Gå til innhold

Bonger til baren....

Fremhevede innlegg

Gjest Binna
Skrevet (endret)
! Hvor viktig er egentlig alkoholen i et bryllup? HVA er viktigst for gjestene i et bryllup egentlig?

Jeg tror faktisk fri bar er noe av det som står høyest på lista til de fleste.Jeg klarte ikke lage en poll .. Greit, selve opplevelsen er viktigst. Men fri bar eller ikke huskes det og..

Endret av hæxa
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Hvem er det som mener det da?

Åpenbart de som mener bonger er ok - er jo de som drar frem det med drita gjester hele tiden.
Gjest Gjest
Skrevet
Kanskje de hadde hatt råd til det hvie hadde prioritert det, fremfor tusenvis av kroner til frisør, undertøy, jåletransport o.l. ;)

:ler:

Kansje de hadde hatt råd til det dersom de hadde kuttet ut noe annet, men kansje de ikke ser det som viktig for gjestenes trivsel å sjenke dem dritings for det er det det er snakk om når ikke en velkomstdrink, et glass vin til forretten, opptil fire glass vin til hovedretten(som noen her har foreslått, synes dette er mye), et glass vin til desserten, konjakk eller annet til kaffen og deretter 3 drinker til er nok for gjestene.

Gjest Gjest
Skrevet
:ler:

Kansje de hadde hatt råd til det dersom de hadde kuttet ut noe annet, men kansje de ikke ser det som viktig for gjestenes trivsel å sjenke dem dritings for det er det det er snakk om når ikke  en velkomstdrink, et glass vin til forretten, opptil fire glass vin til hovedretten(som noen her har foreslått, synes dette er mye), et glass vin til desserten, konjakk eller annet til kaffen og deretter 3 drinker til er nok for gjestene.

Snakk om å vri og vrenge på det nok en gang - til at gjestene er fyllegjester.

Ikke alle liker vin og ikke alle liker konjakk - så det blir vel ikke riktig å skrive at alle får så mye drikke.

Nå skal det legges til at tre bonger er langt bedre enn to, som har vært det brudzillaene på bryllupsforumet vanligvis opererer med - i tillegg til dem som mener at gjestene skal betale all drikke etter middagen.

Var til og med noen i en tråd som mente gjestene skulle betale for eventuell brus etter middagen. :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Snakk om å vri og vrenge på det nok en gang - til at gjestene er fyllegjester.

Ikke alle liker vin og ikke alle liker konjakk - så det blir vel ikke riktig å skrive at alle får så mye drikke.

Nå skal det legges til at tre bonger er langt bedre enn to, som har vært det brudzillaene på bryllupsforumet vanligvis opererer med - i tillegg til dem som mener at gjestene skal betale all drikke etter middagen.

Var til og med noen i en tråd som mente gjestene skulle betale for eventuell brus etter middagen. :ler:

Da får de som foretrekker konjakk fremfor vin drikke mer konjakk da og dem som heller liker vin fremfor konjakk får drikke litt av vinen som er beregnet på konjakk menneskene. Alt i alt så burde det være mer enn nok drikkevarer for enhver smak.

Skrevet
Jeg tror faktisk fri bar er noe av det som står høyest på lista til de fleste.Jeg klarte ikke lage en poll ..  Greit, selve opplevelsen er  viktigst. Men fri bar eller ikke huskes det og..

Tror jeg for min del hadde reagert mer hvis brudeparet hadde spart på alt annet for å ha råd til fri bar enn jeg hadde p å få noen bonger...

Se for dere en bryllupsfest på en sjabby restaurant. (Brudepar som har bonger/ikke fri bar har jo dette på steder med sjenkebevingning.) Brudeparet i sine dressmann/lindex - klær, og bruden med hjemme oppsatt-hår. Middagen er det billigste de har klart å oppdrive av 3-retters i denne bula. (Ser for meg tilsvarende det jeg fikk på julebord for russen. En cm tykk biff i liten post-it størrelse, som er stekt så vidt på begge sider, en spiseskje med ukokt ris, et salatblad og en cherrytomat...) Billig vin til maten, evt øl selvfølgelig. Men baren etterpå er selvfølgelig fri.

Hvem har lyst til å være gjester?

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Tror jeg for min del hadde reagert mer hvis brudeparet hadde spart på alt annet for å ha råd til fri bar enn jeg hadde p å få noen bonger...

Se for dere en bryllupsfest på en sjabby restaurant. (Brudepar som har bonger/ikke fri bar har jo dette på steder med sjenkebevingning.) Brudeparet i sine dressmann/lindex - klær, og bruden med hjemme oppsatt-hår.

Der kan det være du såret noen.

Det værste kan da ikke være og ha en dress fra lindex eller hjemme oppsatt hår vel :forvirret:

MEN når det er sagt, hvis det er spart så mye inn på maten som du beskriver her ,kun for å ha åpen bar , nei da er det noe galt.

Jeg føler at disse diskusjonene ofte sklir helt ut på alle vidder ( 8 sider senere).

Det må da kunen finnes en mellomting. Jeg synes at hvis man har vin til maten , konjakk til kaffen og spanderer en til to drinker etterpå ser jeg ikke noe galt i å ha bonger

Skrevet (endret)
Jeg uttaler meg utfra hva som skrives på bryllupsforumet. 

Alle kan da gifte seg uavhengig av økonomi - det er størrelsen på bryllupet som er spørsmålet, og ikke minst argumentet for å la gjestene betale for seg - og da er som oftest argumentet her at gjestene drikker seg dritings hvis det er fri bar eller at familiealkisen ikke skal få for mye å drikke.

Da må du lese litt mer på forumet. Man bruker bonger eller unngår å ha fri bar for å holde budsjettet. Det er ikke alles budsjett som tåler så uforutsigbare utgifter som fri bar.

Når da slike som deg sier at det er lumpent å ikke spandere drikke hele kvelden, ja DA kommer det gjerne kommentarer om at de som ikke synes drikken til middagen og café avec er nok kanskje må begrense inntaket litt. Jeg har hittil ikke sett noen "bridezillaer" som i utgangspunktet grunngir betaling i baren med at gjestene blir så grusomt fulle hvis de har fri bar.

Jeg er overhodet ikke opptatt av lokalene når jeg er i selskap, men synes man kan vente med festen til man har råd til å betale den. Er alle som ikke kan spandere hele laget virkelig så redde for at festen skal bli ødelagt av fyll? Er det paranoia eller folk med dårlige venner?

Dårlige venner er de som virkelig reagerer på at brudeparet ikke spanderer drikke på dem på restauranten hele kvelden!!

Det husker jeg aldri. Men jeg drikker mer når jeg må betale for drinkene, bare for å irritere brudeparet.

Da har du vel irritert ganske mange, siden du aldri husker... :ler:

Fyll KAN være en god nok grunn, hvis det er det en er redd for.En del folk drikker mer når det er gratis. For noen kan den egentlige grunnen være at de er gjerrige, det har jeg aldri nektet på. Noen mennesker er og blir gjerrige. Men jeg vet om flere som både er gavmilde og gjestfrie, men som ikke har råd til å betale ubegrenset mengder med alkohol.

:klappe::Nikke:

Spørsmålet er vel egentlig om det er vertskapets plikt å servere så mye alkohol at gjestene blir dritings og om de ikke tar godt nok vare på gjestene om de ikke har fri bar. Jeg vil anta at selv kongen setter opp budsjetter og ser ikke på det som en grunn til ikke å holde fest! De som ikke gjør det vil jeg tro har dårlig oversikt over økonomien sin. Det å ha litt kontroll med pengebruken tror jeg er veldig lurt. Kansje finnes det mennesker her som ikke har like god økonomi som deg! Synes egentlig det er ganske frekt å påstå at dem ikke tar seg godt nok av gjestene sine ene og alene på grunn av at det ikke er fri bar! Er alkohol og penger alt du har å glede deg over i livet ditt?

:Nikke::klappe:

Endret av Misty
Gjest Gjest
Skrevet
Da får de som foretrekker konjakk fremfor vin drikke mer konjakk da og dem som heller liker vin fremfor konjakk får drikke litt av vinen som er beregnet på konjakk menneskene. Alt i alt så burde det være mer enn nok drikkevarer for enhver smak.

Ja, og hvis det er noe annet man ønsker - så kan man jo kjøpe det i baren, selv om man er gjest. Betalende gjest. :ler:
Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Se for dere en bryllupsfest på en sjabby restaurant. (Brudepar som har bonger/ikke fri bar har jo dette på steder med sjenkebevingning.) Brudeparet i sine dressmann/lindex - klær, og bruden med hjemme oppsatt-hår. Middagen er det billigste de har klart å oppdrive av 3-retters i denne bula. (Ser for meg tilsvarende det jeg fikk på julebord for russen. En cm tykk biff i liten post-it størrelse, som er stekt så vidt på begge sider, en spiseskje med ukokt ris, et salatblad og en cherrytomat...) Billig vin til maten, evt øl selvfølgelig. Men baren etterpå er selvfølgelig fri.

Hvem har lyst til å være gjester?

Hvorfor skal alt settes på spissen, med en sånn innstilling er det ingen vits i å diskutere mer - det blir bare drittkasting.

Jeg mener det er simpelt å gi gjestene bonger - du mener det er helt i orden å ha et kjempestort bryllup hvor det er kalkulert med at gjestene eventuelt må betale for seg. Helt grei uenighet det.

Endret av Misty
Gjest Gjest
Skrevet
Der kan det være du såret noen.

Det værste kan da ikke være og ha en dress fra lindex eller hjemme oppsatt hår vel :forvirret:

MEN når det er sagt, hvis det er spart så mye inn på maten som du beskriver her  ,kun for å ha åpen bar , nei da er det noe galt.

Det har aldri vært snakk om at man knapt skal bruke penger på brudekjolen på bekostning av fri bar, et sånt argument er bare useriøst og blir nå slengt inn i diskusjonen i en periode hvor de lar argumentet med fyllegjester ligge.

En her sa at hun skulle ha bonger i et bryllup som kostet 100 000. Tror neppe det er spart på noe særlig da - er vel heller proppet fullt med gjester de knapt kjenner for å fylle gavebordet. Attpåtil er vel sikkert halvparten av gjestene kaffegjester. :ler:

Skrevet
Det har aldri vært snakk om at man knapt skal bruke penger på brudekjolen på bekostning av fri bar, et sånt argument er bare useriøst og blir nå slengt inn i diskusjonen i en periode hvor de lar argumentet med fyllegjester ligge.

En her sa at hun skulle ha bonger i et bryllup som kostet 100 000.  Tror neppe det er spart på noe særlig da - er vel heller proppet fullt med gjester de knapt kjenner for å fylle gavebordet.  Attpåtil er vel sikkert halvparten av gjestene kaffegjester. :ler:

Hmm... Gjest, VET du va det koster å ha et bryllup? Har du prøvd å sette opp et budsjett? Ble kjempeoverrasket selv, for jeg mente at vi umulig kunne komme oppi 100 000 på vårt bryllup. Vi skulle jo bare bruke penger på det mest nødvendige. (Bra middag til gjestene, og drikke til festen) Puttet på noen kroner ekstra for å få profesjonell fotograf, og så koster det litt for lokale. Har begrenset antall gjester også. (Og vi har det ikke på noe hotell, så alt av dekorasjoner, musikk o.l. må vi ordne selv.)

Joda, vi kunne valgt å kutte ned til kun familie, men vi har jo festen litt for våre venners del også! (De gledet seg masse fra de hørte at vi skulle gifte oss!)

Det jeg skal frem til er at holdes festen på et hotell, eller et annet sted som har litt påslag både på mat og drikke, for at det faktisk er dette de lever av, så er ikke 100 000 mye penger. Det forsvinner fort! Joda, brudekjole og tilbehør, samt frisør koster litt, men det er veldig mange som ikke bruker så mye penger på dette!

Jeg hadde ikke likt at gjestene mine satt og drakk fra den frie baren, og snakket stygt om kjolen, håret, lokalet og brudebuketten bare fordi jeg sparte på disse tingene for å ha råd til fri bar...!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg hadde ikke likt at gjestene mine satt og drakk fra den frie baren, og snakket stygt om kjolen, håret, lokalet og brudebuketten bare fordi jeg sparte på disse tingene for å ha råd til fri bar...!

Nei uffameg da - tenk om de gjorde det. Hvordan venner her du egentlig, når du mener de hadde oppført seg sånn.

Jeg vet at bryllup koster penger, like fulle som jeg vet at folk ikke har 100 nære venner og familie som de såååå gjerne vil at skal dele dagen med seg fordi de så gjerne vil det selv.

Føler du at det er noen vits i å bringe inn dine private ting lenger - jeg er uening i dine prioriteringer, men du er da helt fri til å gjøre som du vil. det eneste du oppnår ved å dra dette lenger, er å bli ytterligere såret fordi jeg tillater meg å være uenig med deg. Virker rett og slett som om du føler deg personlig angrepet.

Du har valgt et dyrt bryllup med mange mennesker, og må av økonomiske hensyn ha bonger - da blir argumenter som at dere ikke vil at gjestene skal bli dritings bare tull. Si det som det er, er det litt av kritikken i denne tråden har gått på.

Gjest Gjest
Skrevet

Kjære vene, folk skal være ekstremt stygge på håret før jeg legger merke til det, ihvertfall! Shampoo har man vel råd til selv om man har fri bar? Og kjolen trenger vel ikke å være så stygg så folk snakker om det om den ikke koster 10 000? Drar du det ikke litt vel langt nå?
Gjest Gjest
Skrevet
Kjære vene, folk skal være ekstremt stygge på håret før jeg legger merke til det, ihvertfall! Shampoo har man vel råd til selv om man har fri bar? Og kjolen trenger vel ikke å være så stygg så folk snakker om det om den ikke koster 10 000? Drar du det ikke litt vel langt nå?

Jo, de drar det for langt - derfor er det umulig å diskutere.
Gjest Gjest
Skrevet

Til dere som skal ha bonger/ ikke fri bar.

Synes dere det er greit at gjestene deres er med på å betale bryllupet?

Ja eller nei, for det er det som er sakens kjerne. Det er ingen som sier at man skal ha simple klær selv om kjolen ikke koster 10 000. Det er lov å bruke hue.

Den gangen jeg giftet meg (tre år siden) hadde vi fri bar, og jeg kunne tenke meg å be mine gjester betale for noe som helst. Da kunne de jo likeså godt ha spleiset på kjolen min da, eller de som ville ha dessert kunne betalt den selv. Det er jo ikke alle som spiser dessert/liker den, men brudeparet må betale for den allikevel.

Skrevet

Kan du ikke bare ha disse bongene? Såfremt dere ikke er rike så koster alkohol mye på et hotell. Regner med at slekta og vennene dine kjenner deg godt nok til å vite at du ikke er Bill Gates. Etter en evilang middag så pleier man ikke orke å drikke så mye mer alikevel, hvertfal hvis du var raus med vin til maten.

Gjest Gjest
Skrevet
Synes dere det er greit at gjestene deres er med på å betale bryllupet?
Godt spørsmål, er det som har vært poengtert nesten gjennom hele tråden her og forsøkt besvart på mer eller mindre kreative måter.
Skrevet

Tråden er ryddet.

Prøv å holde dere til tema og unngå personangrep.

Misty (mod)

Skrevet

Det blir for dumt med denne detaljdiskusjonen om hva man bruker penger på til bryllupene sine. Det får være hver enkelts prioriteringer, og dersom du synes det er dritt å være i bryllup uten fri bar, så kan du takke nei og finne på noe annet å gjøre. Da betyr det brudeparet tydeligvis ikke noe for deg.

Som sensommerbruden sier så kommer et bryllup fort opp i 100 000kr., og jeg synes ikke at brudeparet skal ha dårlig samvittighet for at de går til frisøren eller kjøper seg fine klær til den dagen og fremdeles har bonger i baren.

Det er visst flere her som ikke klarer å ta argumenter og skjønne at andre folk kan ha andre prioriteringer enn dem selv.

Og selvfølgelig er forumet åpent for gjester, men når man som gjest har en så sur og nedlatende tone og aggressivt kritiserer spesifikke brukere for deres meninger og oppfatninger av ting så bør man vite at man ikke blir tatt alvorlig.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...