AnonymBruker Skrevet 24. april #1 Skrevet 24. april Hei lurte på er det noen som vet om jeg får kjøpt 98 bensin i sverige med lite etanol? skal kjøre en gammel toyota corona mark 2 og vurderte om jeg skulle kjøre Sverige eller Norge? Norge har i alle fall 98 v power på shell stasjonene. Er det noen som vet faren med og kjøre en slik gammel bil på 95 e10 hele veien? er det bare slangene som morkner eller er det mere som blir ødelagt Anonymkode: aeeb6...6fd
AnonymBruker Skrevet 24. april #2 Skrevet 24. april Det er mer å se på langs veien om du kjører Norge i Sverige er det for det meste skog å se hele veien. Ethanol holdig bensin tærer på slamger og pakninger som ikke er beregnet for dette. Det største prpblemet er om dette vlir værende i systemet over tid, om du må fylle en tank eller tre når du er på tur går fint. Men da er det viktig at bilen blir tømt for dette og at du kjører en runde med ordentlig bensin når du kommer hjem, slik at dette ikke blir stående i slanger/forgasere osv når bilen er parkert. Anonymkode: 0b46a...753 3
AnonymBruker Skrevet 24. april #3 Skrevet 24. april Ja, det er litt som i Norge: du får 98-oktan, men ikke på alle stasjoner. 98-oktan inneholder 5% etanol. På bensinpriser.nu finner du oversikt over stasjoner som har 98-oktan. Ellers er det som forrige taler skriver: et par tre tanker med 95 skal ikke spille noen rolle. Tæringen er en prosess, og ikke noe som skjer akutt. Anonymkode: d0ced...5c2 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #4 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er litt som i Norge: du får 98-oktan, men ikke på alle stasjoner. 98-oktan inneholder 5% etanol. På bensinpriser.nu finner du oversikt over stasjoner som har 98-oktan. Ellers er det som forrige taler skriver: et par tre tanker med 95 skal ikke spille noen rolle. Tæringen er en prosess, og ikke noe som skjer akutt. Anonymkode: d0ced...5c2 98 oktan som selges i Norge inneholder ikke etanol selv om den er merket med E5, merkingen betyr opptil 5 % etanol men den har ikke etanol. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei lurte på er det noen som vet om jeg får kjøpt 98 bensin i sverige med lite etanol? skal kjøre en gammel toyota corona mark 2 og vurderte om jeg skulle kjøre Sverige eller Norge? Norge har i alle fall 98 v power på shell stasjonene. Er det noen som vet faren med og kjøre en slik gammel bil på 95 e10 hele veien? er det bare slangene som morkner eller er det mere som blir ødelagt Anonymkode: aeeb6...6fd Du kan laste ned appen Refuel by Amcar, den har oversikt over hvilke stasjoner som selger 98 oktan. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.aladdinoil&hl=no Det er ikke noe problem å kjøre den gamle Corona'n på 95 oktan, bare sørg for at den får et par tanker med 98 oktan hvis den skal lagres i lengre tid. Anonymkode: c6452...190 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #5 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (29 minutter siden): 98 oktan som selges i Norge inneholder ikke etanol selv om den er merket med E5, merkingen betyr opptil 5 % etanol men den har ikke etanol. Anonymkode: c6452...190 Jeg vet, men i Sverige mener jeg det ikke er slik. Der tror jeg de faktisk har gjennomført 5%. Men ellers er vi enige: tut og kjør med Corolla, bare pass på å gi den en omgang eller to med E0 hjemme i Norge igjen. 🙂 Anonymkode: d0ced...5c2 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #6 Skrevet 26. april Takker for gode svar da blir det 95 oktan gjennom sverige,for så kun 98 v power i norge, godt og slippe og tenke at det ikke er et apsolutt must og ha på. Er i forbindelse med flytting så det er ikke ferie direkte men blir artig og kjøre denne gamle sliteren så langt, håper bare den holder hele veien med minimalt med problemer 🙂 stor verktøykasse blir med pluss deler i bagasje jeg tenker mulig kan ryke som kan fikses langs veien. Anonymkode: aeeb6...6fd 2
Tiuren Skrevet 30. april #7 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 10.42): Takker for gode svar da blir det 95 oktan gjennom sverige,for så kun 98 v power i norge, godt og slippe og tenke at det ikke er et apsolutt must og ha på. Er i forbindelse med flytting så det er ikke ferie direkte men blir artig og kjøre denne gamle sliteren så langt, håper bare den holder hele veien med minimalt med problemer 🙂 stor verktøykasse blir med pluss deler i bagasje jeg tenker mulig kan ryke som kan fikses langs veien. Anonymkode: aeeb6...6fd Før du kjører så langt, hva vet du om teknisk tilstand på bilen? Ting av gummi morkner (alt fra bremse og bensinslanger til viftereim), lurt å ta en sjekk... Vet du tilstand på motor, bruker den olje eller vann? Men gøy å gjøre gammelbil på langtur, var langt ned i Tyskland med min -86 modell i fjor
AnonymBruker Skrevet 30. april #8 Skrevet 30. april Her er alt av bremser ny overhalt ny bremseveske og klosser forran,bånd bak som ny motor er byttet bruker ikke vann eller olje, ny overhalt dynamo med nye børster og lager ny olje og filter montert nye dekk,det eneste som bekymrer litt er 4trinns kasse at det skal bli høyt turtall på motorvei. har hatt en lang sjekkeliste,det jeg har igjen på listen er sjekke girkasse og diff for olje,har ekstra starter liggende som jeg skal overhale med nye børster før jeg kjører så jeg har liggende extra. blir kjørt nedover før sommer er over 😊 Anonymkode: aeeb6...6fd
Tiuren Skrevet 30. april #9 Skrevet 30. april Her høres det ut som alt er på stell, kos deg på tur BTW, hvor langt kjører du i Sverige?
AnonymBruker Skrevet 1. mai #10 Skrevet 1. mai Tiuren skrev (1 time siden): Her høres det ut som alt er på stell, kos deg på tur BTW, hvor langt kjører du i Sverige? Takk takk Tenker det blir inn fra Narvik side til Kiruna for så og kjøre midten av sverige hele veien ned og kjøre ut igjen i Trysil eller Kongsvinger Anonymkode: aeeb6...6fd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå