Gå til innhold

Betennelse i munnen/kjeven, har hovnet mye opp, håper om at det ordner seg selv?🙈

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått en voldsom hevelse, hard og vond, i underkjeven, er det mulig at den går tilbake av seg selv?🤞 Jeg har ikke råd til å gå til tannlege nå. Samtidig så er det ganske smertefullt.. Jeg leser at de fleste bakterieinfeksjoner går tilbake av seg selv, men kan det være dumt å ikke gjøre noe med det?

Anonymkode: eae1c...642

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har fått en voldsom hevelse, hard og vond, i underkjeven, er det mulig at den går tilbake av seg selv?🤞 Jeg har ikke råd til å gå til tannlege nå. Samtidig så er det ganske smertefullt.. Jeg leser at de fleste bakterieinfeksjoner går tilbake av seg selv, men kan det være dumt å ikke gjøre noe med det?

Anonymkode: eae1c...642

Vil absolutt anbefale deg å gå til tannlegen. Du kan trenge antibiotika. Spør om å dele opp regningen? Worst case kan det ende med blodforgiftning, om en infeksjon er ubehandlet. 

Anonymkode: e151b...589

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette må utredes. Den mest økte kreften i Norge utenom mage og tarm er munn og hals. 

Anonymkode: 4987e...c5a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vil absolutt anbefale deg å gå til tannlegen. Du kan trenge antibiotika. Spør om å dele opp regningen? Worst case kan det ende med blodforgiftning, om en infeksjon er ubehandlet. 

Blodforgiftning er gratis å behandle.

Anonymkode: f2ed9...86d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må til tannlege. Det er mulig dette er tannrotbetennelse. Byllen kan sprekke. Dette må behandles. Kan hende det er rimeligere å trekke tanna enn rotfylling...

Anonymkode: 132da...fc6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenk at vi i rike Norge i dag kan dø av blodforgiftning fordi vi ikke har råd til tannlege.

Anonymkode: 2aee9...367

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du skal koste på deg å gå til tannlege.

Anonymkode: ef66e...8fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, bedre å vente. Istedenfor å betale masse tusen?

Anonymkode: 2aee9...367

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er veldig dumt å vente. Ta deg råd til tannlegen. 

Anonymkode: 09914...c93

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gå til fastlege/legevakt.

Ikke si at du har vondt i tennene. Da bare ler de og sparker deg ut. Si at du har vondt i nedre del av ansiktet. Da er det plutselig deres jobb og alle utgifter dekkes av det offentlige.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

de er billigere å gå til lege enn tannlege om det du trenger er medisin.. 

Anonymkode: ed958...10b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gå til fastlege/legevakt.

Ikke si at du har vondt i tennene. Da bare ler de og sparker deg ut. Si at du har vondt i nedre del av ansiktet. Da er det plutselig deres jobb og alle utgifter dekkes av det offentlige.

Dette. 

jeg gikk til legevakten en gang jeg hadde betennelse i visdomstanna. Sa det var halsbetennelse… heldigvis var halsen min helt herpa av bakteriene , fikk gratis hjelp på legevakten. 

(måtte operere ut tannen senere ofc..) 

Anonymkode: a5e66...dac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er riktig. Dessverre betyr ikke "gratis å behandle" at du er garantert å komme til behandling tidsnok, eller at legene finner riktig antibiotika som tar knekken på blodforgiftningen tidsnok - før du dør.

Dette kan gå mye fortere enn det veldig mange tror.

Anonymkode: 703cd...0fa

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja det er det, men man vil vel ikke at det skal gå så langt ? Blodforgiftning kan være kritisk om ikke en ikke får behandling fort nok.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja men tann problemene som forårsaker blod forgiftningen er ikke gratis å fikse uanset hvor lenge du venter med å fikse de!!!

TS min erfaring er at om betenelse i tenner begynner å gjøre vondt (mer en ubehag) så forsvinner det ikke av seg selv. Når det bare er litt ubehagelig så har det forsvunet av seg selv, men begynner det å gjøre vondt så blir det bare vondere og vondere til jeg hqa besøkt legen. Det blir også dyrere hvor lengre jeg venter fordi det tar mer tid for legen og "fikse". Så mitt råd er og fikse det så fort som mulig, og så heller be om å delle opp regningen. Er du helt tom for penger kan du også søke nav om nød støte tror jeg. Håper du ringer tanlegen i dag, for det blir dyrere i morgen!

Anonymkode: 5dca9...da0

AnonymBruker
Skrevet

Dette viser det fullstendig idiotiske i at norske politikere har bestemt seg for at munn- og tannhelse skal stå utenfor helsevesenet. Dette skaper uhelse, og i mange tilfeller langt større utgifter for helsevesenet når det går langt nok (f.eks. blodforgiftning som krever sykehusinnleggelse, kreft m.m.).

Noen i tråden sier at ts skal "ta seg råd til", en annen at ts skal "koste på seg". Problemet for mange i Norge i dag er at de faktisk ikke har nok penger til å "ta seg råd til" tannbehandlinger, fordi de rett og slett ikke har de pengene og heller ikke har muligheter til å låne penger fordi de ikke har råd til å betale tilbake.

At munn- og tannhelse i så stor grad holdes utenfor helsevesenet er en skam for landets politikere. Ikke minst fordi man vet at god munn- og tannhygiene er avgjørende for den generelle helsen. I tillegg kommer det enorme klasseskiller, skam, isolasjon, problemer med å få jobb m.m.

Ts, ta kontakt med legevakten med det samme den åpner. Fokuser som andre sier på hevelsen i kjeven, at den har blitt veldig stor, er hoven og vond. Ikke utsett det, du må i behandling i dag! Om man får blodforgiftning så kan det gå styggfort fra normal funksjon til død. Som en lege en gang sa til meg, betennelser i hodet MÅ man ta på alvor.... hånden din kunne vi alltids ha kuttet av uten for store konsekvenser, relativit sett, det er litt verre med hodet... Det var sagt med et glimt i øyet, men det er også bare sannheten og dypt alvor i det!

Legevakten I DAG! Du har ikke råd til å vente!!!

God bedring!

Anonymkode: 8a3a2...9cd

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, og hvis man er riktig heldig så dør man og da slipper man å betale noen ting lenger! Masse penger spart. :ironi:

Anonymkode: 46a17...4f1

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan forsøke å skylde munnen med corsodyl. Hvis ikke det hjelper så drar du til legevakten/legen. Jeg gjorde det og sa jeg hadde vondt i halsen. Hadde forhøyet crp og fikk apocillin, som er det samme som man får hos tannlegen når man har betennelse. Ble bra med en gang. Gikk til tannlegen når jeg hadde råd ca 1 år etter. Sparte så mye som jeg klarte i 1 år. 

Det er ikke bare bare og få avbetaling hos tannlegen når man ikke har råd til å betale avdragene...

Anonymkode: 322d6...df8

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og en ting til. Hvis du får høy feber drar du rett til legevakten og innrømmer at du har betennelse i munnen. Blodforgiftning går fort og må behandles umiddelbart!

Anonymkode: 322d6...df8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette. 

jeg gikk til legevakten en gang jeg hadde betennelse i visdomstanna. Sa det var halsbetennelse… heldigvis var halsen min helt herpa av bakteriene , fikk gratis hjelp på legevakten. 

(måtte operere ut tannen senere ofc..) 

Anonymkode: a5e66...dac

Gratis legevakt? Da hadde du vel frikort?

Anonymkode: 3e317...535

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...