Susan Sto Helit Skrevet 15. mars 2006 #81 Skrevet 15. mars 2006 Hva det koster avgjør man selv. Klart det er gjerrighet når man på en skjult måte forsøker å få gjestene til å være med å betale gildet. Da får man helelr si det som det er - kall det spleiselag. ← OK, så om "tante helga" og "dama til bestekompisen" må kjøpe sin 4. drink selv for 60,-, så er de med å deler utgiften på bryllupet som da akkurat klarer å komme seg under en totalpris på 100.000? (Som sikkert var litt mer enn de hadde tåd til i utgangspunktet.) Nei, skal du absolutt drikke mer enn 3 drinker i dette bryllupet, og ingen har en bong til overs, så klarer du vel å betale den ene drinken selv! Du trenger ikke sprenge budsjettet til brudeparet for den? Det må da være bedre at brudeparet deler ut noen bonger enn at gjestene må betale alt i baren selv? (Får følelsen av at dette oppfattes som like ille.)
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #82 Skrevet 15. mars 2006 OK, så om "tante helga" og "dama til bestekompisen" må kjøpe sin 4. drink selv for 60,-, så er de med å deler utgiften på bryllupet som da akkurat klarer å komme seg under en totalpris på 100.000? (Som sikkert var litt mer enn de hadde tåd til i utgangspunktet.) Nei, skal du absolutt drikke mer enn 3 drinker i dette bryllupet, og ingen har en bong til overs, så klarer du vel å betale den ene drinken selv! Du trenger ikke sprenge budsjettet til brudeparet for den? Det må da være bedre at brudeparet deler ut noen bonger enn at gjestene må betale alt i baren selv? (Får følelsen av at dette oppfattes som like ille.) ← Koster et bryllup 100.000,- er det nok andre forhold enn drikkevarene som har gjort at budsjettsprekken kan komme. Men det er kanskje enklere for brudeparet å be gjestene betale, fremfor å spare inn på andre ting. Enda verre blir det hvis folk skal ha kaffegjester og levere ut bonger eller be dem betale for all drikke. Leo hadde en glimrende tråd om dette for en stund siden. Man får gifte seg etter egen lommebok, ikke etter lommeboka til gjestene.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #83 Skrevet 15. mars 2006 Alt skal være gratis i et privat selskap, hvis det ikke er et spleiselag om alle har samtykket til. Jeg har bursdag i neste uke, synes dere da at jeg skal kjøpe meg en kjole til 4000 kr og duker som matcher med serviettene og dopapiret og gratis neglelakk si at gjestene kan få to kopper kaffe og et kakestykke, men resten må de betale for selv for jeg har ikke råd til til å spandere på dem?
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #84 Skrevet 15. mars 2006 Alt skal være gratis i et privat selskap, hvis det ikke er et spleiselag om alle har samtykket til. Jeg har bursdag i neste uke, synes dere da at jeg skal kjøpe meg en kjole til 4000 kr og duker som matcher med serviettene og dopapiret og gratis neglelakk si at gjestene kan få to kopper kaffe og et kakestykke, men resten må de betale for selv for jeg har ikke råd til til å spandere på dem? ← Blir jo egentlig nesten litt, men er jo litt av det samme da, men jeg tror ikke de ser saken. Det har vært mange tråder om det samme her tidligere, og det er de samme argumentene hver gang - er ikke en gang snakk om å forsøke å sende tanken en ekstra gang rundt i hodet.
Netten Skrevet 15. mars 2006 #85 Skrevet 15. mars 2006 Jo, det er smålig å ikke sørge for gjestene sine! Man skal ikke behøve å betale for noe når man er bedt i selskap! Hvorfor ikke simpelthen spare lenge nok så man får råd til alt, evt kjøpe en litt billigere brudekjole? Ærlig talt, dette er mangel på folkeskikk og ren egoisme. Bruder, altså! Skamme dere, skulle dere! ← Hahaha....nå må jeg bare le her..... Skjønner at du ikke tør å logge deg inn med brukernavn...... Dette må være det dummeste jeg har hørt! Mangel på folkeskikk! hehe :grine2: Får en feeling av at du bare er her for å fucke opp litt!
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #86 Skrevet 15. mars 2006 Hahaha....nå må jeg bare le her..... Skjønner at du ikke tør å logge deg inn med brukernavn...... Dette må være det dummeste jeg har hørt! Mangel på folkeskikk! hehe :grine2: Får en feeling av at du bare er her for å fucke opp litt! ← Skjønner du ikke hva h*n skriver? Hva er dumt med å mene at man bør arrangere bryllup i forhold til hva man har råd til?
Gjest gjest1 Skrevet 15. mars 2006 #87 Skrevet 15. mars 2006 Herlighet - en kan da ikke kalle det spleiselag fordi enkelte alkoholtørstige gjester må kjøpe seg en drink eller to. Brudeparet har trolig allerede spandert 3-retters middag med flere glass vin til, kaffe avec. og så tre drinker etterpå - holdes festen på et hotel/restaurant eller et annet sted hvor en ikke kan ta med alkoholen selv så blir dette mangfoldige hundrepapper per gjest. Om en gjest i såfall må betale den 10. alkoholenheten sin selv så synes ikke dette er urimelig. Selv om ikke DU er frekk og utnytter vertskapets generøsitet ved fri bar til det fulle så er det en hel del folk som er troandes til slikt. Så bonger støtter jeg helt og fullt - både av økonomiske og "forhindre fyll" årsaker.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #88 Skrevet 15. mars 2006 Skjønner at du ikke tør å logge deg inn med brukernavn...... ← Å, ja, jeg er livredd dere... Redd for at dere skal komme og slå meg med bongene og tiaraene deres... Så jeg tør nok ikke å logge meg inn, nei.
Gjest gjest1 Skrevet 15. mars 2006 #89 Skrevet 15. mars 2006 Å, ja, jeg er livredd dere... Redd for at dere skal komme og slå meg med bongene og tiaraene deres... Så jeg tør nok ikke å logge meg inn, nei. ←
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #90 Skrevet 15. mars 2006 Alt skal være gratis i et privat selskap, hvis det ikke er et spleiselag om alle har samtykket til. Jeg har bursdag i neste uke, synes dere da at jeg skal kjøpe meg en kjole til 4000 kr og duker som matcher med serviettene og dopapiret og gratis neglelakk si at gjestene kan få to kopper kaffe og et kakestykke, men resten må de betale for selv for jeg har ikke råd til til å spandere på dem? ← Hadde syntes det var koselig å feire fødselsdag med kake og kaffe jeg! Pleier du å invitere fødselsdags gjestene dine med på by'n og betale all drikken for dem?
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #91 Skrevet 15. mars 2006 Hadde syntes det var koselig å feire fødselsdag med kake og kaffe jeg! Pleier du å invitere fødselsdags gjestene dine med på by'n og betale all drikken for dem? ← Nei, men jeg pleier ikke å ta betalt for kaffen og kaka heller. Privat selskap er gratis for gjestene.
Gjest Gjesta Skrevet 15. mars 2006 #92 Skrevet 15. mars 2006 Mor og far feiret sølvbryllup i fjor sommer, med fri bar. Pappa kjøpte inn alkohol for litt over 10 000 kroner, og de satt igjen med mye. Dette kunne de levere til bake hvis de ville, men de valgte å beholde det til senere anledninger. Når man snakker om budsjetter med dyre kjoler, frisørtimer osv så synes ikke jeg noen tusen i drikkevarer er det verste...
Gjest Fruktfat Skrevet 15. mars 2006 #93 Skrevet 15. mars 2006 Hvorfor da ha bonger hvis normen er at de færreste drikker mer enn tre drinker? ← hvorfor ikke? så har man kontroll på utgiftene. er det samme gjesten som svarer og siterer seg selv hele tiden her, eller?
Netten Skrevet 15. mars 2006 #94 Skrevet 15. mars 2006 Å, ja, jeg er livredd dere... Redd for at dere skal komme og slå meg med bongene og tiaraene deres... Så jeg tør nok ikke å logge meg inn, nei. ← Haha....ser dette her ja! Men du....... - hvem har snakket om dyre brudekjoler og tiaraer og greier......???
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #95 Skrevet 15. mars 2006 Brudeparet har trolig allerede spandert 3-retters middag med flere glass vin til, kaffe avec. og så tre drinker etterpå - holdes festen på et hotel/restaurant eller et annet sted hvor en ikke kan ta med alkoholen selv så blir dette mangfoldige hundrepapper per gjest. Spandert på? Stakkars brudepar da - har de vært tvunget til å invitere gjester for å kunne gifte seg? Har du gjort deg noen tanker om at gjestene faktisk også har utgifter for å være med på bryllupet?
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #96 Skrevet 15. mars 2006 er det samme gjesten som svarer og siterer seg selv hele tiden her, eller? ← Vi er i alle fall to gjester. Jeg har brukt sitatknappen for at det skal være synlig at det er flere enn en gjest.
Gjest gjest1 Skrevet 15. mars 2006 #97 Skrevet 15. mars 2006 Spandert på? Stakkars brudepar da - har de vært tvunget til å invitere gjester for å kunne gifte seg? Har du gjort deg noen tanker om at gjestene faktisk også har utgifter for å være med på bryllupet? ← Nå er du bare tåpelig. Ja, hvis en er gjest og får dekket opp med både mat og drikke så vil jeg si at det er å spandere. Hva ellers skal du kalle det? Og jada, selvsagt er jeg klar over at gjester har utgifter i forbindelse med et bryllup. Men du mener vel kanskje at brudeparet skal dekke det også?
Floja Felíz Skrevet 15. mars 2006 #98 Skrevet 15. mars 2006 Invitasjon: hvis du dropper alkohol så er det gratis for deg som gjest, hvis du drikker så må du vær så god punge ut samme om du er gjest, har kjøpt gave og ellers hatt andre utgifter i forbindelse med vårt bryllup. Vi tar det for en selvfølge at alle våre betalende gjester forstår at vi heller har valgt å bruke penger på dyr frisering og sminke, dyr kjole, lekker bil til transport og en bryllupsreise vi har råd til fordi gjestene må betale for seg. Det er simpelt og det er gnient. ← Mange av dem som bruker bonger gjør dette nettopp fordi de ikke har råd til et bryllup som koster skjorta. Det må da være mulig å forstå? Jeg er enig i at man kan spandere noen drinker hvis bryllupet ellers er stort og flott og man har et stort budsjett, men trådstarter her f.eks var av dem som ikke har det. Da er det unødvendig å rakke ned på løsningene deres synes jeg. Herlighet - en kan da ikke kalle det spleiselag fordi enkelte alkoholtørstige gjester må kjøpe seg en drink eller to. Brudeparet har trolig allerede spandert 3-retters middag med flere glass vin til, kaffe avec. og så tre drinker etterpå - holdes festen på et hotel/restaurant eller et annet sted hvor en ikke kan ta med alkoholen selv så blir dette mangfoldige hundrepapper per gjest. Om en gjest i såfall må betale den 10. alkoholenheten sin selv så synes ikke dette er urimelig. Selv om ikke DU er frekk og utnytter vertskapets generøsitet ved fri bar til det fulle så er det en hel del folk som er troandes til slikt. Så bonger støtter jeg helt og fullt - både av økonomiske og "forhindre fyll" årsaker. ← Nettopp!!
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #99 Skrevet 15. mars 2006 hvorfor ikke? så har man kontroll på utgiftene. er det samme gjesten som svarer og siterer seg selv hele tiden her, eller? ← Som skrevet lenger opp her, så er vel det med behovet for kontroll på utgiftene en grei sak for de med sårlig råd - men hvorfor i all verden skal det kamufleres med at det er pga møkkfulle gjester eller ei tante som er alkis? Si det som det er hvis dere har dårlig råd. Har dere ikke dårlig råd, men har valgt å prioritere dyrt bryllupsstæsj så blir det bare dumt å ha bonger. Leser om bruder på KG som skal ha bryllup hvor gjestene må betale for egen drikke, men de betaler gjerne 3000 for frisyren og 1000 for undertøyet - sånt blir for dumt.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #100 Skrevet 15. mars 2006 Nå er du bare tåpelig. Ja, hvis en er gjest og får dekket opp med både mat og drikke så vil jeg si at det er å spandere. Hva ellers skal du kalle det? Og jada, selvsagt er jeg klar over at gjester har utgifter i forbindelse med et bryllup. Men du mener vel kanskje at brudeparet skal dekke det også? ← Hvorfor er det tåpelig når jeg bruker samme retorikken som de som forsvarer bonger her? Utgiftene som gjestene har dekkes i form av det bryllupet - mat og drikke. Er det så vanskelig å forstå?
Fremhevede innlegg