Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere som jobber med noen som ikke gjør noe for arbeidsmiljøet?

Min kollega deltar ikke i samtaler i lunsjen. Han bidrar ikke når vi har møter. Sier ikke sine meninger. Vi har en chat gruppe der vi sender beskjeder til hverandre om f eks endringer i arbeidsoppgaver pga fravær. Han er ikke med i den chat grunnen. Så han vet ikke når oppgaver med endres 

Jeg er selv veldig sjenert og introvert, men på jobb må man bidra. Eller må man ikke det?

Anonymkode: 49ae2...d99

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man må jo ingenting. Det er selvfølgelig i dec flestes interesse å ha et greit klima på jobben. 

En privat chat bør ikke brukes slik du beskriver. Det er leders ansvar å ga rutiner for at kommunikasjon rundt arbeidsoppgaver gjøres slik at de som skal ha informasjon får den. Hvis det er en jobbgruppe, må den være obligatorisk, og ikke kreve at man har f.eks profiler på sosiale medier.

Anonymkode: 47473...4b1

• Liker 25
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ingen naturlov som forteller hva man må fordi om det er arbeid og ofte har man sine roller her i verden. noe gjør man godt og andre ting elendig.

Er litt moderne feil i arbeidslivet å mene at alle skal yte likt på alle områder. 

Er jo bare en ting å gjøre deesom d er et krav og det er å ta det opp

Anonymkode: 2f534...376

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at han trives på jobb da? Høres ikke sånn ut. Utrygt klima=tilbaketrekking og taushet. 

Anonymkode: 390fb...77f

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsmiljøloven har et eget avsnitt som omhandler "medvirkningsplikt" hvor blant arbeidstakers plikt til å medvirke i HMS arbeidet kommer tydelig frem. . De som hevder at man ikke har noen plikt til å bidra har i grunn misforstått på alle plan. 

§ 2-3

De som ikke følger denne medvirkningsplikten vil selvfølgelig kunne bli kalt inn på sjefens kontor. 

Anonymkode: 9849b...c50

• Nyttig 1
Skrevet

Lunsjen synes jeg ikke noen har noen plikt til å bidra i.

Møter kan være litt annerledes dersom hans kompetanse er avgjørende for det som diskuteres. Der synes jeg man kan stille krav om deltagelse etter behov.

Er chatten på en jobb plattform, eller er den privat?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Han er ikke med i den chat grunnen. Så han vet ikke når oppgaver med endres 

Er han invitert i chaten? Vet han om den? 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Arbeidsmiljøloven har et eget avsnitt som omhandler "medvirkningsplikt" hvor blant arbeidstakers plikt til å medvirke i HMS arbeidet kommer tydelig frem.

"aktivt medvirke ved gjennomføring av de tiltak som blir satt i verk for å skape et godt og sikkert arbeidsmiljø", ja, mentviler på at arbeidsplassen har i kontrakten eller rutiner på at "du må smile minst 50 ganger" og fortelle vitser i hver lunsj. 

Hvis det genuint oppleves som et problem så må du ta det opp med sjefen din, kanskje fyren har en diagnose. Blir arbeidet ditt eller arbeidsmiljøet ditt så forringet av at han ikke sier noe?

Anonymkode: 18420...0d0

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen plikt å bable i lunsjen, heller ingen plikt å utbrodere sine meninger foran kollegaer.

Privat chat på jobben? 

Anonymkode: d5f01...397

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Nonstop1 skrev (9 minutter siden):

Lunsjen synes jeg ikke noen har noen plikt til å bidra i.

Møter kan være litt annerledes dersom hans kompetanse er avgjørende for det som diskuteres. Der synes jeg man kan stille krav om deltagelse etter behov.

Er chatten på en jobb plattform, eller er den privat?

Jobb 

AnonymBruker
Skrevet

Privat chat? Dere er inne på denne i arbeidstiden eller fritiden?

Tenker det er viktig å huske på at vi alle er ulike. Er ikke alle som prater like mye under lunsj og det må være lov tenker jeg

Hva med å prøve å bli kjent med ham, kanskje du da får noen svar

Anonymkode: 9f34f...300

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jobb 

Kvifor er ikkje kollegaen med i denne chatten, då?

Anonymkode: 5459a...a59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Arbeidsmiljøloven har et eget avsnitt som omhandler "medvirkningsplikt" hvor blant arbeidstakers plikt til å medvirke i HMS arbeidet kommer tydelig frem. . De som hevder at man ikke har noen plikt til å bidra har i grunn misforstått på alle plan. 

§ 2-3

De som ikke følger denne medvirkningsplikten vil selvfølgelig kunne bli kalt inn på sjefens kontor. 

Du tror at dette betyr at man må delta i samtaler i lunsjen?  Eller utbasunere sine meninger i møter? 

Anonymkode: 36a46...a53

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

§ 2-3

Dette har ingenting med å være sosial å gjøre. Dersom mener denne paragrafen kan bruke til å tvinge introverte til å bli ekstroverte på, kommer du til å slite i arbeidslivet.

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Min kollega deltar ikke i samtaler i lunsjen. Han bidrar ikke når vi har møter. Sier ikke sine meninger. Vi har en chat gruppe der vi sender beskjeder til hverandre om f eks endringer i arbeidsoppgaver pga fravær. Han er ikke med i den chat grunnen. Så han vet ikke når oppgaver med endres 

Jeg er selv veldig sjenert og introvert, men på jobb må man bidra. Eller må man ikke det?

Jeg antar at han som alle andre gode arbeidstakere gjør det sjefen sier. Ikke noen random arbeidere i en chat. Og det er leders ansvar å ordne arbeidsoppgavene og fordele disse. Hva har møter med arbeidsmiljø å gjøre? Eller meningene hans?  Voks opp og innse at mennesker er forskjellige. Herregud

Anonymkode: 275c8...d2f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg antar at den personen som hyret kollegaen din glemte å spørre under jobbintervju om hva han trenger for å trives, eller hva han mener kjennetegner et godt arbeidsmiljø.

Anonymkode: f1539...ad4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å holde kjeft er også en måte å bidra på.

Jeg skal love deg at du vil foretrekke denne stille fyren når du får erfaring med hvordan giftige folk virkelig kan ødelegge et arbeidsmiljø.

Dessuten er psykososialt samspill på arbeidsplassen bare en liten del av begrepet arbeidsmiljø. Det riktig ville vært å si at du mener han bidrar lite til det sosiale. Ikke arbeidsmiljøet.

Anonymkode: 47f18...fc6

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva jobber dere med? Litt forskjell om det er toppledelsen i Equinor eller et skift på McDonalds.. 

Just sayin’

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har en chat gruppe der vi sender beskjeder til hverandre om f eks endringer i arbeidsoppgaver pga fravær. Han er ikke med i den chat grunnen. Så han vet ikke når oppgaver med endres 

Inviter han inn i chatten, eller be leder gjøre det, hvis det er meningen at beskjeder skal gå til dere på den måten.

Og så glemmer du resten.

Anonymkode: b94c4...99e

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er "han fyren" du snakker om.

Jeg skriver aldri noe i jobbchatten. (Som er på facebook messenger, og hvor folk utbroderer at de er hjemme med sykt barn som har feber igjen, hvor de sender memes, hvor de spør om hvem som kan kjøpe ny kaffe, OG hvor det fordeles arbeidsoppgaver. Det er en salig smørje, og jeg sjekker faktisk ikke facebook i arbeidstiden. Send meg en mail, eller bruk jobbens kommunikasjonssystemer om det er noe.)

Jeg deltar lite i lunsjen. Jeg er sjenert, og har 2-3 på jobb jeg snakker mye med. De andre har en tone mellom seg hvor det er veldig mye klaging, baksnakking og ugrei sarkasme. Det vil jeg ikke blande meg i, så da holder jeg meg heller unna.

Sier ikke noe i møter med mindre jeg har noe å komme med. Har opplevd så mange ganger at folk har blitt sablet ned, til tross for gode idéer, eller at de er blitt latterliggjort i skjul på gangen etterpå. 

Hvordan er deres arbeidsmiljø? Kanskje er det en grunn til at han er tilbakeholden? 

Anonymkode: 1ea03...75c

• Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så lenge personen gjør det den er ansatt og betalt for å gjøre så holder det. Og ingenting av det du nevner her går under det

Anonymkode: 4e056...f50

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...