Gå til innhold

SSRI for angst

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har slitt med mye angst og indre uro så lenge jeg kan huske, men har forsøkt å «fikse det selv» uten at det har blitt så mye bedre. Det går mye i perioder, og varierer fra dag til dag. Kan gå utover søvn, blir sliten, det er ubehagelig og kan bli distré, men jeg fungerer i hverdagen. Trener mye spiser sunt, mediterer osv men det er ikke tilstrekkelig. 
har lyst til å prøve medisiner, og har legetime om 3 uker. 
vil gjerne høre erfaringer, er det vanskelig å få, må man ha angstdiagnose først? Må det følges opp nøye? Hva burde jeg si for å bli tatt seriøst?
hold svarene relevante, takk:)

Anonymkode: 0895d...c78

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk SSRI for sosial angst for noen år siden. Hadde full jobb, så fungerte i hverdagen sånn sett. Føler egentlig ikke at jeg fikk noe offisiell diagnose. Forklarte problemet, legen stilte noen spørsmål, så sa hun seg enig i at det hørtes ut som sosial angst. Har derimot opplevd at andre leger ikke har tatt meg så seriøst i senere tid, så det varierer kanskje litt. Medisinene hjalp ikke for min del, men tenker det er verdt å prøve!

Anonymkode: 17108...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å få, men virker ganske dårlig mot angst etter min erfaring.

Anonymkode: 058ed...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde flere slag før jeg begynte på cymbalta. Den tok mye av angsten min. Og var en livredder der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring: Jobb med årsakene til angsten og finn mestringsstrategier. SSRI ga meg bare bivikrininger.

Anonymkode: 5de97...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Molly 4.5 år skrev (10 minutter siden):

Prøvde flere slag før jeg begynte på cymbalta. Den tok mye av angsten min. Og var en livredder der.

Cymbalta hjalp meg også. Tok i tillegg mye muskelsmerter som jeg hadde fordi jeg var så anspent hele tiden.

Anonymkode: 9f069...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma fikk SSRI mot angst og det hjalp henne altså så mye. Hun ville nesten ikke gå ut av huset lenger og det var bare bekymringer på tomgang i hodet hele tiden. SSRIen tok bort det verste i løpet av et par måneder. Da så vi at smilet kom tilbake og hun ville være med på turer igjen. 

Du trenger bare si det du skriver her, egentlig. Forklar hvordan angsten hindrer deg i å gjøre det du vil og hvordan den er til plage for deg. Si til legen at du har lyst til å prøve antidepressiva hvis det er mulig.

Du behøver ikke følges opp veldig nøye, men hvis du skulle få bivirkninger som blir veldig plagsomme eller varer mer enn i noen uker bør du ta kontakt med legen igjen for rådgivning.

Anonymkode: f9c8f...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var som deg, prøvde så godt jeg kunne å bli kvitt angsten på andre måter enn medisinsk. Likte ikke tanken på å ta tablett hver dag/kveld 😂 Jeg endte opp med å få to angstdiagnoser av psykolog. Ble etter hvert lei av å pjatte med psykologen (som var den 3. psykologen jeg har vært hos), så da tok jeg en telefon til fastlegen som ordna resept samme dag. Du må ikke ha diagnose tror jeg, men det gikk i alle fall mye fortere med det.

Legen setter opp oppfølgingstimer (for meg var det over telefon) hvor du forteller om virkninger/bivirkninger, og dere blir da enige om dosen skal justeres. Startdosen er som regel veldig lav. For sertralin var startdosen 25mg, deretter opp til 50mg etter 3 uker(tror jeg). Etter 3 uker til gikk vi opp til 100mg, og er den dosen jeg har vært på siden da😊

I begynnelsen (på lav dose) ble angsten verre. Fikk oftere hjertebank og var helt skjelven når jeg skulle gjøre ting som jeg fikk til før. Fikk heller ikke sove, så det gjorde vondt verre. Heldigvis hjalp det å gå opp litt til i dose, og funket nesten umiddelbart. Nå kan jeg gå ut, småprate med folk, og jobbe i butikk ved siden av studier. Muntlige presentasjoner ble også mye lettere!

Jeg blir fortsatt litt skjelven når jeg blir nervøs, men det er mye nærmere normal nervøsitet enn angst. Det er rart å tenke på hvor stor forskjell en liten tablett kan gjøre. Jeg angrer ikke i det hele tatt. Og ingen bivirkninger etter 3 år. Eneste er at jeg kan bli litt dårlig i magen dersom jeg tar tabletten på tom mage.

Anonymkode: 46b9b...84e

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...