Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mange forsøk bak meg nå (8 innsett som har resultatet i 5 tidlige SAer og en vellykket graviditet). Holder på med søskenforsøk, men vet ikke om jeg orker stort mer.

Ved verdt forsøk er det lang protokoll og jeg settes på maks dose. Det er helt vanvittig krevende. Og resultatene blir dårligere for hver gang, men sykehuset gjentar at det er den eneste aktuelle behandlingen for meg (ganske lav amh og få egg). Vurdere å kontakte en privat klinikk for en second opinion angående behandlingsalternativer, men vil gjerne høre her først om det er noen erfaringer med å endre protokoll, fra lang til kort, eller andre justeringer som har funket for dere? ❤️

Anonymkode: ed4d7...bb2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt 3 runder stimulering, med lav AMH, aldri blitt satt på lang protokoll. 2 runder offentlig og en privat. Så ingen erfaring med å endre.. Hatt 9 SA, og to vellykkede graviditeter, begge etter innsett etter kraftig antibiotikakur. Hvilken kvalitet er det på eggene de setter inn? 

Jeg ville helt klart fått en Second opinion, Hausken er vel de som er mest «alternative» blant de norske klinikkene..

AnonymBruker
Skrevet
Ginny skrev (27 minutter siden):

Jeg har hatt 3 runder stimulering, med lav AMH, aldri blitt satt på lang protokoll. 2 runder offentlig og en privat. Så ingen erfaring med å endre.. Hatt 9 SA, og to vellykkede graviditeter, begge etter innsett etter kraftig antibiotikakur. Hvilken kvalitet er det på eggene de setter inn? 

Jeg ville helt klart fått en Second opinion, Hausken er vel de som er mest «alternative» blant de norske klinikkene..

Takk for svar! Hva var grunnen til at du ble satt på antibiotika? Var det i det private?

Kvaliteten på embryoene som har blitt satt inn har vært varierende, ikke veldig bra. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunn for at du er på lang protokoll? Har du endo som må ned reguleres eller er det andre grunner?

Har selv veldig lav amh og hatt to runder med duo-stim (altså 4 uttak). Høyeste dose menopur, uttak på dag 12/13 i første del, dag 25/27 i andre del av stimuleringen hhv runde 1 og 2. Samlet 9 egg ut. Det var aldri snakk om lang protokoll en gang. St Olavs.

Anonymkode: 7e590...c8d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er grunn for at du er på lang protokoll? Har du endo som må ned reguleres eller er det andre grunner?

Har selv veldig lav amh og hatt to runder med duo-stim (altså 4 uttak). Høyeste dose menopur, uttak på dag 12/13 i første del, dag 25/27 i andre del av stimuleringen hhv runde 1 og 2. Samlet 9 egg ut. Det var aldri snakk om lang protokoll en gang. St Olavs.

Nei det er ingen spesiell grunn og får ikke noen god forklaring annet enn få egg og ikke spesielt god respons på stimuleringen. Og de har vel nevnt at lang protokoll må til og at det gir dem bedre kontroll(?). Jeg lurer uansett på om det ikke er verdt å prøve en annen protokoll når resultatene er så dårlige.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei det er ingen spesiell grunn og får ikke noen god forklaring annet enn få egg og ikke spesielt god respons på stimuleringen. Og de har vel nevnt at lang protokoll må til og at det gir dem bedre kontroll(?). Jeg lurer uansett på om det ikke er verdt å prøve en annen protokoll når resultatene er så dårlige.

Men du har rett på en grunn. Be om grunnen. Så leser du den nøye, sammenligner med beste tilgjengelig forskning og så tar du en avgjørelse. For det er DU som skal ta avgjørelsen rundt din behandling. Og den kan du jo ikke ta uten at forslagene du får er faglig begrunnet. 

Hva fikk deg til å gå «ok, det aksepterer jeg» uten at du krevde forslaget faglig begrunnet?

Anonymkode: 519a2...095

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men du har rett på en grunn. Be om grunnen. Så leser du den nøye, sammenligner med beste tilgjengelig forskning og så tar du en avgjørelse. For det er DU som skal ta avgjørelsen rundt din behandling. Og den kan du jo ikke ta uten at forslagene du får er faglig begrunnet. 

Hva fikk deg til å gå «ok, det aksepterer jeg» uten at du krevde forslaget faglig begrunnet?

Anonymkode: 519a2...095

Jeg går offentlig og de har så og si ingen tid til dialog om noe som helst. Det er helt håpløst og en av grunnene til at jeg ønsker å gå over til de private. Møter også ulike leger hver gang jeg er der. Har spurt et par ganger og fikk den ene gangen et litt usikkert svar (det jeg nevnte over) og en annen gang at det er den behandlingen de vurderer som best. Ikke veldig gode begrunnelser med andre ord. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hmm, det virker rart og ulogisk for meg. Har jo selv få egg og dårlig respons, men de foreslo aldri lang protokoll. Kan jeg spørre hvor du behandles? (#4, lav amh, St Olavs)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk fra kort til lang. (ja, det er et lite h***) Gikk privat i utlandet etterhvert, for å få best mulig hjelp. Men de insisterte fortsatt på lang basert på alt de så. Hadde da fått en vurdering av to private klinikker i Norge først, og lest mye om tema. 

Vær obs på at de ofte forteller deg det du vil høre i det du vurderer å skifte. Du må jo uansett ta regningen. 

Anonymkode: f7c65...556

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hmm, det virker rart og ulogisk for meg. Har jo selv få egg og dårlig respons, men de foreslo aldri lang protokoll. Kan jeg spørre hvor du behandles? (#4, lav amh, St Olavs)

Veldig interessant for meg å lese. Jeg går på Riksen og de har gitt meg inntrykk av at lang protokoll er eneste type behandling som er aktuell for meg. Har jo så klart fortalt at jeg opplever behandlingen som ekstremt tøff… 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte med lang protokoll på første forsøk fordi det var det de trodde ville fungere best. Jeg hadde litt lav AMH. Og responsen var uventet dårlig selv om den var forventet å være litt dårlig, jeg fikk ut ett egg. Da byttet de til kort protokoll på neste forsøk. Responsen var fortsatt dårlig, og det ble to egg. Men jeg hadde kort protokoll med samme medisiner, bare i høyere dose på neste forsøk, og fikk da 6 egg, hvorav to ble satt inn og vi fikk et barn. 

Det kan jo sikkert være årsaker til at de velger lang protokoll hos deg, men jeg har i hvert fall erfart at lav AMH og lav respons i seg selv ikke betyr at lang protokoll er rett. 

Anonymkode: 1c0a8...9d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 12.31):

Jeg har mange forsøk bak meg nå (8 innsett som har resultatet i 5 tidlige SAer og en vellykket graviditet). Holder på med søskenforsøk, men vet ikke om jeg orker stort mer.

Ved verdt forsøk er det lang protokoll og jeg settes på maks dose. Det er helt vanvittig krevende. Og resultatene blir dårligere for hver gang, men sykehuset gjentar at det er den eneste aktuelle behandlingen for meg (ganske lav amh og få egg). Vurdere å kontakte en privat klinikk for en second opinion angående behandlingsalternativer, men vil gjerne høre her først om det er noen erfaringer med å endre protokoll, fra lang til kort, eller andre justeringer som har funket for dere? ❤️

Vær så snill å gå privat for å få en ny vurdering ❤ 

Jeg hadde lang protokoll på Riksen, ble overstiumert, og gikk så privat og fikk høre at det var totalt unødvendigog feil at jeg skulle ha lang protokoll. 

Anonymkode: 02628...1de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vær så snill å gå privat for å få en ny vurdering ❤ 

Jeg hadde lang protokoll på Riksen, ble overstiumert, og gikk så privat og fikk høre at det var totalt unødvendigog feil at jeg skulle ha lang protokoll. 

Takk for svar! Veldig interessant. Kan jeg spørre hvilken private klinikk du valgte og om dere lyktes til slutt? ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Takk for svar! Veldig interessant. Kan jeg spørre hvilken private klinikk du valgte og om dere lyktes til slutt? ❤️

Nå har vi dessverre ikke lykkes enda, em jeg føler meg veldig mye bedre ivaretatt på alle mulige vis. Vi går til Medicus i Oslo.

Blir utrolig godt fulgt opp, jeg var på grensen til å bli overstimulert ved kort protokoll også, og da valgte de å fryse og det er er jeg kjempe glad for da jeg fortsatt sliter med bivirkninger etter å ha vært overstimulert i 2 år tilbake i tid. 

For meg som har vært utsatt for seksuelle overgrep var det også veldig godt å kunne forholde meg til en til to behandlere, i motsetning til hva det er på Riksen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nå har vi dessverre ikke lykkes enda, em jeg føler meg veldig mye bedre ivaretatt på alle mulige vis. Vi går til Medicus i Oslo.

Blir utrolig godt fulgt opp, jeg var på grensen til å bli overstimulert ved kort protokoll også, og da valgte de å fryse og det er er jeg kjempe glad for da jeg fortsatt sliter med bivirkninger etter å ha vært overstimulert i 2 år tilbake i tid. 

For meg som har vært utsatt for seksuelle overgrep var det også veldig godt å kunne forholde meg til en til to behandlere, i motsetning til hva det er på Riksen. 

Det å føle at man blir godt ivaretatt har mye å si i en prosess der man er veldig sårbar. Det har jeg savnet veldig hos Riksen. Man får skikkelig samlebåndfølelse der.

Jeg har vært i kontakt med Medicus og fikk et godt inntrykk. Kanskje neste forsøk blir hos dem. Masse lykke til med prosessen❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...