AnonymBruker Skrevet 25. april #1 Skrevet 25. april Ok, jeg er snart førti og har problemhud. Mye hvite kviser i forbindelse med syklus, porer som blir større, hudormer, pigmentering og what not. Kombinert fet og tørr hud vil jeg tro. Jeg har ikke råd til å gå til hudpleier eller kjøpe dyre produkter. Ønsker å bruke Cerave serien, fordi den er rimelig og lett å få tak i. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal bruke produktene, i hvilken rekkefølge og hvor lenge etc. Men dette er planen min, så kom gjerne med innspill til om dette ser greit ut, og om du vet svarene på mine spørsmål❤️ Morgen: Vasker med vann etterfulgt av toner (Cerave miscellar cleansing water) + dagkrem med solfaktor Kveld: Rens med Cerave foaming cleanser eller blemish control cleanser (skal jeg velge en av dem, eller skal jeg bruke to forskjellige og bytte på?) etterfulgt av toner. Også vil jeg bruke retinol serum eller blemish Control gel, men skjønner ikke om jeg må velge en av dem og om man skal bruke det hele tiden, eller bare i perioder. Avslutter med nattkrem. Anonymkode: 6a3d1...45f
Roci Skrevet 25. april #2 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ok, jeg er snart førti og har problemhud. Mye hvite kviser i forbindelse med syklus, porer som blir større, hudormer, pigmentering og what not. Kombinert fet og tørr hud vil jeg tro. Jeg har ikke råd til å gå til hudpleier eller kjøpe dyre produkter. Ønsker å bruke Cerave serien, fordi den er rimelig og lett å få tak i. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal bruke produktene, i hvilken rekkefølge og hvor lenge etc. Men dette er planen min, så kom gjerne med innspill til om dette ser greit ut, og om du vet svarene på mine spørsmål❤️ Morgen: Vasker med vann etterfulgt av toner (Cerave miscellar cleansing water) + dagkrem med solfaktor Kveld: Rens med Cerave foaming cleanser eller blemish control cleanser (skal jeg velge en av dem, eller skal jeg bruke to forskjellige og bytte på?) etterfulgt av toner. Også vil jeg bruke retinol serum eller blemish Control gel, men skjønner ikke om jeg må velge en av dem og om man skal bruke det hele tiden, eller bare i perioder. Avslutter med nattkrem. Anonymkode: 6a3d1...45f Jeg vil faktisk anbefale deg å prøve olje/dobbeltrens, da dette er noe av det som er mest effektivt til å løse opp talgpropper, både whiteheads og sorte prikker. Etterhvert som du får løst opp disse, vil porene sannsynligvis framstå som mindre synlige. Micellarvann er egenlig beregnet til å fjerne sminke, og gjør ikke noe for huden din, så det kan du kutte ut. Jeg skal foreslå så mange produkter fra CeraVe som jeg kan, men der det finnes bedre produkter til ditt behov som også er rimelige og fås på apotek, så vil jeg foreslå det. En god og rimelig oljerens er The Ordinary Squalane Cleanser. Det er viktig at du masserer rensen godt inn i huden, spesielt i områdene med uren hud, slik at talgproppene får løst seg ordentlig opp. Jobb med rensen i minst 1 minutt, det er den tiden det tar for å oppnå full effekt. Skyll av med vann. Om du ønsker, kan du følge etter med vannbasert rens, f.eks. CeraVe Foaming Cleanser eller The Ordinary Glucoside Foaming Cleanser. Denne brukes for å fjerne evt. rester av den oljebaserte rensen, så den trenger du ikke bruke like lang tid på. Du kan rense både morgen og kveld i begynnelsen, og når talgproppene er redusert, holder det å rense med vann om morgenen. Deretter kan du bruke et serum med niacinamide (vitamin B3). Dette er et antioksidant som styrker og beskytter huden, reduserer pigmenteringer og bidrar til å balansere talgproduksjoneno og dermed reduserer og forebygger hvite prikker, sorte prikker og store porer. Her vil jeg foreslå The Inkey List Niacinamide Serum. Det kan ta litt tid å venne huden til niacinamide, så det er viktig at du tar en patch-test før du begynner å bruke det, og starter gradvis med å bruke det f.eks. hver annen eller tredje dag helt til huden din tåler å bruke det hver dag. En patch test gjennomfører du ved å ta en liten mengde produkt på innsiden av håndleddet eller albuen, og vent i minst 24 timer. Dersom det ikke har oppstått noen reaksjon, skal det være trygt å bruke det i ansiktet. En god fuktighetskrem for kombinert hud er CeraVe Facial Moisturizing Lotion, denne kan brukes både morgen og kveld. Den inneholder også litt niacinamide, men jeg tror likevel at du med fordel kan bruke et serum i tillegg. Etterhvert som huden stabilserer seg, kan du evt. redusere bruken av serumet. Ofte kan man bruke sin vanlige fuktighetskrem i stedet for øyekrem, men dersom kremen inneholder aktive ingredienser, så bør man være varsom med dette. Niacinamide tolereres imidlertid godt av de fleste, og øyekremen til CeraVe inneholder også niacinamide, så det burde gå bra å bruke den dersom du ikke ønsker å bruke penger på en egen øyekrem. Husk også solkrem på dagtid, en mengde tilsvarende en teskje til ansikt og hals. Dette er spesielt viktig når du bruker aktive ingredienser som syrer og retinol, og du bør bruke minst faktor 30 nå, og faktor 50 fra mai/juni og utover. Noen gode solkremer til din hudtype som fås på apotek, er bl.a. Dermica solkrem til ansikt SPF 50, Avène Sun Cleanance SPF50+ eller Cliniderm Sun Ultra Light Face Fluid solkrem SPF50+ Når det gjelder Blemish Control Gel er dette et produkt som inneholder flere eksfolierende syrer, og den skal brukes på kveldstid. Slike syrer er også noe huden må venne seg til, så også med dette produktet bør du ta en patch test først. Det er sjelden nødvendig å eksfoliere mer enn et par ganger i uka. For hyppig eksfoliering kan skade hudbarrieren og gi hudirritasjon som kan ta lang tid å bli kvitt. Når det gjelder retinol, er den fra CeraVe fin å starte med, da den inneholder en konsentrasjon på 0,1%. Dette er likevel en aktiv ingrediens som potensielt kan irritere huden, så også her bør du patch-teste og innføre gradvis. Begynn med enten syre eller retinol, ikke start opp med begge samtidig, om det er første gang. Begynn f.eks med retinol og trapp opp over 2-3 uker, før du starter med syre og trapper opp forsiktig med den. En skånsom måte å gjøre det på, for begge ingredienser er: 1 kveld uke 1, 2 kvelder uke 2, 3 kvelder uke 3 og opprettholde dette om huden tåler produktet 3 ganger i uken. Om huden føles «rå», rød, irritert, har røde flekker, virker å være i ubalanse, man får irriterte og røde porer eller utslett, er dette et tegn på en svekket hudbarriere. Ta et steg tilbake, paus de aktive ingrediensene, inkludert de du eventuelt bruker på morgenen og tilfør huden fukt og beskyttende ingredienser. Husk at god fukt er essensielt for at en rutine med aktive ingredienser skal fungere. Legg gjerne flere tynne lag med fuktighetskremen om du ønsker. De fleste fjes trenger langt mer fukt enn man tror, spesielt i høst- og vintersesongen. Ikke vær redd for en litt tjukkere krem. Sørg for påfyll med fukt 1-3 ganger i uka, enten med enn fuktighetsgivende nattmaske eller en fuktighetsgivende ansikstmaske. En god og rimelig ansiktsmaske er f.eks. e.l.f. Holy Hydration! Sleeping Mask som du får hos H&M. Noen apoteker har en serie hudpleieprodukter som heter COSRX, og hvis ditt apotek har den, så er COSRX Ultimate Nourishing Rice Overnight Spa Mask et godt valg. En rutine med disse produktene kan se slik ut: Morgen: Rens (med produkter til urenhetene er redusert, deretter kun romtemperert vann, avslutt med kaldt vann). Niacinamide serum (hver 2 - 3 dag til å begynne med, øk gradvis til hver dag Fuktighetskrem Øyekrem Solkrem Kveld: Rens med olje/dobbelrens Retinol/eksfoliering som beskrevet tidligere Fuktighetskrem Fuktmaske 2-3 kvelder i uka, de kveldene du ikke bruker eksfoliering eller retinol Håper dette kan være til hjelp, og ta gjerne kontakt dersom du lurer på noe
AnonymBruker Skrevet 27. april #3 Skrevet 27. april Hei @Roci Dette var et svar over all forventning! Tusen takk for at du giddet å skrive så utfyllende og legge ved linker, det var utrolig bra hjelp❤️ Jeg skal virkelig vurdere forslaget ditt. Cerave har en dagkrem med solfaktor 30 eller 50, holder det ikke bare å bruke denne eller må jeg ha solkrem i tillegg? Også lurer jeg på om det virkelig er vanlig å bruke både syre og retinol, eller holder det bare med retinol? Igjen tusen takk for svaret ditt! Anonymkode: 6a3d1...45f
Roci Skrevet 27. april #4 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei @Roci Dette var et svar over all forventning! Tusen takk for at du giddet å skrive så utfyllende og legge ved linker, det var utrolig bra hjelp❤️ Jeg skal virkelig vurdere forslaget ditt. Cerave har en dagkrem med solfaktor 30 eller 50, holder det ikke bare å bruke denne eller må jeg ha solkrem i tillegg? Også lurer jeg på om det virkelig er vanlig å bruke både syre og retinol, eller holder det bare med retinol? Igjen tusen takk for svaret ditt! Anonymkode: 6a3d1...45f Bare hyggelig🥰 Det du må være klar over når det gjelder solfaktor/SPF er at du må påføre tilstrekkelig mengde av produktet (altså en teskje for ansikt og hals) tilstrekkelig ofte for å oppnå den beskyttelsesgraden som oppgis på produktet. Beskyttelsen brytes ned i løpet av dagen av oksidasjon, svette og viktigst av alt - UV-stråling. Det vil si at jo sterkere sol og desto lenger du oppholder deg utendørs, desto hyppigere må du påføre solbeskyttelse. Det samme gjelder dersom du svetter mye eller bader, eller oppholder deg på/ved sjøen eller i høyfjellet med snø, fordi vannflate og snø reflekterer solstrålene. Husk også at UV-stråling trenger gjennom vinduer/bilvinduer og skydekke. UV-indeks er et godt mål på graden av UV-eksponering man blir utsatt for, og som en tommelfingerregel kan man si at UV-indeksen er høyest midt på dagen midt på sommeren, når solen står høyest. Da bør du påføre solbeskyttelse ca. annenhver time, oftere hvis du bader eller svetter mye. Tabellen under gir en god indikasjon på behovet for beskyttelse. Styrke UV-indeks Tiltak Typiske perioder i året Lav 0-2.5 Som regel ingen, med mindre du lett blir solbrent eller du kjenner sola tar. Da bør du bruke en solkrem i ansiktet. Sen høst, vinter og tidlig vår i Norge Moderat 2.5-5.5 Klær, solhatt og solbriller gir god beskyttelse. Solkrem kan være nødvendig. Ta pause fra solen. Påske i Norge, vår/høst i Sør-Norge og perioden mai-august i Nord-Norge Høy 5.5-7.5 Ta pause fra solen mellom kl 12-15. Bruk klær, solhatt, solbriller og smør deg med høy faktor (minst faktor 30) Sør-Norge i juni og juli, høyfjellet i mai og Spania om våren og høsten Svært høy 7.5-10.5 Unngå solen mellom kl 12-15 og søk skygge. Bruk klær, solhatt og solbriller og smør deg ofte med en solkrem med høy faktor (30-50) Isbre/høyfjell med snø i juni og juli og Middelhavet om sommeren Ekstrem >10.5 Unngå solen mellom kl 12-15 og søk skygge. Klær, solhatt og solbriller er absolutt nødvendig. Smør deg ofte med solkrem med høy faktor (30 eller 50). I visse tilfeller bør man vurdere å unngå solen helt. Kanariøyene og Alpene om sommeren og områder nær Ekvator (er også grenseverdi for solarier) Du kan bruke UVI-varsel for å finne ut hvor sterk UV-stråling det er der du befinner deg. Du kan med andre ord godt bruke en dagkrem med solfaktor, så lenge du påfører riktig mengde, men da vil du antakelig ha behov for en solkrem/spray/stift i tillegg senere på året dersom du vet at det kan bli behov for å påføre solbeskyttelse flere ganger i løpet av dagen. En fuktighetskrem vil f.eks. ikke fungere å påføre over sminke, og mange vil opplevede det som veldig klissete å påføre en teskje fuktighetskrem flere ganger om dagen. Du bør heller ikke bruke en krem med SPF over natten, da de ingrediensene som utgjør solbeskyttelsen, vil hindre pleiende ingredienser i å gjøre jobben sin. De kan også føre til urenheter og irritasjon, så du vil også ha behov for en egen nattkrem. Om du bruker en fuktighetskrem uten SPF, kan du bruke denne både morgen og kveld, og slipper dermed unna med to produkter, men det er helt opp til deg hva du foretrekker Syrer og retinol virker litt ulikt. Eksfolierende syrer hjelper huden å bli kvitt overskudd av døde hudceller ved å løse opp keratinet ("limet") som binder de døde hudcellene sammen. Resultatet er en glattere hud med et friskere utseende, ettersom overskudd av døde hudceller kan få huden til å se grå og gusten ut. Yngre hud klarer denne prosessen selv, men den går saktere etterhvert som vi blir eldre. En bestemt syre, nemlig BHA (salicylsyre) er spesielt gunstig når det gjelder kviser og talgpropper/sorte prikker, fordi den har evnen til å løse opp talget i porene. Den er også antibakteriell og talgbalanserende, slik at den også bidrar til å forebygge kviser og talgpropper. Retinol virker, kort forklart, ved at den stimulerer hudens egen produksjon av kollagen og elastin, to proteiner som finnes naturlig i huden og som holder den glatt, smidig og spenstig. Produksjonen av disse proteinene avtar etterhvert som vi blir eldre, og bidrar til hudaldring i tillegg til UV-stråling. I tillegg bidrar retinol også til å stimulere den naturlige cellefornyelsen i huden, som også går saktere etterhvert som vi blir eldre. Retinol vil derfor også hjelpe huden til å kvitte seg med døde hudceller og ha gunstig effekt på uren hud, men det vil kunne ta litt lengre tid før du ser resultater. Hvis du ikke ønsker å bruke både syrer og retinol i rutinen din, vil jeg anbefale at du velger retinol
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå