AnonymBruker Skrevet 25. april #21 Skrevet 25. april Jeg har festdrakt til herre. Bunad er selvfølgelig mye finere. Men ikke så mye finere at jeg vil bruke minst 50.000,- på den. Når festdrakten min kostet 3.000,- Storfornøyd og føler meg veldig fin i festdrakten. Dessuten trenger jeg ikke være like redd for den. Anonymkode: adc62...d98 1 1
Helene Skrevet 25. april #22 Skrevet 25. april Gamle meg ville sagt bunad er bunad. Der er en forskjell bunad og bunad lignende festdrakter. Ja jeg eier en bunad, men må innse at festdrakter er endel av framtiden. Folk har ikke råd til bunad lengre. Det har blitt et luksusproblem. Nå fikk jeg bunad fra min bestemor. Sølvtøy gjennom år, som jeg syntes var bortkastet den gang. Nå, har brukt bunad alltid. Jeg dog respekterer at mennesker bruker alternative til orginalen. Alle har ikke råd til bunad. Jeg hadde ikke råd til dette selv. Men, det er så mange folkedrakter der ute. Eller kopier av dette. Jeg har tatt i meg selv. Hvorfor være bunadspoliti? For 20 år siden hadde jeg vært steinhard. Bunad er bunad. I dag tenker jeg, festbunad eller lignende. Har innsett at dette er fantastisk . 1
minienthe Skrevet 25. april #23 Skrevet 25. april Vurderer faktisk å kvitte meg med de to bunadene jeg har hengende selv siden jeg aldri bruker de og helt ærlig ikke kan fordra hvordan de ser ut rent visuelt sett. Ingen aktuelle arvinger heller, den eneste tingen som holder meg igjen er min mor som antagelig ville blitt veldig skuffet. Personlig kunne jeg heller tenke meg "Sølvdrakta" Fra Lise's Systue i en eller annen variant men jeg må faktisk innrømme at et par av de jeg så hos Pascal heller ikke var ille. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april #24 Skrevet 25. april Jeg håper at damer tar i bruk beltet og pungen til moderne dongeribukser uten fornuftige lommer. Sånn til hverdags. Anonymkode: c337d...9f9
AnonymBruker Skrevet 25. april #25 Skrevet 25. april Helt dønn ærlig? Jo mer rosa, lilla, gull, sølv, glorete og polyester de er jo styggere er de. Store borrelåsklumpete belter, stakkeskjørt som nupper og tvilsom passform... Om man ikke liker bunad så skjønner jeg ikke hvorfor man kjøper et bunadlignende plagg. Det er som å nippe til et glass med champagnebrus og mene det er det samme som champagne. Mye av det som gjør bunader særegent er håndverk, skreddersøm, snitt, stoffer, historie. Disse billigdraktene er ingenting. De er en kjole i kunststoff med snodig snitt. Det finnes festdrakter som er skreddersydde og som har samme kvalitet og materialer som bunader, f. eks Oslos jubileumsdrakt og kystdrakta. De kommer i en annen kategori og er som regel kjempeflotte. Sparkjøp og dens like er grusomme og lyser billig. Anonymkode: ac766...f80 3 6
AnonymBruker Skrevet 25. april #26 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Helt dønn ærlig? Jo mer rosa, lilla, gull, sølv, glorete og polyester de er jo styggere er de. Store borrelåsklumpete belter, stakkeskjørt som nupper og tvilsom passform... Om man ikke liker bunad så skjønner jeg ikke hvorfor man kjøper et bunadlignende plagg. Det er som å nippe til et glass med champagnebrus og mene det er det samme som champagne. Mye av det som gjør bunader særegent er håndverk, skreddersøm, snitt, stoffer, historie. Disse billigdraktene er ingenting. De er en kjole i kunststoff med snodig snitt. Det finnes festdrakter som er skreddersydde og som har samme kvalitet og materialer som bunader, f. eks Oslos jubileumsdrakt og kystdrakta. De kommer i en annen kategori og er som regel kjempeflotte. Sparkjøp og dens like er grusomme og lyser billig. Anonymkode: ac766...f80 Festdrakt er jo et fint alternativ for de som ikke har mulighet til å svi av en mill på noe man bruker et par ganger i året. Anonymkode: 2a177...e29 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. april #27 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Festdrakt er jo et fint alternativ for de som ikke har mulighet til å svi av en mill på noe man bruker et par ganger i året. Anonymkode: 2a177...e29 Er det nå egentlig det? Om man ikke har råd, så burde man ikke svi av 2-5000 på noe som er laget av hovedsakelig polyester? Da er det jo bedre å kjøpe en fin kjole i et materiale som kanskje holder seg pent og tåler bruk. Det er rett og slett storfrekt av produsenter å selge noe som er laget av så lugubre materialer og selge det for mange tusen fordi det ligner litt på en bunad. Hadde de ikke kunnet kalle det for festdrakt hadde de solgt det for 499,-. Anonymkode: ac766...f80 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. april #28 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det nå egentlig det? Om man ikke har råd, så burde man ikke svi av 2-5000 på noe som er laget av hovedsakelig polyester? Da er det jo bedre å kjøpe en fin kjole i et materiale som kanskje holder seg pent og tåler bruk. Det er rett og slett storfrekt av produsenter å selge noe som er laget av så lugubre materialer og selge det for mange tusen fordi det ligner litt på en bunad. Hadde de ikke kunnet kalle det for festdrakt hadde de solgt det for 499,-. Anonymkode: ac766...f80 Jeg kunne kjøpt ny bunad i morgen hvis jeg ville. Men det betyr ikke at jeg ikke liker å spare en slant, og jeg trenger ikke/har ikke lyst på to bunader. Dessuten så spiser man og drikker man grisete ting på 17. mai. En festdrakt til 2-3000 er litt mindre kjipt å søle på. Jeg synes mange festdrakter er fine. Vi har sikkert ikke samme smak 🥂😁 Anonymkode: 7e324...3ed 4
AnonymBruker Skrevet 26. april #29 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Gå med hva du vil? Mange bunader er direkte stygge, og da er en festdrakt å foretrekke. Bunad på 17. Mai er en relativt ny greie, og jeg mener det er helt greit å eksperimentere litt. Anonymkode: 7dfad...45f Ny greie med bunad på 17. mai? Hvor gammel er du? Når mener du at man startet med bunad på 17. mai? Anonymkode: 7f18c...03d 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #30 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ny greie med bunad på 17. mai? Hvor gammel er du? Når mener du at man startet med bunad på 17. mai? Anonymkode: 7f18c...03d Etter krigen. Anonymkode: 7dfad...45f 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #31 Skrevet 26. april Festdrakt kunne jeg kanskje funnet på å bruke hvis jeg skulle tilbrakt 17. mai med å løpe etter unger i fri dressur som kan komme til å søle is, ketsjup og sjokoladekliss nedover hele meg. Da er det greit å ha et litt lettere og billigere antrekk enn bunaden. Ellers ikke. Det finnes mange fine festdrakter, men de som er fine koster omtrent det samme som en bunad, da de er sydd etter egne mål og stoffene er av ull og silke og ikke plast eller plastblandinger. Anonymkode: b7171...174 3
AnonymBruker Skrevet 26. april #32 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 11.18): I lys av 17 Mai snart, kjør debatt! Jeg eier allerede to bunader, men har veldig lyst på en sånn. Fordi den er rosa og fordi jeg syns begge bunadene jeg har er kjedelige. Moren min og et par venninner mener det har klikka litt for meg, men jeg tenker hvorfor ikke? Bunadene mine samler bare støv, føler jeg ville brukt denne siden den er rosa 🙂😅 Anonymkode: 1e3f3...b2b Hva angår det hvem, hva du ønsker å eie eller å anskaffe? Kjøp det du vil og har økonomi til, og bruk det du s6nes er greit å bruke. Har vurdert festdrakt men etter å ha kjent litt på stoffet så er det for stivt og ekkelt til at jeg kan bruke det. Har i tillegg bunader jeg kan bruke. Anonymkode: 01e27...8c8 1
Helene Skrevet 30. april #33 Skrevet 30. april Glitterer og bling hører ikke hjemme. En festdrakt er fin uten rosa innhold. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #34 Skrevet 30. april Idiotisk å sammenligne festdrakt med bunad. Bunad er øverste klasse, festdrakt er på linje med kjole. Anonymkode: ad0f7...77a 2
AnonymBruker Skrevet 30. april #35 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 17.20): Etter krigen. Anonymkode: 7dfad...45f Og tidligere på bygda enn i byen. Anonymkode: ad0f7...77a
AnonymBruker Skrevet 30. april #36 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 15.08): Gå med hva du vil? Mange bunader er direkte stygge, og da er en festdrakt å foretrekke. Bunad på 17. Mai er en relativt ny greie, og jeg mener det er helt greit å eksperimentere litt. Anonymkode: 7dfad...45f Bunad på 17. mai en relativt ny greie? Jeg er eldre og det har alltid vært et stasplagg 17, mai 😅 Anonymkode: 5eed7...30f 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #37 Skrevet 30. april Jeg eier ikke bunad og har ikke råd til å kjøpe. Syntes bunad er så fint, elsker å se alle ulike fine bunader på 17 mai. Festdrakten som du linker til er også fin, men ikke når 99% går med en festdrakt for 2000kr, ingenting kan måles med bunad. Anonymkode: 802d2...eb3 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #38 Skrevet 30. april Jeg personlig fatter ikke at noen som har råd til bunad velger å kjøpe festdrakt. Ville heller hatt på en vanlig kjole enn en festdrakt - sistnevnte er og blir «billig-bunad» eller «falsk bunad» for meg. Anonymkode: 35a38...4da 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #39 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 19.44): Kan du ikke bruke en farget skjorte til en av bunadene du allerede har i steden? 🤷♀️ Anonymkode: 989be...c92 Nei nei nei! La bunaden være original, vær så snill! Det ser ikke ut når folk bruker andre skjorter enn det som faktisk hører til! Anonymkode: 35a38...4da 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #40 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 23.01): Nei nei nei! La bunaden være original, vær så snill! Det ser ikke ut når folk bruker andre skjorter enn det som faktisk hører til! Anonymkode: 35a38...4da Trønderbunaden med sånn fargerik, blomstrete skjorte som kinaprodusenten Embla forsøker å promotere, er det styggeste jeg har sett i hele mitt liv. Anonymkode: 53546...549 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå