Gå til innhold

Kommer ikke over eksen, redd jeg aldri kommer over han

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er snart 2 år siden det ble slutt og jeg tenker på han hver dag. Folk sier til meg at jeg må komme meg videre, og det er jo det jeg prøver på, men det skal ikke være lett. Har prøvd å date flere menn (ikke samtidig), men eksen min dukker opp i tankene. Både når jeg er med dem og til det vanlige. Hatt sex med en fyr for ikke så lenge siden, men eksen min er alt jeg tenker på..

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, er helt lost og aner ikke hvordan jeg skal komme meg videre. Vi kan ikke være sammen pga visse omstendigheter og begge to har ikke annet valg enn å gå videre med livene våres. Er nettopp det jeg prøver på men jeg klarer samtidig ikke å gi slipp..

Noen som har noen gode råd, vært i samme situasjon eller bare har noen trøstende ord? Føler meg fortapt og er redd jeg aldri kommer til å komme over han..

Anonymkode: 2ca8b...a4e

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken omstendigheter er det som gjør at dere ikke kan være sammen? Siden du skriver at begge to ikke har annet valg enn å gå videre, så virker det litt som om begge har lyst til å være sammen.

Anonymkode: 9a5e3...fba

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvilken omstendigheter er det som gjør at dere ikke kan være sammen? Siden du skriver at begge to ikke har annet valg enn å gå videre, så virker det litt som om begge har lyst til å være sammen.

Anonymkode: 9a5e3...fba

Det er en lang historie, men kan fortelle litt. Moren hans hater meg og prøvde å splitte oss flere ganger. Tilslutt greide hun det. Jeg kan ikke sette noen diagnoser på noen men både meg og flere andre som har vært i kontakt med henne som jeg kjenner, er enige med at hun mest sannsynlig er det man kaller en narssissist. Hun manipulerer sine nærmeste og lager drama og splid mellom folk. Hun elsker drama og ødelegger relasjoner så mye hun kan. Eksen min er på en måte i et slags jerngrep om man kan kalle det det. Det siste han sa til meg var at vi begge må bare gå videre og at han ikke kunne gå imot sin egen mor. Som sagt lang historie men prøver å forklare de viktigste detaljene rundt historien. Lurer på om det er noen der ute som har opplevd noe lignende..

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en lang historie, men kan fortelle litt. Moren hans hater meg og prøvde å splitte oss flere ganger. Tilslutt greide hun det. Jeg kan ikke sette noen diagnoser på noen men både meg og flere andre som har vært i kontakt med henne som jeg kjenner, er enige med at hun mest sannsynlig er det man kaller en narssissist. Hun manipulerer sine nærmeste og lager drama og splid mellom folk. Hun elsker drama og ødelegger relasjoner så mye hun kan. Eksen min er på en måte i et slags jerngrep om man kan kalle det det. Det siste han sa til meg var at vi begge må bare gå videre og at han ikke kunne gå imot sin egen mor. Som sagt lang historie men prøver å forklare de viktigste detaljene rundt historien. Lurer på om det er noen der ute som har opplevd noe lignende..

Ts

Ser du på din eks som et usyldig offer i dette? At dere to dessverre måtte gi tapt for denne eksterne fienden? Faktum er at din ekskjæreste (som er en voksen mann) valgt sin mor i stedet for deg. Det er så klart synd at det ble sånn, men dette var hans valg og ikke noe du kan gjøre noe med. 

Anonymkode: 4fb79...5c0

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser du på din eks som et usyldig offer i dette? At dere to dessverre måtte gi tapt for denne eksterne fienden? Faktum er at din ekskjæreste (som er en voksen mann) valgt sin mor i stedet for deg. Det er så klart synd at det ble sånn, men dette var hans valg og ikke noe du kan gjøre noe med. 

Anonymkode: 4fb79...5c0

Det er helt sant og du har helt rett. Sliter bare så ekstremt med å komme over han. Jeg har jo ikke noe annet valg enn å komme meg videre men etter snart 2 år så føler jeg at dette bare er noe jeg må leve med, men håper det går over tilslutt. 

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du må bestemme deg for at du ikke skal bruke så mye energi på å tenke på han. 
Hver gang tankene kommer inn på han, så må du finne noe du kan avlede dem med. 

Det høres nærmest ut som om du har romantifisert forholdet deres, og dermed ikke klarer å se at det også hadde negative sider. (Som at han åpenbart lar seg manipulere av sin mor, og alltid ville prioritere henne over deg.) 

For å ha noen å romantisere om, hva med å lage deg en "drømmefyr"? Lag deg en liste over egenskaper denne fyren skal ha, og sett deg som mål å gå ut i verden og lete etter han. 
Antagelig vil du aldri møte noen som er helt drømmemannen, men det høres ut som om du kan gjøre bedre enn exen din uansett.

Anonymkode: b6817...05e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel noe med den romatiseringen/nostalgien som kommer fordi det ble slutt mot begges vilje, som gjør det vanskeligere for deg å slippe det tapte. 

Men som andre her har påpekt: Han tok et aktivt valg om å velge deg bort for å gjøre moren fornøyd. Han gjorde det aktivt slutt med deg med det som grunn. Grunnen kunne like gjerne ha vært at han fortsatt elsket deg, men hadde møtt en annen han elsket høyere og ville dele sitt liv med henne i stedet for, at han hadde mistet følelsene for deg eller noe annet. Han har tatt et aktivt valg om å velge deg bort til fordel for en annen. Og da ville han ikke ha deg nok. 

Jeg har selv vært i en lignende situasjon og det er ganske slitsomt og ødeleggende over tid. Jeg anbefaler deg å finne noen du kan snakke jevnlig med, en psykolog med erfaring med par og samlivsbrudd. Få snakket litt ut om dette og få hjelp til å endre noen perspektiver, legge det hele bak seg og gå videre. Det fortjener du. 

Anonymkode: b368c...c83

• Nyttig 3
Skrevet

Hei.

Jeg har vært i lik situasjon selv for flere år tilbake.

Det eneste jeg kan garantere deg er at alle minnene dere har sammen vil falme og etterhvert ikke ha samme betydning i livet ditt lenger.

Følelsene dine for din tidligere partner vil forvitre. Du vil komme over ham.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er vanskelig for deg å gå videre når du går rundt med tanken om at han egentlig vil være med deg, men at det er ytre omstendigheter (moren) hans som gjør at dere ikke kan være sammen.

Dette er kanskje brutalt å høre, men det er virkelig ment som en hjelp for å få deg videre. Hadde han virkelig elsket deg, så hadde han vært med deg. Han var nok glad i deg, men ikke nok. 

Mannen min er fra en annen kultur, og absolutt hele hans familie var imot vårt forhold. De sa at dersom han valgte meg, ville de kutte han ut. Valget var ikke lett, og jeg er veldig sikker på at han tok flere runder med seg selv, men han valgte meg. Nå viste det seg at familien ikke var så seriøse på å kutte han ut, og da de skjønte at han uansett ville velge meg, la de ned stridsøksa. Men han var altså forberedt på å miste hele slekta (han hadde ekstremt mye press på seg).

Hadde eksen din virkelig elsket deg, hadde dere vært sammen nå. 

Du står selv i veien for å finne ekte kjærlighet når du konstant tenker på eksen. Jeg tror du gjør lurt i å innse at kjærligheten hans for deg ikke var veldig sterk. Og så må du gjøre alt du kan for å komme deg over han. Da er jeg helt sikker på at du finner en kjæreste som virkelig elsker deg ❤️ 

Anonymkode: abe22...480

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du dyrker det rosenrøde mellom deg og eksen din, og når du itillegg får en sånn "Det skulle bli oss, men moren hans kom imellom og ødela" så dyrker du jo dette enda mer i hodet ditt.

Kjærlighetssorg er vondt, og det skal være vondt. Du kommer garantert til å komme deg over det på ett tidspunkt. Du kommer også til å tenke på eksen i ny og ne og mimre og kose deg med minnene. Det er sånn det skal være.

Anonymkode: bb38d...d2d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Uten sammenligning selvsagt, men jeg mistet min beste og nærmeste venn gjennom 30 år da vennen min ble sammen med en narsissist.

Og helt uten grunn, var det jeg som fikk gjennomgå av denne narsissisten. Det tok to år av livet mitt og jeg ble nesten fullstendig ødelagt. Har full forståelse for at eksen din ikke orker å kjempe mot sin mor. 

Du hadde også blitt ødelagt av moren hans om dere hadde fortsatt, trøst deg med at livet ditt ville blitt MYE verre om dere hadde stått i stormen. 

Egentlig skal du være glad for at du slapp unna. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg avsluttet vennskapsforholdet selv, før narsissisten gjorde det. Det var ingen rundt oss som slapp unna og det var mail, trusler, hevnaksjoner, telefoner, rykter, anmeldelser osv. 

Det har gått fem år nå og jeg kjenner bare på lettelse. Tiden leger alle sår, du må tenke annerledes og komme deg over eksen din. Han er ikke verdt kampen, det lover jeg deg. 

Anonymkode: 60e96...e40

• Nyttig 2
Skrevet

Slike følelser tar tid. Gi deg selv ett år til, to år er ikke så mye.

• Hjerte 1
Skrevet

Du kan gi deg selv så mye tid du vil. Sånt som dette går ikke over av seg selv, og det går kanskje aldri over. 

Du må nok ta litt mer tak i deg selv, og prossesere, bearbeide egne tanker og følelser, ta litt eierskap til nåsituasjonen og fremtiden din osv.  Noen bruker en coach eller psykolog til dette. For andre kan det fungere å prate med venner hvis de er emosjonelt modne nok til å være gode samtalepartnere. 

Men livet går ubønnhørlig videre. Du må finne den beste veien framover for deg selv. Du sier jo selv det ikke er aktuelt for dere å finne tilbake. 

Lykke til ❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare fortsette å treffe andre menn, før eller siden vil du like noen like godt, eller bedre enn eksen. Jeg sliter også med å komme over ekser og det er kun å få ny kjæreste som hjelper for meg. Skikkelig usunt, I know!! 

Anonymkode: f8d68...2db

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

At du tenker på eksen betyr ikke så mye som du tror. Du kan tenke på han og gå videre. 

Når tankene om han dukker opp så må du si til deg selv, nå tenker jeg på x, men jeg ønsker meg noen som velger meg helt og fullt, det gjør ikke han. 

Så må du rette fokus over på noe annet. 

Igjen og igjen.. 

Det tar tid å endre dette for hjernen din er så vandt til å gå i disse banene nå, men det går med øving. 

Anonymkode: 81b34...992

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Eksen min er på en måte i et slags jerngrep om man kan kalle det det. Det siste han sa til meg var at vi begge må bare gå videre og at han ikke kunne gå imot sin egen mor.

Du er heldig som kom deg unna de to der. Fokuser på det og ikke han.

Anonymkode: dcd2b...021

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 10.08):

Det er snart 2 år siden det ble slutt og jeg tenker på han hver dag. Folk sier til meg at jeg må komme meg videre, og det er jo det jeg prøver på, men det skal ikke være lett. Har prøvd å date flere menn (ikke samtidig), men eksen min dukker opp i tankene. Både når jeg er med dem og til det vanlige. Hatt sex med en fyr for ikke så lenge siden, men eksen min er alt jeg tenker på..

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, er helt lost og aner ikke hvordan jeg skal komme meg videre. Vi kan ikke være sammen pga visse omstendigheter og begge to har ikke annet valg enn å gå videre med livene våres. Er nettopp det jeg prøver på men jeg klarer samtidig ikke å gi slipp..

Noen som har noen gode råd, vært i samme situasjon eller bare har noen trøstende ord? Føler meg fortapt og er redd jeg aldri kommer til å komme over han..

For meg tok det 5 år omtrent . Ble bedre de siste årene og jeg datet litt forskjellige det siste året. Begynte å bli klar . Nå er jeg stup forelsket på nytt. Mye mer enn jeg var i eksen. Så bare hold ut og ta tiden til hjelp. Skap deg ett fint liv uten menn også plutselig en dag♥️

Anonymkode: 797e7...340

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 10.43):

Ts

Ærlig talt,hans mor har INGEN skyld i dette bruddet. Eksen din er voksen. Han valgte sin mor. Han valgte IKKE deg. Hadde du vært viktigst for han hadde han som voksen mann valgt DEG. Ser du ikke det?

Du må komme deg videre. Dette var ikke kjærlighet,  da hadde han gitt blanke i hva mammaen mener om deg. Ser du ikke det selv??.

Anonymkode: 9c08f...921

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det å være alpha widow.

Anonymkode: a4659...a8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...