Gå til innhold

Føler at praksis i psykiatri bare har gjort meg mer fordomsfull enn før

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før jeg begynte med psykiatri praksis så trodde jeg egentlig at jeg var ganske lite fordomsfull. Har jo hørt historier om spl studenter som er svært fordomsfulle før praksis mot psykisk syke, men som blir mindre fordomsfulle etter pasientkontakt i praksis. Føler for meg er det stikk motsatt. Føler jeg bare har blitt mer fordomsfull og mistenksom mot pasienter med psykisk lidelse. Er på en avdeling hvor nesten alle pasientene er enten paranoid schizofren eller bipolar. Nesten alle er rusmisbrukere i tillegg. Noen av de har derfor også hiv og hepatitt. Veldig mange røyker også inne på rommene sine så det lukter veldig tobakk og sigarettrøyk inne i bygget. Det er også veldig skittent og mye rot, og jeg føler jeg gjør en dårlig jobb når jeg går ut av et rotete og skittent pasientrom. Men samtidig skal man respektere at det rommet er "hjemmet" til de og mange av de har en litt egen standard for hygiene.

Må innrømme at jeg føler meg ubekvem når jeg er der, vet ikke hva jeg skal gjøre, hva jeg skal snakke om eller noenting. Syns også de kan være ganske skumle når de har vrangforestillinger om ting og blir sinte eller roper. Føler meg også aldri trygg. Blir jo litt sånn når man får beskjed om å ha aldri ha ryggen til de, at man må lukke kjøkkendører og låse de så de ikke får tak i kniver og lignende, og alltid gi pappbeger og aldri gi varme drikker fordi de kan bli kastet på folk og gi brannsår... i forkant av denne praksisen har også flere jeg kjenner som er sykepleiere og også tidligere veiledere i andre praksiser drevet å fortalt "skrekkhistorier" fra når de hadde psykiatri praksis, eller at de var så redde hele tiden og gikk konstant å sjekket at knivskuffer var låst.. Å høre dette først gjorde kanskje at jeg ble enda mer "redd" hvis dere skjønner.

Anonymkode: 9ba7f...390

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at det er ekstremt mye press på spesialisthelsetjenesten i Norge. De som får hjelp, er hyppig innom psykiatrien eller er innlagt er som oftest de som MÅ ha hjelp. Så tenk på det hvis du kjenner at du begynner å stigmatisere diverse diagnoser. Det er mange som er helt normale og lever helt normale liv, selv om det har sine utfordringer. 

Hvordan er kontaktsykepleieren din? Får du nok veiledning? Er mange lemper studenter på arbeidsoppgavene sine sånn at de selv kan ha mindre å gjøre, men det er ikke sånn det skal være. Du skal ikke gå rundt å være livredd, det skal være en læringssituasjon hvor du gradvis bygger opp mestring og selvstendighet.

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Før jeg begynte med psykiatri praksis så trodde jeg egentlig at jeg var ganske lite fordomsfull. Har jo hørt historier om spl studenter som er svært fordomsfulle før praksis mot psykisk syke, men som blir mindre fordomsfulle etter pasientkontakt i praksis. Føler for meg er det stikk motsatt. Føler jeg bare har blitt mer fordomsfull og mistenksom mot pasienter med psykisk lidelse. Er på en avdeling hvor nesten alle pasientene er enten paranoid schizofren eller bipolar. Nesten alle er rusmisbrukere i tillegg. Noen av de har derfor også hiv og hepatitt. Veldig mange røyker også inne på rommene sine så det lukter veldig tobakk og sigarettrøyk inne i bygget. Det er også veldig skittent og mye rot, og jeg føler jeg gjør en dårlig jobb når jeg går ut av et rotete og skittent pasientrom. Men samtidig skal man respektere at det rommet er "hjemmet" til de og mange av de har en litt egen standard for hygiene.

Må innrømme at jeg føler meg ubekvem når jeg er der, vet ikke hva jeg skal gjøre, hva jeg skal snakke om eller noenting. Syns også de kan være ganske skumle når de har vrangforestillinger om ting og blir sinte eller roper. Føler meg også aldri trygg. Blir jo litt sånn når man får beskjed om å ha aldri ha ryggen til de, at man må lukke kjøkkendører og låse de så de ikke får tak i kniver og lignende, og alltid gi pappbeger og aldri gi varme drikker fordi de kan bli kastet på folk og gi brannsår... i forkant av denne praksisen har også flere jeg kjenner som er sykepleiere og også tidligere veiledere i andre praksiser drevet å fortalt "skrekkhistorier" fra når de hadde psykiatri praksis, eller at de var så redde hele tiden og gikk konstant å sjekket at knivskuffer var låst.. Å høre dette først gjorde kanskje at jeg ble enda mer "redd" hvis dere skjønner.

Det er ikke lov å røyke på rommene sine på psykiatriske institusjoner så denne historien høres ikke sann ut. Er du et troll? 

Anonymkode: 2472d...628

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om du er veldig ung og ureflektert. De færreste sykepleierstudenter er nok egentlig klare for psykiatripraksis før de er minimum 25 år. Men her har jo spesielt kontaktsykepleieren din et enormt ansvar for å trygge deg og å gi deg en skikkelig innføring i hva det vil si å være psykisk syk. Jeg hadde forøvrig samme erfaring som deg. Var 21 år gamnel når jeg var i psykiatpraksis. Jeg hadde en skikkelig merkelig kontaktsykepleier og lærte egentlig ingenting.

Anonymkode: 97106...5a1

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du er kanskje ikke på en helt vanlig dps døgnenhet eller vanlig psykiatrisk på et sykehus? Det finnes mange ulike behandlingstilbud. Er dette en slags døgnbemannet boligkompleks? Noen steder tillater rus, men de fleste tillater det ikke. Så hvis dette stedet tillater rus så må det påregnes at det er ganske tunge saker der. 

Jeg har mye erfaring med mennesker fra psykiatri, men det har for det meste vært depresjon, angst, utbrente småbarnsforeldre, tvangstanker og en og annen som har vært psykotisk, men dette var 10 år før de kom i kontakt med meg. Dette er folk som spiser maten pent ved fellesbordet, spiller kort på stua og som ser en film sammen på lørdag hvis de ikke har helgeperm.

Anonymkode: d5a70...e97

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke lov å røyke på rommene sine på psykiatriske institusjoner så denne historien høres ikke sann ut. Er du et troll? 

Jo det finnes. 

Anonymkode: d5a70...e97

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pasienter gjør ting selv om de får beskjed om at det ikke er lov dessverre. Er ikke et "troll"

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Åja, siden det ikke er lov så er det garantert ingen som gjør det. Kom igjen da 😛 

Anonymkode: ea3c6...90c

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ganske menneskelig å reagere på disse tunge diagnosene, og at det er skummelt. Men det er forståelig at folk forsøker å selvmedisinere med rus og ikke klarer å rydde, når de har paranoid schizofreni. Det skyldes ikke moralsk brist. 

Anonymkode: db2ef...d07

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel ganske menneskelig å reagere på disse tunge diagnosene, og at det er skummelt. Men det er forståelig at folk forsøker å selvmedisinere med rus og ikke klarer å rydde, når de har paranoid schizofreni. Det skyldes ikke moralsk brist. 

Anonymkode: db2ef...d07

Ja det er svært vanlig å forsøke å flykte unna vonde barndommer, traumer, psykiske lidelser og ptsd med rus. Det er jo tragisk at ikke TS sin kontaktsykepleier evner å forklare henne dette. Men igjen, høres ut som kontaktsykepleieren jeg hadde som 21-åring i psykiatrisk praksis. Hun var utrolig spesiell og lukket, tror ikke at jeg så henne smile en eneste gang. 

Anonymkode: 97106...5a1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et familiemedlem som har vært tvangsinnlagt et par ganger. Pga dyp depresjon som gir psykose. Hun er ikke seg selv i hele tatt når hun har vært så syk. Jeg ble skuffet over hvor kalde de ansatte var og de gav oss ulike regler på besøk fra gang til gang. Psykisk syke pga rus er det ærlig mindre håp for og du må bare tenke at du skal prøve å gjøre dagen bedre for dem?

Anonymkode: a0b14...8c5

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper du er ung og at du lærer mer etterhvert, for i denne historien tenker jeg at jeg får mer empati med de du jobbet med og ikke deg. 

Jeg er erfaringskonsulent og jobber med både rus og psykiatri og under studiet mitt lærte vi om endel sykepleiere (og også andre fagprofesjoner) som har fordommer og lar de fordommene komme godt tilsyne under praksis perioden i psykiatrien og det er trist. Mange ganske grove diskriminering eksempler.

Da er en ikke så godt evnet eller rustet til å gjøre jobben sin godt om en ikke er god når det gjelder eller ikke behandler andre som medmennesker. 

Anonymkode: f27e8...2b7

• Liker 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror du de innsatte bryr seg om regler og røykeforbud? 🤣

Anonymkode: 67b07...175

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere unge og nyutdannede opplever vansker med å få jobb er denne tråden én forklaring. Med uerfarne vet maj ikke hva man får, og dette her ville vært krise.

Grunnleggende respekt og ydmykhet er viktig. 

Å jobbe med mennesker i særlig sårbar fase er neppe for deg. 

Anonymkode: ccbc8...a5a

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg håper du er ung og at du lærer mer etterhvert, for i denne historien tenker jeg at jeg får mer empati med de du jobbet med og ikke deg. 

Jeg er erfaringskonsulent og jobber med både rus og psykiatri og under studiet mitt lærte vi om endel sykepleiere (og også andre fagprofesjoner) som har fordommer og lar de fordommene komme godt tilsyne under praksis perioden i psykiatrien og det er trist. Mange ganske grove diskriminering eksempler.

Da er en ikke så godt evnet eller rustet til å gjøre jobben sin godt om en ikke er god når det gjelder eller ikke behandler andre som medmennesker. 

Godt poeng. Veldig mange sykepleiere har jeg dårlig erfaring med, som pasient. Det virker som mange er veldig kalde, viser null empati. Alt er regelrytting og minimal innsats. Fordommer er også på plass. 

Mye av det samme gjelder sosionomer. De holder bare "kontor stolen" varm som man sier. Underforstått, de holder bare på stillingen sin, hever lønna og gjør minimal og følelser og empati er fullstendig frakoblet for lenge siden, akkurat som hos sykepleiere. 

Så lenge de greier seg gjennom studiet når det gjelder "skikkehetsvurdering, som egentlig er en vits allerede som det er, så er dem "good to go" når det gjelder jobb og kan gjøre som de vil i den faste stillingen sin at det skal svært mye til for at de får sparken ved å gjøre en dårlig jobb og vise null empati. 

Anonymkode: 834e0...bac

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Innsatte?? Pasienter mener du vel

Anonymkode: a4043...ed5

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er mange steder der de har lov å både røyke, og bruke diverse typer rusmidler på rommene sine. 

Anonymkode: c2bd4...780

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det gjør nok heller ikke de ansatte. Noen personlige konsekvenser så hadde røykeforbudet fungert. Men i Norge skal man jo selvsagt sy puter under armene på alt og alle grupper som man er redd for.

Anonymkode: 1426c...289

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt poeng. Veldig mange sykepleiere har jeg dårlig erfaring med, som pasient. Det virker som mange er veldig kalde, viser null empati. Alt er regelrytting og minimal innsats. Fordommer er også på plass. 

Mye av det samme gjelder sosionomer. De holder bare "kontor stolen" varm som man sier. Underforstått, de holder bare på stillingen sin, hever lønna og gjør minimal og følelser og empati er fullstendig frakoblet for lenge siden, akkurat som hos sykepleiere. 

Så lenge de greier seg gjennom studiet når det gjelder "skikkehetsvurdering, som egentlig er en vits allerede som det er, så er dem "good to go" når det gjelder jobb og kan gjøre som de vil i den faste stillingen sin at det skal svært mye til for at de får sparken ved å gjøre en dårlig jobb og vise null empati. 

Ja, dette er kjent siden jeg har vært med i møter med en annen i familien som har slitt psykisk. Han måtte legges inn på lukket. Han skrev ned notater om hva han følte. Legen var den verste, han lo bare av notatene, fordi det var dumt å kreve noe når du var psykisk syk i hans øyne. Det sier litt om nivået.

Anonymkode: 1426c...289

• Liker 1
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja jeg vet at det er noen som har fått varsling sak på seg og det er ganske alvorlige brudd både på etikk og lovverk fordi de har latt sine egne fordommer styre. Selv er jeg glad for at erfaringskonsulenter blir mer brukt enn tidligere men at det kan være vanskelig å være "vaktbikkjer" mot overmakten en møter.

Jeg har selv blitt ganske sjokkert over noe av det jeg har sett og lært av fagprofesjoner. Når jeg selv gjekk igjennom mitt verste opplevde jeg selv heldigvis respekt til fingertuppene men det er det ikke alle som opplever i psykiatrien og i rusfeltet og det gjør meg egentlig fly forbanna. 

Men én skal trå veldig varsomt om en skal jobbe med mennesker, det er ikke rom for diskriminering, og det å se ned på de en jobber med. Da får en heller jobbe innenfor IT, eller jobbe på et lager en plass. Ingen må bli sykepleiere eller sosionomer, veldig mange passer ikke til det og da er det bedre å jobbe med noe annet enn å potensielt ødelegge mennesker som allerede har det vondt.

Alle mennesker fortjener respekt! Selv de halte og blinde, selv de med et krater i ansiktet etter syreskader, selv de som er innlagt i psykiatrien på tvang, selv rusmisbrukere! Og dess mer sårbar pasienter er dess viktigere er det å behandle de med respekt og omsorg.

Og evner en ikke det så må en ha selvinnsikt til å la noen andre overta og skjønne at en ikke egner seg til å jobbe med mennesker 

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...