Gå til innhold

Scampi, tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ferdigkokt scampi. Tips til enkel bruk av disse til middag som er kalorifattig, enkelt og godt til en person?

Anonymkode: 6bdfc...7a6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld at jeg spør, men kjøpte du disse på Kiwi, merke Fiskemannen (tror jeg det var)?

Bare lurer. For jeg kjøpte en pakke i går og spiste den som snacks, og to timer etterpå begynte jeg å løpe på do. Hadde diare resten av dagen, vet ikke hvor mange ganger jeg måtte på do men det var en del.

Bare lurte på om du hadde kjøpt dem der. 

De var veldig gode da! Som nevnt spiste jeg de som snacks uten noe til, men de er nok veldig gode i en salat, skulle jeg tro. 

Anonymkode: 8cba5...a74

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Unnskyld at jeg spør, men kjøpte du disse på Kiwi, merke Fiskemannen (tror jeg det var)?

Bare lurer. For jeg kjøpte en pakke i går og spiste den som snacks, og to timer etterpå begynte jeg å løpe på do. Hadde diare resten av dagen, vet ikke hvor mange ganger jeg måtte på do men det var en del.

De var veldig gode da! Som nevnt spiste jeg de som snacks uten noe til, men de er nok veldig gode i en salat, skulle jeg tro. 

Ja, Kiwi og fiskemannen. Kjøpte for en uke siden, utløpsdato 11.05.25.

Nå ble jeg litt redd for å bruke den...😰. Bør jeg kaste den? Ts

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er veldig godt å lage kalde vårruller med scampi. Det er superenkelt. Rispapir i bløt. Rulles med scampi, glassnudler, agurk, paprika, avokado, vårløk, salatblader (det du har tilgjengelig, egentlig). Kan enten lage en enkel sataysaus, eller bare bruke noe ferdig, som sur-søt chili. 

Anonymkode: cd72f...936

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenkte å steke de, men ble usikker nå om jeg bør kaste hele pakka? Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, Kiwi og fiskemannen. Kjøpte for en uke siden, utløpsdato 11.05.25.

Nå ble jeg litt redd for å bruke den...😰. Bør jeg kaste den? Ts

To timer etter er for tidlig til at det er matforgiftning. Normalt vindu her er 4-48 timer. Så er raskt noe annet som er årsaken her.

Uansett, når slikt skjer, fra seriøse forhandlere, så skyldes det som regel oppbevaring. Alt fra at pakken har blitt liggende for varmt i butikk, til at man selv har oppbevart den feil. Eller konteminering på kjøkken. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synes det er veldig godt å lage kalde vårruller med scampi. Det er superenkelt. Rispapir i bløt. Rulles med scampi, glassnudler, agurk, paprika, avokado, vårløk, salatblader (det du har tilgjengelig, egentlig). Kan enten lage en enkel sataysaus, eller bare bruke noe ferdig, som sur-søt chili. 

Alt kaldt? Ikke stekt, grillet eller fritert? Ts

Skrevet

Jeg digger å bare lage en rask salat og slenge scampi oppi. Rask, enkelt og sunt.  (Godt i fiskesuppe også) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

To timer etter er for tidlig til at det er matforgiftning. Normalt vindu her er 4-48 timer. Så er raskt noe annet som er årsaken her.

Uansett, når slikt skjer, fra seriøse forhandlere, så skyldes det som regel oppbevaring. Alt fra at pakken har blitt liggende for varmt i butikk, til at man selv har oppbevart den feil. Eller konteminering på kjøkken. 

Det er ingen av delene fra min side i kjølekjeden. Jeg kjøpte den fra kjøledisk i butikken, og det tar 15 minutter å gå hjem. Legg til 5 minutter i butikken før jeg fikk betalt (det var litt kø), så snakker vi om 20 minutter før det kom i kjøleskapet mitt.

Pakken med scampi var emballert i tett plastpakning, jeg åpnet den og spiste fra pakken med gaffel. Ikke vært borti noe på kjøkkenet mitt, bortsett fra gaffelen, men tvilsomt at en gaffel var årsaken. Jeg rørte heller ikke scampiene med fingrene. Spist rett fra pakken, som sagt.

Jeg utelukker selvsagt ikke at noe har vært feil underveis til butikk eller i butikk før de pakkene ble lagt i kjøleren der. Det vet jeg jo ikke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Varmet du de før du åt?

Anonymkode: 95385...ae4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Alt kaldt? Ikke stekt, grillet eller fritert? Ts

Du må lese på pakningen. Men ferdig kokte scampi er jo som regel tilberedt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er ingen av delene fra min side i kjølekjeden. Jeg kjøpte den fra kjøledisk i butikken, og det tar 15 minutter å gå hjem. Legg til 5 minutter i butikken før jeg fikk betalt (det var litt kø), så snakker vi om 20 minutter før det kom i kjøleskapet mitt.

Pakken med scampi var emballert i tett plastpakning, jeg åpnet den og spiste fra pakken med gaffel. Ikke vært borti noe på kjøkkenet mitt, bortsett fra gaffelen, men tvilsomt at en gaffel var årsaken. Jeg rørte heller ikke scampiene med fingrene. Spist rett fra pakken, som sagt.

Jeg utelukker selvsagt ikke at noe har vært feil underveis til butikk eller i butikk før de pakkene ble lagt i kjøleren der. Det vet jeg jo ikke.

Dessverre er de en del mennesker som ombestemmer seg, og legger fra seg varer andre steder i butikken. Og enkelte (yngre)  butikkmedarbeidre som bare legger det tilbake i kjøledisk etterhvert. 

Jeg pleier å handle i ferskvaredisken. Eller i fiskebutikk/fiskebil/båt. 

Skrevet

Du har sikkert spist nå, men tenkte jeg kunne svare uansett.  

For en enkel, rask og mager middag ville jeg stekt masse hvitløk og grønnsaker jeg hadde liggende (f.eks. løk, paprika, gulrot, sukkererter, hodekål, brokkoli) og tilsatt scampien da grønnsakene nesten var ferdige. Ett minutt på høy varme og maten er klar. Lengre enn det og scampien blir skosåle når den er stekt på forhånd. Ville servert med sweet chilisaus over. 

Skrevet

Squashgetti som stekes. Og tas på litt lettere creme fraiche, melk og parmesan. Toppe med scampi. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...