Trulte123 Skrevet fredag kl 06:33 #1 Del Skrevet fredag kl 06:33 En del synes hvis disse er hyperegoistiske. Hva synes du? Jeg blir helt matt av hva folk mener om dette. Det er vel en kvinnes rett til å velge bort barn, uten å bli kalt egoister og hyperegoister! Hilsen undrende 13 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:36 #2 Del Skrevet fredag kl 06:36 Man skal få velge helt selv om man vil ha barn eller ikke, men man må være ærlig med partner fra start. Også må ikke en evt. partner tro at det endrer seg med tiden, for det gjør det mest sannsynlig ikke, hvis man er veldig bastant på dette. Anonymkode: f6468...7e2 10 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:38 #3 Del Skrevet fredag kl 06:38 Helt greit å ikke vil ha barn. Det livet er ikke for alle. Anonymkode: e8ebe...985 12 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:41 #4 Del Skrevet fredag kl 06:41 Jeg tror en del kommentarer kommer fra de som har fått barn, men skulle ønske at de valgte bort barn selv. Også er det de som tror at meningen med livet er å få barn. Så de argumenterer med at «du kommer til å angre på at du ikke fikk barn». Samt de som mener at man må få barn for at samfunnet skal gå videre. Er i hvertfall det jeg føler går igjen i tidligere tråder. Dette er et særlig betent tema her inne på KG. Anonymkode: 0a0d8...bc4 13 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:51 #5 Del Skrevet fredag kl 06:51 Tja.. jeg vil ikke ha barn, og kan godt innrømme at det er av, blant annet, egoistiske grunner. Men det betyr jo ikke at jeg er en stor egoist i alle aspekter i livet. Jeg har masse empati og omsorg likevel. Men jeg har nok på følelsen av at de som roper høyest om hvor grusomme vi frivillig barnløse er, egentlig ofte angrer på egen avgjørelse om å få barn og trenger å få utløp for frustrasjon og misunnelse. Det hadde sikkert jeg gjort også 😆 Og det er jo slik at samfunnet er avhengig av barn for å leve, så jeg kan forstå at de som kanskje savner den barnløse tilværelsen, men som har gjort den samfunnstjenesten det faktisk er å få barn, kan se på oss andre som noen snyltere. 🤷♀️ Anonymkode: c67f0...4af 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:52 #6 Del Skrevet fredag kl 06:52 Jeg tror ikke de nødvendigvis er så egoistiske, jeg tror det fort kan være mye usikkerhet som er grunnen. Jeg var selv "kvinne som ikke vil ha barn" i mange år. Jeg hadde en mann som ønsket seg barn, men selv med en god mann på plass så måtte jeg lande ALT - jobb, bolig, nærhet til familie, nok på sparekontoen - til at jeg følte at JEG ALENE skulle klare å ta meg av barnet 100% alene om det ble nødvendig. Og jeg har justert hvor mange barn jeg fikk og aldersforskjellen etter samme prinsipp - klarer jeg å håndtere dem alene en dag på Tusenfryd eller i ukesvis uten noen hjelp i en hverdagssituasjon? Hva om et av barna må legges inn på sykehus i månedsvis, klarer jeg å håndtere det praktiske rundt det? Og så videre. (Og jeg har endt opp med å måtte teste alt, inkludert sykehusinnleggelse i 3 måneder.) Anonymkode: c663b...e90 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:56 #7 Del Skrevet fredag kl 06:56 Tenker det er opp til hver enkelt jeg. De aller fleste som får barn får det av egoistiske grunner, akkurat som de som velger å ikke få barn. Tviler på at de som får flere barn gjør det for å sikre nok hender til eldrebølgen liksom.. Jeg har to ungdommer som jeg elsker veldig høyt, som er veldig ønsket av egoistiske grunner, men jeg er 100% sikker at jeg hadde hatt en fint liv uten barn. Anonymkode: 79bc8...070 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:57 #8 Del Skrevet fredag kl 06:57 Tenker det er fint at de som ikke vil ha barn, ikke vil ha barn. Noen mennesker liker det enslige livet uten forpliktelser, andre liker familien as. Jeg har barn, men syns ikke mennesker som ikke ønsker barn er egoistiske fordet om. Vi har ulike forventninger til livet, og lever livet på våre egne premisser. Ser ikke problemet med å dømme barnløse, frivillige bare fordi. Anonymkode: 33058...905 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:00 #9 Del Skrevet fredag kl 07:00 Det er 100% opp til en person hvordan de ønsker å leve sitt ene relativt korte liv hvis man setter det i perspektiv. Det er helt utrolig at noen skal mene noe om andre folk sin reproduksjon, passe på seg sjøl heller. Vi er også nok folk på jorda så ingen MÅ bidra til at det blir flere. Særlig å måtte påpeke at «du kommer til å angre» er helt idiotisk. Tror man virkelig ikke at et voksent menneske som har tatt en slik beslutning har vært gjennom den tankerekka der? Og såfall går vel det utover den som har tatt valget og ikke oss andre. Anonymkode: d56f1...564 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:09 #10 Del Skrevet fredag kl 07:09 Jeg har aldri ønsket barn pga omstendigheter. Lærevansker (dyseleksi) og en hjerneskade som gjør at jeg ikke fungerte så godt i utdanning og jobb. Masse komplekser, dårlig DNA og handikapp ønsket jeg ikke å utsette noen barn for. I tillegg så hadde kanskje barnevernet sett det som en enkel sak å ta mitt barn pga mine handikapp. Så jeg ville aldri uansett turt å skaffe barn i Norge. Men alle egner seg heller ikke til å få barn. Anonymkode: efcb8...7a0 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:09 #11 Del Skrevet fredag kl 07:09 Noen av de som har sterke meninger om kvinner som ikke vil ha barn er mennesker som mener at barn er meningen med livet eller at kvinner som ikke vil ha barn er det noe feil med. Mange har argumentet "skal du tilbringe alderdommen alene, du da?". Akkurat som om det er garanti for at barna dine tilbringer tid med deg når du blir gammel. Det er mange eldre med barn som sitter ensomme og alene, så man har ingen garanti for at man ikke blir ensom. Jeg har egentlig aldri hatt lyst på barn. Av og til tenker jeg at jeg nok kunne ha hatt det, men nå er jeg over 40 år og har det fint uten barn. Det er ikke et behov som ligger sterkt hos meg, slik jeg opplever at mange andre kvinner har. Når venninner fikk barn var jeg glad på deres vegne fordi de ønsket det så sterkt, men jeg har ikke ønsket det selv. Det er opp til hver enkelt hva man vil fylle livet sitt med og hva som gir en mening. Å få barn er ikke for alle og det er tross alt noe som krever mye av et menneske på mange forskjellige plan. Anonymkode: 96caf...906 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:09 #12 Del Skrevet fredag kl 07:09 Det er vel like egoistisk å ikke få barn som å få barn. Man velger jo å skape seg det livet man selv ønsker. Min søster har barn, og det er jo fordi HUN ønsket seg det. Hun ville oppleve å være gravid, å føde, og å være mamma. Det var ene og alene et egoistisk valg gjort på grunn av hennes ønsker. Jeg vil absolutt ikke ha barn, jeg elsker å kun passe på meg selv. Jeg vil være den viktigste i livet til min mann, og jeg vil ikke utsette meg for fødselsskader og stress med barn. Søsteren min og jeg er like egoistiske, eller ikke egoistiske, begge har valgt akkurat det vi selv ønsker. Anonymkode: 7b374...a8e 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:16 #13 Del Skrevet fredag kl 07:16 Det er jo mer egoistisk å få barn. Det er et menneske som blir født som ikke har bedt om det. Har barn selv og valgte å få barn fordi jeg og partner hadde lyst på barn i livet vårt, egoistisk valg ja absolutt. Anonymkode: 5a6a1...df3 9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:29 #14 Del Skrevet fredag kl 07:29 Hvis man ønsker seg barn, og derfor får barn, så er man egoistisk. Hvis man ikke ønsker seg barn, og derfor ikke får barn, så er man egoistisk. Det er jo like egoistisk begge deler, men ingen av valgene er jo negative av den grunn. Anonymkode: 8941b...55e 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:31 #15 Del Skrevet fredag kl 07:31 Har full forståelse, for at noen ikke ønsker barn. Skulle jo ønske flere hadde god selvinnsikt, og ikke fikk barn. Jeg hadde ikke noe stort ønske om barn, men fikk 2. Jeg ble gravid på prevensjon 2 ganger, og første gangen tok jeg abort. Andre gangen klarte jeg ikke. Og jeg elsker barna mine, og har elsket å være mor. Men jeg er jo sikker på at jeg hadde fått et minst like bra liv uten barn. Og ingen av mine barn, vil ha barn. Og de er voksne nå. Anonymkode: 4d93a...35b 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet fredag kl 07:37 #16 Del Skrevet fredag kl 07:37 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg tror en del kommentarer kommer fra de som har fått barn, men skulle ønske at de valgte bort barn selv. Også er det de som tror at meningen med livet er å få barn. Så de argumenterer med at «du kommer til å angre på at du ikke fikk barn». Samt de som mener at man må få barn for at samfunnet skal gå videre. Er i hvertfall det jeg føler går igjen i tidligere tråder. Dette er et særlig betent tema her inne på KG. Anonymkode: 0a0d8...bc4 Det som provoserer meg er dette fokuset på bare kvinner i dette temaet. Det heter liksom ikke folk får for få barn. Det heter kvinner føder for få barn. Ansvaret blir lagt på dem. Skamme seg som føder for få barn. Men mennene da? 9 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:38 #17 Del Skrevet fredag kl 07:38 Når man ser på hvor mange ubrukelige fedre som finnes der ute, er det ganske innlysende hvorfor mange damer dropper å få barn. Det er jo slitsomt å jobbe 100%, og i tillegg måtte ta seg av barn og hus, helt alene. Anonymkode: 0fba1...41d 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:40 #18 Del Skrevet fredag kl 07:40 Det er fullstendig opp til hver enkelt kvinne om hun ønsker barn eller ikke. Jeg ønsket egentlig ikke barn frem til jeg fant mannen i mitt liv og endret mening. Nå har vi to gutter som jeg selvfølgelig elsker over alt på jorda. Men, må si at jeg har en bismak i munnen slik som verden er i dag. Veldig mye usikkerheter med hensyn til krig, klimaendringer, økonomi osv. Det får meg av og til til å tenke over om jeg gjorde det rette valget ved å få barn. Hvordan vil verden se ut når de blir voksne selv? Jeg tenker: Er det egentlig egoistisk å ikke få barn? Er det heller egoistisk å få barn slik verden er i dag? Anonymkode: c5e9d...cae 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:42 #19 Del Skrevet fredag kl 07:42 Jeg har ikke barn, men har masse omsorg å gi til de rundt meg. Hjelper gamle foreldre, tanter, tantebarn, naboer, og dyr. Det jeg opplever er at de som får barn blir en smule egoistisk, da de kun har fokus på sin indre kjerne. De glemmer venner og foreldre. Barnet deres er senter av universet, og alle skal forgude det. Men det er vel bare instinktet som er sånn, og det går sikker over når barna blir voksne. Anonymkode: a9105...60e 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:45 #20 Del Skrevet fredag kl 07:45 Jeg synes folk er egoistiske som får barn nå, når verden er et så utrygt sted med krig, pandemier og klimaendringer. Hadde aldri turt å sette barn til verden når vi vet at de kommer til å slite skikkelig. Men folk klarer ikke å innse det, de er blindet av sitt eget barneønske. Anonymkode: aa26d...4ba 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå