? 

(Jeg vet, fy fy trygdesnylter. Det er ille, skam og fy. Men jeg vil bare ha nok til mat, husleie/strøm/nett og forsvinne i et hull av en billig hybel til jeg kreper. Jeg kommer ikke til å få kone, barn, hus eller bil, det er null å se fram til.)

Anonymkode: d8655...8c1

• Liker 1
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du må første søke aap..der vil si at din arbeidsevne er nedsatt iallefall 50 prosent. Så må du søke.. vente 15-19 uker på svar. Så kan du gå på aap i 3-20 år og kanskje få uføretrygd 

Endret av mommyaka
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier legen din? Går du i behandling? 

Du må først ta i mot behandling for din psykiske uhelse, før man kan si at du har varig nedsatt arbeidsevne. Du kan bli sykemeldt på dagpenger om du ikke kan jobbe nå. Du må begynne der.

Anonymkode: b32fd...0ab

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo først evt få AAP, og gå gjennom behandling og arbeidstiltak. Det er jo mye mulig du finner noe som fungerer for deg enten i form av terapi eller behandling. Det er først dersom du etter flere år (gjerne fort opp i 7-8 år) uten bedring, og hvor arbeidstiltakene ender i den konklusjon om at du ikke er arbeidsfør at uføretrygd kan bli aktuelt. Så du begynner litt i feil ende. Snakk med legen om å søke AAP, hvor du kan få arbeidsrettede tiltak og muligens også forbedre kompetansen din. 

Anonymkode: 930f2...56b

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke.. du har veileder på nav og lurer på om du skal kontakte nav? Er du på aap? Det første du burde gjøre er og ha et fellesmøte med fastlege , psykolog/ psykiater, veileder og veileders leder. Dere må bli enige om aap løpet. Om veileder gir faen og ikke hjelper deg kan du få ny veileder. Du kan ende med uføre, men du har en lang vei og gå. Så få legen eller psykolog til og innkalle alle til et møte om veien videre, hvor dine helseplager selvsagt skal bli tatt hensyn til i arbeidsutprøving. 

Anonymkode: a59a5...68d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet (endret)

TS her

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg skjønner ikke.. du har veileder på nav og lurer på om du skal kontakte nav? Er du på aap? Det første du burde gjøre er og ha et fellesmøte med fastlege , psykolog/ psykiater, veileder og veileders leder. Dere må bli enige om aap løpet. Om veileder gir faen og ikke hjelper deg kan du få ny veileder. Du kan ende med uføre, men du har en lang vei og gå. Så få legen eller psykolog til og innkalle alle til et møte om veien videre, hvor dine helseplager selvsagt skal bli tatt hensyn til i arbeidsutprøving. 

Anonymkode: a59a5...68d

Hun er der bare for å minne meg om å oppdatere aktivitetsplanen. Jeg har spurt både om omskollering, kurs og lignende men da sier hun at jeg må bare kontakte lånekassen og finne ut hva jeg vil studere. Hun bryr seg ikke om at jeg allerede har 10+ år med studentlån jeg sliter med å betale.

Jeg har klagd til lederen hennes men det ble ikke noe forandring såvidt jeg kan se. Jeg har til og med spurt om jeg kan komme inn for å hilse og så vi kan ta en prat, kanskje lage en plan, men da sa hun

nei takk, vi kan bare ta alt online.

Takk for tipset derimot, skal ta høre med legen om aap. Noe ide hvordan man går framover med psykolog/psykiater, er det noe jeg kan fikse gjennom legen? eller må jeg finne en selv og håpe nav kan potensielt dekke det?

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du må jo først evt få AAP, og gå gjennom behandling og arbeidstiltak. Det er jo mye mulig du finner noe som fungerer for deg enten i form av terapi eller behandling. Det er først dersom du etter flere år (gjerne fort opp i 7-8 år) uten bedring, og hvor arbeidstiltakene ender i den konklusjon om at du ikke er arbeidsfør at uføretrygd kan bli aktuelt. Så du begynner litt i feil ende. Snakk med legen om å søke AAP, hvor du kan få arbeidsrettede tiltak og muligens også forbedre kompetansen din. 

Anonymkode: 930f2...56b

Takk, da har du allerede gjort en mye bedre jobb enn veilederen min, skal bestille time hos lege og høre med henne.

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hva sier legen din? Går du i behandling? 

Du må først ta i mot behandling for din psykiske uhelse, før man kan si at du har varig nedsatt arbeidsevne. Du kan bli sykemeldt på dagpenger om du ikke kan jobbe nå. Du må begynne der.

Jeg har flyttet og fått ny lege, så jeg må ta det opp med henne, men takk for tipset, skal lese opp mer på dette.

Delryddet,fjernet sitering av slettet innhold.

Chantielle mod.

Endret av Chantielle
  • Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver selv at du ikke er helt ubrukelig. Og «slite med jobbsøking» er ikke en diagnose. Jeg håper du får hjelp til å finne veien videre, og ender med en jobb du blomstrer i.

Du kan forresten selvfølgelig omskoleres, enten ved studier (nav-støttet pga helseplager) eller å være voksen-lærling.

Start med å be om et møte med nav, kanskje hos en karriereveileder?

Anonymkode: 843cb...46f

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver selv at du ikke er helt ubrukelig. Og «slite med jobbsøking» er ikke en diagnose. Jeg håper du får hjelp til å finne veien videre, og ender med en jobb du blomstrer i.

Du kan forresten selvfølgelig omskoleres, enten ved studier (nav-støttet pga helseplager) eller å være voksen-lærling.

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt, samt svar til dette.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

Du er jo ikke syk? Arbeidsevnen din må være under 50% for å i det hele tatt kvalifisere for arbeidsavklaringspenger. Det gjelder da alle typer jobber.

Anonymkode: c9373...71e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvordan går jeg fram med slik møte for opplæring? Min veileder sendte meg til lånekassen eller en link der det står ting jeg ikke helt skjønner meg på. Hun er ikke interresert i å veilede meg gjennom processen, eller engang møte opp. Jeg har hatt hun i over et år nå og hun sender meg jobber som legen har sagt jeg ikke kan gjøre og hun vil ikke møte heller.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er jo ikke syk? Arbeidsevnen din må være under 50% for å i det hele tatt kvalifisere for arbeidsavklaringspenger. Det gjelder da alle typer jobber.

Skulle ønske alle leger kunne diagnosere så kjapt og effektivt gjennom en tråd på nettet. Men godt å vite at det er bare fysiske skader som gjelder.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan du ikke lese Det står jo om kroppslige plager. 

Anonymkode: bc6cf...fb8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sykemeldt et år. Behandling, App, behandlinger. Nav arbeidsutprøving osv osv opptil 10 år før uføretrygden kan bli innvilget. 

Anonymkode: 4a5e6...940

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sykemeldt et år. Behandling, App, behandlinger. Nav arbeidsutprøving osv osv opptil 10 år før uføretrygden kan bli innvilget. 

Anonymkode: 4a5e6...940

Takk, skal sette opp time med legen og forhøre meg mer henne. Noe ide hva slags arbeidsutprøvning det kan bli? Nav sliter med å finne kurs eller jobber jeg kan ta allerede, men de har tilgang til abrbeidsplasser for å teste slikt?

Skrevet

Der er legen din som søker ufør for deg. Du kontakter fastlegen og ikke NAV. De kan ikke gjøre noe for deg uten søknad fra fastlegen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (7 minutter siden):

Der er legen din som søker ufør for deg. Du kontakter fastlegen og ikke NAV. De kan ikke gjøre noe for deg uten søknad fra fastlegen. 

Takk, skal sjekke med henne. Jeg googlet litt rundt her og der men noen gamle svar sa at legen har ikke noe med uføre og bare Nav har kontroll på dette.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk, skal sette opp time med legen og forhøre meg mer henne. Noe ide hva slags arbeidsutprøvning det kan bli? Nav sliter med å finne kurs eller jobber jeg kan ta allerede, men de har tilgang til abrbeidsplasser for å teste slikt?

Nav bruker arbeidsrettede tiltak for å kartlegge arbeidsevnen. Det kan være alt fra samtaler til korte og lengre arbeidsutprøving. Det kan være på en ordinær arbeidsplass eller en skjermet arbeidsplass. Alt ettersom behovet. Utredning og behandling i helsevesenet er også svært viktig i avklaringen. 

Mtp jobb så har Nav også tiltak som kan hjelpe deg med å komme ut i jobb. Avklaringstiltaket, oppfølgingstiltaket, arbeidsforberedende trening og jobbspesialist (ams) er gode tiltak for å få hjelp til å komme i jobb. Alt ettersom hva slags behov man har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (9 minutter siden):

Nei. Man sender selv søknaden om ufør. Men det er en lang vei dit. Det er viktig at man har god kontakt med fastlegen. For utredning og behandling er en stor del av aap og veien mot ufør. Når man søker om aap så ber Nav om en legeerklæring, det er der man starter. Så derfor er det viktig at man er i kontakt med fastlegen sin.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her

Hun er der bare for å minne meg om å oppdatere aktivitetsplanen. Jeg har spurt både om omskollering, kurs og lignende men da sier hun at jeg må bare kontakte lånekassen og finne ut hva jeg vil studere. Hun bryr seg ikke om at jeg allerede har 10+ år med studentlån jeg sliter med å betale.

Jeg har klagd til lederen hennes men det ble ikke noe forandring såvidt jeg kan se. Jeg har til og med spurt om jeg kan komme inn for å hilse og så vi kan ta en prat, kanskje lage en plan, men da sa hun

nei takk, vi kan bare ta alt online.

Takk for tipset derimot, skal ta høre med legen om aap. Noe ide hvordan man går framover med psykolog/psykiater, er det noe jeg kan fikse gjennom legen? eller må jeg finne en selv og håpe nav kan potensielt dekke det?

Takk, da har du allerede gjort en mye bedre jobb enn veilederen min, skal bestille time hos lege og høre med henne.

Jeg har flyttet og fått ny lege, så jeg må ta det opp med henne, men takk for tipset, skal lese opp mer på dette.

Delryddet,fjernet sitering av slettet innhold.

Chantielle mod.

Omskolering er svært vanskelig få via nav, da skal du ha en varig diagnose som gjør at du ikke kan jobbe med noe du er utdannet innenfor, og heller ikke mulighet til å bruke kompetansen din til noe annet.

Og hvis du har 10+ år med studiegjeld allerede, altså du har allerede fått støtte for flere år mer utdanning enn hva lånekassen normalt gir støtte til, så burde noe av denne kompetansen kunne brukes til noe. Hva har du studert, som har gitt deg studielån for mer enn de maksimalt 8 årene lånekassen gir?

Og hvilken omskolering mener du nav skal gi, hvis du mener at du ikke kan studere noe selv fordi det er for vanskelig lære nye ting? Omskolering via nav er helt vanlig studier, eneste forskjellen er om man får aap eller studielån...

For å få psykolog, så må du enten få henvisning fra lege, eller finne privatpraktiserende selv. Nav dekker ikke noe behandling. Får du det via fastlege, så betaler du egenandel opp til frikort. Velger du privatpraktiserende så betaler du alt selv.

Du søker selv om uføretrygd hos nav, det gjør du når nav åpner opp for det. Men nav åpner ikke opp for at du kan søke før du er helt avklart. Det vil si at det foreligger nok dokumentasjon fra helsevesenet på at du har gjennomført det som er av behandling uten bedring, og at det ikke finnes mer behandling/medisin/tilpasning for å bedre din arbeidsevne, eventuelt at du har vært igjennom det nav har å tilby av utprøving i ulike yrker, det vil si de vil prøve deg ut i arbeidspraksis det det er hensiktsmessig.

For øvrig er det ulike avdelinger på nav som bistår de som går på aap og de som går på dagpenger.

Anonymkode: a5bd4...54a

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (5 timer siden):

Man søker selv om ufør etter at Nav har åpnet opp for det. Legen skriver en erklæring som sendes til Nav.

Men det er en lang prosess man må igjennom. Idag så tar det i snitt 7 1/2 år man går på AAP før man får ufør. Selvsagt får noen tidligere mens andre igjen må være i systemet i oppimot 20 år, så her finnes ingen fasit svar. 

Anonymkode: 5a868...6d2

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...