Gå til innhold

Bonger til baren....

Fremhevede innlegg

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Brudeparet i sine dressmann/lindex - klær, og bruden med hjemme oppsatt-hår.

greit nok at bryllup er dyre, men det går fint ann og komme under kr 100.000,- men denne kommentaren over synes jeg er litt ille.

Tenke seg at det er mange som føler seg såret og det er ikke alle som synes stiv sprayet bløtkake håroppsats er det fineste heller

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Det er visst flere her som ikke klarer å ta argumenter og skjønne at andre folk kan ha andre prioriteringer enn dem selv.

Innlegget ditt er langt og er vel diskutert mange nok ganger her allerede, derfor besvarer jeg bare en liten del.

Du må tåle at andre er uenig med deg - dette er et diskusjonsforum som er åpent for alle. Å være uenig er noe helt annet enn å ikke kunne argumentere, men når man hele tiden må fortelle det samme er det lett for å bli litt lei - det skal jeg innrømme.

Jeg har ikke med ett ord nevnt at jeg ikke har forståelse for andres prioriteringer, det er argumentene (drita fulle gjester) jeg reagerer på. Bonger velges utfra økonomihensyn, da bør man kunne stå for det valget og ikke dikte opp en annen årsak.

Gjest Gjest
Skrevet
greit nok at bryllup er dyre, men det går fint ann og komme under kr 100.000,- men denne kommentaren over synes jeg er litt ille.

Tenke seg at det er mange som føler seg såret og det er ikke alle som synes stiv sprayet bløtkake håroppsats er det fineste heller

Helt enig med deg Gamle Ales, og ære være dem som gifter seg i lindexkjole og dress fra Dressmann og må la gjestene betale for drikkevarene. Er ikke de det reageres mot - og det tror jeg kanskje de fleste også forstår.

Skrevet

Nå var ikke min intensjon å kritisere hverken de som velger Dressmannklær eller Lindexkjoler. Ei heller de som setter opp håret selv, jeg forsøkte bare å illustrere et bryllup der det var spart på alt, bortsett fra alkoholen til gjestene etter maten! (Som tydeligvis er det viktigste for mange)

Jeg tar meg ikke så veldig personlig nær av de som kritiserer hverken dyre kjoler, eller bonger i bryllup. Har kjøpt kjolen brukt til en billig penge, og kommer til å ha fri bar, men det er jo mer tilfeldigheter og at jeg har muligheten.

Alikevel synes jeg ikke de som velger å ha bonger etter en flott middag med alt tilbehør på restaurant behandler gjestene sine dårlig!

Jeg hadde satt pris på å få en bedre middag på restaurant sammen med mange av de jeg kjente jeg. (Og jeg hadde ikke hatt noe problem med å gi bort de bongene jeg ikke fikk bruk for til en som trengte den ekstra drinken heller!)

Gjest gjest1
Skrevet

Siden jeg ikke er brud selv enda og derfor ikke har oversikt over hva ting egentlig koster har jeg for moro skyld kikket på hjemmesidene til to av stedene her i byn å holde bryllup og sett litt på prisene deres. Det er nok noen andre her inne som også kunne hatt godt av å se hvor mye bryllup på restaurant/hotel faktisk kan koste. La oss si et bryllup med 60 gjester, det vil komme på ca:

Aperetif / velkostdrink: varierte mellom 230,- og 950,- (og den billigste var Peach Canei; noe jeg ikke trodde noen over 14 drakk :forvirret: ) La oss si at en velgen en av de billige da; ca. 300,- Med 6 glass per flaske (noe som ble anbefalt på siden) blir det 3000,-

3-retters middag: menyene lå melom 535,- og 795,- Så la oss si 600,- per pers så har vi ikke valgt den aller billigste menyen, men ikke de råflotte heller. Det blir 36000,-

Vin til maten: Ett glass hvitvin til hver (295-drøyt 500,- per flaske) ~ ca. 3000,-

Tre glass rødhvin ( ca samme pris som hvitvinen) til hver ~ ca. 9000,-

Avec: cognac til 50,- per stk og baileys til 45,- La oss si at ca. 40 stk. vil ha, noe som blir ca 1000,-

Drinkene ligger på 60-80 kr og en halvliter koster 60,- Hvis alle bruker de tre bongene sine, og snittprisen er 70,- kommer dette på 4200,-

Totalt blir dette 56200,- noe som gir en cuverpris på nesten 1000,-

Så en gjest i dette bryllupet som takker ja til alt en får har altså spist og drukket for en tusenlapp. Bryllupskake og nattmat er jo også ganske vanlig å ha, noe som igjen vil gjøre prisen ytterligere. (og nå er det valgt nest billigste alternativ både når det gjelder mat og vin, så det er allerede spart inn litt)

(og dette er jo bare maten og drikken i bryllupet; alt annet kommer utenom - så jeg ser godt at 100.000 kan gå fort)

Om noen gjester ikke har fått nok etter dette så synes jeg det må være greit at de betaler dette selv, uten at en skal si at brudeparet er gniene, at de ikke har spandert nok og at bryllupet plutselig blir gjort om til et spleiselag.

En kan kanskje mene at det viker tåpelig å ha bonger når de fleste uansett vil klare seg med det en får til maten+bongene; men vi snakker om store summer her og for mange brudepar er de avhengig av å vite totalsummen før bryllupet. Med bonger kan de få denne kontrollen, og de aller fleste gjestene vil også få det de vil ha. Og brudeparet slipper eventuelle overraskelser ved at noen har gått bananas med dyr cognac i baren.

Gjest Gjest
Skrevet
jeg forsøkte bare å illustrere et bryllup der det var spart på alt, bortsett fra alkoholen til gjestene etter maten! (Som tydeligvis er det viktigste for mange)

Dette er ensten ikke til å tro! Nå har det vært skrevet side opp og side ned for å forklare deg at det ikke er det som er bakgunnen for kritikken mot bonger.

Da kan de umulig være noen vits i å diskutere med deg lenger.

Gjest Binna
Skrevet
Jeg har ikke med ett ord nevnt at jeg ikke har forståelse for andres prioriteringer, det er argumentene (drita fulle gjester) jeg reagerer på.  Bonger velges utfra økonomihensyn, da bør man kunne stå for det valget og ikke dikte opp en annen årsak.

Jeg tror faktisk ikke at bonger velges KUN av økonomiske hensyn, selv om det helt sikkert er det aller aller vanligste. For noen få så er det også snakk om å "bremse" (bryllups-)gjestene litt.

Har man f.eks alkoholikere i familien så kan det være en ide å ha alkoholfritt bryllup uansett.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Jeg skrev dette på side 8 Sensommerbrod, tror ikke du ¨å det :)

Der kan det være du såret noen.

Det værste kan da ikke være og ha en dress fra lindex eller hjemme oppsatt hår vel :forvirret:

MEN når det er sagt, hvis det er spart så mye inn på maten som du beskriver her  ,kun for å ha åpen bar , nei da er det noe galt.

Jeg føler at disse diskusjonene ofte sklir helt ut på alle vidder ( 8 sider senere).

Det må da kunen finnes en mellomting. Jeg synes at hvis man har vin til maten , konjakk til kaffen og spanderer en til to drinker etterpå ser jeg ikke noe galt i å ha bonger

Gjest Gjest
Skrevet
Siden jeg ikke er brud selv enda og derfor ikke har oversikt over hva ting egentlig koster har jeg for moro skyld kikket på hjemmesidene til to av stedene her i byn å holde bryllup og sett litt på prisene deres. Det er nok noen andre her inne som også kunne hatt godt av å se hvor mye bryllup på restaurant/hotel faktisk kan koste. La oss si et bryllup med 60 gjester, det vil komme på ca:

Aperetif / velkostdrink: varierte mellom 230,- og 950,- (og den billigste var Peach Canei; noe jeg ikke trodde noen over 14 drakk  :forvirret: ) La oss si at en velgen en av de billige da; ca. 300,- Med 6 glass per flaske (noe som ble anbefalt på siden) blir det 3000,-

3-retters middag: menyene lå melom 535,- og 795,- Så la oss si 600,- per pers så har vi ikke valgt den aller billigste menyen, men ikke de råflotte heller. Det blir 36000,-

Vin til maten: Ett glass hvitvin til hver (295-drøyt 500,- per flaske) ~ ca. 3000,-

Tre glass rødhvin ( ca samme pris som hvitvinen) til hver ~ ca. 9000,-

Avec: cognac til 50,- per stk og baileys til 45,- La oss si at ca. 40 stk. vil ha, noe som blir ca 1000,-

Drinkene ligger på 60-80 kr og en halvliter koster 60,- Hvis alle bruker de tre bongene sine, og snittprisen er 70,- kommer dette på 4200,-

Totalt blir dette 56200,- noe som gir en cuverpris på nesten 1000,-

Så en gjest i dette bryllupet som takker ja til alt en får har altså spist og drukket for en tusenlapp. Bryllupskake og nattmat er jo også ganske vanlig å ha, noe som igjen vil gjøre prisen ytterligere. (og nå er det valgt nest billigste alternativ både når det gjelder mat og vin, så det er allerede spart inn litt)

(og dette er jo bare maten og drikken i bryllupet; alt annet kommer utenom - så jeg ser godt at 100.000 kan gå fort)

Om noen gjester ikke har fått nok etter dette så synes jeg det må være greit at de betaler dette selv, uten at en skal si at brudeparet er gniene, at de ikke har spandert nok og at bryllupet plutselig blir gjort om til et spleiselag.

En kan kanskje mene at det viker tåpelig å ha bonger når de fleste uansett vil klare seg med det en får til maten+bongene; men vi snakker om store summer her og for mange brudepar er de avhengig av å vite totalsummen før bryllupet. Med bonger kan de få denne kontrollen, og de aller fleste gjestene vil også få det de vil ha. Og brudeparet slipper eventuelle overraskelser ved at noen har gått bananas med dyr cognac i baren.

En annen vri kan være å droppe velkomstdrink (som faktisk ikke er veldig vanlig) og å droppe nattmat som heller ikke er så vanlig i være tider - det er ofte grenser for hvor lenge man har lov å holde selskap i leide lokaler.

Utfra egen erfaring, vet jeg at det finnes fullt opp av flotte lokaler som opererer med helt andre priser enn det du skriver. Velkomstdrink til kr. 950,- betyr antageligvis champagne, og det kan vel de fleste la være å servere?

Men uansett - si at man skal følge ditt priseksempel, da har brudeparet valgt å holde bryllupet på et ganske dyrt sted - de har ikke råd til å betale alt selv, og må derfor ha økonomisk hjelp fra gjestene. Grei nok sak det, selv om jeg synes prioriteringen er helt feil.

Det som blir feil: er å forklare bongene med at det er helt normalt at gjestene blir drita hvis det er fri bar, og at det er årsaken til bonger.

Skrevet
Jeg skrev dette på side 8 Sensommerbrod, tror ikke du ¨å det :)

Joda, har lest det, og må jo si at du er en av de få i denne debatten som har evnet å diskutere både saklig og nyansert! :klappe:

Kommentaren var egentlig ikke til deg, det var mer en preisering av at jeg ikke mente å såre noen for at de hadde valgt billigere alternativer innen klær.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tror faktisk ikke at bonger velges KUN av økonomiske hensyn, selv om det helt sikkert er det aller aller vanligste. For noen få så er det også snakk om å "bremse" (bryllups-)gjestene litt.

Har man f.eks alkoholikere i familien så kan det være en ide å ha alkoholfritt bryllup uansett.

Nå må jeg bare spørre om du har lest gjennom tråden her? Dette med alkisgjester har vært forklart tidligere i tråden.

Hvorfor svarer du forresten gjester når du synes vi oppfører oss så helt forferdelig grusomt her inne?

Gjest gjest1
Skrevet
En annen vri kan være å droppe velkomstdrink (som faktisk ikke er veldig vanlig) og å droppe nattmat som heller ikke er så vanlig i være tider - det er ofte grenser for hvor lenge man har lov å holde selskap i leide lokaler.

Utfra egen erfaring, vet jeg at det finnes fullt opp av flotte lokaler som opererer med helt andre priser enn det du skriver.  Velkomstdrink til kr. 950,- betyr antageligvis champagne, og det kan vel de fleste la være å servere?

Men uansett - si at man skal følge ditt priseksempel, da har brudeparet valgt å holde bryllupet på et ganske dyrt sted - de har ikke råd til å betale alt selv, og må derfor ha økonomisk hjelp fra gjestene.  Grei nok sak det, selv om jeg synes prioriteringen er helt feil. 

Det som blir feil: er å forklare bongene med at det er helt normalt at gjestene blir drita hvis det er fri bar, og at det er årsaken til bonger.

Nå er faktisk hverken nattmat eller velkomstdrink til 950,- flasken med i mitt priseksempel heller da. Ei heller bryllupskake...

Gjest Gjest
Skrevet

Når det gjelder gjester som er alkoholikere, så kan ikke et alkoholfritt bryllup stoppe de fra å drikke. De er verdensmestere på å få i seg alkohol uansett, får de ikke drikke i bryllupet, så fikser de seg selv. De får i seg lik mengde alkohol uansett, fordi de VET akkurat hvor mye de skal ha i seg.

Jeg har endel erfaring med dette, og dette er gjengs over alle tilfellene jeg har vært borti.

Gjest Gjest
Skrevet
Nå er faktisk hverken nattmat eller velkomstdrink til 950,- flasken med i mitt priseksempel heller da. Ei heller bryllupskake...

Og ikke kjole, frisør, sminke, dress, transport, brudesko, invitasjoner, porto, bordpynt, brudebukett osv. heller

Saken er vel at vi er noen her som synes det er i overkant å be gjestene betale for at man ønsker et dyrt bryllup. ;) Det går utmerket ann å arrangere bryllup et annet sted enn hotell, men det må slevfølgelig hvert enkelt brudepar avgjøre selv.

Er det virkelig så vanskelig å forstå at det reageres mot at man bruker argumentet om at man ikke vil ha fri bar pga. dritafulle gjester, når årsaken til bongene er økonomi?

Gjest gjest1
Skrevet

Er det virkelig så vanskelig å forstå at det reageres mot at man bruker argumentet om at man ikke vil ha fri bar pga. dritafulle gjester, når årsaken til bongene er økonomi?

De fleste i denne tråden, meg inkludert, har vel faktisk sagt at valg av bruk av bonger i de fleste tilfeller er en sammensatt beslutning hvor både økonomi og evt. og ønske om å begrense gjestene sitt alkoholforbruk som grunn.

Det er så vidt jeg har sett ingen i denne tråden som har sagt at bruk av bonger er utelukkende for å forhindre fyllefest. Men at det kan være en faktor - ja det tror jeg.

Gjest Gjest
Skrevet
De fleste i denne tråden, meg inkludert, har vel faktisk sagt at valg av bruk av bonger i de fleste tilfeller er en sammensatt beslutning hvor både økonomi og evt. og ønske om å begrense gjestene sitt alkoholforbruk som grunn.

Det er så vidt jeg har sett ingen i denne tråden som har sagt at bruk av bonger er utelukkende for å forhindre fyllefest. Men at det kan være en faktor - ja det tror jeg.

Jeg har vært med i tråden fra begynnelsen av, og dette med møkkfulle gjester har vært en gjenganger her - i mellomtiden har Misty vært her og ryddet, så mulig noen av de påstandene er fjernet. Jeg leser ikke gjennom tråden på nytt for å finne utav det.

Men jeg undres fortsatt over hvordan slekt og venner folk har, når de må ha bonger for å forhindre en fyllefest.

Mulig det bare er meg som er vant til litt andre menensker. Jeg er ikke vant til at folk drikker seg drita og ikke vet å oppføre seg. Jeg er heller ikke vant til at man må betale for å være gjest.

Skrevet
Men uansett - si at man skal følge ditt priseksempel, da har brudeparet valgt å holde bryllupet på et ganske dyrt sted - de har ikke råd til å betale alt selv, og må derfor ha økonomisk hjelp fra gjestene.  Grei nok sak det, selv om jeg synes prioriteringen er helt feil. 

Jo de har råd til å betale alt selv. De betaler jo alt dette, og det er det de har lagt opp til. "Alt" trenger ikke å være så mye drikke man orker, det er brudeparet som lager rammene for festen sin.

Nå må jeg bare spørre om du har lest gjennom tråden her?  Dette med alkisgjester har vært forklart tidligere i tråden.

Hvorfor svarer du forresten gjester når du synes vi oppfører oss så helt forferdelig grusomt her inne?

Men kanskje hun ikke er enig? Det er forskjell på å forklare og å argumentere.

Og hun kan da svare selv om hun synes dere oppfører dere dumt? Eller er det ikke lov det kanskje?

Gjest Gjest
Skrevet
Men kanskje hun ikke er enig? Det er forskjell på å forklare og å argumentere.

Og hun kan da svare selv om hun synes dere oppfører dere dumt? Eller er det ikke lov det kanskje?

Da er det vel kanskje heller greit å bli eninge om at man er uenig da, fremfor å skrive det samme gang på gang.

Klart hun kan svare, er bare jeg som ikke forstår hvorfor hun vil utsette seg for det når hun synes det er så gusomt. Hun lagde jo til og med en tråd på ris og ros om det - men vi trenger kanskje ikke spore av mer. Det virker bare litt merkelig på meg at hun fortsetter å svare gjester, når hun har skrevet at hun blir så provosert og ønsker gjestenes innlegg fjernet. ;)

Gjest Binna
Skrevet (endret)
Da er det vel kanskje heller greit å bli eninge om at man er uenig da, fremfor å skrive det samme gang på gang.

Klart hun kan svare, er bare jeg som ikke forstår hvorfor hun vil utsette seg for det når hun synes det er så gusomt.  Hun lagde jo til og med en tråd på ris og ros om det - men vi trenger kanskje ikke spore av mer.  Det virker bare litt merkelig på meg at hun fortsetter å svare gjester, når hun har skrevet at hun blir så provosert og ønsker gjestenes innlegg fjernet. ;)

Kjære Gjest!

Du tilegger meg meninger jeg aldri har hatt (eks:hvor grusomt jeg syns ditt og datt er), og repeterer deg selv gang på gang(og så sier du at jeg gjør det fordi jeg kommer med argumenter). Ja, jeg blir provosert når du skriver "du er dum, dette har du heller ikke peiling på"osv., da dette er personangrep, ikke debattering.

Jeg ser ingen argumenter fra deg "gjest"! Det hadde vært fint om du kunne kopiert dine innlegg i en tråd, slik at vi kan se dine argument, hvis du har noen...

Det er mange ting som har blitt nevnt her inne som mulige årsaker til bonger, men du har hengt deg opp i ett.

Endret av hæxa
Skrevet
Eller dere kunne droppet brudesuiten. Snakk om sparebluss på gjestenes regning.

Herregud!! Er det brudeparets dag eller gjestenes fyllekalas som er i fokus her? Synes ideen med bonger er lur.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...