Gå til innhold

Dere som har fått visdomstenner sent.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei folkens. 

Dere som har fått visdomstenner sent. Hvor lang tid tok det før tannen kom helt ut?

Nå har jeg bikket 40 år å kjente det var ømt og murrende bakerst i munnen idag tidlig. Sjekket å der er det en visdomstann på god tur ut. 😟

Aldri hatt visdomstenner før, er det normalt at det murrer på tur ut?

Anonymkode: 5ccef...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Murrer, smerter og betennelse kan oppstå. 

Trekk den er mitt beste råd 👍

Anonymkode: afdc7...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Kan vel ikke trekke den før den er kommet ordentlig ut vel?  Har dessverre ikke råd til tannlege med det første. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 29 og min startet å komme ut for snart 2 år siden. Er fortsatt ikke helt ute..

Anonymkode: c233f...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine visdomstenner vokste inn mot de andre tennene mine, så de måtte opereres ut. Jeg ville tatt røntgen for å se hvordan det står til med de. 

Anonymkode: 537ee...7be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også 40 da siste visdomstann dukket opp. Ble oppdaget med røntgen hos vanlig tannlege og ble anbefalt å operere ut hos kjevekirurg. Visdomstannen min kom i en vinkel som kunne skade jekselen ved siden av.

Anbefaler deg å få det sjekket hos tannlege. Det er mye billigere og mindre vondt å fikse nå enn å måtte reparere noe etterpå. Betennelse i munnen er heller ikke noe å tøyse med.

Anonymkode: 1aa56...081

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mine visdomstenner vokste inn mot de andre tennene mine, så de måtte opereres ut. Jeg ville tatt røntgen for å se hvordan det står til med de. 

Anonymkode: 537ee...7be

Dette! Det er også umulig å si hvor lang tid det vil ta for deg, da dette varierer veldig. Men dersom de ikke har kommet før, kommer de trolig sakte. Dvs at de ikke har noe særlig kraft i seg til å presse seg frem. 

Anonymkode: 3a3b2...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Huff. Kan vel ikke trekke den før den er kommet ordentlig ut vel?  Har dessverre ikke råd til tannlege med det første. 

Joda, kirurgisk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 39. Tok ut en som var betent i slutten av 20 årene. Har en på andre siden nå som ligger på tvers. Hatt betennelse i den for et par år siden, men så begynte jeg å rense den hver kveld og siden ikke hatt noen problemer. De prøvde å fjerne den under lokal bedøvelse, men det er det vondeste jeg noensinne har opplevd. Kjente alt selv om jeg fikk max bedøvelse, så de måtte avbryte. Går til tannlege hvert år å sjekker. Tannlegen mener jeg må operere ut under narkose, men jeg håper at jeg bare kan ha den så lenge jeg ikke har problemer med den. Den stikker en del opp, og jeg klarer å komme til å rense...pusher ikke på noen tenner heller

Anonymkode: 0b936...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en røntgen og se om de ikke har vokst loggende. Noen av mine ligger under tannkjøttet og kommer aldri helt ut. Men kan gjøre  vondt og kan være betente i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trakk min tredje visdomstann i fjor, ca en måned etter jeg ble 42. Den kom veeeldig sakte, og det var vel omtrent en uke hver tredje måned det ble betent og jeg hadde problemer med å åpne munnen skikkelig før jeg trakk den. Hjalp kanskje litt å skylle den med corsodyl, men det var godt å bli kvitt den. Den hadde ikke kommet helt ut før jeg trakk den, toppen var bare såvidt gjennom. Den var heldigvis ganske rett, så det holdt at vanlig tannlege trakk den. Og det var så lite vondt at jeg ble imponert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å få den ut. Den vil plage deg over lang tid, og aldri bli bra. Stor sannsynlighet for betennelser også. Og at tannstillingen endres.

Har fjernet fire. To klarte de å trekke (de skjærer opp først), to måtte de borre i stykker og plukke ut bit for bit. 

Anonymkode: 61f14...4d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar. Må vel bare komme meg tannlegen å ta røntgenbilder.  Mulig det er betent siden det banker og murrer bak i der. 😣

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk for mange svar. Må vel bare komme meg tannlegen å ta røntgenbilder.  Mulig det er betent siden det banker og murrer bak i der. 😣

Ts

Se på det slik at du sannsynligvis må ta den regningen på et tidspunkt (ganske snart) uansett. Og at den ofte også blir høyere om det er betent, krever drenering, antibiotika, så nytt besøk. 

Kjipt. Men dessverre er det slik at veldig mange av oss må gjennom dette. 

Anonymkode: 61f14...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...