Gå til innhold

Er det ikke lov for hvem som helst å hive seg på i slutten av en budrunde?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hjelper ikke, megler skal ikke informere budgivere hvem de byr mot.

Anonymkode: 56329...38a

Verken jeg eller min venn tenkte at det var noe galt i at megleren sa at broren hivde seg med i budrunden

Ts

Anonymkode: f936a...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjelper ikke, megler skal ikke informere budgivere hvem de byr mot.

Min venn var ikke budgiver, han var selgeren.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (3 minutter siden):

Det ville i så fall vært en helt idiotisk ting å gjøre. Bud er bindende. Hvis det virkelig var sånn at det var avtalt spill for å presse opp prisen, hva skulle de gjort om han faktisk hadde fått huset?

Selger er ikke forpliktet til å selge til høyeste bud.

Anonymkode: b78fd...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De aller fleste gjør nok det så lenge det passer med overtakelsesdato.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo megleren sa det. Dette er et lite sted hvor alle kjenner alle omtrent.

Ts

Skjer ikke. De mister lisensen for slikt. Uansett hvor lite stedet er. 

Anonymkode: ebf70...866

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, men det ville sett veldig rart ut i budjournalen, og megler kunne lett fått et forklaringsproblem dersom han kjente til eller burde kjent til at det var snakk om et fiktivt bud. Det ville definitivt være brudd på god meglerskikk og potensielt også i strid med Eiendomsmeglerloven.

Anonymkode: 89d87...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kjøper har meget romslig økonomi og tålte godt å betale 30 000,- ekstra for boligen.

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Budgiver som var inngiftet trodde nok han kom til å sikre seg huset og ble veldig overrasket, men la inn et nytt bud ganske høyt og fikk boligen.

Ts

Om dette dreier seg om 30k er ikke det verken et spesielt høyt hopp i en budrunde eller noe å surmule for i boligsammenheng. Helt hinsides å krangle på så lite. 

Anonymkode: 87fa2...874

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Like før påske solgte min venn huset sitt og det ble budrunde.

På slutten var det to personer i budrunden, der den ene var en ukjent budgiver mens den andre var i familie med min venn, men han var inngiftet litt langt uti familien hans.

Helt på slutten slengte broren til min venn seg inn i budrunden og la inn et bud, og dette var ingen klar over skulle skje, ikke engang min venn. 

Budgiver som var inngiftet trodde nok han kom til å sikre seg huset og ble veldig overrasket, men la inn et nytt bud ganske høyt og fikk boligen.

I tiden etterpå viser det seg at kjøper mener at dette var planlagt fra min venns side, og han har laget mye styr og nå har det blitt drama i hans familie.

Megler sier at alt gikk riktig for seg, og at dette er slikt som skjer i budrunder.

Megler reagerer på at kjøper er så hissig og sur, og sier at det har hun ikke opplevd før.

Hadde det vært en fremmed budgiver som slang seg på helt mot slutten, tror jeg ikke kjøper hadde blitt så sur.

Er det ikke barnslig og egoistisk av kjøper å bli så forbannet?

Alle som skal selge vil ha høyest mulig bud, og det er frivillig å kjøpe. Så jo, barnslig av kjøper, ingen tvag han til å legge inn høyere bud. Og den dagen han skal selge, vil han ha mest mulig for boligen han også. Minn han på det du.

Anonymkode: 9046b...b82

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om dette dreier seg om 30k er ikke det verken et spesielt høyt hopp i en budrunde eller noe å surmule for i boligsammenheng. Helt hinsides å krangle på så lite. 

Anonymkode: 87fa2...874

Det er nå det kjøper krangler om i hvert fall.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tøys. Det er kun selger som får vite hvem som byr.

Vi fikk budjournalen i etterkant da vi kjøpte. Stod fult navn og beløp og tidspunkt. 

Anonymkode: f598a...8ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde stusset hvis det var noen kjente av selger som bøy mot meg på slutten. Det er jo vanskelig å bevise men hadde lurt på om de prøvde å drive opp prisen.

Samtidig er jo det utrolig risikabelt, plutselig gir den fremmede seg i budrunden også sitter den falske budgiveren igjen med kjøpet… så det skal jo mye til at det er snusk. Jeg hadde likevel syntes det var rart.

Anonymkode: 08342...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

På slutten var det to personer i budrunden, der den ene var en ukjent budgiver mens den andre var i familie med min venn, men han var inngiftet litt langt uti familien hans.

Helt på slutten slengte broren til min venn seg inn i budrunden og la inn et bud, og dette var ingen klar over skulle skje, ikke engang min venn. 

I tiden etterpå viser det seg at kjøper mener at dette var planlagt fra min venns side, og han har laget mye styr og nå har det blitt drama i hans familie.

Megler sier at alt gikk riktig for seg, og at dette er slikt som skjer i budrunder.

Megler reagerer på at kjøper er så hissig og sur, og sier at det har hun ikke opplevd før.

Hadde det vært en fremmed budgiver som slang seg på helt mot slutten, tror jeg ikke kjøper hadde blitt så sur.

Jeg skjønner kjlølper godt, høres ut som det var avtalt for å dra opp prisen

Anonymkode: 71997...3fc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tøys. Det er kun selger som får vite hvem som byr.

Nei alle har tilgang til å be om å få se budrunden etter salget

Anonymkode: 71997...3fc

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det var ikke avtalt spill og en spontan handling fra broren, som satt på gjerdet og lurte på om han skulle kjøpe boligen som feriehus.

Ts

Det virker for "godt til å være sant" at han helt plutselig.... spontant... ingen visste. 

If it walks like a duck....

Anonymkode: c9075...463

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Vi var nettopp i en budrunde hvor prisen startet ganske lavt men gikk noe over prisantydningen til slutt. Vi trodde vi bydde mot en person,  til slutt fant vi ut at en til slang seg på. Jeg håper jo det ikke var planlagt,  og ser heller ikke vits med det, for den som byr, den kan jo være den siste og ende med å måtte kjøpe... 

Anonymkode: 7fa2c...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det høres ut som juks for å presse opp prisen.

Anonymkode: 06f4f...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, hvis du skal være med på budrunden, må du «melde deg på». 

Anonymkode: daf92...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selgers bror slang seg inn i budrunden mot slutten helt spontant og uten å kommunisere med sitt overraskede søsken om dette. Jeg skjønner godt at kjøper reagerer, det er ikke en veldig troverdig historie. Og selvfølgelig hadde det vært annerledes enn om det hadde vært en fremmed budgiver, det er jo hele forskjellen på litt kjip opplevelse og følelsen av å bli lurt av avtalt spill. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men var det snakk om 30k over denne brorens bud eller 30k over sitt forrige bud som ny eier endte på?

30k er jo ingenting når man kjøper hus...

Om din venn aksepterte brorens bud så det ble stående som høyeste bud så er jo det bindende? Så hvordan kan man jukse da, da må jo den som prøver å presse opp prisen kjøpe uannsett da? Eller kan man avvikle avtalen i etterkant da når begge er enige om at det ikke var reelt kjøp bare for å presse prisen? (Og da ha ny budrunde eller kontakte en annen interessent hvis det ikke funket å presse opp prisen?)

Jeg skjønner jo at man blir mistenksom bare skjønner ikke helt det praktiske. Og syntes og det var små summer det var snakk om her.

Anonymkode: fdfd7...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, hvis du skal være med på budrunden, må du «melde deg på». 

Anonymkode: daf92...ca7

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men var det snakk om 30k over denne brorens bud eller 30k over sitt forrige bud som ny eier endte på?

30k er jo ingenting når man kjøper hus...

Om din venn aksepterte brorens bud så det ble stående som høyeste bud så er jo det bindende? Så hvordan kan man jukse da, da må jo den som prøver å presse opp prisen kjøpe uannsett da? Eller kan man avvikle avtalen i etterkant da når begge er enige om at det ikke var reelt kjøp bare for å presse prisen? (Og da ha ny budrunde eller kontakte en annen interessent hvis det ikke funket å presse opp prisen?)

Jeg skjønner jo at man blir mistenksom bare skjønner ikke helt det praktiske. Og syntes og det var små summer det var snakk om her.

Anonymkode: fdfd7...018

Kjøper la inn bud som var 30 000 høyere enn budet til min venns bror.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...