Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva skal jeg finne på for kjæresten min som er overarbeidet og sliten? Dette halvåret har han enormt mye ansvar på jobben. Han sover dårlig, får stive ledd og skuldre og klarer ikke å holde det normalt gode humøret oppe. Heldigvis roer ting seg ned om ca 3 måneder.

Jeg kan jo ikke trylle alt bra selvsagt, men lurer på hva jeg kan finne på for at både han og vi to kan komme oss gjennom dette på en ok måte. Han er lei seg for at han ikke får nok tid m meg og med kameratene, men har null initiativ og ork til å sette igang ting. Derfor sier han ja til sosiale ting guttene når de spør og han kan. Meg ser han jo flere ganger i uka om kvelden/natten uansett (selv om vi ikke bor sammen).

Jeg er seriøst redd for at han kan bli utbrendt og tenker at mas fra meg bare blir en ekstra byrde. Men vi trenger jo å ses, finne på hyggelige ting, ta en fest sammen osv. :)

Hvordan bør jeg forholde meg? Noen som har opplevd noe liknende?? :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesten
Skrevet

Føler med deg for der har sambo og jeg vært (og er tildels enda). Det som fungerte her i gården, da ting var på sitt verste, var at jeg måtte la sambo få rom og tid til å gjøre "ingenting". Med det mener jeg at han måtte få lov til være så asosial som han måtte for å komme ovenpå. Istedenfor at jeg satt oppå han i sofaen, så fant jeg på ting selv med mine venner og gikk på trening. Om vi satt oppå hverandre ble alt verre for begge siden jeg kjeda vettet av meg og han fikk enda mer dårlig samvittighet overfor meg.

I tillegg kom vi frem til at han måtte ut av sofaen enkelte ganger, men da var det bedre med en tur ut i frisk luft (ski, gå på beina, slalom etc) enn å være sosial med venner og bekjente. Sosialiseringen var noe som ikke alltid ga mer energi, men som tappet han istedet. Turene i frisk luft hjalp i hvertfall på nattesøvnen om ikke annet. Husk også på at det ikke må være lange turene ute for at det skal være til hjelp.

Så dere må bare ta den tiden dere trenger, er han i ferd med å bli utbrent tar ting lang tid før overskuddet er på plass igjen. Si det rett ut til venner at slik er tingene for øyeblikket. Forståelsen er mye større enn du tror når du forteller grunnen til at dere ikke er med på noen ting akkurat nå. Dessuten er det enklere å beholde venner også om dere er ærlige med hvorfor kontakten dere imellom er liten nå.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva skal jeg finne på for kjæresten min som er overarbeidet og sliten? Dette halvåret har han enormt mye ansvar på jobben. Han sover dårlig,  får stive ledd og skuldre og klarer ikke å holde det normalt gode humøret oppe. Heldigvis roer ting seg ned om ca 3 måneder.

Jeg kan jo ikke trylle alt bra selvsagt, men lurer på hva jeg kan finne på for at både han og vi to kan komme oss gjennom dette på en ok måte. Han er lei seg for at han ikke får nok tid m meg og med kameratene, men har null initiativ og ork til å sette igang ting. Derfor sier han ja til sosiale ting guttene når de spør og han kan. Meg ser han jo flere ganger i uka om kvelden/natten uansett (selv om vi ikke bor sammen).

Jeg er seriøst redd for at han kan bli utbrendt og tenker at mas fra meg bare blir en ekstra byrde. Men vi trenger jo å ses, finne på hyggelige ting, ta en fest sammen osv.  :)

Hvordan bør jeg forholde meg? Noen som har opplevd noe liknende??  :forvirret:

Ja DET kan du skrive under på! Jeg kunne ha skrevet det du sier selv. Vi har fått det til å fungere veldig greit; og det er takket være meg, om jeg skal være dødsens ærlig. Here goes: I perioder, når han jobber i 13 timer i døgnet omtrent, lager jeg alltid middag til han, ordner alt som har m hus/hjem og gjøre, kjøper inn mat og annet "godt" jeg vet han liker osv. Men det viktigste er det man SIER; for eksempel at man "tvinger" han til å koble helt ut lørdags kveld(overtale, argumentere osv), gå ut og spise, gå på et utested, gjerne at hans venner kommer dit osv. Når en person er så sliten, må den andre ta "tak", og ta over litt styringa, tror jeg. For han orker jo ikke selv, overskuddet er borte.

Prøv å hele tiden fortelle han at dette er noe midlertidig; og få han til å glede seg til trykker letter/arbeidsmengden blir bedre! Snakk om en ferietur dere kan ta, eller noe annet han liker å gjøre, når ting er roligere på arb.fronten.

IKKE MAS, ikke bli sur pga at DU kjeder deg, finn på andre ting å gjøre på kvelden selv! Da vil dere komme dere gjennom denne perioden....Det kan bli din tur til å være "helt på felgen" og(f.ex når det kommer barn, om du begynner i ny jobb el lignende) Da VIL man jo at andre skal pleie en littegrann, trøste og oppmuntre...

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi har det sånn som dere hver eneste vår og hver eneste høst. Ikke noe moro, men sånn er det bare. En må bli flink til å ta vare på de små fem-minutterne man får tid til, og heller nyte late dager i andre perioder. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...