Gå til innhold

Er i uke 6 og vet allerede nå at jeg blir alenemor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hei! Trenger litt råd og tips.

Jeg hadde en relasjon til en mann i 6 måneder. Vi hadde alltid ubeskyttet sex… Han gjorde det slutt med meg og kastet seg rett på datingapper. Han sier nå at han vil møte en annen og danne er familieliv med. Han har en sønn fra før og er skilt. Jeg fortalte han at jeg var gravid, og hans reaksjon var stygg. Han sa at han håper jeg dør, blir påkjørt, at jeg har planlagt dette og at han ikke ønsker å være involvert. Jeg har ikke planlagt det, og kommentarene hans er så klart veldig sårende.

Så nå blir jeg alenemamma fordi barnefar nekter å være involvert. Jeg vet at jeg må ta selvkritikk på mye, for jeg visste innerst inne hvordan han var. Men man angrer på mannen, og ikke barnet. ❤️

Jeg har en mastergrad og 600k i grunnlønn (får også tillegg for kvelder, natt, helger og helligdager). Jeg eier bolig. Jeg har massiv støtte blant familie og venner. Så dette kan jo gå fint - eller? 

Jeg forstår at det selvsagt blir vanskeligere økonomisk for meg enn hva det er for andre som har to voksne i jobb og et barn.

Mine spørsmål er…

Har noen vært i lignende situasjon hvor barnefar endret sitt syn? Vet jeg ikke skal håpe på det. Men at han har ønsket samvær likevel?

Hvilke stønader har jeg krav på? Han sier allerede nå at han nekter å betale barnebidrag og at om jeg spør om det, må vi snakkes gjennom advokater. 

Jeg er både glad, redd, engstelig og såret. Men vet det vokser et lite, uskyldig barn inne i meg - og tilknytningen er der allerede. Tror bare mødre selv kan forstå denne tilknytingen. 

Hva ville du gjort? Tar imot alle tips og råd. Takk! 

Anonymkode: a8bc6...d7e

Dette kommer du til å klare helt fint😊❤️

Jeg ville ikke hatt noen forhåpninger om endring fra hans side. Da slipper du å bli skuffet.

Barnebidrag kan han ikke velge bort og han kan skaffe seg så mange advokater han bare vil, han kommer til å tape.

Kontakt NAV og få et møte med dem når du skal søke permisjon. De hjelper deg i jungelen av rettigheter 😊

Lykke til❤️ Dette klarer du fint!

Anonymkode: 373aa...f1f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du ønsker å beholde og har ressurser til å være alenemor, og det høres det ut som du har, så beholder du. 
1) Han kan ikke nekte å betale bidrag. Bare få NAV til å regne ut, og krev det inn via NAV. Det hjelper ham ikke noe med advokat. 
2) Hvis han krever samvær, vil han sannsynligvis få det. 
Det høres ut som at han er en skikkelig drittsekk, og da må du forholde deg til ham de nærmeste 18 årene hvis du beholder. Det kan potensielt bli veldig vanskelig. Så det må du være forberedt på. 
Ellers er jo ubeskyttet sex veldig dumt med mindre man ønsker barn, og det er et delt ansvar. 

Anonymkode: f5be2...797

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er han en god far? 

For hvis han er det så er det jo ikke krise hvis han faktisk snur og vil ha samvær etterhvert. Og det er vel fint at barnet lærer å kjenne faren sin. 

Anonymkode: 3d264...4c5

Ja, jeg skal aldri nekte han samvær hvis han ønsker det. Jeg vil si at han er en god pappa, ja. God økonomi, høyt utdannet, virker å ta ansvar. Meeen, kaller barnemor gal, de har anmeldt hverandre og det har vært mye styr. Men mot sitt barn er han fantastisk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og vi barneløse blir halshugd fordi vi ikke vil ha barn, mens folk puler ubeskyttet og barnet må vokse opp uten far... Nitrist hele greia. 

Anonymkode: a20dc...05d

Så fordi noenhar sjikanert deg uten grunn så gir det deg rett til å være ei sur og bitter fitte mot noen andre?

Jeg var alenemor fra start da samboer brått ble psykisk voldelig( mulig ikke brått, jeg var kanskje for ung til å se tegnene). Det har gått helt fint. Jeg har klart meg godt både student og senere som arbeidende, vi har aldri manglet noe. Fordelen er at min familie har vært tett på, spesielt en onkel.

Anonymkode: 51921...f8c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette kommer du til å klare helt fint😊❤️

Jeg ville ikke hatt noen forhåpninger om endring fra hans side. Da slipper du å bli skuffet.

Barnebidrag kan han ikke velge bort og han kan skaffe seg så mange advokater han bare vil, han kommer til å tape.

Kontakt NAV og få et møte med dem når du skal søke permisjon. De hjelper deg i jungelen av rettigheter 😊

Lykke til❤️ Dette klarer du fint!

Anonymkode: 373aa...f1f

Takk ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du ønsker å beholde og har ressurser til å være alenemor, og det høres det ut som du har, så beholder du. 
1) Han kan ikke nekte å betale bidrag. Bare få NAV til å regne ut, og krev det inn via NAV. Det hjelper ham ikke noe med advokat. 
2) Hvis han krever samvær, vil han sannsynligvis få det. 
Det høres ut som at han er en skikkelig drittsekk, og da må du forholde deg til ham de nærmeste 18 årene hvis du beholder. Det kan potensielt bli veldig vanskelig. Så det må du være forberedt på. 
Ellers er jo ubeskyttet sex veldig dumt med mindre man ønsker barn, og det er et delt ansvar. 

Anonymkode: f5be2...797

Takk ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er jo ikke en ideell plan. Det å påtvinge noen et barn er å be om problemer for seg selv og andre gjennom et helt liv.  Et barn bør være ønsket av begge sine foreldre. Jeg mener det er veldig egoistisk. Og jeg gidder virkelig ikke å forholde meg til all siteringen jeg har i vente som gjentar varianter av «den som er med på leken..» eller «det er frivillig å pule» etc.

Det handler om noe langt over det.

Anonymkode: d7dd6...ff5

Men selv du må vel innrømme at man er rimelig dum hvis man har sex uten beskyttelse og ikke ønsker barn? Synes ikke synd på fyren i det hele tatt, og hun har ikke ansvar for ham, men synes synd på barnet som får en slik far.

Anonymkode: bc230...9e8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg skal aldri nekte han samvær hvis han ønsker det. Jeg vil si at han er en god pappa, ja. God økonomi, høyt utdannet, virker å ta ansvar. Meeen, kaller barnemor gal, de har anmeldt hverandre og det har vært mye styr. Men mot sitt barn er han fantastisk

Tror du barnet synes krigen er fantastisk også?

Og dere vil jo ende opp med samme greie. Bare at han er mer erfaren og har bedre råd til advokat. 

Lykke til, skjønner ikke at du vil deg selv så vondt 

Anonymkode: 9572d...2a9

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og vi barneløse blir halshugd fordi vi ikke vil ha barn, mens folk puler ubeskyttet og barnet må vokse opp uten far... Nitrist hele greia. 

Anonymkode: a20dc...05d

Okei. Barnet må kanskje vokse opp uten en far, men barnet vil få ubetinget kjærlighet fra meg. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du barnet synes krigen er fantastisk også?

Og dere vil jo ende opp med samme greie. Bare at han er mer erfaren og har bedre råd til advokat. 

Lykke til, skjønner ikke at du vil deg selv så vondt 

Hva mener du..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en god forelder må man tenke på BARNETS BESTE. Som nå er en celleklump.

Hvordan tenker du livskvaliteten og selvbildet til et barn av en slik mann vil bli?

Jeg hadde tatt abort.

Og så fått barn med noen som kan gi et barn en OK oppvekst. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men hvis han nekter farsskap - hva skjer da? Han vet jo at han er faren. Det kommer jo frem på alle meldinger… Men likevel. 

Hvis han nekter farskap må du kreve blodprøve for å bekrefte farskap. Nekter han blodprøve må retten inn og kreve blodprøve av han. Det er en vei å gå, og han må da registreres som far uten foreldreansvar. Han må da betale barnebidrag, dette må kanskje også tvinges gjennom i retten ettersom han kommer med slike trusler nå. Ta i hvertfall kommunikasjonen med han skriftlig eller ta opptak av telefonsamtaler som bevis.

Anonymkode: 10221...003

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Okei. Barnet må kanskje vokse opp uten en far, men barnet vil få ubetinget kjærlighet fra meg. 

Det er dessverre ikke nok for endel.

Du ble jo gravid med vilje her 🤷‍♀️

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva mener du..?

At det blir 18 år med konflikter som barnet må stå i. Det synes ikke de fleste barn er fantastisk 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva mener du..?

Hun mener sikkert "krigen" mellom barnets mor (barnet han har fra før) og han eksen din.

Det vil bli en lignende krig mellom dere også, om du krever barnebidrag fra han, høres det ut som. Han truer nok med advokater fordi han vet at det vil koste deg masse penger i advokatutgifter. Bare for å være jævlig mot deg. Har han høyt lønnet jobb? Da kan det være han engasjerer advokat kun for å plage deg og tappe deg for penger til advokatutgifter, ikke fordi han egentlig tror han vil vinne en sak om å slippe barnebidrag. For det gjør man ikke. Dna tester vil bevise uten tvil at han er far, og er man far, så må man betale. 

Jeg er enig i at du bør kreve han for bidrag og ikke la den drittsekken slippe unna. Han er ikke så dum at han ikke skjønner at ubeskyttet sex i et halvt år kan medføre graviditet, så han har seg selv å takke. Han kunne brukt kondom.

Vær også forberedt på at du vil miste alle tillegg for natt-helg-og skiftarbeid på kveldstid når du blir mor. Du må jobbe når barnehagen er åpen på dagtid. Eller belage deg på dyre summer til barnevakt for barnet på netter og helger når du er på jobb. Regner med at dine egne familiemedlemmer som mor, far, tanter og så videre har jobber selv, og ikke kan stille opp hver uke som gratis barnevakter for deg når du jobber skift?

Ønsker deg lykke til. Du er tøff som står i dette. Det går nok fint, men jeg ville rustet meg for bråk med han eksen... han høres hevngjerrig ut.

Endret av Million
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fortell den nye partneren om hvordan han er som person

Anonymkode: c5c4a...2e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Trenger litt råd og tips.

Jeg hadde en relasjon til en mann i 6 måneder. Vi hadde alltid ubeskyttet sex… Han gjorde det slutt med meg og kastet seg rett på datingapper. Han sier nå at han vil møte en annen og danne er familieliv med. Han har en sønn fra før og er skilt. Jeg fortalte han at jeg var gravid, og hans reaksjon var stygg. Han sa at han håper jeg dør, blir påkjørt, at jeg har planlagt dette og at han ikke ønsker å være involvert. Jeg har ikke planlagt det, og kommentarene hans er så klart veldig sårende.

Så nå blir jeg alenemamma fordi barnefar nekter å være involvert. Jeg vet at jeg må ta selvkritikk på mye, for jeg visste innerst inne hvordan han var. Men man angrer på mannen, og ikke barnet. ❤️

Jeg har en mastergrad og 600k i grunnlønn (får også tillegg for kvelder, natt, helger og helligdager). Jeg eier bolig. Jeg har massiv støtte blant familie og venner. Så dette kan jo gå fint - eller? 

Jeg forstår at det selvsagt blir vanskeligere økonomisk for meg enn hva det er for andre som har to voksne i jobb og et barn.

Mine spørsmål er…

Har noen vært i lignende situasjon hvor barnefar endret sitt syn? Vet jeg ikke skal håpe på det. Men at han har ønsket samvær likevel?

Hvilke stønader har jeg krav på? Han sier allerede nå at han nekter å betale barnebidrag og at om jeg spør om det, må vi snakkes gjennom advokater. 

Jeg er både glad, redd, engstelig og såret. Men vet det vokser et lite, uskyldig barn inne i meg - og tilknytningen er der allerede. Tror bare mødre selv kan forstå denne tilknytingen. 

Hva ville du gjort? Tar imot alle tips og råd. Takk! 

Dette klarer du fint! Barn koster ikke mer enn du gjør det til de første årene egentlig, utover barnehageregningen :) 

Ang mann...ville nok heller hatt øynene oppe for å treffe en annen. Å ha barn er ikke dela-breaker for alle. Så finn deg nå heller en snill og god mann enn dusten av en mann du har laget barnet med. Selvsagt viktig for barnet å vite hvem som faktisk er far, og skulle han ombestemme seg ang et forhold til barnet er det jo kjempebra (for barnet!) og noe du må følge positivt opp. Men for din egen del... så fortjener du så mye bedre! Så ville kanskje prøvd å se forskjellen på dine interesser for denne mannen, og hva barnets interessert er. Og ellers må det jo bare forklares for barnet at ikke alle pappaer dessverre klarer å være sånn pappa man skulle ønske de var. Det er jo realiteten dessverre. Viktig å forklare for barnet at det ikke har gjort noe galt som forårsaker at pappa ikke ville være pappa. At det er et problem hos far, absolutt ikke hos barnet.

Det går bra, det viktigste er nok å møte barnet på a det er vanskelig, i de periodene det blir vanskelig, det å ikke kjenne pappaen sin. Trøste og anerkjenne at det er skikkelig dumt. For det er 100% fakta. Man er dessverre født med de foreldrene man får, men man er like mye verdt, like viktig her i verden, som alle andre uansett.

Anonymkode: a7e5f...c42

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan søke om utvidet barnetrygd, og aleneforsørger som er på ca 10000kr i mnden. 

Anonymkode: afc18...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han høres ikke god ut. Husk at personlighet er arvelig. Er du sikker på at du ikke kan treffe en god mann og lage barn med han heller? 

Han har anklaget eksen for diverse, ønsker at du skal bli påkjørt (hvem sier noe sånt??) , han har vært i krig med eksen, og han vil gå i krig med deg. Det vil bli et helvete å ha han som far. I verste fall engasjerer han seg i barnet, og kanskje anmelder deg til barnevernet, og masse styr. Er det slik du vil ha det?

Eller vil du ha en mann som er glad i deg og barnet, støtter deg i graviditet, og der dere kan sammen ha det fint, barnet kan ha en  god far osv. 

Du kommer til å greie det, men du har tatt et ræva valg når det gjaldt sexpartner. Du vil egentlig ha en familie , og du ha en god mann, og du sitter igjen med en drittfyr som ønsker at du skal dø, og barnet med. 

Tenk deg om...

Anonymkode: 5af6a...274

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å være aleneforelder. Det går helt fint. Problemet her blir jo at du må forholde deg til denne personen i minst 18 år. Han kan lage uendelig mye trøbbel for deg og jeg ville vurdert å la barnet vokse opp uten far. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...