AnonymBruker Skrevet 24. april #21 Del Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Flere som jobber med noen som ikke gjør noe for arbeidsmiljøet? Min kollega deltar ikke i samtaler i lunsjen. Han bidrar ikke når vi har møter. Sier ikke sine meninger. Vi har en chat gruppe der vi sender beskjeder til hverandre om f eks endringer i arbeidsoppgaver pga fravær. Han er ikke med i den chat grunnen. Så han vet ikke når oppgaver med endres Jeg er selv veldig sjenert og introvert, men på jobb må man bidra. Eller må man ikke det? Anonymkode: 49ae2...d99 Samtaler i lunsjen er fritid, det er frivillig, å delta i møter; er jo ikke sikkert han har en mening som er verdt å dele, eller det er lite vits å si noe i deres miljø. Overrekking av beskjeder: her må leder ta tak om det er en plattform for deling som ikke fungerer. Er det mye pjatt på en slik vil og det som var viktig forsvinne. Folk er ulike og det er ikke alle som er like frampå, det har lite med å være introvert eller hvilke fjottord du velger å bruke ; ekstroverte folk kan både være sjenerte og stille, introverte veldig sosiale og pratsomme. Oftest vet du veldig lite om folk er det ene eller det andre. Anonymkode: b73ea...fc0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #22 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (18 timer siden): Arbeidsmiljøloven har et eget avsnitt som omhandler "medvirkningsplikt" hvor blant arbeidstakers plikt til å medvirke i HMS arbeidet kommer tydelig frem. . De som hevder at man ikke har noen plikt til å bidra har i grunn misforstått på alle plan. § 2-3 De som ikke følger denne medvirkningsplikten vil selvfølgelig kunne bli kalt inn på sjefens kontor. Anonymkode: 9849b...c50 Man har ingen plikt til å bidra til samtaler i lunsjen eller delta i privat chatgruppe med kollegaer på fritiden. Det har ingenting med HMS å gjøre. Anonymkode: cc2f1...963 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #23 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Så lenge personen gjør det den er ansatt og betalt for å gjøre så holder det. Og ingenting av det du nevner her går under det Anonymkode: 4e056...f50 Men dette er typisk norsk arbeidsliv. Folk går ikke på jobb for å gjøre jobben sin, men først og fremst for å være sosiale. Særlig i det offentlige. Derfor tar alt så vanvittig lang tid - man skal jo rekke å drikke kaffe, prate, omgås osv. Så skal man gjerne på utflukter, "teambuilding" og så videre. På min jobb har vi ubetalt lunsj. Altså, dette er MIN egen tid. Jeg sitter selvfølgelig ikke og snakker jobb med kollegaer i lunsjen som er UBETALT. Da spiser jeg i 5 minutter, så sitter jeg og jobber med et privat prosjekt i 25 minutter. Betalt lunsj er noe annet. Anonymkode: cc2f1...963 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #24 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (17 timer siden): Å holde kjeft er også en måte å bidra på. Jeg skal love deg at du vil foretrekke denne stille fyren når du får erfaring med hvordan giftige folk virkelig kan ødelegge et arbeidsmiljø. Dessuten er psykososialt samspill på arbeidsplassen bare en liten del av begrepet arbeidsmiljø. Det riktig ville vært å si at du mener han bidrar lite til det sosiale. Ikke arbeidsmiljøet. Anonymkode: 47f18...fc6 Eller møteplagere som aaaaldri blir ferdig med alt mulig piss, slik at møter alltid strekker seg ut over tiden som er berammet. Lei. Anonymkode: cc2f1...963 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #25 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men dette er typisk norsk arbeidsliv. Folk går ikke på jobb for å gjøre jobben sin, men først og fremst for å være sosiale. Særlig i det offentlige. Derfor tar alt så vanvittig lang tid - man skal jo rekke å drikke kaffe, prate, omgås osv. Så skal man gjerne på utflukter, "teambuilding" og så videre. På min jobb har vi ubetalt lunsj. Altså, dette er MIN egen tid. Jeg sitter selvfølgelig ikke og snakker jobb med kollegaer i lunsjen som er UBETALT. Da spiser jeg i 5 minutter, så sitter jeg og jobber med et privat prosjekt i 25 minutter. Betalt lunsj er noe annet. Anonymkode: cc2f1...963 Må bare si at betalt lunsj betyr ikke at man er tvunget til å spise lunsj med kolleger. Men at man kan bli avbrutt og må ta noen hastearbeidsoppgaver. Jeg har betalt lunsj og spiser lunsjen min på kontoret foran pc eller telefonen. Noen ganger jobber jeg, men ofte så bare sitter jeg på telefonen. Men jeg kan bli forstyrret om noe haster. Anonymkode: 9a16a...efd 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #26 Del Skrevet 25. april Hvis jeg havner sammen med "feil folk" i lunsjen, så blir jeg også stille. Jeg har absolutt ingen ting å bidra med når det snakkes om barn, strikking osv. 🥱 Av og til sitter jeg der og tenker "hvorfor ler du nå?!" Jeg har ikke kapasitet til å late som. Hilsen sur bitch (som har det veldig trivelig sammen med de rette folka). Anonymkode: 6448d...98a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #27 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis jeg havner sammen med "feil folk" i lunsjen, så blir jeg også stille. Jeg har absolutt ingen ting å bidra med når det snakkes om barn, strikking osv. 🥱 Av og til sitter jeg der og tenker "hvorfor ler du nå?!" Jeg har ikke kapasitet til å late som. Hilsen sur bitch (som har det veldig trivelig sammen med de rette folka). Anonymkode: 6448d...98a Ja, for å ikke snakke om når man jobber med mennesker som kommer fra dette stedet, mens man selv er innflytter. Så driver de hele tiden og diskuterer masse random folk man ikke kjenner, hvem som har giftet seg, hvem som har vært på hytta, gått fra hverandre, fått barn osv. NULL interesse av å høre triviell informasjon om folk jeg aldri har møtt. Anonymkode: cc2f1...963 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #28 Del Skrevet 25. april Jeg jobber et sted med mange flinke piker som tror det er nødvendig at de tar ansvar for alt. De må ikke det Det samme gjelder deg. Hvis ting ikke fungerer, så ta det opp med leder. Du trenger ikke å fikse opp med det sammen med kolleger på egenhånd. Anonymkode: a87ac...30b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #29 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (18 timer siden): Inviter han inn i chatten, eller be leder gjøre det, hvis det er meningen at beskjeder skal gå til dere på den måten. Og så glemmer du resten. Anonymkode: b94c4...99e Dette. Hvis leder mener denne chatten er viktig og relevant så kan leder kreve at medarbeideren er med. Hvis leder ikke krever det, så kan ikke dere kreve det heller. Dere må forstå at det er noen som er veldig introverte, og som ikke har behov for å prate med andre i feks lunsjen. Noen liker å sitte alene og noen liker å være sosial. Begge deler er helt ok. Det er heller ikke alle som liker å ta ordet i møter, respekter det. Dere kan ikke påtvinge folk til å være lik dere. Å være ute etter denne medarbeideren og nærmest hetse for ikke å være sosial er mobbing. Du burde holde deg til dine oppgaver, ev ta opp med leder om noen ikke gjør oppgavene sine og ellers la dette ligge. Anonymkode: 1da7b...e32 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 25. april #30 Del Skrevet 25. april Jeg er helt motsatt type, bidro i overkant 🐸 Men jeg tenker: nei, folk er forskjellige og arbeidsplasser skal faktisk kunne ha plass og rom for det. Har hatt kolleger som et rene eremitten, men sålenge de bidrar i selve jobben er det helt OK for meg. Det jeg IKKE liker uansett type er sånne skikkelig sursild gammal melk som svarer uhøflig på enhver skriftlig jobbrelatert forespørsel 😅 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Insomni Skrevet 25. april #31 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Men dette er typisk norsk arbeidsliv. Folk går ikke på jobb for å gjøre jobben sin, men først og fremst for å være sosiale. Særlig i det offentlige. Derfor tar alt så vanvittig lang tid - man skal jo rekke å drikke kaffe, prate, omgås osv. Så skal man gjerne på utflukter, "teambuilding" og så videre. På min jobb har vi ubetalt lunsj. Altså, dette er MIN egen tid. Jeg sitter selvfølgelig ikke og snakker jobb med kollegaer i lunsjen som er UBETALT. Da spiser jeg i 5 minutter, så sitter jeg og jobber med et privat prosjekt i 25 minutter. Betalt lunsj er noe annet. Anonymkode: cc2f1...963 Spesielt å uttale seg om hva som er "typisk norsk arbeidsliv" hvis du ikke skjønner at betalt og ubetalt lunsj har med arbeidsmiljøloven å gjøre. Du får ubetalt lunsjpause fordi det er "din tid", du er fri til å gjøre ett privat prosjekt eller forlate. Mens årsakene til at andre "særlig i det offentlige" = hverdagsheltene får betalt er at: de ikke kan, ikke har pauserom, ikke kan ta matpause kl.11:30, heller ikke 30 min tilsammen. Fordi de er alltid klar til hurtig utrykkning for å redde deg hele døgnet. Redningsmannskap må spise i kjøretøyet, legen på akutten har ikke spist på en evighet og sykepleieren rekker knapt å gå på dass. Og slike offentlige tjenester & oppvekst/skole har hverken tid eller råd til utflukter og "teambuilding". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #32 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (22 timer siden): Man må jo ingenting. Jeg vil ha din jobb! Eller jobben du sikter til i hvert fall. Jeg må ganske mye på jobb. Som en erfaren rådgiver så må jeg kunne svare på ganske mye rart, ofte på stående fot. Og en del mer, selv i en særs. indv. stilling. Kort sagt, jeg hadde ikke gjort jobben min om jeg gjorde som personen beskrevet i TS. Nå vet jeg ikke den personens stilling og ansvarsområder, men for min del hadde det ikke gått mange dagene før jeg ble kalt inn til samtale om jeg holdt meg rolig, ikke-engasjert og uresponsiv i møter jeg er med i. Så forenklet; det hele koker vel ned til hva som er i personens stillingsbeskrivelse/rolle? Jeg har et par kollegaer som er slik, hvor en person stikker seg veldig ut som ganske passende til beskrivelsen i HI. Vedkommende sliter "kun" med å ta plass, hun har fagkunnskap som oftest overgår de fleste i møtene vi er i, men når det er noen som er mer brautende og tar stor plass i et fellesskap blir hun stille, til tross for at hun vet bedre. Det er synd, og jeg jobber aktivt med å løfte frem hennes stemme. Bare ved å si enkle ting, som når hun blir avbrutt kan jeg si at "ja, men var ikke nn inne på noe?" og lignende, for å legge tilrette for at hun kan bli hørt. Det fungerer ofte, men jeg aner ikke om hun setter pris på det eller ei. Jeg gjør det sånn både grunnet henne, men også av egne årsaker - jeg vil at hennes mening blir hørt i prosjektet/gruppen/møtet. Det går an å gjøre ting på et kolleganivå her, litt avhengig av situasjonen. Det ville jeg forsøkt. Anonymkode: 3149a...8d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #33 Del Skrevet 25. april Jobb er jobb. Lunsj er min gratis fritid. Altså ikke noe kolleger må delta på eller jeg må tvinges til. Møter må man ikke delta. Hvorfor må alle snakke. Hva får man ut av det? Får alle vilja si? Blir ting gjort så trenger ikke alle å delta. Har man mail så trenger man ikke en egen chat gruppe på jobb. Beskjeder om endringer sendes på mail. At man møter på jobb og gjør jobben sin er mer enn bra nok. At du ikke takler det TS viser at du bidrar til dårlig arbeidsmiljø siden du ikke aksepterer din kollega 🫡 Anonymkode: 81c8a...cc1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #34 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (22 timer siden): Flere som jobber med noen som ikke gjør noe for arbeidsmiljøet? Min kollega deltar ikke i samtaler i lunsjen. Han bidrar ikke når vi har møter. Sier ikke sine meninger. Vi har en chat gruppe der vi sender beskjeder til hverandre om f eks endringer i arbeidsoppgaver pga fravær. Han er ikke med i den chat grunnen. Så han vet ikke når oppgaver med endres Jeg er selv veldig sjenert og introvert, men på jobb må man bidra. Eller må man ikke det? Anonymkode: 49ae2...d99 Hvorfor må man være hypersosial på jobb? Så lenge han gjør arbeidet sitt tilfredsstillende, så er det nok. Anonymkode: b9476...ce1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #35 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (22 timer siden): Arbeidsmiljøloven har et eget avsnitt som omhandler "medvirkningsplikt" hvor blant arbeidstakers plikt til å medvirke i HMS arbeidet kommer tydelig frem. . De som hevder at man ikke har noen plikt til å bidra har i grunn misforstått på alle plan. § 2-3 De som ikke følger denne medvirkningsplikten vil selvfølgelig kunne bli kalt inn på sjefens kontor. Anonymkode: 9849b...c50 Man plikter på ingen måte å delta i det sosiale utover hva arbeidsbeskrivelsen krever. Man behøver ikke være sosial i lunsjen, eller utenfor arbeidstid. Anonymkode: b9476...ce1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #36 Del Skrevet 25. april Jeg er en slik kollega. Jeg prater med folk jeg treffer ved kaffemaskinen eller random prat her og der. Stort sett forholder jeg meg til og snakker med som jeg har arbeidsrelaterte oppgaver til. Men jeg samler meg ikke i flokk i lunsjpauser eller kakekos,som foregår relativt ofte. Jeg er ikke noe glad idet og det stjeler forferdelig mye tid. Jeg har veldig stressende jobb som også krever mye konsentrasjon. At jeg kaster vekk 1-2 timer per dag til sosialt samvær, påvirker direkte min arbeidshverdag og gjør at jeg må jobbe overtid for å hente meg inn. Og jeg jobber 40-50t overtid i mnd og selv da er jeg bakpå. Så har jeg en fryktelig sosial kollega ved nabokontoret. Vedkommende er på jobb primært for det sosiale, og jobber kanskje effektivt 1-2 timer på en god dag. Resten av tiden går til høylytte privatsamtaler både i telefon og med andre kollegaer. Jeg sitter da med hodetelefoner mesteparten av dagen for å klare å konsentrere meg, for vedkommende bruker utestemme HELE dagen! Sånn rent eller, så har jeg hyggelig tone med de fleste, men oftest når samtaler 1 til 1 eller i små grupper. Men folk er jo forskjellige og det må jo være rom for alle. Det er ingen regel som sier at man MÅ være ekstrovert for å delta i arbeidslivet. Skulle jeg vært som min kollega, hadde jeg ikke kunne gjøre den jobben jeg gjør idag, hadde rett og slett vært ubrukelige. Hvordan arbeidsmiljøet blir, er jo ofte opp til lederne. det er de som må sette sammen en grupppe av arbeidere som utfyller hverandre. De ekstroverte for miljøet og de introverte for å utføre. Anonymkode: 0aced...987 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #37 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men dette er typisk norsk arbeidsliv. Folk går ikke på jobb for å gjøre jobben sin, men først og fremst for å være sosiale. Særlig i det offentlige. Derfor tar alt så vanvittig lang tid - man skal jo rekke å drikke kaffe, prate, omgås osv. Så skal man gjerne på utflukter, "teambuilding" og så videre. På min jobb har vi ubetalt lunsj. Altså, dette er MIN egen tid. Jeg sitter selvfølgelig ikke og snakker jobb med kollegaer i lunsjen som er UBETALT. Da spiser jeg i 5 minutter, så sitter jeg og jobber med et privat prosjekt i 25 minutter. Betalt lunsj er noe annet. Anonymkode: cc2f1...963 Er så enig i det du skriver. Jeg går på jobb for å gjøre det jeg får lønn for å gjøre ikke for å være sosial. Sosialt har jeg det utenfor jobb. Anonymkode: 4e056...f50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå