Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor står det ofte ikke pris på valp på finn? Også opplyser aldri oppdretter om pris automatisk uten at jeg spør. Synes det er så frekt å spørre hva det koster å kjøpe en valp? Har hørt at oppdrettere da avviser valpekjøpere hvis dem spør om pris. Man kjøper jo en hund og for alt man skal kjøpe så bør det jo stå pris på.  Uten at kjøpere må spørre om det.

Anonymkode: 4c6f4...344

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg syns det er dårlig gjort. De vil jo ikke at folk skal trekke seg i siste liten, men holder tilbake informasjon... Sleipt å ikke være åpen om pris med én gang 😕 

Å spørre om pris er "fy-fy" fordi det ikke burde handle om pris blabla, men jo det er viktig å spørre! Jeg tror fortsatt at mange hunder koster typ 16-18.000, så det blir et stort sjokk når de aller fleste raser ligger langt over det. De fleste er vel rundt 26-29.000 nå?

Heldigvis går det an å søke seg litt fram, evt. se på andres annonser som en slags pekepinn. Noen raseklubber har veiledende pris på sine sider under "Kjøpe valp"-kategorien, og iblant står det pris på NKK sin valpeliste. Er det blandingsvalp så er det normalt med pris rundt 8.000, selv om noen legger ut for langt mer...

Ellers går det an å vise interesse, spørre om alle de andre viktige spørsmålene først, og så spørre om pris, forhåndsbetaling, omregistrering /andre økonomi-relaterte spørsmål. At pris ikke skal virke som det viktigste, men selvfølgelig noe du bør vite dersom du har bestemt deg for å skaffe valp fra oppdretteren.

Anonymkode: f50e0...f2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sliter man med å ha råd til innkjøpsprisen har man dessverre ikke råd til å ha hund, ett eneste veterinærbesøk kan fort ende på det fire-femdoblede. 
Nesten alle rasehunder med helsetester i orden koster i dag 25-30 000. 

Anonymkode: 9a90c...387

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, jeg syns det er dårlig gjort. De vil jo ikke at folk skal trekke seg i siste liten, men holder tilbake informasjon... Sleipt å ikke være åpen om pris med én gang 😕 

Å spørre om pris er "fy-fy" fordi det ikke burde handle om pris blabla, men jo det er viktig å spørre! Jeg tror fortsatt at mange hunder koster typ 16-18.000, så det blir et stort sjokk når de aller fleste raser ligger langt over det. De fleste er vel rundt 26-29.000 nå?

Heldigvis går det an å søke seg litt fram, evt. se på andres annonser som en slags pekepinn. Noen raseklubber har veiledende pris på sine sider under "Kjøpe valp"-kategorien, og iblant står det pris på NKK sin valpeliste. Er det blandingsvalp så er det normalt med pris rundt 8.000, selv om noen legger ut for langt mer...

Ellers går det an å vise interesse, spørre om alle de andre viktige spørsmålene først, og så spørre om pris, forhåndsbetaling, omregistrering /andre økonomi-relaterte spørsmål. At pris ikke skal virke som det viktigste, men selvfølgelig noe du bør vite dersom du har bestemt deg for å skaffe valp fra oppdretteren.

Anonymkode: f50e0...f2c

Jeg prøver å hinte men de oppgir ikke pris.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sliter man med å ha råd til innkjøpsprisen har man dessverre ikke råd til å ha hund, ett eneste veterinærbesøk kan fort ende på det fire-femdoblede. 

Jeg vil bare vite pris. Har penger men vil vite hvor mye de koster uansett.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper da vitterlig ikke noe som helst uten å vite hva prisen er, hvorfor skulle det være annerledes med valp?

Så vidt jeg kan huske å ha sett, står det pris på annonser for valper i min rase. Så det kan nok hende det er ulike standarder innenfor ulike raser. 

Anonymkode: e614b...fad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil bare vite pris. Har penger men vil vite hvor mye de koster uansett.

Ta utgangspunkt i at hunden koster dette siden det er det nesten alle raser gjør i dag fra seriøse oppdrettere. Så er det normalt å spørre hva de skulle ta etter at andre ting er avklart som burde være mer avgjørende i valg av oppdretter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er ikke enig.

Jeg kjøpte valp til 20k i fjor, hadde råd til det og har råd til dyrlege, men har jo forsikring på hundene mine. Og har ikke hatt store utgifter hos dyrlege enda og hatt hund hele livet.

En kan ha råd til dyrlege utgifter som kan skje iblant. Men ikke dermed sakt alle sitter med 20-25 klare til å kjøpe en valp med en gang. Det er litt penger. En kan ha råd til dyrlege/det å holde en hund, selvom en ikke har 20k til å kjøpe den. Og med forsikring, slipper du unna mye kostnader hos dyrlege.

Det hva det koster å eie en hund verierer også veldig. Jeg har store hunder, og som er veldig bortskjemte, da koster det selvfølgelig mer enn hvis de hadde levd "vanlig" og hvis de var små hunder.

Anonymkode: 5dfcd...ad9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor står det ofte ikke pris på valp på finn? Også opplyser aldri oppdretter om pris automatisk uten at jeg spør. Synes det er så frekt å spørre hva det koster å kjøpe en valp? Har hørt at oppdrettere da avviser valpekjøpere hvis dem spør om pris. Man kjøper jo en hund og for alt man skal kjøpe så bør det jo stå pris på.  Uten at kjøpere må spørre om det.

Jeg synts også det er irriterende, da jeg skulle kjøpe i fjor og kikket rundt. Men flesteparten koster jo 20-25k hvis det er rasevalp. Mix er jo litt mer vanskelig da, siden det varierer veldig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke enig.

Jeg kjøpte valp til 20k i fjor, hadde råd til det og har råd til dyrlege, men har jo forsikring på hundene mine. Og har ikke hatt store utgifter hos dyrlege enda og hatt hund hele livet.

En kan ha råd til dyrlege utgifter som kan skje iblant. Men ikke dermed sakt alle sitter med 20-25 klare til å kjøpe en valp med en gang. Det er litt penger. En kan ha råd til dyrlege/det å holde en hund, selvom en ikke har 20k til å kjøpe den. Og med forsikring, slipper du unna mye kostnader hos dyrlege.

Det hva det koster å eie en hund verierer også veldig. Jeg har store hunder, og som er veldig bortskjemte, da koster det selvfølgelig mer enn hvis de hadde levd "vanlig" og hvis de var små hunder.

Man må ha en plan på uforutsette veterinærutgifter som fort blir svært kostbart. Ikke alt dekkes av forsikringen og det er en maksgrense, bruker man opp dette på et besøk i januar og hunden blir syk/utsatt for en ulykke igjen til sommeren, og så er hunden syk igjen i oktober kanskje med det samme eller noe helt annet.

Selv vært i den situasjonen og samme dag jeg var der, heldigvis med mye penger på bok så hunden min til slutt ble friskmeldt, var det noen andre i lignende situasjon som var nødt til å ta farvel med sin hund på bare 2 år fordi de ikke hadde råd til kostnadene av en omfattende operasjon.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er en av de som ikke setter pris på mine valper på Finn, men holder meg på den prisen som andre med samme rase tar.

Folk som kun spør om pris gidder jeg ikke å svare .

Kommer rett familie til rett valp -og det viser seg at prisen er for høy, kan jeg godt finne på å redusere 

Anonymkode: 2ebe7...be3

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det helt innafor å spørre om pris! Det er tross alt et stort inngrep i lommeboka. Skjønner virkelig ikke hvorfor dette skal være feil. Seriøse brukshundoppdrettere tar mellom 20 og 25t. for en valp. Useriøse oppdrettere  masseproduserer røytefrie blandinger og driter i det mentale (her kan du ende opp med mye rart). De tar over 30-40.t rett og slett fordi naive/dumme kjøpere kjøper🤮

Anonymkode: 4ad30...d1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du vil ikke ha hund fra slike folk uansett, så bare vær glad for det. 

Anonymkode: 9facf...ff9

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke 20000 eller 25000 eller 30000. Sånn helt plutselig. Må spare først.

AnonymBruker
Skrevet

Useriøse oppdrettere har ofte ikke pris i annonsene sine. De vil ikke at konkurrerende oppdrettere skal se hvor mye de tar for en valp. Skal du selge noe så er det normalt å sette en pris. Skriver du ikke pris så er det latterlig å skrive i annonsen at «spørsmål om pris blir ikke besvart». Slik framferd viser at en del oppdrettere har lav/ingen utdanning og svært begrenset sosial kapasitet - styr unna slike folk.

Anonymkode: c9126...418

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Svært svært skeptisk til valpekjøp på Finn.

Anonymkode: ba2a1...33d

Skrevet

Oppdrettere som ikke oppgir pris får mine varsellamper til å blinke. Klart du kan spørre om pris.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid pris i annonsene mine på valper. Skulle bare mangle

Anonymkode: 2e1a7...996

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt hund hele livet, prøver jo å holde ører og øyner oppe når jeg er på jakt etter hvalp fra andre kanaler enn finn. Men om jeg ser på finn så gidder jeg sjeldent gå inn på annonser uten pris, blir for useriøst.

Anonymkode: 625d1...cbb

AnonymBruker
Skrevet

Å sitte og selge inn seg selv, hvorfor, hva man kan tilby valpen osv og så få vite at de koster 5-15000 mer enn hos andre oppdrettere, er jo å kaste bort både din og oppdretters tid. 

Klart, det kan være ting i annonsen som tilsier at valpene er dyrere enn hos dem som oppgir pris pga fjørti championer i hele slekten, testet for alt mulig og sertifiseringer i hytt og dynevær…

Derfor er det prislapp på ting i butikken. Så slipper man å prøve kjolen til 60.000, når man ikke har råd til den likevel liksom…

Anonymkode: fc5da...430

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...