Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn som har vært involvert i en mobbesak og skulle gjerne hentet ut sms som er slettet. Barnet har mobilabonnement som jeg er eier på og betaler for. Barnet er 12. Er dette i det hele tatt mulig? Gjelder Telenor. 

Anonymkode: 2fdbc...06f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hørt med telenor?

Avhengig av mobiltype kan det være "søppelbøtte" innebygd på appen som barnet bruker til meldinger. 

Anonymkode: ba667...2e8

Skrevet

Ja har selv gjort det, ble uten tlf ei god stund, men det er lenge siden. Politiet som gjorde det. Men på enkelte tlfer i dag kan du enkelt gjøre det selv

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hørt med telenor?

Avhengig av mobiltype kan det være "søppelbøtte" innebygd på appen som barnet bruker til meldinger. 

Anonymkode: ba667...2e8

Har sjekket den mappen som heter "Slette meldinger" og som inneholder slettede meldinger i 30 dager. Men ingenting der da det er lengre siden. Ikke spurt Telenor enda, tenkte å høre her først :) TS

AnonymBruker
Skrevet

Hør med leverandør hva som er mulig der.

På selve enheten KAN det være mulig å hente frem fra minnet. Ting som blir slettet blir liggende til det blir overskrivd av annen data, det er bare når man aktivt overskriver hele minnet at det blir helt borte. Men koblingen til informasjonen er slettet og både verktøyene og ekspertisen for å finne igjen sånt er kostbart. Er det viktig nok kan politiet gjøre det, da koster det ikke. Men skal du hyre et firma til å hjelpe deg snakker vi fort mange tusen kroner. Og da finner de bare dataene HVIS de ikke er overskrivd.

Anonymkode: f4b09...22f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke spurt Telenor enda, tenkte å høre her først :) TS

Unnskyld, men da tar du virkelig ikke saken alvorlig.

"Jeg spør KG først, for å se om det er noen gode tekniske cyberetterforskere der, før jeg går til dem som mest sannsynlig kan hjelpe meg".

For øvrig, begjæring om sikring av bevis, eller noe i den ordlyden, er en greie. Dette ville jeg hørt med (bistands)-advokaten min om.

Anonymkode: a80c0...a87

AnonymBruker
Skrevet

Først må det foreligge en anmeldelse. Så kan enten onkel blå eller telenor hente ut sms. Det er dog tvilsomt at du får tilgang til denne. Da personvern er involvert. (Derav at du må anmelde) 

Anonymkode: 55083...bfd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hør med leverandør hva som er mulig der.

På selve enheten KAN det være mulig å hente frem fra minnet. Ting som blir slettet blir liggende til det blir overskrivd av annen data, det er bare når man aktivt overskriver hele minnet at det blir helt borte. Men koblingen til informasjonen er slettet og både verktøyene og ekspertisen for å finne igjen sånt er kostbart. Er det viktig nok kan politiet gjøre det, da koster det ikke. Men skal du hyre et firma til å hjelpe deg snakker vi fort mange tusen kroner. Og da finner de bare dataene HVIS de ikke er overskrivd.

Anonymkode: f4b09...22f

Du snakker som om det er spinnedisker i telefoner :D Men joda, poenget er der, sånn teknisk, men ikke teknisk-fundert likevel.

Og ja, IBAS og lignende er gode alternativer om man må gå videre med privatetterforskning. Men i dette tilfellet håper jeg det er en politisak, og at det vil være bedre å kreve opptak av bevis fra politiets side. De kan igjen henvende seg til blant Telenor og egenekspertise, i samråd med jurist. Dette er noe en privatperson i mindre grad kan få til. Kripos blant annet vil kunne ta inn enheten til analyse i slike saker.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Unnskyld, men da tar du virkelig ikke saken alvorlig.

"Jeg spør KG først, for å se om det er noen gode tekniske cyberetterforskere der, før jeg går til dem som mest sannsynlig kan hjelpe meg".

For øvrig, begjæring om sikring av bevis, eller noe i den ordlyden, er en greie. Dette ville jeg hørt med (bistands)-advokaten min om.

Wtf 😂 Istedenfor å ringe Telenor med 40 min ventetid er det vel nyttig å høre om noen her inne vet om det faktisk går an først? Allerede nå har jeg jo fått svar på at det tydeligvis bare er å glemme og at politi må kontaktes. TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hør med en klarsynt, de gir deg svaret på null komma niks, for 2500 kroner

Anonymkode: cb2b6...c1d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har et barn som har vært involvert i en mobbesak og skulle gjerne hentet ut sms som er slettet. Barnet har mobilabonnement som jeg er eier på og betaler for. Barnet er 12. Er dette i det hele tatt mulig? Gjelder Telenor. 

Du må gå via politiet for å få ut. Har det gått lenger enn 3 måneder siden den ble slettet så finnes den ikke lenger da Telenor ikke lager data mer enn 3 måneder 

Anonymkode: 214a0...78c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...