Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi eier hus sammen 50/50 på papiret, men mangler samboerkontrakt. Dette fordi han nekter å være med å lage/skrive under. Han nekter også meg å betale halvparten av lånet. Nå deler vi utgiftene slik at han betaler huslån, strøm, forsikring og kommunale utgifter. Jeg betaler mat (15 000 i mnd), alt av klær og utstyr, gaver osv til barna, alt vi trenger til huset, alle reiser som inkluderer barna (cuper osv). Så jeg har minst like store utgifter som han. Vi har barn som driver aktivt med idrett og reiser på hver sin utenlandscup hvert år, pluss flere innenlands, så idretten deres koster ganske mye.

Jeg har mange ganger foreslått/krevd at vi skal betale halvparten av lånet hver og dele resten også 50/50. Dette nekter han. 

Hvordan er det når han er den som har betalt på lånet hele tiden, men vi eier begge huset 50/50. Kan han kreve at jeg ikke skal få noe ved et brudd? Jeg bidrar jo like mye som han gjør, bare til andre ting i husholdningen. Han bidrar aldri til noe som helst til barna og har heller aldri gjort det. Kan jeg eventuelt ringe banken og kreve å få betale halve lånet?

Anonymkode: 5c6dc...c64

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hohoi... Dette kan bli farlig og stygt den dagen dere går fra hverandre..

Har han noe svar på HVORFOR han nekter?

Hadde jeg vært deg, hadde jeg kontaktet en rådgiver i banken eller andre økonomiske rådgivere som kan gi deg 100% riktig bilde mtp din økonomi og hvor skakk kjørt det kan bli..  For du taper blant annet renter på lånet slik du skriver det.

Du skriver jo ikke hvordan ting er fordelt på skattemeldingen. 

Også er det jo alt barna har fått av deg,

Anonymkode: 06da2...e26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle avdragene han har betalt er hans, du eier 50 pst, men betaler jo ikke ned på lånet. Dermed får du halve verdistigningen og all egenkapitalen du la inn. Han får gratis mat og alt annet du betaler for, mens han betaler avdrag for sin inntekt.

Anonymkode: fcd60...0ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kvinnefella. Hvorfor skal han ha så økonomisk kontroll, frihet, OG gevinst hvis det blir slutt? 

Anonymkode: ec6f8...911

AnonymBruker
Skrevet

Så han tenker sitte på huset en dag, imens du har ingenting.....

Anonymkode: 9fd70...a21

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hohoi... Dette kan bli farlig og stygt den dagen dere går fra hverandre..

Har han noe svar på HVORFOR han nekter?

Hadde jeg vært deg, hadde jeg kontaktet en rådgiver i banken eller andre økonomiske rådgivere som kan gi deg 100% riktig bilde mtp din økonomi og hvor skakk kjørt det kan bli..  For du taper blant annet renter på lånet slik du skriver det.

Du skriver jo ikke hvordan ting er fordelt på skattemeldingen. 

Også er det jo alt barna har fått av deg,

Anonymkode: 06da2...e26

Han er generelt vrien økonomisk og dårlig med penger, har lite kontroll. Han har ingen penger på sparekonto, ingen buffer, ikke fond eller noe annet. Har også mastercard som brukes hver måned som betales hver lønning og et forbrukslån. Så noe av «konflikten»/uenigheten ligger nok her. Han er også bitter fordi han tror at jeg skal ta egenkapitalen hans ved et brudd, selv om jeg har forklart tusen ganger at det skal jeg ikke og at det funker ikke sånn. Egenkapital blir jo trekt fra før eventuell gevinst fordeles ved salg, men han NEKTER å høre/tro på dette.

Jeg er stikk motsatt av han, selvom han tjener over det dobbelte av meg. Jeg sparer til både meg selv og barna, i fond og på sparekonto. Har buffer, men er regelrett drit lei av å måtte bruke alle mine penger når noe trengs i huset. Vi har nylig pusset opp hovedetasjen i huset og han hadde selvsagt ingen penger å bidra med til møbler, så der måtte jeg ut med alt. Snakk om ganske betydelig sum når nesten alt skal kjøpes nytt i en hel etasje. Derfor jeg lurer og, vil igrunn ut av dette forholdet, men uaktuelt å gå ut uten noe som helst av huset. Mine kostnader per mnd har vært like store og i perioder større enn hans. Før renten steg var mine utgifter størst. 

Skrevet

hvorfor lar du han bestemme ?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi eier hus sammen 50/50 på papiret, men mangler samboerkontrakt. Dette fordi han nekter å være med å lage/skrive under. Han nekter også meg å betale halvparten av lånet. Nå deler vi utgiftene slik at han betaler huslån, strøm, forsikring og kommunale utgifter. Jeg betaler mat (15 000 i mnd), alt av klær og utstyr, gaver osv til barna, alt vi trenger til huset, alle reiser som inkluderer barna (cuper osv). Så jeg har minst like store utgifter som han. Vi har barn som driver aktivt med idrett og reiser på hver sin utenlandscup hvert år, pluss flere innenlands, så idretten deres koster ganske mye.

Jeg har mange ganger foreslått/krevd at vi skal betale halvparten av lånet hver og dele resten også 50/50. Dette nekter han. 

Hvordan er det når han er den som har betalt på lånet hele tiden, men vi eier begge huset 50/50. Kan han kreve at jeg ikke skal få noe ved et brudd? Jeg bidrar jo like mye som han gjør, bare til andre ting i husholdningen. Han bidrar aldri til noe som helst til barna og har heller aldri gjort det. Kan jeg eventuelt ringe banken og kreve å få betale halve lånet?

Her tar du kontakt med en advokat og ber om råd. Det kan faktisk koste deg minimalt i forhold til hva et eventuelt brudd kan komme til å koste deg. Når han betaler alt på bolig, så vil han ved brudd kunne vise til a5 han har betalt, og han eier. Følgelig kan du på denne måten miste hele din del av boligen deres. Du blir da stående med egne klær og det er det på gaten, ved brudd. 
For alt hva du vet er dette planen og til denne du deler bolig med. 

Fy flate så dumme kvinner kan være. 

Anonymkode: 0e7fe...b9a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Reager allerede i morgen . Ring banken lykke til.

Anonymkode: e56dd...4d8

AnonymBruker
Skrevet

Hvis navnet ditt står på lånet får du 50% av avdraget uansett hvem som betaler. Hvis lånet er hans, og boligen fortsatt er 50% din er det du jo du som eier mest… jeg forstår ikke problemet. Kanskje jeg er dum.

Anonymkode: eab5a...c2e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Han er generelt vrien økonomisk og dårlig med penger, har lite kontroll. Han har ingen penger på sparekonto, ingen buffer, ikke fond eller noe annet. Har også mastercard som brukes hver måned som betales hver lønning og et forbrukslån. Så noe av «konflikten»/uenigheten ligger nok her. Han er også bitter fordi han tror at jeg skal ta egenkapitalen hans ved et brudd, selv om jeg har forklart tusen ganger at det skal jeg ikke og at det funker ikke sånn. Egenkapital blir jo trekt fra før eventuell gevinst fordeles ved salg, men han NEKTER å høre/tro på dette.

Jeg er stikk motsatt av han, selvom han tjener over det dobbelte av meg. Jeg sparer til både meg selv og barna, i fond og på sparekonto. Har buffer, men er regelrett drit lei av å måtte bruke alle mine penger når noe trengs i huset. Vi har nylig pusset opp hovedetasjen i huset og han hadde selvsagt ingen penger å bidra med til møbler, så der måtte jeg ut med alt. Snakk om ganske betydelig sum når nesten alt skal kjøpes nytt i en hel etasje. Derfor jeg lurer og, vil igrunn ut av dette forholdet, men uaktuelt å gå ut uten noe som helst av huset. Mine kostnader per mnd har vært like store og i perioder større enn hans. Før renten steg var mine utgifter størst. 

Hvis han er redd for egenkapitalen sin er det jo nettopp en samboeravtale han trenger.

Anonymkode: 6b44c...858

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men det kan dere jo skrive i en samboerkontrakt? Dersom han er redd for at du skal "stikke av" med noe, så gagner det jo også han å ha dette skriftlig. Er han helt dust? 

Anonymkode: 3c6a2...233

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 10.42):

Men det kan dere jo skrive i en samboerkontrakt? Dersom han er redd for at du skal "stikke av" med noe, så gagner det jo også han å ha dette skriftlig. Er han helt dust? 

Anonymkode: 3c6a2...233

Ja han er dessverre helt dust på enkelte ting! Nekter å høre på enkelte ting uansett om jeg har vist han artikler osv der det står svart på hvitt at det ikke funker slik og at en samboerkontrakt også beskytter han. Men han er også sta som et esel og nekter å høre. 
Jeg gikk ikke inn med egenkapital når vi kjøpte huset for jeg var student, men har spart opp nå, så kan eventuelt putte inn sånn vi står likt. Men gjør ikke det uten samboerkontrakt. Skal ringe banken og høre hva de sier på mandag, om de eventuelt kan dele lånet slik at vi betaler likt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 0.40):

Reager allerede i morgen . Ring banken lykke til.

Anonymkode: e56dd...4d8

Ingen vits i å ringe banken, vi legger oss ikke borti fordeling. Dette er et juridisk spørsmål mellom de to partene det gjelder, vi har ikke lov til å rådgi eller veilede i slike tilfeller. Når det kommer til evt samlivsbrudd så må vi ha skifteavtale som vi følger, og den må være underskrevet av begge og uten dette kan vi hverken behandle finansieringsbevis eller foreta oppgjør, så partene må være enige. Om det er med advokat eller ikke er opp til hver enkelt, så man må løse det selv. 

Så nei, banken er ikke plassen å ringe.

Mvh finansrådgiver 

Anonymkode: 57c0c...3f7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For en smarting som får den andre til å betale forbruksvarer.

Anonymkode: 79ae0...d35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...