AnonymBruker Skrevet 24. april #1 Skrevet 24. april Jeg er 32 år, 170 cm og veier 110 kg. Har født 2 barn og har pcos. Største problemet der er den enorme søtsuget på kvelden. Jeg har tidligere gått ned 30 kg før graviditeter og fødsler. Har 2 barn på 2 og 4 og livet er travelt med turnus arbeid osv. Alltid hatt problemer med vekt, selv når jeg spilte fotball 3 dager i uken og trente hver dag. Går lett opp i vekt og vanskelig å ta av vekt. Kostholdet har jeg siste mnd endret og spiser mindre karbo, nesten ingenting sukker og mer proteiner. Men vekten står litt stille Fastlegen mener nå og foreslår at jeg skal prøve Wegovy + kosthold og livsstilsendringer. Hun tror jeg vil ha god effekt av dette. Men så blir jeg flau og usikker jeg. Hvordan fungerer det egentlig ? Jeg vet hvordan sprøyten fungerer. Legen sa at den demper sultfølelsen, men vil ikke fungere dersom man f eks spiser med følelser og hiver innpå annet enn de faste 2-4 måltidene man har pr dag. Hva er viktig å forberede seg på? Har noen noen er erfaringer å dele ? Hva må jeg tenke på i forbindelse med oppstart av sprøyten ? Hvor mye må jeg sette livet mitt på vent når bivirkninger herjer ? Virker som mange må være i nærheten av en do. Gjerne del tips og triks både med sprøyte og kosthold. Anonymkode: 69a3b...94e
AnonymBruker Skrevet 24. april #2 Skrevet 24. april Har du registrert alt du får i deg og fått oversikt over hvor mange kalorier du får i deg daglig? Hvis du spiser følelsene dine så bør du være forberedt på at du kan få en knekk når du ikke lenger kan bruke mat/godteri som trøst. Anonymkode: 227fe...62b
AnonymBruker Skrevet 24. april #3 Skrevet 24. april Hvorfor ikke prøve Mysimba først òg ikke gå rett på sprøyter. Mysimba får du på blå resept om du har bmi over 35. Anonymkode: fa5af...55f
AnonymBruker Skrevet 24. april #4 Skrevet 24. april Jeg er på ca samme vekt og høyde som deg og går på wegovy. Er på min 6 uke nå (på minste dose) og har gått ned 7 kg Har ikke lyst på godteri lenger og klarer fint å holde meg til vanlig, sunn mat (som jeg sporer på lifesum for å holde kaloriene). Vær eventuelt litt obs på forstoppelse og sånt. Var også litt svimmel første uken. Jeg har ikke hatt noen andre problemer enn det. Anonymkode: 1ace4...18c
AnonymBruker Skrevet 24. april #5 Skrevet 24. april Gått på det siden juni i fjor. Gått ned 45 kg(!!!). Tracket de første mnd i lifesum. Lå på 1500 kcal, nå er jeg nede i 1200 for at det skal gå nedover. Eneste bivirkningen jeg har hatt og har er hårtap, og svimmelhet/blodtrykksfall hvis jeg glemmer å spise. (Noe som skjer svært ofte). hatt et par ganger med hard i magen, men så lenge jeg drikker masse vann går det fint. kan ikke drikke alkohol lenger, blir sjukt dårlig og bare spyr. Blir kvalm dersom jeg spiser mer enn 2 remser sjokolade. Så det går naturlig bort fra kostholdet. Ellers spiser jeg når jeg er sulten og til jeg er mett. Har nok halvert matinntaket. Ennå rart å bli mett av en halv porsjon lissom. Men det er så deilig å ikke ha den matstøyen hele tiden. Beste valget jeg har tatt for meg selv! har gått fra 3-5XL i klær til S/M. Kjør!! Anonymkode: 43ad4...8ac 1
AnonymBruker Skrevet 25. april #6 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg er 32 år, 170 cm og veier 110 kg. Har født 2 barn og har pcos. Største problemet der er den enorme søtsuget på kvelden. Jeg har tidligere gått ned 30 kg før graviditeter og fødsler. Har 2 barn på 2 og 4 og livet er travelt med turnus arbeid osv. Alltid hatt problemer med vekt, selv når jeg spilte fotball 3 dager i uken og trente hver dag. Går lett opp i vekt og vanskelig å ta av vekt. Kostholdet har jeg siste mnd endret og spiser mindre karbo, nesten ingenting sukker og mer proteiner. Men vekten står litt stille Fastlegen mener nå og foreslår at jeg skal prøve Wegovy + kosthold og livsstilsendringer. Hun tror jeg vil ha god effekt av dette. Men så blir jeg flau og usikker jeg. Hvordan fungerer det egentlig ? Jeg vet hvordan sprøyten fungerer. Legen sa at den demper sultfølelsen, men vil ikke fungere dersom man f eks spiser med følelser og hiver innpå annet enn de faste 2-4 måltidene man har pr dag. Hva er viktig å forberede seg på? Har noen noen er erfaringer å dele ? Hva må jeg tenke på i forbindelse med oppstart av sprøyten ? Hvor mye må jeg sette livet mitt på vent når bivirkninger herjer ? Virker som mange må være i nærheten av en do. Gjerne del tips og triks både med sprøyte og kosthold. Anonymkode: 69a3b...94e søk opp tråden "vi som går på wegovy - uten klikk", og les den fra A til Å. Der får du innblikk i 1000 forskjellige erfaringer. Det er ikke to like historier, så du må nesten bare prøve selv og se om det funker for deg. Anonymkode: f5ded...c3d
AnonymBruker Skrevet 25. april #7 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hvorfor ikke prøve Mysimba først òg ikke gå rett på sprøyter. Mysimba får du på blå resept om du har bmi over 35. Anonymkode: fa5af...55f Mysimba er mindre effektivt, og har flere bivirkninger enn wegovy Anonymkode: f5ded...c3d 1
AnonymBruker Skrevet 25. april #8 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (På 24.4.2025 den 18.19): Gått på det siden juni i fjor. Gått ned 45 kg(!!!). Tracket de første mnd i lifesum. Lå på 1500 kcal, nå er jeg nede i 1200 for at det skal gå nedover. Eneste bivirkningen jeg har hatt og har er hårtap, og svimmelhet/blodtrykksfall hvis jeg glemmer å spise. (Noe som skjer svært ofte). hatt et par ganger med hard i magen, men så lenge jeg drikker masse vann går det fint. kan ikke drikke alkohol lenger, blir sjukt dårlig og bare spyr. Blir kvalm dersom jeg spiser mer enn 2 remser sjokolade. Så det går naturlig bort fra kostholdet. Ellers spiser jeg når jeg er sulten og til jeg er mett. Har nok halvert matinntaket. Ennå rart å bli mett av en halv porsjon lissom. Men det er så deilig å ikke ha den matstøyen hele tiden. Beste valget jeg har tatt for meg selv! har gått fra 3-5XL i klær til S/M. Kjør!! Anonymkode: 43ad4...8ac Tror ikke det med alkohol gjelder alle. I påsken var jeg på fest med ei venninne. Hun snakket om hvor lite hun spiser nå som hun går på Wegovy. Hun er også slankeoperert for mange år siden. Den kvelden drakk hun ca 8-9 halvlitere med øl. Men kanskje det er vanlig å drikke så mye. Jeg er avholds og sjåfør, så jeg vet ikke 🤭 Anonymkode: 6d03c...c59
Daisy-love Skrevet 26. april #9 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tror ikke det med alkohol gjelder alle. I påsken var jeg på fest med ei venninne. Hun snakket om hvor lite hun spiser nå som hun går på Wegovy. Hun er også slankeoperert for mange år siden. Den kvelden drakk hun ca 8-9 halvlitere med øl. Men kanskje det er vanlig å drikke så mye. Jeg er avholds og sjåfør, så jeg vet ikke 🤭 Anonymkode: 6d03c...c59 4 liter øl på en kveld er mye ja, og når en ikke spiser så mye så blir jo effekten enda mer (normalt sett). Høres ikke helt bra ut, men godt noen er sjåfør og får de hjem trygt 🫠❤️ Ellers tror jeg det er ekstremt mange ulike erfaringer her, men å kutte i flytende kalorier kan generelt være lurt om en ønsker å gå ned i vekt.
AnonymBruker Skrevet 26. april #10 Skrevet 26. april Jeg har knapt faste måltider og driver primært følelsesspising. Wegovy reduserer definitivt dette for min del. Anonymkode: 85e87...09f
AnonymBruker Skrevet 19. mai #11 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (På 24.4.2025 den 16.08): Jeg er 32 år, 170 cm og veier 110 kg. Har født 2 barn og har pcos. Største problemet der er den enorme søtsuget på kvelden. Jeg har tidligere gått ned 30 kg før graviditeter og fødsler. Har 2 barn på 2 og 4 og livet er travelt med turnus arbeid osv. Alltid hatt problemer med vekt, selv når jeg spilte fotball 3 dager i uken og trente hver dag. Går lett opp i vekt og vanskelig å ta av vekt. Kostholdet har jeg siste mnd endret og spiser mindre karbo, nesten ingenting sukker og mer proteiner. Men vekten står litt stille Fastlegen mener nå og foreslår at jeg skal prøve Wegovy + kosthold og livsstilsendringer. Hun tror jeg vil ha god effekt av dette. Men så blir jeg flau og usikker jeg. Hvordan fungerer det egentlig ? Jeg vet hvordan sprøyten fungerer. Legen sa at den demper sultfølelsen, men vil ikke fungere dersom man f eks spiser med følelser og hiver innpå annet enn de faste 2-4 måltidene man har pr dag. Hva er viktig å forberede seg på? Har noen noen er erfaringer å dele ? Hva må jeg tenke på i forbindelse med oppstart av sprøyten ? Hvor mye må jeg sette livet mitt på vent når bivirkninger herjer ? Virker som mange må være i nærheten av en do. Gjerne del tips og triks både med sprøyte og kosthold. Anonymkode: 69a3b...94e Jeg er 38 og hadde ikke voldsomme bivirkninger som mange andre skriver om. Jeg fikk diaré hvis jeg spiste for fet mat bare, eller hvis jeg spiste for mye mat (ikke lyttet til kroppen som var mett for lenge siden) så da lærte jeg etter det og holdt meg unna fet mat og lærte å spise mindre og ikke minst lage mindre mat. Vann er viktig for å unngå forstoppelse. Men skal du begynne på det så må du også stålsette deg for å legge om livsstilen din. Du skal jo ikke gå på sprøytene for evig regner jeg med, så da må du få ryddet opp i hva som skaper søtsuget ditt og om det er noe som gjør at du kanskje «spiser» følelsene dine f.eks. Jeg valgte å gå til psykolog privat og det har hjulpet mye. Eller skapes det søtsuget av stress eller lite søvn? Kan du heller da stresse ned på et vis eller ta deg en powernap? Det aller viktigste du gjør på sprøyta er å prioritere å spise nok proteiner og trene styrke for å ikke miste muskler men kun fettet. Jeg gjorde nemlig ikke det de første 6mnd og mistet mye muskelmasse og svært lite fett. Nå har jeg gått på sprøyta i snart 2 år og lever et ganske annerledes liv enn det jeg gjorde før. Jeg spiser ganske sunt, har lite søtsug og har begynt å løpe og jeg liker det faktisk. Jeg går også minst 10K skritt om dagen helst men med noen unntak så klart fordi livet. Så hvis du går inn for en livsstilsendring så vil du ha god nytte av sprøyta. Den koster jo en del så da er det jo en fordel at man gjør den verdt pengene. Hentet min i dag og betalte 3200kr. I tillegg så kan man etter hvert trappe ned sprøyta og slutte uten at kiloene kryper på igjen hvis man har gjort varige endringer så klart. Min matrutine er ganske enkel. Tidlig morgen: mikser proteinpulver (sjokoladesmak) med melk (brukt sånn batteridrevet melkevisp fra Ikea) og tilsetter kaffe. Kan også lages dagen før og settes i kjøleskap. Veldig godt! cottage cheese rundstykker baker jeg hver uke. Spiser 1 per dag med speilegg, ost og paprika. Middag består av rene råvarer, typ kyllingfilet, ovnsbak potetbåter uten olje men med krydder, salat, yoghurtbasert dressing (mer protein). Spiser dette daglig men roterer på hva slags kjøtt jeg bruker. Holder meg unna pølser etc men spiser det en sjelden gang. Så spiser jeg så mye frukt, bær og grønt jeg vil. Er jeg mer sulten ila dagen tar jeg et cc rundstykke til, lager smoothie, yoghurtbowl eller proteinpudding osv. Unner mer LITT sjokolade her og der, og chips (min største last) men da veier jeg opp en porsjon på 30 gram. Men jeg har jo ikke blitt helt gal. Jeg spiser pizza på restaurant, take-away en gang i blant og kake hvis jeg er i bursdag. Men forskjellen er mengden jeg spiser nå ift før. Jeg spiser aldri opp en pizza for jeg har lært meg til å høre på kroppens signaler. Så da får jeg med meg restene hjem og spiser de til middag eller lunsj dagen etter. Jeg har ikke noe nei mat eller ja mat (fordi det har aldri funket for meg før) men fokuserer som sagt på proteiner og rene råvarer i hverdagen. Og mye valg tas i matbutikken, så handle når du er mett! Har også blitt kvitt pepsi max-avhengigheten min på wegovy og nå frister det ikke i det hele tatt. Drikker egentlig mest vann. Skal jeg unne meg et glass med noe godt blir det som regel en boks kolonihagen brus fra rema. Anonymkode: 022f9...806 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #12 Skrevet 24. juni Hei dere, er det andre som opplever at Wegovy ikke fungerer etter lengre tids bruk? Jeg går på 2.4mg og merker ikke noe særlig effekt lengre men har fortsatt 10 kg å miste for å være innenfor en sunn bmi og jeg føler meg ikke særlig bra med den vekta jeg har per nå. Jeg kjenner meg veldig desperat og vil så gjerne gå ned litt mer. Er det noen som har hatt effekt av å ta en pause og deretter starte på ny? Eller byttet til mounjaro? Setter enormt stor pris på tips, råd og andres erfaringer💗 Anonymkode: 022f9...806
AnonymBruker Skrevet 24. juni #13 Skrevet 24. juni Lurer på det samme, er på 1.7 og merker ikke så mye effekt, men ønsker ikke gå opp til 2.4 ennå... kanskje etter sommeren, men har vurdert å trappe ned til 1 og så heller øke igjen senere, men lurer på om det kan være lurt eller dumt? Er så dumt om det ødelegger for fremgangen, vil jo ikke betale så mye uten fremgang... Anonymkode: 92b30...8f8
AnonymBruker Skrevet 24. juni #14 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Lurer på det samme, er på 1.7 og merker ikke så mye effekt, men ønsker ikke gå opp til 2.4 ennå... kanskje etter sommeren, men har vurdert å trappe ned til 1 og så heller øke igjen senere, men lurer på om det kan være lurt eller dumt? Er så dumt om det ødelegger for fremgangen, vil jo ikke betale så mye uten fremgang... Anonymkode: 92b30...8f8 Samme her! Føler jeg kaster penger ut vinduet. Jeg økte fra 1.7 til 2.4 men merker ingen forskjell… like liten effekt som på 1.7. Begynner å bli veldig frustrert. Begynt å løpe med 5k runner appen, går rundt 10,000 skritt hver dag, spiser bra men skjønner ikke hvordan jeg skal klare å trene hvis jeg må spise enda mindre enn det jeg gjør nå🫠 så hvordan jeg skal klare å miste de siste 10 kiloene skjønner jeg virkelig ikke. Ææææ. Blir gal! Anonymkode: 022f9...806
AnonymBruker Skrevet 25. juni #15 Skrevet 25. juni Tror definitivt at man må ha en god plan når man starter med wegovy. Jeg gikk på det opp til 1.5 mg , hadde mye bivirkninger, i form av plutselig diaré og oppkast uten at jeg hadde spist noe usunt.. veldig hemmende..så var ikke så fristende å øke.. når bivirkningene ga seg så var det også mindre effekt. jeg kan si jeg ble fortere mett, og ikke så mye søtsug, men kunne fint ha lyst på en sjokolade på wegovy også. Jeg sluttet på den da jeg liksom enten kjente masse bivirkninger eller ikke den ekstreme effekten folk snakker om. fastlegen min ville heller ikke skrive ut til meg mer da hun mente jeg ikke egentlig trengte det og kunne klare dette selv (bmi 30).. så sikkert i grenseland Anonymkode: d66fc...15c
AnonymBruker Skrevet 25. juni #16 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hei dere, er det andre som opplever at Wegovy ikke fungerer etter lengre tids bruk? Jeg går på 2.4mg og merker ikke noe særlig effekt lengre men har fortsatt 10 kg å miste for å være innenfor en sunn bmi og jeg føler meg ikke særlig bra med den vekta jeg har per nå. Jeg kjenner meg veldig desperat og vil så gjerne gå ned litt mer. Er det noen som har hatt effekt av å ta en pause og deretter starte på ny? Eller byttet til mounjaro? Setter enormt stor pris på tips, råd og andres erfaringer💗 Anonymkode: 022f9...806 Jepp. Jeg merket virkningen først og fremst og fremst av en del bivirkninger.. når de ga seg , var det dermed mindre effekt. Vet ikke om mounjaro egentlig er bedre. Min fastlege mener disse preparatene skal brukes der det virkelig trengs en kraftig intervensjon.. men er mer skeptisk til å bruke den til å finpusse vekta .. blir litt det samme når En alvorlig fedmepasient klarer å gå ned. Skal vedkommende stå på dette livet ut? I seg selv kanskje ikke problematisk , men hva med at effekten taper seg? Anonymkode: d66fc...15c
AnonymBruker Skrevet 25. juni #17 Skrevet 25. juni har en venninne som går på denne, ikke en eneste bivirkning, går sakte ned og har ikke endret livsstil da livsstil ikke var utslagsgivende for vekten. Trener fortsatt hver dag variert, spiser fortsatt tre måltider men har mistet søtsug og sultfølelser ergo er det med posjoner og størelser enklere og over tid lærer man seg å spise mindre, men hun sier hun må stå på medisinene resten av livet.. Anonymkode: 63db5...2d6
AnonymBruker Skrevet 25. juni #18 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (32 minutter siden): har en venninne som går på denne, ikke en eneste bivirkning, går sakte ned og har ikke endret livsstil da livsstil ikke var utslagsgivende for vekten. Trener fortsatt hver dag variert, spiser fortsatt tre måltider men har mistet søtsug og sultfølelser ergo er det med posjoner og størelser enklere og over tid lærer man seg å spise mindre, men hun sier hun må stå på medisinene resten av livet.. Anonymkode: 63db5...2d6 Har hun forsøkt å være uten siden hun sier dette? Anonymkode: 0a8c6...670
AnonymBruker Skrevet 25. juni #19 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har hun forsøkt å være uten siden hun sier dette? Anonymkode: 0a8c6...670 Jeg har ikke spurt så mye, men det var snakk om ulvehunger som bivirkning av å slutte osv så legen har sagt at hun sansynligvis bør stå på minstedose resten av livet. Hun har stått på denne i tre år nå med minste dose hele veien og sakte gått ned slika thun har unngått "hengehud" overalt osv.. og siden hun trenger og alltid har trent osv så er det nok mat som har vært hennes utfordring uten at jeg egentlig har gravd så mye i det. Hun sier at hun ikke har drukket alkohol siste to årene fordi det ikke frister lengre osv og er veldig positiv til egen opplevelse, eller hun deler det positive, jeg vet som sagt ikke for jeg vil ikke grave i det av respekt. Anonymkode: 63db5...2d6 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #20 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (På 25.6.2025 den 8.44): har en venninne som går på denne, ikke en eneste bivirkning, går sakte ned og har ikke endret livsstil da livsstil ikke var utslagsgivende for vekten. Trener fortsatt hver dag variert, spiser fortsatt tre måltider men har mistet søtsug og sultfølelser ergo er det med posjoner og størelser enklere og over tid lærer man seg å spise mindre, men hun sier hun må stå på medisinene resten av livet.. Anonymkode: 63db5...2d6 Hvordan kan du påstå at livsstil ikke er utslagsgivende? For de aller fleste er det nettopp livsstil som er grunnen til overvekt: For mye mat i forhold til behovet. Hjelper heller ikke å «trene hver dag» hvis kaloriinntaket er gjennom taket. Paretoregelen er gjeldende også her: Kosthold teller 80%, trening 20%. Anonymkode: a1e4a...f78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå