Gå til innhold

Er i uke 6 og vet allerede nå at jeg blir alenemor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Trenger litt råd og tips.

Jeg hadde en relasjon til en mann i 6 måneder. Vi hadde alltid ubeskyttet sex… Han gjorde det slutt med meg og kastet seg rett på datingapper. Han sier nå at han vil møte en annen og danne er familieliv med. Han har en sønn fra før og er skilt. Jeg fortalte han at jeg var gravid, og hans reaksjon var stygg. Han sa at han håper jeg dør, blir påkjørt, at jeg har planlagt dette og at han ikke ønsker å være involvert. Jeg har ikke planlagt det, og kommentarene hans er så klart veldig sårende.

Så nå blir jeg alenemamma fordi barnefar nekter å være involvert. Jeg vet at jeg må ta selvkritikk på mye, for jeg visste innerst inne hvordan han var. Men man angrer på mannen, og ikke barnet. ❤️

Jeg har en mastergrad og 600k i grunnlønn (får også tillegg for kvelder, natt, helger og helligdager). Jeg eier bolig. Jeg har massiv støtte blant familie og venner. Så dette kan jo gå fint - eller? 

Jeg forstår at det selvsagt blir vanskeligere økonomisk for meg enn hva det er for andre som har to voksne i jobb og et barn.

Mine spørsmål er…

Har noen vært i lignende situasjon hvor barnefar endret sitt syn? Vet jeg ikke skal håpe på det. Men at han har ønsket samvær likevel?

Hvilke stønader har jeg krav på? Han sier allerede nå at han nekter å betale barnebidrag og at om jeg spør om det, må vi snakkes gjennom advokater. 

Jeg er både glad, redd, engstelig og såret. Men vet det vokser et lite, uskyldig barn inne i meg - og tilknytningen er der allerede. Tror bare mødre selv kan forstå denne tilknytingen. 

Hva ville du gjort? Tar imot alle tips og råd. Takk! 

Anonymkode: a8bc6...d7e

• Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dersom du ønsker dette barnet, så har du gode forutsetninger for å ta vare på det. Du har egen bolig, ok lønn, vil kunne få bla utvidet barnetrygd, og du har et nettverk. 

Men, jeg ville kuttet all kontakt med denne fyren. Han virker ikke stabil i det hele tatt. Du kan informere om at du kommer til å beholde barnet. 

Når det gjelder Barnebidrag kan han ikke nekte å betale dette. Det vil gå sin gang om du krever det. Men du kan risikere at han da heller vil ha samvær som kun er økonomisk motivert, for å betale mindre bidrag. Helt ærlig ville jeg ikke krevd en dritt av fyren og heller klart meg selv, i stedet for å risikere et helvete med han der. 

Anonymkode: 4a1bb...c62

• Liker 20
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skal gå helt fint. 

Jeg ville:

Bosatt meg nær nettverk

Begynt å tenke i retning jobb uten skiftarbeid 

På sikt tatt kontakt med moren til hans andre barn og sett om det var mulig å få til en god søskenrelasjon. Muligens også med besteforeldre. 

Sørget for å ha foreldreansvaret alene (du må melde fra om at du ønsker det før barnet fyller ett år)

Krevd barnebidrag gjennom NAV og latt far seile sin egen sjø. Muligheten for at han ønsker kontakt etter hvert et absolutt til stede. 

Anonymkode: 54205...1cf

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ikke en ideell plan. Det å påtvinge noen et barn er å be om problemer for seg selv og andre gjennom et helt liv.  Et barn bør være ønsket av begge sine foreldre. Jeg mener det er veldig egoistisk. Og jeg gidder virkelig ikke å forholde meg til all siteringen jeg har i vente som gjentar varianter av «den som er med på leken..» eller «det er frivillig å pule» etc.

Det handler om noe langt over det.

Anonymkode: d7dd6...ff5

• Liker 14
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tilleggene for helger, natt, kvelder, og helligdager krever jo at noen passer barnet mens du jobber. Har du noen som gjør det, hver gang, hele tiden? Eventuelt, klarer du deg uten tilleggene? 

Null problem med å skjønne tilknytningen, det å få barn er stort og fantastisk! Men det er mye arbeid, det er tidvis veldig ensomt, og det legger en del begrensninger på eget liv. Så det må man jo tenke gjennom. 

Når det gjelder far, så er det jo ikke så mye du får gjort med det nå. Bare vær obs på at en mann som ønsker deg død ikke nødvendigvis gjør livet ditt enklere når babyen er her. Han kan derimot gjøre det ganske surt. Barnebidrag må han betale, men han kan trenere og gjøre det vanskelig. Det er vanskelig å vite på forhånd. Plutselig krever han barnet halve tiden og.. 

Jeg skjønner tilknytningen, og jeg skjønner at dette lille livet er uskyldig oppi alt. Men bare tenk gjennom at det kan bli vanskelig, alt etter hvor drit denne mannen velger å være. 

Lykke til, det er stort å få barn ❤️

Anonymkode: a65e3...530

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor hadde dere ubeskyttet seg så lenge om dere ikke ville bli gravid? Oh dere vært sammen i 6 mnd?

Vil du beholde?

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først og fremst ville jeg tatt vare på all kommunikasjon som går mellom deg og barnefar nå, i tilfelle han skulle komme med ønske samvær med barnet etter barnet er født. Sørg for å få foreldreansvaret alene, også må du velge om du ønsker å gå til sak med denne mannen for å få barnebidrag fra han. Han kan nekte farskap og da må babyen gjennom blodprøver og mulig rettssak. 

Anonymkode: 10221...003

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (4 minutter siden):

Hvorfor hadde dere ubeskyttet seg så lenge om dere ikke ville bli gravid? Oh dere vært sammen i 6 mnd?

Vil du beholde?

Ja, jeg vet ikke. Jeg vil beholde, ja…

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Først og fremst ville jeg tatt vare på all kommunikasjon som går mellom deg og barnefar nå, i tilfelle han skulle komme med ønske samvær med barnet etter barnet er født. Sørg for å få foreldreansvaret alene, også må du velge om du ønsker å gå til sak med denne mannen for å få barnebidrag fra han. Han kan nekte farskap og da må babyen gjennom blodprøver og mulig rettssak. 

Anonymkode: 10221...003

Men hvis han nekter farsskap - hva skjer da? Han vet jo at han er faren. Det kommer jo frem på alle meldinger… Men likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvis han nekter farsskap - hva skjer da? Han vet jo at han er faren. Det kommer jo frem på alle meldinger… Men likevel. 

Behold meldingene! Og dere får ta en farskapstest når barnet er født. 

Anonymkode: 974f2...5e6

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo ikke en ideell plan. Det å påtvinge noen et barn er å be om problemer for seg selv og andre gjennom et helt liv.  Et barn bør være ønsket av begge sine foreldre. Jeg mener det er veldig egoistisk. Og jeg gidder virkelig ikke å forholde meg til all siteringen jeg har i vente som gjentar varianter av «den som er med på leken..» eller «det er frivillig å pule» etc.

Det handler om noe langt over det.

Anonymkode: d7dd6...ff5

Takk for innspill. Jeg opplever det som ganske sterkt å høre at det å ønske å beholde et barn kan tolkes som egoisme. For mange er det motsatte sant: å avslutte et svangerskap mot sitt eget ønske fordi den andre parten "ikke gidder å forholde seg til det" kan være både traumatisk og dypt urettferdig. Kanskje problemet ikke er at noen «påfører» noen et barn, men at vi ikke tar hverandres følelser og ansvar alvorlig nok fra starten av.Det er lett å si at begge skal være enige, men virkeligheten er sjelden så ryddig. Når to mennesker velger å ha sex uten 100 % sikker prevensjon, vet begge at graviditet er en mulig konsekvens. Husker han sa etter siste samleie at «jeg vil ikke høre at du om 1 måned er gravid». Det er ikke påtvungent, det er en risiko man sammen har valgt å ta. Og barnet—hvis det blir til—er faktisk en realitet, ikke et argument i en diskusjon.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dersom du ønsker dette barnet, så har du gode forutsetninger for å ta vare på det. Du har egen bolig, ok lønn, vil kunne få bla utvidet barnetrygd, og du har et nettverk. 

Men, jeg ville kuttet all kontakt med denne fyren. Han virker ikke stabil i det hele tatt. Du kan informere om at du kommer til å beholde barnet. 

Når det gjelder Barnebidrag kan han ikke nekte å betale dette. Det vil gå sin gang om du krever det. Men du kan risikere at han da heller vil ha samvær som kun er økonomisk motivert, for å betale mindre bidrag. Helt ærlig ville jeg ikke krevd en dritt av fyren og heller klart meg selv, i stedet for å risikere et helvete med han der. 

Anonymkode: 4a1bb...c62

Dette. 

Ikke dra han inn i noen som helst sammenheng, heller ikke det økonomiske. - Da er det en sjanse for att du faktisk får fred med deg og ditt, - i det øyeblikket slike menn begynner å "svi" økonomisk, så starter også helvetet. 

Tro meg, du vil kanskje ha det litt strammere økonomisk, men vil også få en total sjelefred om du ikke drar inn penger i dette også... 

Om han snur? Ofte snur de fordi ny partner synes det er rart att han er far til ett barn som han ikke har kontakt med, og det er ny partner som muligens presser på. Men i det store og hele snur de ikke, de prøver litt halvhjertet, men det er fåtallet som egentlig kjemper for å se ett barn de absolutt ikke ville ha i utgangspunktet. 

Anonymkode: b2ea8...9a6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette. 

Ikke dra han inn i noen som helst sammenheng, heller ikke det økonomiske. - Da er det en sjanse for att du faktisk får fred med deg og ditt, - i det øyeblikket slike menn begynner å "svi" økonomisk, så starter også helvetet. 

Tro meg, du vil kanskje ha det litt strammere økonomisk, men vil også få en total sjelefred om du ikke drar inn penger i dette også... 

Om han snur? Ofte snur de fordi ny partner synes det er rart att han er far til ett barn som han ikke har kontakt med, og det er ny partner som muligens presser på. Men i det store og hele snur de ikke, de prøver litt halvhjertet, men det er fåtallet som egentlig kjemper for å se ett barn de absolutt ikke ville ha i utgangspunktet. 

Ikke la han få slippe unna fordi mor skal ha fred. Det er det bare barnet som taper på. 

Er du voksen nok til å pule, er du voksen nok til å betale for barnet! Han er far!

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette. 

Tror ikke han forteller noen om dette barnet, dessverre… Så ny partner er uvitende. 

Men takk for innspill!! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Abort?

Anonymkode: eb697...365

Dessverre et for tøft valg for meg…

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke la han få slippe unna fordi mor skal ha fred. Det er det bare barnet som taper på. 

Er du voksen nok til å pule, er du voksen nok til å betale for barnet! Han er far!

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er han en god far? 

For hvis han er det så er det jo ikke krise hvis han faktisk snur og vil ha samvær etterhvert. Og det er vel fint at barnet lærer å kjenne faren sin. 

Anonymkode: 3d264...4c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og vi barneløse blir halshugd fordi vi ikke vil ha barn, mens folk puler ubeskyttet og barnet må vokse opp uten far... Nitrist hele greia. 

Anonymkode: a20dc...05d

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...