Gå til innhold

Legen mente jeg bare hadde forkjølelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Høres ut som influensa. Men betyr det så mye om det er influensa eller forkjølet?

God bedring. 

Anonymkode: d9628...c90

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen har rett. Det er jo bare en forkjølelse. Hadde feber over 40 de gangene jeg har hatt virus. Så lenge du er feberfri, er det ikke bakterielt. Neste gang lar du noen som har behov for time få de

Anonymkode: 692d9...fdc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det viktig for deg at du ikke har hatt en «ynkelig forkjølelse»? Jeg har så vidt jeg vet aldri hatt influensa, men jeg har hatt kraftige forkjølelser med relativt høy feber over flere dager flere ganger i mitt 49-årige liv.

Anonymkode: 6220f...1f2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du selv det var da?

Når du ikke har hatt noen andre symptomer, så høres det iallefall ikke ut som influensa eller covid. Da hadde du nok iallefall hostet og vært snufsete...

Anonymkode: 2a8d5...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ganske syk av bare en forkjølelse.

Før var jeg greit oppegående ved kun en forkjølelse, kunne feks fint gå på jobb med en paracet i systemet.

Men med alderen har jeg erfart att jeg rett og slett blir sykere og har adskillig dårligere allmentilstand ved forkjølelse, - Jeg flater helt ut rett og slett, høy feber og er ganske dårlig.

Sist gang jeg var syk med det som må vere forkjølelse, siden ingen tester slo ut på alt det andre som gikk, fikk jeg ikke i meg mat engang, lå strak ut i to uker og gikk ned 7 kg, tok meg flere måneder å bli normal igjen. 

Anonymkode: e0caf...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men har man feber oppi 39,9 ved forkjølelse?

Anonymkode: 5a909...860

Tja, feber kan vel de fleste få. Uansett, så går du til legen når du begynner å bli frisk. Hva var målet med legetimen? 

Anonymkode: 73026...cf2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg blir ganske syk av bare en forkjølelse.

Før var jeg greit oppegående ved kun en forkjølelse, kunne feks fint gå på jobb med en paracet i systemet.

Men med alderen har jeg erfart att jeg rett og slett blir sykere og har adskillig dårligere allmentilstand ved forkjølelse, - Jeg flater helt ut rett og slett, høy feber og er ganske dårlig.

Sist gang jeg var syk med det som må vere forkjølelse, siden ingen tester slo ut på alt det andre som gikk, fikk jeg ikke i meg mat engang, lå strak ut i to uker og gikk ned 7 kg, tok meg flere måneder å bli normal igjen. 

Men hjelper det å gå til legen?

Jobber selv på legevakt. Har aldri gått til lege eller legevakt med noe som helst, bortsett fra til lege når jeg mistenkte at det ble halsbetennelse eller lungebetennelse m. Da måtte jeg ha antibiotika. Å gå til legen for å konstatere hvilken virussykdom en har, blir for dumt! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde høy feber fra fredag til søndag, klarte bare ligge. Mandag til i går lett feber. Og i dag feberfri til nå hvor jeg fryser litt. Har hatt lite andre symptomer bortsett fra litt vondt i musklene og hodet. Tett i nesen kom først i går. 

Så jeg fikk meg en legetime, bare for å se til at det ikke er noe spesielt.

Anonymkode: 5a909...860

Du bestilte deg legetime når du er på bedringens vei?

Anonymkode: 039ef...ae3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slarti skrev (36 minutter siden):

Det som skiller Forkjølelse og Influensa er hvilket virus du smittes av.
Forkjølelse kommer fra forkjølesesvirus som rhinovirus eller enteriovirus.
Mens influensa kommer fra influensavirus.
Hvor syk du blir kommer mer an på hvordan kroppen din reagerer på viruset.
Normalen er at Influensa er hardere men det er ikke unormalt at det er motsatt.

Dette er helt forskjellige virus som ikke har noe slektskap med hverandre.

Litt det samme som at Covid-19 kommer fra et Coronavirus som er noe helt annerledes en influensa.
Faktisk er SARS et coronavirus og ganske likt Covid-19.
Dem bare klarte å stoppe dette i tide.

De fleste er inneforstått med det, men alle jobber ikke på et laboratorium eller er utdannet bioingeniører. 

På samme måte avdekker man om man har et mulig benbrudd eller om man har tråkket over. 

Anonymkode: 7930f...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så utrolig harde mot TS. Jeg er enig i at legebesøket virket unødvendig når sykdommen var i ferd med å slippe taket, men jeg er helt uvant med at 40 i feber er noe man kan regne med under en vanlig forkjølelse. På NHI står det også at man skal kontakte lege når man har høy feber, definert som 40 og over, og TS var ikke akkurat så langt unna det. Forkjølelse gir mild feber, står det. Det er vel ikke utenkelig at legen kanskje ikke traff helt med forkjølelsesdiagnosen? Jeg har i alle fall aldri opplevd en slik forkjølelse som TS beskriver.

Anonymkode: dd0f8...426

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ha vært influensa eller covid også, såklart. Men CRP er ikke nødvendigvis særlig forhøyet av den grunn.

Og uansett er det jo ingenting legen kan gjøre med disse virussykdommene..

Anonymkode: a97b9...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slarti skrev (1 time siden):

Det kan man fint ha.

Hvor høy feber du har er ingen indikasjon på hvilket virus du har.
Det er bare en indikasjon at kroppen jobber med å kvitte seg med et virus eller en bakterie.

Som nevnt tidligere.
Man kan bli bra syk av en forkjølelsesvirus.

Det er ikke normalt å ha en feber på 39,9 ved en vanlig forkjølelse. 

TS: Spiller det noen rolle om du hadde en forkjølelse, influensa, covid eller noe annet? Så lenge du er på bedringens vei, så har det ikke så mye å si. Jeg trodde jeg var syk med covid i vinter, men jeg ble bare sykere og sykere i løpet av uken, da dro jeg til legen og fikk påvist lungebetennelse. Er det behov for behandling så kan man henge seg mer opp i hva man har, men ved en øvre luftveisinfeksjon forårsaket av virus, så har det jo veldig lite å si. 

Anonymkode: 51d1d...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dere er så utrolig harde mot TS. Jeg er enig i at legebesøket virket unødvendig når sykdommen var i ferd med å slippe taket, men jeg er helt uvant med at 40 i feber er noe man kan regne med under en vanlig forkjølelse. På NHI står det også at man skal kontakte lege når man har høy feber, definert som 40 og over, og TS var ikke akkurat så langt unna det. Forkjølelse gir mild feber, står det. Det er vel ikke utenkelig at legen kanskje ikke traff helt med forkjølelsesdiagnosen? Jeg har i alle fall aldri opplevd en slik forkjølelse som TS beskriver.

39,3 er hverken 40 eller over 40.

Anonymkode: 28756...5cd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Noen er kanskje litt krasse, men jeg synes faktisk at det er et poeng å få frem at er er mildt sagt uheldig å gå unødvendig  til legen. Man bor under en stein om man ikke har fått med seg hvilket press det er på for eksempel helsetjenestene, og dette er ikke en situasjon som blir bedre i årene fremover.  Jeg er enig i at det er bedre å gå til legen en gang for mye, enn en gang for lite. Ts har åpenbart vært syk, men det er imidlertid sløsning med ressurser å bestille legetime når man er på bedringens vei og "bare for å se til at det ikke var noe spesielt".

Anonymkode: a81be...8c7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

39,3 er hverken 40 eller over 40.

Det er heller ikke en normal temperatur å ha ved en forkjølelse. Har man feber ved en forkjølelse, så er den lav, så vidt høy nok temperatur til at den kan telle som feber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er heller ikke en normal temperatur å ha ved en forkjølelse. Har man feber ved en forkjølelse, så er den lav, så vidt høy nok temperatur til at den kan telle som feber. 

Er dette egentlig relevant å kverne mer på? Ts kan ha hatt en annen viruinfeksjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er dette egentlig relevant å kverne mer på? Ts kan ha hatt en annen viruinfeksjon.

Jeg syns det er relevant når folk uten peiling prøver å gaslighte TS til å tro at >39 er en normal febertemperatur ved en alminnelig forkjølelse. Jeg er enig i at det ikke spiller noen rolle hvilket virus TS har vært smittet med, så lenge h*n er på bedringens vei, så har det ikke noe å si, men det blir feil at folk skal sitte her å overbevise TS om noe som ikke er riktig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men hjelper det å gå til legen?

Jobber selv på legevakt. Har aldri gått til lege eller legevakt med noe som helst, bortsett fra til lege når jeg mistenkte at det ble halsbetennelse eller lungebetennelse m. Da måtte jeg ha antibiotika. Å gå til legen for å konstatere hvilken virussykdom en har, blir for dumt! 

Jeg går sjelden til lege, og iallefall ikke med tett nese og feber. Men har hjemmetester for både covid, RS og influensa nå til dags, som var det som gikk sist jeg var forkjøla , - jeg har mennesker rundt meg som er i risikogrupper, så må testes når en blir syk, for alt mulig. 

Cluet mitt er att noen av oss blir rett og slett veldig dårlige bare av en forkjølelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Også? Hun var jo på bedringens vei, så hvorfor i alle dager skal hun bruke av legens tid som allerede har mer enn nok å gjøre, som sagt det er ikke rart legene er overarbeidet, og folk må vente lenge på time, når folk renner ned dørene deres totalt unødvendig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...