AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:41 #21 Del Skrevet torsdag kl 18:41 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Før jeg begynte med psykiatri praksis så trodde jeg egentlig at jeg var ganske lite fordomsfull. Har jo hørt historier om spl studenter som er svært fordomsfulle før praksis mot psykisk syke, men som blir mindre fordomsfulle etter pasientkontakt i praksis. Føler for meg er det stikk motsatt. Føler jeg bare har blitt mer fordomsfull og mistenksom mot pasienter med psykisk lidelse. Er på en avdeling hvor nesten alle pasientene er enten paranoid schizofren eller bipolar. Nesten alle er rusmisbrukere i tillegg. Noen av de har derfor også hiv og hepatitt. Veldig mange røyker også inne på rommene sine så det lukter veldig tobakk og sigarettrøyk inne i bygget. Det er også veldig skittent og mye rot, og jeg føler jeg gjør en dårlig jobb når jeg går ut av et rotete og skittent pasientrom. Men samtidig skal man respektere at det rommet er "hjemmet" til de og mange av de har en litt egen standard for hygiene. Må innrømme at jeg føler meg ubekvem når jeg er der, vet ikke hva jeg skal gjøre, hva jeg skal snakke om eller noenting. Syns også de kan være ganske skumle når de har vrangforestillinger om ting og blir sinte eller roper. Føler meg også aldri trygg. Blir jo litt sånn når man får beskjed om å ha aldri ha ryggen til de, at man må lukke kjøkkendører og låse de så de ikke får tak i kniver og lignende, og alltid gi pappbeger og aldri gi varme drikker fordi de kan bli kastet på folk og gi brannsår... i forkant av denne praksisen har også flere jeg kjenner som er sykepleiere og også tidligere veiledere i andre praksiser drevet å fortalt "skrekkhistorier" fra når de hadde psykiatri praksis, eller at de var så redde hele tiden og gikk konstant å sjekket at knivskuffer var låst.. Å høre dette først gjorde kanskje at jeg ble enda mer "redd" hvis dere skjønner. Anonymkode: 9ba7f...390 Det du skriv har jo ikkje noko å gjere med at du er fordomsfull. Det har å gjere med at du er utrygg, ubekven og usikker å gjere. Du er redd og då er det vanskeleg å stå støtt i rolla di. Håpar du har god veileder❤️ Anonymkode: 4306d...c0c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:49 #22 Del Skrevet torsdag kl 19:49 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Før jeg begynte med psykiatri praksis så trodde jeg egentlig at jeg var ganske lite fordomsfull. Har jo hørt historier om spl studenter som er svært fordomsfulle før praksis mot psykisk syke, men som blir mindre fordomsfulle etter pasientkontakt i praksis. Føler for meg er det stikk motsatt. Føler jeg bare har blitt mer fordomsfull og mistenksom mot pasienter med psykisk lidelse. Er på en avdeling hvor nesten alle pasientene er enten paranoid schizofren eller bipolar. Nesten alle er rusmisbrukere i tillegg. Noen av de har derfor også hiv og hepatitt. Veldig mange røyker også inne på rommene sine så det lukter veldig tobakk og sigarettrøyk inne i bygget. Det er også veldig skittent og mye rot, og jeg føler jeg gjør en dårlig jobb når jeg går ut av et rotete og skittent pasientrom. Men samtidig skal man respektere at det rommet er "hjemmet" til de og mange av de har en litt egen standard for hygiene. Må innrømme at jeg føler meg ubekvem når jeg er der, vet ikke hva jeg skal gjøre, hva jeg skal snakke om eller noenting. Syns også de kan være ganske skumle når de har vrangforestillinger om ting og blir sinte eller roper. Føler meg også aldri trygg. Blir jo litt sånn når man får beskjed om å ha aldri ha ryggen til de, at man må lukke kjøkkendører og låse de så de ikke får tak i kniver og lignende, og alltid gi pappbeger og aldri gi varme drikker fordi de kan bli kastet på folk og gi brannsår... i forkant av denne praksisen har også flere jeg kjenner som er sykepleiere og også tidligere veiledere i andre praksiser drevet å fortalt "skrekkhistorier" fra når de hadde psykiatri praksis, eller at de var så redde hele tiden og gikk konstant å sjekket at knivskuffer var låst.. Å høre dette først gjorde kanskje at jeg ble enda mer "redd" hvis dere skjønner. Anonymkode: 9ba7f...390 Det høres ut som du mangler helt grunnleggende kunnskap om psykiske lidelser. Anonymkode: b08fd...adc 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:57 #23 Del Skrevet torsdag kl 19:57 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det høres ut som du mangler helt grunnleggende kunnskap om psykiske lidelser. Anonymkode: b08fd...adc Det virker ikke som om TS har lest alle bøkene i pensum. Særlig ikke boka om diagnoser. TS er svært fordomsfull og muligens uegnet til å jobbe i psykiatrien. Anonymkode: 2472d...628 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet torsdag kl 21:33 #24 Del Skrevet torsdag kl 21:33 (endret) Ts her må du jobbe litt med deg selv. Dette går på holdninger og verdier. Det er mye en kan lese seg til og få bedre innsikt i men du må også jobbe med kjerneverdiene i deg selv. Hvem velger du å være som menneske? Et menneske som ser ned på de som sliter, de sårbare og de som trenger deg og er forferdelig dårlig i jobben din eller det menneske som tilbyr hjelp og er god i sitt yrke? Det menneske pasienter/deltakere/brukere kvir seg for at kommer på jobb? "Å faen, er det "Ingrid" som har kveldsvakt i kveld? Shit, hun er helt jævlig, best jeg holder rommet og ikke viser meg, ikke spør om noe, ikke er der, ikke synes for hun har et helt jævlig menneskesyn og behandler meg som drit", eller ønsker du å hjelpe mennesker? Øke brukermedvirkning? Ha respekt og muligens gjøre en forskjell? Du virker veldig "grønn" og har sikkert levd et veldig priviligert og muligens enkelt og litt overfladisk liv og kanskje det ikke er så lett da å jobbe med mennesker som har levd på skyggesiden og ikke er så priviligert, frisk, resursterk som du er. Her har du en utfordring. Du kan velge å ta den utfordringen og vokse som menneske både privat og i karrieren og sette deg mer inn i det ukjente, eller du kan velge å stagnere og opprettholde de tankene du sitter med. Det ene valget gjør deg bedre rustet i din utdanning og som menneske, det andre valget gjør deg fullstendig uegnet å jobbe med mennesker og har lett for å utøve maktmisbruk og gjøre veien for andre mennesker forferdelig. Hvilket valg velger du? Det er opp til deg. Det er ikke meningen en skal kunne alt i praksis men å se ned på andre og oppføre seg med frykt og kunnskapsløshet er heller ikke meningen vi er alle medborgere! Du må rett og slett gjøre noe med dine indre kjerneverdier om du ønsker å jobbe med mennesker. Ikke bare les pensum om psykiatrien og rus men få litt innblikk i hvordan det er å sitte på andre siden. Les kronikker, les blogginnlegg om de som har vært der, eller kanskje enda bedre: snakk med dine pasienter som du har fordommer mot som det var en av dine egne. Alle kan bli psykisk syk, alle kan bli schizofren, alle kan få et rusproblem, absolutt alle. Jeg må også få si at jeg er glad vi har fått erfaringskonsulenter. En av mine hverdagshelter er Målfrid Jensen som varslet om ulovlig tvang på sykehuset i Stavanger om ulovlig tvang 🙌 https://fagbladet.no/nyheter/malfrid-varslet-om-tvangsbruk-pa-den-psykiatriske-avdelingen-sa-vurderte-sjefen-a-fa-henne-innlagt-6.91.729570.48734b41b7 Jeg har lest boken hennes https://www.akademika.no/medisin-helse-og-psykologi/medisin-og-medisinske-disipliner/varsling/9788215035345 Den er rå, vond og forteller mye om et system som er fordervet. Det er mye skummelt mange folk med makt har, og det som går igjen med de historiene er at de har noe dårlige holdninger og gir fette faen for å si det mildt, ønsker du å være slik ts? Endret torsdag kl 21:35 av skreppamedleppa 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:05 #25 Del Skrevet torsdag kl 22:05 Ts sett inn fargede eller jøder i tankene dine og innlegget ditt, en vil da fort se at det er du som er problemet. Snakk med veilederen din om dine fordommer Anonymkode: 10215...3bd 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:21 #26 Del Skrevet fredag kl 07:21 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er ikke lov å røyke på rommene sine på psykiatriske institusjoner så denne historien høres ikke sann ut. Er du et troll? Anonymkode: 2472d...628 Det er lov i psykiatrien. Har selv jobbet i psykiatrisk kommunalt bofellesskap med både ren psykiatri og ROP brukere, og fikk beskjed om at det det ikke er forbudt, siden det regnes som deres eget hjem. Det var flere brukere som røyket inne uten at vi fikk gjort så mye med det. Så med mindre det er gjort endringer i lovverket de siste fem årene, er det forsatt slik. Om det er godt for inneklima og arbeidsmiljø, er en helt annen diskusjon. Anonymkode: f597b...3ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet fredag kl 09:26 #27 Del Skrevet fredag kl 09:26 (endret) Helt greit å være fordomsfull. Det betyr ikke at du ser ned på schizo osv generelt. Vi har alle fordommer. Mine opplevelser fra psykiatrien var at vi ikke lot stakkars barn født med diagnoser få tilstrekkelig helsehjelp. Vi ga heller ikke hjelp til stakkarer som levde store deler av livet uten hjelp før de fant ut at de har adhd, autisme osv. Istedenfor å hjelpe flest mulig bruker man opp pengene på pasienter som er delvis skyldige i egen livssituasjon og som aldri vil leve godt fungerende liv etter behandling. Vi gir altså hjelp til de som "roper høyest" istedenfor de som har størst utbytte av det. Når det kommer til moral er det mange som har skylappene på. De klikker eks i vinkler om de får vite at mannen deres kjøpte sex før de ble sammen, men godtar narkotika som finansierer barneprostitisjon Endret fredag kl 09:28 av Majer Rettelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet fredag kl 09:36 #28 Del Skrevet fredag kl 09:36 Du er ikke fordomsfull slik jeg leser det? Du bare matcher ikke med slik det er i en av mange jobbmuligheter innen sykepleie. Jeg vet uten å ha praksis at jeg ikke passer i psykiatri eller boliger med psykisk utviklingshemmede osv. Jeg har bare ikke tålmodighet - og som du beskriver følelse av trygghet. Kunne jobbet med alle andre pasienter på sykehus, men bare ikke det. Kunne heller ikke jobbet innen rus, fordi egen oppvekst. Hadde trigget for mye. Barnevern også, og jeg hadde tatt med meg jobben hjem hele tiden og blitt utbrent. Helt greit og ikke fordomsfullt Det du så var realiteten på den gitte avdelingen. Finnes masse annet å jobbe med som sykepleier, særlig om du tar videreutdanning. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:53 #29 Del Skrevet fredag kl 09:53 Det er jo i det minste godt du er klar over det TS, da vet du hvor du ikke skal jobbe. Jeg håper du uansett klarer å legge bort fordommene i de situasjoner hvor du møter psykisk syke. Jeg husker selv da jeg var innlagt og ble ledd av og hånet flere ganger, så det er tydelig utbredt med fordommer blant dem som jobber med psykisk syke. Mange av dem vil jo ikke engang vedkjenne seg disse fordommene og her har jo du kommet et stykke på vei. Jeg tror jeg ville prøvd å jobbe litt med fordommene og samtidig prøvd å unngå arbeid som involverer psykiatri. Du kan jo fungere utmerket en annen plass. Anonymkode: cce02...aa8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:01 #30 Del Skrevet fredag kl 12:01 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Godt poeng. Veldig mange sykepleiere har jeg dårlig erfaring med, som pasient. Det virker som mange er veldig kalde, viser null empati. Alt er regelrytting og minimal innsats. Fordommer er også på plass. Mye av det samme gjelder sosionomer. De holder bare "kontor stolen" varm som man sier. Underforstått, de holder bare på stillingen sin, hever lønna og gjør minimal og følelser og empati er fullstendig frakoblet for lenge siden, akkurat som hos sykepleiere. Så lenge de greier seg gjennom studiet når det gjelder "skikkehetsvurdering, som egentlig er en vits allerede som det er, så er dem "good to go" når det gjelder jobb og kan gjøre som de vil i den faste stillingen sin at det skal svært mye til for at de får sparken ved å gjøre en dårlig jobb og vise null empati. Anonymkode: 834e0...bac Er sykepleier selv. Jeg tror mange går inn i en slags overlevelsesmodus på jobb. Det tar på å møte svært syke pasienter hver dag. Enten det er psykiatri eller kreftavdeling. Har selv måtte ta på meg "masken". Kan tenke det er forferdelig synd i noen. Kan også tenke at noen er skyld i noe selv. Noen er frekke (ofte ligger det jo mer bak, så ikke direkte meny mot oss). Noen vil gjerne prate mye, men tiden strekker ikke til. Da kan nok noen oppleves kald. De prøver å stenge av følelsene. Ser man mye elendighet daglig kan man ikke dvele over alle til enhver tid. Man må fokusere. Men det er jo selvsagt mulig å være litt "avstengt" følelsesmessig uten å se sur eller oppgitt ut. Man må også huske på de skal være tålmodig med alle. Være påskrudd hele tiden. Se etter tegn. Feks tegn på om noen kan utsgere i psykiatrien. Det er mye å holde styr på. Anonymkode: aeb13...999 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Natu Skrevet fredag kl 12:14 #31 Del Skrevet fredag kl 12:14 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Før jeg begynte med psykiatri praksis så trodde jeg egentlig at jeg var ganske lite fordomsfull. Har jo hørt historier om spl studenter som er svært fordomsfulle før praksis mot psykisk syke, men som blir mindre fordomsfulle etter pasientkontakt i praksis. Føler for meg er det stikk motsatt. Føler jeg bare har blitt mer fordomsfull og mistenksom mot pasienter med psykisk lidelse. Er på en avdeling hvor nesten alle pasientene er enten paranoid schizofren eller bipolar. Nesten alle er rusmisbrukere i tillegg. Noen av de har derfor også hiv og hepatitt. Veldig mange røyker også inne på rommene sine så det lukter veldig tobakk og sigarettrøyk inne i bygget. Det er også veldig skittent og mye rot, og jeg føler jeg gjør en dårlig jobb når jeg går ut av et rotete og skittent pasientrom. Men samtidig skal man respektere at det rommet er "hjemmet" til de og mange av de har en litt egen standard for hygiene. Må innrømme at jeg føler meg ubekvem når jeg er der, vet ikke hva jeg skal gjøre, hva jeg skal snakke om eller noenting. Syns også de kan være ganske skumle når de har vrangforestillinger om ting og blir sinte eller roper. Føler meg også aldri trygg. Blir jo litt sånn når man får beskjed om å ha aldri ha ryggen til de, at man må lukke kjøkkendører og låse de så de ikke får tak i kniver og lignende, og alltid gi pappbeger og aldri gi varme drikker fordi de kan bli kastet på folk og gi brannsår... i forkant av denne praksisen har også flere jeg kjenner som er sykepleiere og også tidligere veiledere i andre praksiser drevet å fortalt "skrekkhistorier" fra når de hadde psykiatri praksis, eller at de var så redde hele tiden og gikk konstant å sjekket at knivskuffer var låst.. Å høre dette først gjorde kanskje at jeg ble enda mer "redd" hvis dere skjønner. Anonymkode: 9ba7f...390 Høres ut som du er i praksis i en en kommunal bemannet bolig. Og ja, der kan det være sånn. Ofte er de veldig syke, paranoid schizofrene iblandet rus. Og jeg har mang en gang latt meg forskrekke over hvor stor frihet de har i disse kommunale boligene. Og ja, det kan både røykes og festes på rommene uten at personalet kan gripe inn. Husk at disse er et mindretall av de med psykisk sykdom. Jeg har jobbet i psykiatrien hele yrkeslivet og elsker det, men hadde ALDRI tatt jobb på et slikt sted du beskriver, da man kun driver brannslukking, skadebegrensning og oppbevaring der, og solskinnshistoriene er sånn ca null. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:18 #32 Del Skrevet fredag kl 12:18 Du er uerfaren og utrygg , det er forskjell på det å være fordomsfull. Uansett så er det bra du ble klar over det nå. Ikke alle sykepleiere ønsker eller passer til å jobbe på en slik type avdeling. Det betyr ikke at du ikke passer til å jobbe som sykepleier andre steder. Mye å velge mellom. Ta opp dette med kontakt sykepleieren din. Det er helt normalt å ikke være varm i trøya som ung student. De fleste vet ikke opp ned på et menneske når de begynner på studiet, men kan bli dyktige med mye tid,erfaring og læring. Husk at det er de aller sykeste som innlagt der du er utplassert. Du skal bare lære mest mulig å komme deg igjennom praksisen. Reflektere over egne holdninger osv. Anonymkode: 91403...b79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:26 #33 Del Skrevet fredag kl 12:26 Men det ts sier stemmer jo. Vi blir skjelt ut, truet, kastet ting etter, sparket osv. kjeftet ut om vi ber de slukke røyken (som reglene sier at de skal når vi kommer inn til dem). Så nei, røykeloven gjelder ikke for oss. Vi må tenke posisjon og sikkerhet i tilfelle. Det gjelder ikke alle, men en del. Det er en tøff jobb og krever hard hud og trening. Alt handler ikke om fordommer, men også realiteter. Om det ikke skjer én stor ting, så blir det slitasje med mange små ting over tid. Og jeg er ikke fordomsfull. Jeg var innlagt mye for mange år siden selv. Så klart det jobber folk der som aldri skulle jobber der, men man får seg noen aha-opplevelser på den andre siden også. Anonymkode: e9ea4...f15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:50 #34 Del Skrevet fredag kl 12:50 Natu skrev (26 minutter siden): Høres ut som du er i praksis i en en kommunal bemannet bolig. Og ja, der kan det være sånn. Ofte er de veldig syke, paranoid schizofrene iblandet rus. Og jeg har mang en gang latt meg forskrekke over hvor stor frihet de har i disse kommunale boligene. Og ja, det kan både røykes og festes på rommene uten at personalet kan gripe inn. Husk at disse er et mindretall av de med psykisk sykdom. Jeg har jobbet i psykiatrien hele yrkeslivet og elsker det, men hadde ALDRI tatt jobb på et slikt sted du beskriver, da man kun driver brannslukking, skadebegrensning og oppbevaring der, og solskinnshistoriene er sånn ca null. Det skal heldigvis mye til før en kan gjøre tvangsvetak og det skal en være glade for. Husk at for de som bor i kommunale boliger er det hjemmet deres. Selv om en mener at noe skulle vært ulovlig og en selv synes noe er feil så er frihetsbegrensing et svært strengt lovverk og en kan ikke bare brase inn i andres hjem for å lage ordensregler som passer helsepersonellet. Anonymkode: f27e8...2b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:50 #35 Del Skrevet fredag kl 12:50 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Er sykepleier selv. Jeg tror mange går inn i en slags overlevelsesmodus på jobb. Det tar på å møte svært syke pasienter hver dag. Enten det er psykiatri eller kreftavdeling. Har selv måtte ta på meg "masken". Kan tenke det er forferdelig synd i noen. Kan også tenke at noen er skyld i noe selv. Noen er frekke (ofte ligger det jo mer bak, så ikke direkte meny mot oss). Noen vil gjerne prate mye, men tiden strekker ikke til. Da kan nok noen oppleves kald. De prøver å stenge av følelsene. Ser man mye elendighet daglig kan man ikke dvele over alle til enhver tid. Man må fokusere. Men det er jo selvsagt mulig å være litt "avstengt" følelsesmessig uten å se sur eller oppgitt ut. Man må også huske på de skal være tålmodig med alle. Være påskrudd hele tiden. Se etter tegn. Feks tegn på om noen kan utsgere i psykiatrien. Det er mye å holde styr på. Anonymkode: aeb13...999 Hei, dette er noe jeg skjønner veldig godt. Derfor er jeg også egentlig bare glad for at jeg får hjelp, og en smilende attitude er mer en slags bonus. Man vil ikke komme på den vrange siden til noen som har myndighet/mulighet til å hjelpe en… 😅🥴 iaf ikke når man har opplevd skremmende nivå av uprofesjonalitet. Har gjennom livet lurt litt på hvordan noen klarer å dra ut så utrolig mye basert på veldig lite, for man har jo selvfølgelig lyst til å sitte hos fastlegen i 2 timer og tyte ferdig om det som man synes synd på seg selv for.. men man bare gjør det ikke. Det er jo flere som også skal ha hjelp. Litt utenom tema dette. 😅 Anonymkode: ada54...fee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Natu Skrevet fredag kl 13:13 #36 Del Skrevet fredag kl 13:13 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det skal heldigvis mye til før en kan gjøre tvangsvetak og det skal en være glade for. Husk at for de som bor i kommunale boliger er det hjemmet deres. Selv om en mener at noe skulle vært ulovlig og en selv synes noe er feil så er frihetsbegrensing et svært strengt lovverk og en kan ikke bare brase inn i andres hjem for å lage ordensregler som passer helsepersonellet. Anonymkode: f27e8...2b7 Det vet jeg. Men i praksis sitter man og ser på at folk ruinerer livet sitt, ødelegger hverdagen for andre beboere og skaper et helvete rundt seg og ingen kan gjøre noe som helst. Fagpersonal flykter fra disse arbeidsplassene, og ufaglærte blir satt inn som personal til disse alvorlig syke menneskene. Dette skjer i minst 3 av de kommunale botjenestene jeg er i befatning med og er en varslet katastrofe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:00 #37 Del Skrevet fredag kl 14:00 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er lov i psykiatrien. Har selv jobbet i psykiatrisk kommunalt bofellesskap med både ren psykiatri og ROP brukere, og fikk beskjed om at det det ikke er forbudt, siden det regnes som deres eget hjem. Det var flere brukere som røyket inne uten at vi fikk gjort så mye med det. Så med mindre det er gjort endringer i lovverket de siste fem årene, er det forsatt slik. Om det er godt for inneklima og arbeidsmiljø, er en helt annen diskusjon. Anonymkode: f597b...3ec Viktig å påpeke at den første setningen ikke er noen universell sannhet. Jeg har vært innlagt i over et år samlet, og på ingen av institusjonene, verken døgnpost langtid eller akuttmottak har tillatt røyking inne. På psyk. akuttmottak her så har de en innebygget "bås" som henger på veggen og minner om en balkong, hvor man kan røyke. Men, heldigvis, man kan spare penger bare ved å gå inn i båsen og ta inn et par trekk av lufta der, så er nikotinbehovet dekket for en stund Det kritiske og viktige skillet kommer til bofellesskap, altså varig (tilrettelagt) bosted grunnet psyke, som du skriver. Det er deres hjem, og der skal de få lov til å røyke om de vil, enn så lenge. Ikke meningen å angripe innlegget, men det var særlig første setning jeg ville rette litt opp i. Anonymkode: 8ef8e...2f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:24 #38 Del Skrevet fredag kl 14:24 Jeg har vært mye innlagt og fikk en stund kjeft av en behandler fordi jeg hadde vanskeligheter med å komme ut av vrangforestillinger og stadig tilbakevendende psykoser. Jeg kjempet hver dag med alt jeg hadde for å bli frisk. Jeg ble heller ikke trodd og fikk ikke medisiner før jeg begynte å gråte og kjærebe om medisiner. Jeg var så alvorlig syk og hadde det så jævlig at dere ikke vil tro det, men ble hånet og kjeftet på. Etterhvert fikk jeg hjelp hos andre behandlere og til slutt bedre medisiner etter å ha gått flere år på gammeldagse medisiner som skadet meg og ikke hjalp særlig. Når jeg blir syk nå for tiden blir jeg innlagt på roligere avdelinger, men av og til er det innom kriminelle med kompleks problematikk som ikke er så enkle som medpasient å forholde seg til når man er syk. Jeg forstår det slik at TS har blitt introdusert til en veldig tung avdeling. Jeg driver ikke med rus og har heller aldri gjort det. Har slekt med det samme og traumer. Sykdommen brøt ut under ekstremt langvarig stress og flere traumer. Anonymkode: 2472d...628 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:40 #39 Del Skrevet fredag kl 19:40 AnonymBruker skrev (På 24.4.2025 den 20.15): Det er mange steder der de har lov å både røyke, og bruke diverse typer rusmidler på rommene sine. Anonymkode: c2bd4...780 Det er i bemannede boliger (rus/psykiatri) ikke på psykiatrisk avdeling på sykehus. Anonymkode: 5644b...ba4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:12 #40 Del Skrevet lørdag kl 11:12 Natu skrev (21 timer siden): Det vet jeg. Men i praksis sitter man og ser på at folk ruinerer livet sitt, ødelegger hverdagen for andre beboere og skaper et helvete rundt seg og ingen kan gjøre noe som helst. Fagpersonal flykter fra disse arbeidsplassene, og ufaglærte blir satt inn som personal til disse alvorlig syke menneskene. Dette skjer i minst 3 av de kommunale botjenestene jeg er i befatning med og er en varslet katastrofe. Jo men det er viktig å være klar over at pasientgruppen eksisterer ikke for at helsepersonell skal ha en enkel jobbhverdag, har en den mentaliteten så har en feil mental innstilling en drar med seg på jobb. Det er helsepersonell som skal være der for pasientgruppen, ikke omvendt. Det er mange i psykisk helsetjenester som ikke har skjønt det. Anonymkode: f27e8...2b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå