Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker Nan. Alså det pulveret. Det står man ikke skal varme det flere ganger. Men kan man ikke sette tåteflaska med melka i i en kopp med vann fra vannkokeren? Kjedelig når man lager melk, også sovner barnet, så skal man bare kaste det da? Et annet spørsmål, er det billigere i Sverige, eller er det et annet merke som er billigere?

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mummimammane skrev (3 minutter siden):

Bruker Nan. Alså det pulveret. Det står man ikke skal varme det flere ganger. Men kan man ikke sette tåteflaska med melka i i en kopp med vann fra vannkokeren? Kjedelig når man lager melk, også sovner barnet, så skal man bare kaste det da? Et annet spørsmål, er det billigere i Sverige, eller er det et annet merke som er billigere?

Du kan sette det i kjøleskapet og for å varme kan du sette flaska i en skål med varmt vann fra springen uten problem. Og det er heller ikke farlig å gi det litt kaldt heller

Skrevet
Maleficenta skrev (5 minutter siden):

Du kan sette det i kjøleskapet og for å varme kan du sette flaska i en skål med varmt vann fra springen uten problem. Og det er heller ikke farlig å gi det litt kaldt heller

Men står jo det ikke skal varmes på nytt? Hva menes med det da hvis det ikke gjelder om man setter flaskene i en kopp m varmt vann?

Skrevet
Mummimammane skrev (Akkurat nå):

Men står jo det ikke skal varmes på nytt? Hva menes med det da hvis det ikke gjelder om man setter flaskene i en kopp m varmt vann?

Er da forskjell på å tine og varme. Du skal jo ikke varme melken igjen. Du trenger jo bare å tine til romtemperatur. Er ikke å varme opp det

Skrevet
Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Er da forskjell på å tine og varme. Du skal jo ikke varme melken igjen. Du trenger jo bare å tine til romtemperatur. Er ikke å varme opp det

Åja, trodde man bare kaldte det og tine om noe var fryst jeg 🙈

Skrevet
Mummimammane skrev (Akkurat nå):

Åja, trodde man bare kaldte det og tine om noe var fryst jeg 🙈

Å sånn. Uansett om du lager melk og den må stå litt nå du jo sette den i kjøleskapet så den ikke blir dårlig og da blir det jo ikke fryst men det blir iskaldt

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke spare rester eller varme opp igjen flere ganger, hvis baby har drukket av flasken er det pga bakterier, samme med melk som blir stående for lenge.

Det du kan gjøre er å blande ferdig flasker på morgenen, sette de til avkjøling i vannbad så de blir hurtig nedkjølt også putte de i kjøleskapet. Når du skal gi melk kan du helle litt over på en ren flaske og varme opp, og hvis baby vil ha mer så kan du bare ta ut mer fra kjøl å varme opp. Men ja, man må regne med litt svinn🫣 Vi kaster sikkert 3 flasker om dagen, fordi vi bruker en type som ikke kan blandes klar på forhånd eller lagres mer enn maks 1 time så må vi lage ny ganske ofte 😅

Anonymkode: 37a55...067

Skrevet

Hvis baby ikke drikker opp skal du kaste melken etter en time. 

Når du lager en flaske/ en liter, setter i kjøleskapet (uten at baby har drukket) så kan du fint varme melken

Skrevet
Mummimammane skrev (På 25.4.2025 den 10.28):

Om du vet ca når barnet sovner så kanskje bruke nan ferdig melk. Disse tror jeg skal kunne stå i romtemperatur eller i kjøleskapet. 

Ferdig tilberedt morsmelkerstatning som selges i porsjonspakninger, er et sterilt produkt. Det betyr at det ikke inneholder farlige bakterier og trenger derfor ikke varmes over 70 grader.

Mange bruker derfor denne typen morsmelkerstatning når de er på tur.

Melken kan serveres romtemperert rett fra kartongen hvis babyen din liker det. En nyfødt eller syk baby bør imidlertid få kroppstemperert melk for at de skal slippe å bruke energi på å varme opp melka.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager flasker for et døgn om gangen. Avkjøler de i vannbad før de settes i kjøleskap. 
Når barnet skal ha flaska fyller jeg en beholder med glovarmt vann fra springen for å varme den opp. Men hvis barnet sovner av halvveis i flaska skal den ikke varmes opp igjen.

Har du mulighet for å reise til Sverige anbefaler jeg det. Du sparer 50kr boksen på vanlig Nan iallefall. 

Anonymkode: 0a7f5...985

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (11 timer siden):

Om du vet ca når barnet sovner så kanskje bruke nan ferdig melk. Disse tror jeg skal kunne stå i romtemperatur eller i kjøleskapet. 

Ferdig tilberedt morsmelkerstatning som selges i porsjonspakninger, er et sterilt produkt. Det betyr at det ikke inneholder farlige bakterier og trenger derfor ikke varmes over 70 grader.

Mange bruker derfor denne typen morsmelkerstatning når de er på tur.

Melken kan serveres romtemperert rett fra kartongen hvis babyen din liker det. En nyfødt eller syk baby bør imidlertid få kroppstemperert melk for at de skal slippe å bruke energi på å varme opp melka.

Pulver må heller ikke varmes over 70 grader. Mattilsynet kom med nye retningslinjer i fjor 

Anonymkode: ca124...ec9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...