Gå til innhold

Flatt batteri, rar lyd når jeg skal starte, men ladet opp kjapt....?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skulle starte (bensin)bilen i dag, men hørte bare en DRRRRR-lyd, og ingenting skjedde. Det var tydelig noe strøm på batteriet, og da jeg koblet til C-tek-laderen så gikk den rett til 3, som er lading, og så etter ca en halv time til 4 som er klar til å kjøre..... Jeg har ikke prøvd å starte den enda, for jeg venter på noen som skal høre på lyden som jeg hørte, og så vil jeg ha den på "recond" for å se om jeg får mer ut av det batteriet.
Jeg vet at batteriet må være dårlig etter fullstendig utlading på vinteren, da bilen stod i flere måneder, så det er ikke uventet med litt trøbbel med det. Jeg har nytt også i reserve.
Men lurer på hva denne lyden er? Og hvorfor det gikk så superkjapt før det er ferdig ladet, om det faktisk er dårlig? Noen som vet?

Anonymkode: df152...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Starteren som ikke klarer dra rundt motoren. Stikk innom et verksted eller kjøp en batteritester og test batteriet. (Noen smartladere har det innebygd men smart ladere er noe dritt å lade/fikse utladede batterier med. Da bør man ha lader med boost funksjon) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lyden er bare at det er bittelitt strøm på batteriet, men ikke nok til at starteren vil slå inn.

På laderen min så må den helt opp i 7 og lyse grønt for at batteriet er ferdig oppladet. Går din bare til 4? Om batteriet hadde vært fullstendig utladet, så hadde det ikke tatt lading i det hele tatt. Siden din har begynt å lade, så er det greit å bruke. Husk bare å lade det litt ekstra innimellom.

Om bilen ikke skal brukes på lenge/flere måneder, så bør man koble ifra minus-polen slik at ikke bilen bruker strøm.

Endret av Hanne67
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne67 skrev (25 minutter siden):

Den lyden er bare at det er bittelitt strøm på batteriet, men ikke nok til at starteren vil slå inn.

På laderen min så må den helt opp i 7 og lyse grønt for at batteriet er ferdig oppladet. Går din bare til 4? Om batteriet hadde vært fullstendig utladet, så hadde det ikke tatt lading i det hele tatt. Siden din har begynt å lade, så er det greit å bruke. Husk bare å lade det litt ekstra innimellom.

Om bilen ikke skal brukes på lenge/flere måneder, så bør man koble ifra minus-polen slik at ikke bilen bruker strøm.

Aha....tenkte nesten det med lyden. Takk for forklaring. På min er den klar til å kjøre ved 4, da er batteriet 80% oppladet. 7 er fulladet på min også, og den går til 8, men det er egentlig ikke nødvendig for å starte bilen.

Tenkte ikke over det i det hele tatt når bilen stod, så takk for tips om det også :) 

Anonymkode: df152...004

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rent teknisk er det innslagsreleet som slår inn som får startetmotoren til å trekke strøm, som gjør at spenningen dropper under det innslagsreleet trenger for å lukke. når innslagsreleet åpner seg forsvinner lasten og spenningen på batteriet stiger som fører til at det hele gjentar seg.

Endret av Handerrefyren
retter feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min oppførte seg sånn jevnlig. Batteriet ladet opp på bare et par timer. Jeg byttet batteri og problemet var vekk. Det nye batteriet ladet seg ut en gang i vinter, det brukte over 12 timer på å lade seg opp.

Anonymkode: 34dd0...d37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...