Gå til innhold

Bonger til baren....

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Som flere her sier, så har man tross alt fårr en hel del drikke både før og under maten. med fri bar har jeg inntrykk av at folk blir litt mer slepphendte, og henter flere drinker i slengen og henter en ny hvis de ikke var fornoyde med den de har.

Derfor

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vi fikk også fortalt av de som driver restauranten der vi skal ha bryllupet at dette var deres erfaringer ved fri bar. De anbefalte oss å bruke bonger, og det skal vi gjøre.

Kan jo lure på hvilket område av landet dette er snakk om - noe sånt er en drikkekultur litt i overkant av det normale.
Gjest gjest1
Skrevet
For et syn du har på hvordan andre menensker oppfører seg.

Synes du den setningen var så sjokkerende?

Jeg har hvertfall sett dette mange ganger på steder hvor det er fri bar - og jeg har gjort det selv også. (har ikke gjort det i bryllup riktignok, men på mangt ett julebord har jeg uten dårlig samvittighet hentet meg en ny drink fordi jeg finner ut at jeg ikke liker Fjellbekk osv.

Tror dette er ganske vanlig jeg - når ting er gratis så er det mange som går litt bananas.

Synes bonger er helt greit jeg. Får en drikke til maten, cognac/likør til kaffen og 2-3 bonger så vil de aller fleste være godt fornøyd. Men det er mange som kunne tenke seg både 2 og 6 øl mer enn dette. Jeg kjenner hvertfall flere unge mennesker som fort drikker mange øl i løpet av en kveld, og hverfall hvis det hadde vært gratis. Å begrense dette inntaket noe synes jeg er helt ok.

Drikkebongene jeg har vært borti har stort sett vært ganske enkle. Stort sett en lapp på størrelse med 2/3 kredittkort med bilde av en drink/vinglass på + at det pleier å stå "en gratis drikke i baren" eller noe i den retning.

Gjest Binna
Skrevet (endret)

Selv tror jeg at jeg kommer til å fri bar i mitt kommende bryllup. Men jeg ser ikke på det som noen selvfølge. Jeg hadde ikke blitt sur hvis jeg hadde fått bonger, da hadde jeg blitt overrasket gla!

Det jeg lurer på her er HVORFOR det er så mange som mener at man må A: ha fri bar eller B:alkoholfritt ???

Hvorfor er det ikke greit å spandere alkohol under middagen og desserten og gi f.eks to bonger til senere?

Jeg synes ikke noen her overbeviser meg akkurat på disse pungtene.

Det er jo ikke akkurat sånn at man må tørste resten av kvelden. Det er ofte alkoholfrie ting som er fritt frem utover kvelden, men det kommer også litt an på settingen.

Jeg synes litt alkohol til gjestene er en fin måte å "kontrollere" gjestene og regningen på.. Vi normenn er jo kjent for "grisefylla" og særlig når den er gratis.

Endret av hæxa
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes litt alkohol til gjestene er en fin måte å "kontrollere" gjestene på.. Vi normenn er jo kjent for "grisefylla" og særlig når den er gratis.

Ærlig talt. Dere som skriver sånt må være veldig unge og vet lite om hvordan folk oppfører seg i bryllup.
Gjest Binna
Skrevet (endret)
Ærlig talt.  Dere som skriver sånt må være veldig unge og vet lite om hvordan folk oppfører seg i bryllup.

Jeg er 25 år og har vært i fem bryllup. Jeg har servert i sikkert 10 brylluper i tillegg til de fem.

Synes jeg har uttalelsesrett.

Hvor gammel er du? Og hvor mange bryllup har du vært i? Siden du har så peiling ;)

Endret av hæxa
Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Jeg er servitør på en populær restaurant for brylluper, og har jobbet i 7 år og i utallige bryllup. Vi anbefaler brudepar til å bruke bonger istadenfor fri bar etter mange års erfaring. Synes det er rart folk reagerer på dette, et bryllup skal da ikke være et fylleslag? For mange brudepar er det viktig å ha kontroll på budsjettet, og med bonger klarer man dette, mens med fri bar kan man risikere å gå over budsjettet med mange tusen!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er 25 år og har vært i fem bryllup. Jeg har servert i sikkert 10 brylluper i tillegg til de fem.

Synes jeg har uttalelsesrett.

Hvor gammel er du? Og hvor mange bryllup har du vært i? Siden du har så peiling ;)

Regnet med du var ung ja. ;)
Gjest Gjest
Skrevet
For mange brudepar er det viktig å ha kontroll på budsjettet, og med bonger klarer man dette, mens med fri bar kan man risikere å gå over budsjettet med mange tusen!

Dette argumentet er helt ok, og noe de fleste vil akspetere. det som vekker reaksjoner er at man argumenterer mot at bryllyupet skal bli et fylleslag - det er ikke normalt at bryllup utvikler seg til fylleslag.

Som sagt, har man anstrengt økonomi så er bonger greit pga. det - ikke finn på all verdens dumme unnskyldninger for å dekke over dette.

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet
Regnet med du var ung ja.  ;)

I alle dager, hva ER dette for noe? Skal vi begynne å ditche hverandre pga alder også nå? Man er ikke voksen før man er 40, eller hva tenker du? Kan vi ikke holde oss til konstruktive diskusjoner i forhold til temaet???!!!!!!

Gjest Binna
Skrevet (endret)

Javel. Men det er da ikke bare gamlinger som går i bryllup er det? :sjarmor:

Endret av hæxa
Gjest gjest1
Skrevet

Åh så festlig med slike "åh, stakkars lille deg. Dette vil du forstå når du blir eldre" - gjester.

At noen av oss er unge (jeg er 25) har lite med denne diskusjonen å gjøre. Mange av oss har vært i en god del bryllup, både som gjest og servitører, og bør ha full mulighet til å uttale seg ut fra egne erfaringer.

Det er også greit nok å si at folk flest vet bedre enn å drikke seg drita i bryllup, men det er faktisk ikke alle som klarer å begrense seg når en får ubegrensede mengder å forsyne seg fra. Jeg har sett flere overstadig berusede mennesker i bryllup, og da hjelper det lite å si at "nei, en skal ikke drikke seg full i bryllup. Dette burde du ikke gjort onkel X/kompis Y" når personene allerede sjangler rundt i lokalet. Om en mener at bruk av bonger kan forhindre at slikt skal skje så synes jeg det er helt ok.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor da ha bonger hvis normen er at de færreste drikker mer enn tre drinker?

Hvorfor ikke ha det da?? Da slipper jo gjestene å betale for seg da hvis de får 3 bonger og drikker 3 drinker! Hva er viktigst i et bryllup egentlig?? Hvor mye drikke du får? "å neeei - jeg fikk bare 1 velkomstdrink, 5 glass vin under middagen, 1 cognac til kaffen, og 3 drikkebonger!!" STAKKARS DERE! Og FOR et simpelt bryllup!! Skjerp dere.......

Skrevet (endret)
Åh så festlig med slike "åh, stakkars lille deg. Dette vil du forstå når du blir eldre" - gjester.

At noen av oss er unge (jeg er 25) har lite med denne diskusjonen å gjøre. Mange av oss har vært i en god del bryllup, både som gjest og servitører, og bør ha full mulighet til å uttale seg ut fra egne erfaringer.

Det er også greit nok å si at folk flest vet bedre enn å drikke seg drita i bryllup, men det er faktisk ikke alle som klarer å begrense seg når en får ubegrensede mengder å forsyne seg fra. Jeg har sett flere overstadig berusede mennesker i bryllup, og da hjelper det lite å si at "nei, en skal ikke drikke seg full i bryllup. Dette burde du ikke gjort onkel X/kompis Y" når personene allerede sjangler rundt i lokalet. Om en mener at bruk av bonger kan forhindre at slikt skal skje så synes jeg det er helt ok.

Helt enig!!! Det er faktisk ikke alle som har godt av fri bar....det være seg unge eller gamle..... Mange av dere sier jo at "det er ingen som drikker seg full/dritings i et bryllup" og samtidig sier dere at det er simpelt med bonger...... Okay.....Hvis du som gjest får 1 velkomsdrink, 1 glass vin til forrett, 3-4 glass under hovedretten, 1 glass til desserten + 1 avec til kaffen - og i tillegg 2-3 drikkebonger, så er dette rundt 10 alkoholenheter! Er ikke det nok?? Mange vil gjerne svare ja her, og at det derfor ikke er nødvendig med drikkebonger, siden det allikevel ikke går mer enn 2-3 drinker i baren - MEN: det finnes alltid unntak! Som nevnt i et annet innlegg; noen blir slepphendte og henter seg en ny drink fordi de ikke likte den forrige, og noen har rett og slett problemer med å kontrollere inntaket når det er gratis drikke en hel kveld. Ved å ha bonger unngår man jo dette, brudeparet har mer oversikt økonomisk og de aller fleste får nok alkohol uten å måtte betale for det! Hva er problemet??

Endret av Netten
Skrevet

Du kan jo gå inn på tråden der trådstarter spør om hvor gamle brudene her inne er, og så tenke deg hvor gamle vennene deres som kommer i bryllupet vil være...

Gjest Gjest
Skrevet

Vanligvis er det vel en overvekt at slekta i bryllup? Så kanskje vi like godt kan spørre hvor gamle tanter, onkler og besteforeldre er?

Gjest Binna
Skrevet (endret)
Vanligvis er det vel en overvekt at slekta i bryllup?  Så kanskje vi like godt kan spørre hvor gamle tanter, onkler og besteforeldre er?

Tja, ikke i de bryllupene jeg har vært i. Dvs i 5 av 15 min nærmeste familie.. Uansett om det er overvekt av eldre eller ikke så trenger ikke det ha så mye å si..

Endret av hæxa
Gjest Gjest
Skrevet

Bonger høres helt greit ut. Hvor mye drikker egentlig bong-kritikerne??? Tre drinker etter en middag med vin osv. bør jo være mer enn nok til de fleste. Hvis noen drikker mer, er det fint at man bremser dem litt.

Gjest Gjest
Skrevet
Bonger høres helt greit ut. Hvor mye drikker egentlig bong-kritikerne??? Tre drinker etter en middag med vin osv. bør jo være mer enn nok til de fleste. Hvis noen drikker mer, er det fint at man bremser dem litt.

Hvorfor i all verden må man være stordrikker for å være kritisk til bonger i bryllup? Mange av dere har noen merkelige antagelser.

Jeg er en av de som er veldig mot at gjester skal betale noe som helst i et bryllup - dette har ikke noe med personlig gevinst for mitt vedkommende å gjøre. Jeg er nok en billig gjest som vet å oppføre meg og ha et alkoholkonsum innenfor rammene. Siste bryllup jeg var i, så drakk jeg ett glass rødvin og ett glass bailyes. Så jeg hadde nok gått klar av utgifter i forhold til bonger, men det er da ikke det som er problemet. Problemet er at når man ber gjester, så ber man dem ikke å betale for seg - det er frekt.

Gjest Binna
Skrevet (endret)
Hvorfor i all verden må man være stordrikker for å være kritisk til bonger i bryllup? Mange av dere har noen merkelige antagelser.

Jeg er en av de som er veldig mot at gjester skal betale noe som helst i et bryllup - dette har ikke noe med personlig gevinst for mitt vedkommende å gjøre.  Jeg er nok en billig gjest som vet å oppføre meg og ha et alkoholkonsum innenfor rammene.  Siste bryllup jeg var i, så drakk jeg ett glass rødvin og ett glass bailyes.  Så jeg hadde nok gått klar av utgifter i forhold til bonger, men det er da ikke det som er problemet.  Problemet er at når man ber gjester, så ber man dem ikke å betale for seg - det er frekt.

Hmm.. Jeg som trodde det var frivillig å bestille seg seg drinker.. Gjesten er ikke nødt til å betale for seg da..

Det blir jo noe annent hvis gjestene plutselig MÅTTE betale for for maten foreksempel.

Hvis et par med dårlig råd ønsker at gjestene ikke tar med gave men betaler mat på restaurant så har man mulighet til å avslå hvis man synes det blir for dyrt.

Som regel så står det i invitasjone om baren er fri eller ikke, og det er da mulig å si nei hvis man synes det er for galt..

Endret av hæxa
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...