AnonymBruker Skrevet 25. april #1 Skrevet 25. april Hei! Hvordan gjøres det med bårekranser når vedkommende skal kremeres og legges i minnelund? Det vil jo se fryktelig stusselig uten i begravelsen, men man får jo ingen grav og sette bårekransene på etterpå så hva gjør vi? Betale flere tusen for blomster som kun er for syns skyld i kirken er litt… ja, vet ikke. Hva er vanlig praksis? Anonymkode: 441f0...581
AnonymBruker Skrevet 25. april #2 Skrevet 25. april Kransene sendes med båren til kremering. Anonymkode: 7e860...71d 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. april #3 Skrevet 25. april Etter seremonien i kirka før vi bar ut kisten, samlet begravelsesbyrået sammen blomstene og kransene og ga til de som satt på de fremste benkene for å bære ut av kirka etter kisten og nærmeste familie. Kun bårebuketten som ble med i bårebilen. Vi tok med kransene og blomstene til lokalet vi hadde minnestund i. Etter minnesamværet tok dro vi å la kransene på bestemoren til min manns gravsted. Blomsterbukettene tok vi av sløyfene og fordelte mellom oss i familen som ville ha en bukett med hjem. Anonymkode: 2c3d5...3ef 1
Daria Skrevet 25. april #4 Skrevet 25. april Jeg har med ett (for meg overraskende) unntak bare vært i bisettelser hvor kisten sendes til kremering etterpå og skjønner sånn sett ikke problemstillingen. I min tankegang er blomster og kranser først og fremst til seremonien i kirken og kjøres stort sett bort med kisten etterpå, med mindre de pårørende ønsker å ta dem med seg til minnestunden. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april #5 Skrevet 25. april Når kisten ikke går ned i bakken har jeg opplevd at de fleste blomstene blir med til seremonien og deretter fordeles ut. Hvis det ikke er seremoni (det har jeg aldri opplevd) tenker jeg at jeg ville tatt med meg en del hjem og fordelt det til oppmøtte uansett. Synes det er bedre å minnes den avdøde med at venner og familie ser på de vakre blomstene noen dager etterpå, enn at de går rett til kast. Hvis kisten senkes i bakken har noe blitt med kisten ned og noe vært plassert rundt «hullet. Og litt til seremonien. Men det meste blir da igjen hos den avdøde. Anonymkode: 0cdcb...cad
AnonymBruker Skrevet 25. april #6 Skrevet 25. april Det er like mange kranser og bårebuketter til en bisettelse som til en begravelse. Har aldri sett noen forskjell der. Anonymkode: 2f6f3...8c8
AnonymBruker Skrevet 25. april #7 Skrevet 25. april Vi fordelte kranser og blomster på gravene til slekt og venner som lå på kirkegården der sermonien ble holdt. Bare den største bårekransen ble sendt med til kremasjon. Anonymkode: a2576...198 1
AnonymBruker Skrevet 25. april #8 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når kisten ikke går ned i bakken har jeg opplevd at de fleste blomstene blir med til seremonien og deretter fordeles ut. Hvis det ikke er seremoni (det har jeg aldri opplevd) tenker jeg at jeg ville tatt med meg en del hjem og fordelt det til oppmøtte uansett. Synes det er bedre å minnes den avdøde med at venner og familie ser på de vakre blomstene noen dager etterpå, enn at de går rett til kast. Hvis kisten senkes i bakken har noe blitt med kisten ned og noe vært plassert rundt «hullet. Og litt til seremonien. Men det meste blir da igjen hos den avdøde. Anonymkode: 0cdcb...cad Jeg fikk faktisk ikke med meg at du spurte om man overhodet skulle ha blomster, trodde du lurte på hva man gjorde med dem. Har aldri vært i en begravelse som ikke er full av kranser og blomster, uansett metode de skal bruke på den avdøde etterpå. Så ja, alltid masse blomster. Miljøvennlig er det vel ikke, og kan sikkert oppleves litt som sure penger og. Men er ikke i begravelser man tenker det slaget skal slås. Anonymkode: 0cdcb...cad
Maskinfører Skrevet 25. april #9 Skrevet 25. april Om dere vet hvor graven skal være så kan dere legge kransene der 1
AnonymBruker Skrevet 25. april #10 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi fordelte kranser og blomster på gravene til slekt og venner som lå på kirkegården der sermonien ble holdt. Bare den største bårekransen ble sendt med til kremasjon. Anonymkode: a2576...198 Sånn gjorde vi det også. Noen venner bar kranser til gravene til slektninger, blomsterbuketter tok vi med hjem. Anonymkode: c53f9...50d
AnonymBruker Skrevet 25. april #11 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Hvordan gjøres det med bårekranser når vedkommende skal kremeres og legges i minnelund? Det vil jo se fryktelig stusselig uten i begravelsen, men man får jo ingen grav og sette bårekransene på etterpå så hva gjør vi? Betale flere tusen for blomster som kun er for syns skyld i kirken er litt… ja, vet ikke. Hva er vanlig praksis? Anonymkode: 441f0...581 Du betaler jo flere tusen kroner for blomster som kun er for syns skyld i kirken uansett. Jeg skjønner ikke problemstillingen. Blomstene gjør jo ikke noe mer nytte etter seremonien om det er begravelse og ikke kremering? Anonymkode: 30541...dc2
AnonymBruker Skrevet 3. mai #12 Skrevet 3. mai Det er litt forskjellig praksis, men tror det som er mest vanlig er at bårebuketten blir med i bilen til krematoriet og de øvrige blir lagt på gravene til nærmeste familie (foreldre/svigerforeldre til avdøde e.l.) Ved kistebegravelse blir alt lagt oppå graven etter at den er fylt igjen, og blir der så lenge blomstene er pene. Anonymkode: 309bc...233
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå