Gå til innhold

Kvinner som ikke vil ha barn

Trulte123

Anbefalte innlegg

Jeg har av kjærlighet til mine ufødte barn valgt bort å bringe dem inn i min verden.

Blant mine venner som fikk barn, var de forsvinnende få som satte seg ned og tok regnskapet på hvordan livet til dere barn ville se ut. De hadde lyst på og ferdig snakka. Noen var heldigvis lite nok til å fullføre utdanning, opparbeide seg sparepenger og ta hensyn til at de kunne bli sittende alene. De andre agerte på egne behov.

Den personen som i tråden her gjorde seg opp det regnestykket på forhånd får min applaus. 

Alt for mange barn lider og lever uten reell sjanse til å få et godt liv fordi foreldrene bare måtte ha barn.

Verden trenger ikke at alle får barn, tvert imot trenger den at det fødes færre barn.

Anonymkode: 7e5d4...812

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt greit å ikke ville ha barn. Ingenting egoistisk i det.

Har selv valgt å ikke få barn og har aldri angret på det valget. Uting at man blir stempla som egoistisk og at man nærmest må begrunne hvorfor man ikke vil ha barn 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ekstrem stor respekt for kvinner som ikke får barn fordi de selv har opplevd veldig trauma, veldig problematisk familie, tøffe arvelige diagnoser mm som føler at barn skal skjermes fra å måtte gjennomgå noe liknende. Har et vennepar som valgte å ikke få barn, venninnen følte at hennes nevrotiske personlighet ville kunne være en begrensning på barnet og familielivet. 

Synes man skal ta grunner noen har til å ikke få barn med klype fisk noen ganger, kan skjule seg litt utfordringer man ikke vet noe om som de ikke vil dele. 

Så synes ikke det er egoistisk å se egne begrensninger, synes altfor mange med alvorlige arvelige sykdommer får barn og altfor mange psykisk syke, altfor mange med elendig økonomi (som fellesskapet må dekke)

Anonymkode: 8261b...bd3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem som velger bort barn går i alle fall glipp av et aspekt av livet. Innmari synd for dem tenker jeg som går glipp av de erfaringene. Snevrer livet sitt. De tenker ikke på at årene med små barn utgjør en utrolig kort periode i et ellers langt og fritt liv. Ofrer så mye mening og livsglede for noen få år ekstra å kunne gå i den samme tralten. 

Anonymkode: 6afba...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dem som velger bort barn går i alle fall glipp av et aspekt av livet. Innmari synd for dem tenker jeg som går glipp av de erfaringene. Snevrer livet sitt. De tenker ikke på at årene med små barn utgjør en utrolig kort periode i et ellers langt og fritt liv. Ofrer så mye mening og livsglede for noen få år ekstra å kunne gå i den samme tralten. 

Wow... 

Anonymkode: 8941b...55e

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ekstrem stor respekt for kvinner som ikke får barn fordi de selv har opplevd veldig trauma, veldig problematisk familie, tøffe arvelige diagnoser mm som føler at barn skal skjermes fra å måtte gjennomgå noe liknende. Har et vennepar som valgte å ikke få barn, venninnen følte at hennes nevrotiske personlighet ville kunne være en begrensning på barnet og familielivet. 

Synes man skal ta grunner noen har til å ikke få barn med klype fisk noen ganger, kan skjule seg litt utfordringer man ikke vet noe om som de ikke vil dele. 

Så synes ikke det er egoistisk å se egne begrensninger, synes altfor mange med alvorlige arvelige sykdommer får barn og altfor mange psykisk syke, altfor mange med elendig økonomi (som fellesskapet må dekke)

Anonymkode: 8261b...bd3

Må en ha utfordringer for å ikke ønske barn? Tror om du sier ja til til det så sier det mest om dine fordommer og kunnskapsløshet samt en snever empati 

Anonymkode: 5256b...c0a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

18 år, få år? Barn trenger ofte mye omsorg og tid også etter 18 år, gjerne hele livet ut. Man må også ta vare på vennene til disse barna, og barnebarn når den tid kommer. Har ikke tvil om at det er mye kjærlighet, men det kan man virkelig oppleve uten å få biologiske barn. Jeg elsker mennesker i livet mitt så høyt at jeg blir rørt bare av å tenke på dem, og hadde glatt hoppet i døden for dem. Så det er bare tull at man må bli forelder for å oppleve de store følelsene og erfaringene. 

Anonymkode: a9105...60e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avgjørelse som skal respekteres.

Skulle ønske flere tok samme avgjørelse.

Anonymkode: b27de...1bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trulte123 skrev (4 timer siden):

En del synes hvis disse er hyperegoistiske. Hva synes du? Jeg blir helt matt av hva folk mener om dette. Det er vel en kvinnes rett til å velge bort barn, uten å bli kalt egoister og hyperegoister! 

Hilsen undrende

å ønske seg barn er minst like egoistisk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke barn, men har masse omsorg å gi til de rundt meg. Hjelper gamle foreldre, tanter, tantebarn, naboer, og dyr. Det jeg opplever er at de som får barn blir en smule egoistisk, da de kun har fokus på sin indre kjerne. De glemmer venner og foreldre. Barnet deres er senter av universet, og alle skal forgude det. Men det er vel bare instinktet som er sånn, og det går sikker over når barna blir voksne. 

Nei, de blir ikke mer egosentriske. De har bare ikke kapasitet til å hjelpe alle andre hele tiden. Hadde jeg hatt mer kapasitet hadde jeg vært mer sosial ute, og hadde fulgt drømmen om å drive med frivillig arbeid, men den kapasiteten har jeg ikke.

Anonymkode: 67f40...07f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror aldri jeg har hørt folk mener at noen er egoistiske for å ikke ønske barn, men jeg ser svært ofte frivillig barnløse som snakker som om man nesten er dum om man får unger, og som om de er bedre fordi de ikke har barn. I respons til dette kommer det selvsagt en del kommentarer som ikke er så himla hyggelige, men det er vel ytterst sjeldent det kommer uprovosert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slik er det vel med alt en selv ønsker i livet om en ikke har mulighet til å trø litt utenfor sin egen nesetipp:

"Hæ,vil ikke du ha en tarantell altså? Jeg elsker mitt eget kjæledyr og lille Petter edderkopp har beriket mitt liv noe helt ellevillt, det er synd på de som ikke har en tarantell og går glipp av den erfaringen, de ofrer mye glede og mening når de velger vekk tarantell"

:roll:

Jojo kos deg med tarantellen din du. 

jeg ønsker ikke det aspektet, den andre dimensjonen. Jeg har mening og kjærlighet i bøtter og spann og må ikke få barn for å oppleve det.

Det er nok sikkert litt for vanskelig for deg å skjønne og det er helt greit at du ikke forstår det, det er ikke alt en kan forstå her i livet, en får trøste seg med det. Men å gjøre kvinnerollen så liten at den passer inn i din smale boks der alle kvinner må  få barn der du ikke respekterer valget til andre uten å være nedlatende kan du spare deg for. 

Vi ønsker forskjellige ting, noen ønsker å bli mor, noen ikke, noen ønsker å bli sykepleiere, noen ikke, noen ønsker å ha en tarantell som kjæledyr, andre ikke og det er helt ok

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, de blir ikke mer egosentriske. De har bare ikke kapasitet til å hjelpe alle andre hele tiden. Hadde jeg hatt mer kapasitet hadde jeg vært mer sosial ute, og hadde fulgt drømmen om å drive med frivillig arbeid, men den kapasiteten har jeg ikke.

Anonymkode: 67f40...07f

Kanskje ikke alle, men jeg opplever det med flere. De har mye ekstra kapasitet til ferier og fotballkamper, men ikke til å hjelpe foreldre, besøke besteforeldre eller kontakte venner/slekninger med en liten melding i ny og ne. De går kun den ene veien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MariaIsabel skrev (1 minutt siden):

Jeg tror aldri jeg har hørt folk mener at noen er egoistiske for å ikke ønske barn, men jeg ser svært ofte frivillig barnløse som snakker som om man nesten er dum om man får unger, og som om de er bedre fordi de ikke har barn. I respons til dette kommer det selvsagt en del kommentarer som ikke er så himla hyggelige, men det er vel ytterst sjeldent det kommer uprovosert?

Enig her. Jeg har to barn og elsker dem over alt på jord, men har flere venninner som er frivillig barnløse og hvorfor skal ikke jeg respektere det? Selvfølgelig er de ikke egoistisk, vi har bare valgt forskjellige veier i livet og begge deler er helt ok. 

Gjensidig respekt. Kjenner forsåvidt ingen som sier at barneløse er egoistiske, i allefall ikke høyt.

Anonymkode: 263d6...151

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abra skrev (2 timer siden):

Menn føder ikke barn. 

Uansett rart å skal dra inn menn på dette? Hvorfor er ikke menn et tema som blir tatt opp når det kommer til abort? Da er det kun kvinnens mening som gjelder. 

Det er jo ofte menn som sier nei til barn, eller flere barn. De blir aldri "klar" for å få disse barna de har lovet partneren sin, leser vi ofte om her på KG. Og jeg vet ikke hvor mange innlegg jeg har lest om menn som sier nei til mer enn ett eller to barn.

Uansett er det ofte menn som setter bremsen på og ikke vil ha disse barna. Blir en kvinne i forhold uplanlagt gravid, og mannen har sagt nei til barn, blir det nærmest tvangsabort. Om kvinnen vil beholde partneren da.

Anonymkode: 73108...4a7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullstendig opp til hver enkelt kvinne om hun ønsker barn eller ikke. Jeg ønsket egentlig ikke barn frem til jeg fant mannen i mitt liv og endret mening. Nå har vi to gutter som jeg selvfølgelig elsker over alt på jorda. Men, må si at jeg har en bismak i munnen slik som verden er i dag. Veldig mye usikkerheter med hensyn til krig, klimaendringer, økonomi osv. Det får meg av og til til å tenke over om jeg gjorde det rette valget ved å få barn. Hvordan vil verden se ut når de blir voksne selv? 

Jeg tenker: Er det egentlig egoistisk å ikke få barn? Er det heller egoistisk å få barn slik verden er i dag? 

Anonymkode: c5e9d...cae

Hva snakker du om? Verden er jo bedre enn noen gang. I tillegg bor vi i Norge! Ser det er mange med holdninger lik dine for tiden. Dere mangler fullstendig perspektiv og forståelse for fortiden. 

Anonymkode: 8183a...213

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har visst fra jeg var ung at jeg aldri vil ha barn. Nå er jeg 43 og er meget fornøyd med den friheten jeg har og det livet jeg lever. Jeg har flere venninner som har fått barn og de er ikke annet enn overarbeidet og overstresset.

Anonymkode: 42d9b...154

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror malefiecenta mener at når menn sier de ikke ønsker barn, så er det ingen som sier noe om at de er egoistiske eller spør om hva de skal gjøre når de blir gamle og trenger hjelp eller noe annet. Det er ingen som reagerer når menn sier at de ikke ønsker barn. Det er kvinner som blir shamet om de ytrer ønske om å ha et barnefritt liv. 

Abort er et annet tema. 

Anonymkode: 90f1b...828

Enig. Jeg har blitt spurt om hvorfor jeg ikke har barn, hvorfor jeg ikke vil ha barn, samt blitt fortalt (alltid i den samme nedlatende tonen) at jeg ikke vet hva jeg går glipp av som velger det bort. Min mann som har tatt samme valg og vært i et langt forhold før meg, har aldri blitt spurt. Det har aldri vært et tema for noen rundt ham, og han har bodd i 4 ulike byer i Norge og har stort nettverk. 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ofrer ingenting, har både mening og livsglede. Det jeg har mindre av er tidsklemma og bekymringer. 

MariaIsabel skrev (23 minutter siden):

Har aldri sagt noe negativt til folk med barn om barn. Har vært ærlig på at det ikke er for meg og blitt fortalt at barn er noe fantastisk man MÅ ønske seg, men aldri svart at jeg synes de er små demoner for det, eller at andre er dumme som får dem. Har heller ikke hørt andre svare sånn, de aller fleste vokter seg vel for å kritisere andres barn. 

Anonymkode: c20b2...197

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nei, faktisk ikke. Jeg har aldri ønsket meg barn. Og jeg simpelthen ELSKER mitt barnløse liv 😊 Ville ikke byttet det ut for et liv med barn. 

Bare det at jeg kan gjøre hva jeg vil og når jeg vil er en frihet og glede som jeg ikke gir opp så lett. 

Men jeg tenker at sånne kommentarer som din kommer fra folk som har barn og som ikke klarer å skjønne at det finnes mange folk som faktisk ikke vil ha barn. La folk få ta sine egne valg, uten at man skal komme med en moraliserende pekefinger av den grunn. 

Endret av Mardina
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...