AnonymBruker Skrevet 25. april #41 Skrevet 25. april marsvin skrev (15 timer siden): Er det bare jeg som synes det er fryktelig harry med folk som er forlovet over mange år? Da skal det feires også. Så en gammel klassevinne la ut på SoMe i dag med bilde av seg selv og kjæresten og et bilde av ringene med en slik lignende tekst: « 13 år som forlovet i dag med verdens beste 🌷!» Og folk gratulerer. Hva er det egentlig å gratulere? at man en gang hadde tenkt til å gifte seg? Forstår at man mtp økonomi osv må kanskje vente et par år med bryllupet hvis man vil ha litt fest, men hvorfor forlove seg i det hele tatt om man aldri har tenkt til å gifte seg? og så «feire» forlovelsen på det 13. året og forvente at alle synes at det er noe å gratulere ? 🙄 jeg tenker jo bare at det må være en litt kjip grunn til at man ikke har gjennomført giftemålet etter såpass lang tid.. hadde aldri i verden proklamert det for hele verden at jeg ble fridd til for nesten 15 år siden men at vi enda ikke hadde giftet oss. Det virker bare som et harry og barnslig innfall hvis man ikke faktisk mener å bli gift Skader det deg på noen måte eller liker du bare å dømme? Er vel ikke noe dummere eller mer harry enn å feire bursdag eller bryllupsdag. Hva som er en merkedag får vel folk selv bestemme. Anonymkode: a2410...330 2
AnonymBruker Skrevet 25. april #42 Skrevet 25. april En ring er bare en ring. Har man ikke planer om å gifte seg er man faktisk ikke forlovet. Anonymkode: 122c5...11f
AnonymBruker Skrevet 25. april #43 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jepp, det er harry og litt patetisk. "Se, mannen min har enda ikke fått ut fingeren for å gifte seg, men mater meg med lovnader om at vi kanskje en dag blir fullt forpliktet til hverandre". Anonymkode: 3bd0b...775 Dette er dine antagelser om deres forhold. Det sier noe om hva som foregår inne i ditt hode. Det sier ikke noe om disse menneskene og deres forhold. Anonymkode: ad82b...ee4 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #44 Skrevet 26. april Synes det er helt greit å være forlovet og vente litt med å gifte seg, men synes det er litt fjortis å prate om "forloveden" i evigheter og gjøre stort nummer ut av det. Hvorfor ikke bare si kjæresten/partneren/samboeren? Anonymkode: 24b35...a42
AnonymBruker Skrevet 26. april #45 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jepp, det er harry og litt patetisk. "Se, mannen min har enda ikke fått ut fingeren for å gifte seg, men mater meg med lovnader om at vi kanskje en dag blir fullt forpliktet til hverandre". Anonymkode: 3bd0b...775 Om deg sier dette: Jeg har ingen kontroll over mitt eget liv, jeg overlater alle juridiske avtaler til partner og er glad for de smulene han kaster til meg. Anonymkode: a2410...330 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #46 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 15.02): Fremdeles feirer man kjærligheten! Ikke vær så sær og krass tenker jeg,hvis folk vil feire så la dem det uten å få dem til å føle seg som idioter. La mangfoldet få gro! Anonymkode: e4302...59c Heldigvis for deg er jo Pride rett rundt hjørnet og da kan du skrike deg hes. 🤭 brøl for kjærligheten. Sett opp hjerter rundt huset. Love the love. ❤️ Anonymkode: dce6b...e4a 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #47 Skrevet 26. april Hva andre folk gjør får være opp til dem. Men for meg så hadde jeg ikke kunne vært forlovet i evigheten. Vi var forlovet i 6 mnd så giftet vi oss. Det gikk litt fort men det var noe vi ønsket. Anonymkode: 7757c...a0c
AnonymBruker Skrevet 27. april #48 Skrevet 27. april MarianneE skrev (På 25.4.2025 den 15.13): Synes egentlig det er mest rart å bry seg om dette jeg da. La dem få ha den gleden og kose seg med det. Her handler det ikke kun om at de er forlovet i 10+ år, men at de legger det ut på sosiale medier. Da ønsker de at andre skal bry seg. Anonymkode: 96d3d...878 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #49 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 15.03): Personlig følte jeg meg gift når vi ble forlovet. Da var det liksom oss to for alltid. Følte ikke behovet for å faktisk gifte oss, men endte opp med å bare gjøre det på rådhuset et par år senere for å ikke havne i en sånn evig-forlovet-situasjon, og for å slippe maset fra familien. Så jeg tenker at en forlovelse må da vel kunne feires på samme måte som et giftemål: feire at det har gått x antall år siden man sverget seg til hverandre. Anonymkode: 9b2b1...25b Poenget flere av oss forsøker å komme med, er at en forlovelse ikke er å "sverge seg til hverandre", eller "love at det er oss for evig". En forlovelse er en avtale om at man skal gifte seg. Altså at man er enige om at man på et senere tidspunkt skal "sverge seg til hverandre" eller "love at det er oss for evig", men ikke har gjort det ennå. Om du ønsker forpliktelsen, så ville det vært bedre å gjøre en av disse: 1. Gifte seg borgerlig uten mer seremoni. 2. Sverge dyrt og hellig til hverandre at "det er oss for evig". Uten involvering av "forlovelsesringer" eller andre symboler med gitt betydning. 3. Flytte sammen og få felles barn. (Det er ingenting som forplikter mer enn det å flytte sammen og få felles barn. Det er en livsvarig forpliktelse.) Hvordan man velger å leve livet sitt og vise sin kjærlighet er opp til den enkelte. Men man kan ikke begynne å definere om ord og begreper til noe som passer for dette, og forvente at omverdenen sier seg enig. Altså, bruk andre ord enn "forlovet" og la også være å bruke "forlovelsesringer", dersom det dere har gjort ikke innebærer spørsmålet "vil du gifte deg med meg?" eller "Skal vi gifte oss?". Forlovet = enige om å gifte seg. Som jeg skrev tidligere. Å legge ut på SoMe at man har vært kjærester i X år, og ønsker å feire kjærligheten. Helt supert! Da feirer man noe konkret som har skjedd. Man kan gjerne feire en intensjonsavtale også. Men poenget til mange av oss, er at en intensjonsavtale mister litt "verdi" dersom det som var "intensjonen i avtalen" ikke gjennomføres. Det blir litt som når noen har som intensjon å bygge hus, og får godkjenning til å bygge det de ønsker. Det er supert, og verd å feire. Men den godkjenningen går faktisk ut på dato. Så om ikke huset bygges innen en viss tid, så bortfaller den, og har ikke lenger verdi. Eller altså, som det ble nevnt tidligere. Det er gøy å feire at noen sier de har blitt enige om å prøve å få barn. Men hvis de fortsatt ikke har noen konkrete planer om å gjennomføre det etter flere år, så er det jo ikke akkurat noe å legge ut på SoMe om for å få gratulasjoner. Anonymkode: a09f9...282 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #50 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 15.10): en forlovlese er et løfte om å gifte seg ikke noe mer.. men det finnes de som ser på det som like bindende som ekteskap, dem om det - jeg er på "team TS" og syns det er teit å feire at man er ringforlovet.. min oldemor hadde ett begrep hun brukte "bukseforlovet" kalte hun det og det var ikke positivt siden hun mente underbukser.. Anonymkode: 1c583...f31 Min bestemor brukte også begrepet "bukseforlovet". Men det ble da brukt om de som ikke hadde tenkt å gifte seg, men "var i buksene på hverandre" likevel. (Som altså hadde sex med en fast partner uten forpliktelse) Det henger nok mer igjen fra da det å ha sex utenfor ekteskapet var sett ned på. Men, ja, for meg er det å være "ringforlovet" over lang tid uten plan om giftemål, mye det samme som å være "bukseforlovet". Man tror det ligger en større gjensidig forpliktelse i det enn det gjør. Anonymkode: a09f9...282
AnonymBruker Skrevet 28. april #51 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Poenget flere av oss forsøker å komme med, er at en forlovelse ikke er å "sverge seg til hverandre", eller "love at det er oss for evig". En forlovelse er en avtale om at man skal gifte seg. Altså at man er enige om at man på et senere tidspunkt skal "sverge seg til hverandre" eller "love at det er oss for evig", men ikke har gjort det ennå. Om du ønsker forpliktelsen, så ville det vært bedre å gjøre en av disse: 1. Gifte seg borgerlig uten mer seremoni. 2. Sverge dyrt og hellig til hverandre at "det er oss for evig". Uten involvering av "forlovelsesringer" eller andre symboler med gitt betydning. 3. Flytte sammen og få felles barn. (Det er ingenting som forplikter mer enn det å flytte sammen og få felles barn. Det er en livsvarig forpliktelse.) Hvordan man velger å leve livet sitt og vise sin kjærlighet er opp til den enkelte. Men man kan ikke begynne å definere om ord og begreper til noe som passer for dette, og forvente at omverdenen sier seg enig. Altså, bruk andre ord enn "forlovet" og la også være å bruke "forlovelsesringer", dersom det dere har gjort ikke innebærer spørsmålet "vil du gifte deg med meg?" eller "Skal vi gifte oss?". Forlovet = enige om å gifte seg. Som jeg skrev tidligere. Å legge ut på SoMe at man har vært kjærester i X år, og ønsker å feire kjærligheten. Helt supert! Da feirer man noe konkret som har skjedd. Man kan gjerne feire en intensjonsavtale også. Men poenget til mange av oss, er at en intensjonsavtale mister litt "verdi" dersom det som var "intensjonen i avtalen" ikke gjennomføres. Det blir litt som når noen har som intensjon å bygge hus, og får godkjenning til å bygge det de ønsker. Det er supert, og verd å feire. Men den godkjenningen går faktisk ut på dato. Så om ikke huset bygges innen en viss tid, så bortfaller den, og har ikke lenger verdi. Eller altså, som det ble nevnt tidligere. Det er gøy å feire at noen sier de har blitt enige om å prøve å få barn. Men hvis de fortsatt ikke har noen konkrete planer om å gjennomføre det etter flere år, så er det jo ikke akkurat noe å legge ut på SoMe om for å få gratulasjoner. Anonymkode: a09f9...282 Men er ikkje poenget at tidene forandrar seg. At nettopp mange ser annaleis på forlovelse i dag en feks 20 år sidan. Anonymkode: e4294...2d5
AnonymBruker Skrevet 28. april #52 Skrevet 28. april Hvorfor forlover man seg da? Er ikke det på en måte forberedelsen til det å gifte seg? Ventetiden, planleggingen? For meg så er det rart å planlegge et bryllup i 10 år. Anonymkode: 1ad00...62b
AnonymBruker Skrevet 28. april #53 Skrevet 28. april Vel. Å gifte seg er lett. Å holde sammen i mange år er mer vanskelig. Det er litt rart, å fremheve forlovelsen, ikke er det rundt tall heller, altså hvis det er feiring med fest? En oppdatering på sosiale medier er forståelig. Der oppdaterer jo folk om alt mulig hele tiden. At de årlig feirer "forlovelsesdagen" er ikke så rart. Kanskje hun ønsker tilbakemeldinger i kommentarfeltet, om at NÅ er det på tide å gifte seg! Anonymkode: a35a6...c60
AnonymBruker Skrevet 28. april #54 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vel. Å gifte seg er lett. Å holde sammen i mange år er mer vanskelig. Det er litt rart, å fremheve forlovelsen, ikke er det rundt tall heller, altså hvis det er feiring med fest? En oppdatering på sosiale medier er forståelig. Der oppdaterer jo folk om alt mulig hele tiden. At de årlig feirer "forlovelsesdagen" er ikke så rart. Kanskje hun ønsker tilbakemeldinger i kommentarfeltet, om at NÅ er det på tide å gifte seg! Anonymkode: a35a6...c60 men da må hun kommunisere klart og tydelig til folk at hun trenger hjelp til å gifte seg. Anonymkode: dce6b...e4a
AnonymBruker Skrevet 28. april #55 Skrevet 28. april marsvin skrev (På 24.4.2025 den 23.35): Er det bare jeg som synes det er fryktelig harry med folk som er forlovet over mange år? Da skal det feires også. Så en gammel klassevinne la ut på SoMe i dag med bilde av seg selv og kjæresten og et bilde av ringene med en slik lignende tekst: « 13 år som forlovet i dag med verdens beste 🌷!» Og folk gratulerer. Hva er det egentlig å gratulere? at man en gang hadde tenkt til å gifte seg? Forstår at man mtp økonomi osv må kanskje vente et par år med bryllupet hvis man vil ha litt fest, men hvorfor forlove seg i det hele tatt om man aldri har tenkt til å gifte seg? og så «feire» forlovelsen på det 13. året og forvente at alle synes at det er noe å gratulere ? 🙄 jeg tenker jo bare at det må være en litt kjip grunn til at man ikke har gjennomført giftemålet etter såpass lang tid.. hadde aldri i verden proklamert det for hele verden at jeg ble fridd til for nesten 15 år siden men at vi enda ikke hadde giftet oss. Det virker bare som et harry og barnslig innfall hvis man ikke faktisk mener å bli gift Det blir ikke mer harry enn hva den som står utenfor gjør det til. Tenk litt på den. Anonymkode: f9654...7ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå