Susan Sto Helit Skrevet 15. mars 2006 #101 Skrevet 15. mars 2006 Nei, men jeg pleier ikke å ta betalt for kaffen og kaka heller. Privat selskap er gratis for gjestene. ← Er vant til at jeg tar med min egen alkohol når jeg skal feire noens bursdag jeg... I tillegg til gave til dem. (Som regel får jeg ikke mat heller, bare litt snacks.) Når det er snakk om store selskaper med runde tall, er vel dette gjerna arrangert like mye etter antall gjester og jubilantens lommebok som et bryllup er etter brudeparets. (m.a.o. jeg har vært i 50-års lag der vi fikk mat og drikke til maten, kaffe og kaker,og måtte betale alkoholen til kaffen og utover selv.)
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #102 Skrevet 15. mars 2006 Mange av dem som bruker bonger gjør dette nettopp fordi de ikke har råd til et bryllup som koster skjorta. Det må da være mulig å forstå? Jeg er enig i at man kan spandere noen drinker hvis bryllupet ellers er stort og flott og man har et stort budsjett, men trådstarter her f.eks var av dem som ikke har det. Da er det unødvendig å rakke ned på løsningene deres synes jeg. Nettopp!! ← Nå har det vært forklart opp til flere ganger her hvorfor det reageres på bonger. Er det vanskelig å forstå at det er greit å lese innleggene før man kommenterer?
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #103 Skrevet 15. mars 2006 Er vant til at jeg tar med min egen alkohol når jeg skal feire noens bursdag jeg... Det var ikke snakk om alkohol, det var snakk om en kake og en kanne med kaffe som man fikk lov til å forsyne seg av én gang. Etter det kostet det penger.
Floja Felíz Skrevet 15. mars 2006 #104 Skrevet 15. mars 2006 Nå har det vært forklart opp til flere ganger her hvorfor det reageres på bonger. Er det vanskelig å forstå at det er greit å lese innleggene før man kommenterer? ← Poenget er at det ser ut som du mener at brudepar som bruker bonger gjør dette fordi de ikke vil betale for å ha gjester men heller vil bruke mer penger på seg selv. Jeg tror dette veldig sjeldent er tilfellet, mange prøver å spare litt her og litt der, og da er bonger en fin løsning. Det har også vært forklart opp til flere ganger.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #105 Skrevet 15. mars 2006 og da er bonger en fin løsning. Det har også vært forklart opp til flere ganger. ← Er vel ingen her som ikke har fått med seg at bonger er en fin løsning for enkelte å spare inn på. Spørsmålet er vel om man helelr kunne spart inn på andre måter. Å feks arrangere bryllup til 100.000,- for så å ha bonger blir bare simpelt - da er det mye annet man kan spare inn på - feks. droppet å invitere tanta til den forrige postmannen, men da går man jo glipp av presang fra henne - ops for et problem.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #106 Skrevet 15. mars 2006 og da er bonger en fin løsning. ← Ikke for gjestene.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #107 Skrevet 15. mars 2006 Leser om bruder på KG som skal ha bryllup hvor gjestene må betale for egen drikke, men de betaler gjerne 3000 for frisyren og 1000 for undertøyet - sånt blir for dumt. ← Akkurat DET er jeg enig i, men du kjemmer alle over en kam her uten at du vet hva de som bruker bonger har valgt å prioritere! Det er jo ikke sikkert de har brukt så vanvittig mye på kjole og annet stæsj! Vi er så heldig at foreldrene våre er med på å betale for bryllupet, ellers kunne vi aldri giftet oss, men det er jo ikke alle som har det slik.... De aller fleste (håper jeg) gifter seg for kjærlighetens og ikke festens skyld, og det er synd hvis noen må utsette dette i årevis fordi de ikke har råd til et storslagent bryllup med fri bar og det hele.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #108 Skrevet 15. mars 2006 Er vel ingen her som ikke har fått med seg at bonger er en fin løsning for enkelte å spare inn på. Spørsmålet er vel om man helelr kunne spart inn på andre måter. Å feks arrangere bryllup til 100.000,- for så å ha bonger blir bare simpelt - da er det mye annet man kan spare inn på - feks. droppet å invitere tanta til den forrige postmannen, men da går man jo glipp av presang fra henne - ops for et problem. ← Har du drømt om et stort flott bryllup siden du var liten pike? Er du kansje misunnelig fordi du ikke har mulighet til det eller ikke har noen å gifte deg med? Det er ikke alle som synes alkohol er det viktigste i et selskap hverken av gjester eller brudepar! Gjester som ikke er fornøyd etter å ha fått alkohol under middag og også endel etterpå er grådige og sansynligvis enten alkoholikere eller overstadigberuset på det tidspunktet.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #109 Skrevet 15. mars 2006 Akkurat DET er jeg enig i, men du kjemmer alle over en kam her uten at du vet hva de som bruker bonger har valgt å prioritere! Det er jo ikke sikkert de har brukt så vanvittig mye på kjole og annet stæsj! Vi er så heldig at foreldrene våre er med på å betale for bryllupet, ellers kunne vi aldri giftet oss, men det er jo ikke alle som har det slik.... De aller fleste (håper jeg) gifter seg for kjærlighetens og ikke festens skyld, og det er synd hvis noen må utsette dette i årevis fordi de ikke har råd til et storslagent bryllup med fri bar og det hele. ← Jeg uttaler meg utfra hva som skrives på bryllupsforumet. Alle kan da gifte seg uavhengig av økonomi - det er størrelsen på bryllupet som er spørsmålet, og ikke minst argumentet for å la gjestene betale for seg - og da er som oftest argumentet her at gjestene drikker seg dritings hvis det er fri bar eller at familiealkisen ikke skal få for mye å drikke.
monikabrx Skrevet 15. mars 2006 #110 Skrevet 15. mars 2006 Når man snakker om budsjetter med dyre kjoler, frisørtimer osv så synes ikke jeg noen tusen i drikkevarer er det verste... ← Jeg ville heller valgt en billigere kjole eller lokale... Eller ventet til jeg fikk råd...
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #111 Skrevet 15. mars 2006 Jeg ville heller valgt en billigere kjole eller lokale... Eller ventet til jeg fikk råd... ← Enig, og de fleste ville nok også gjort det.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #112 Skrevet 15. mars 2006 Jeg ville heller valgt en billigere kjole eller lokale... Eller ventet til jeg fikk råd... ← Fikk råd til hva? Nok alkohol til å gjøre hvem som helst sørpe full? Hvorfor er det så forferdelig viktig?
monikabrx Skrevet 15. mars 2006 #113 Skrevet 15. mars 2006 Fikk råd til hva? Nok alkohol til å gjøre hvem som helst sørpe full? Hvorfor er det så forferdelig viktig? ← Det er ikke snakk om å bli sørpe full... Det er snakk om å slippe å tenke på kostnadene når man først har kommet til bryllupet.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #114 Skrevet 15. mars 2006 Fikk råd til hva? Nok alkohol til å gjøre hvem som helst sørpe full? Hvorfor er det så forferdelig viktig? ← Noe så vanvittig dumt - dere som er mot bonger gjentar dere jo selv hele tiden. Sier seg jo selv at det ikke går an å diskutere dette seriøst så lenge dere kommer med så dumme påstander. Lurer virkelig på hvordan familie og venner dere har, når frykten for at folk skal bli sørpe fulle er argumentet for å ha bonger.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #115 Skrevet 15. mars 2006 Fikk råd til hva? Nok alkohol til å gjøre hvem som helst sørpe full? Hvorfor er det så forferdelig viktig? ← Er virkelig fyll et så stort problem i brylluper? Kjenner dere så mange som ikke kan styre alkoholinntaket? Skremmende...
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #116 Skrevet 15. mars 2006 Er virkelig fyll et så stort problem i brylluper? Kjenner dere så mange som ikke kan styre alkoholinntaket? Skremmende... ← Dersom det er slik at gjestene ikke blir fornøyde med en velkomstdrink, et glass vin til forretten, opptil fire glass vin til hovedretten(som noen her har foreslått, synes dette er mye), et glass vin til desserten, konjakk eller annet til kaffen og deretter 3 drinker til så må fyll være et problem i bryllup enten det eller så er gjestene alkoholikere som har vent seg til å drikke svært mye.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #117 Skrevet 15. mars 2006 Det er ikke snakk om å bli sørpe full... Det er snakk om å slippe å tenke på kostnadene når man først har kommet til bryllupet. ← Er en velkomstdrink, et glass vin til forretten, opptil fire glass vin til hovedretten(som noen her har foreslått, synes dette er mye), et glass vin til desserten, konjakk eller annet til kaffen og deretter 3 drinker for lite for deg så er det snakk om å bli sørpe full og ingenting annet. Jeg tror det som serveres allerede er mer enn nok til å bli sørpe full for de fleste.
Gjest den måteholdne gjesten Skrevet 15. mars 2006 #118 Skrevet 15. mars 2006 Dersom det er slik at gjestene ikke blir fornøyde med en velkomstdrink, et glass vin til forretten, opptil fire glass vin til hovedretten(som noen her har foreslått, synes dette er mye), et glass vin til desserten, konjakk eller annet til kaffen og deretter 3 drinker til så må fyll være et problem i bryllup enten det eller så er gjestene alkoholikere som har vent seg til å drikke svært mye. ← Dette blir jo bare tull. Da kan man like godt si at de aller færreste gjestene drikker så mye som tre drinker - har dere ikke da råd til å spandere på de 2-3 som ønsker en til? Ikke i noen av de bryllupene jeg har vært i har det vært bonger eller annen betaling i baren - fenomenet er altså helt ukjent for meg på annen måte enn via tråder her inne. Når det gjelder det med bonger har jeg gjort meg noen tanker i løpet av denne tråden - hvis jeg får 3 bonger og drikker kun 1 drink, hva er det da sannsynlig at jeg gjør med de to andre bongene? Tror dere ikke mange da ville gitt dem til noen andre gjester? Vertskapet må altså betale for 3 drinker på min kuvert, selv om jeg bare drikker 1 drink. Hvis det ikke hadde vært bonger, så hadde de måttet betale for kun den jeg drakk - altså en. Greit at noen drikker mer enn hva jeg gjør, men dette vil nok jevne seg greit ut - de fleste vet om de har kompisdrita i vennegjengen eller tantealkis i familien - de kommer nok til å drikke noe mer, men det vil nok likevel bare bli noen hundrelapper. Hvis noen har en familie full av alkiser og en vennegjeng som ikke har kontroll på alkohol og derfor drikker seg drita, så har de kanskje andre problemer å stri med enn redselen for å overskride budsjettet.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #119 Skrevet 15. mars 2006 Dette blir jo bare tull. Da kan man like godt si at de aller færreste gjestene drikker så mye som tre drinker - har dere ikke da råd til å spandere på de 2-3 som ønsker en til? Ikke i noen av de bryllupene jeg har vært i har det vært bonger eller annen betaling i baren - fenomenet er altså helt ukjent for meg på annen måte enn via tråder her inne. Når det gjelder det med bonger har jeg gjort meg noen tanker i løpet av denne tråden - hvis jeg får 3 bonger og drikker kun 1 drink, hva er det da sannsynlig at jeg gjør med de to andre bongene? Tror dere ikke mange da ville gitt dem til noen andre gjester? Vertskapet må altså betale for 3 drinker på min kuvert, selv om jeg bare drikker 1 drink. Hvis det ikke hadde vært bonger, så hadde de måttet betale for kun den jeg drakk - altså en. Greit at noen drikker mer enn hva jeg gjør, men dette vil nok jevne seg greit ut - de fleste vet om de har kompisdrita i vennegjengen eller tantealkis i familien - de kommer nok til å drikke noe mer, men det vil nok likevel bare bli noen hundrelapper. Hvis noen har en familie full av alkiser og en vennegjeng som ikke har kontroll på alkohol og derfor drikker seg drita, så har de kanskje andre problemer å stri med enn redselen for å overskride budsjettet. ← Og hva er da problemet dersom dette er nok alkohol for de fleste og dem som ønsker mer kan få en bong av dem som ikke bruker alle sine? Har gjestene behov for mer alkohol så er det dem som har et problem ikke brudeparet som er gjerrige.
Gjest Ester Skrevet 15. mars 2006 #120 Skrevet 15. mars 2006 Og hva er da problemet dersom dette er nok alkohol for de fleste og dem som ønsker mer kan få en bong av dem som ikke bruker alle sine? Har gjestene behov for mer alkohol så er det dem som har et problem ikke brudeparet som er gjerrige. ← Og hva er vitsen med bonger da? Da er det vel bede å gi de som står i baren beskjed om å servere x antall drinker og så stenge baren. Bonger er så firmafest-aktig, passer ikke i et bryllup i det hele tatt.
Fremhevede innlegg