AnonymBruker Skrevet 24. april #1 Skrevet 24. april Jeg og mannen fikk invitasjon (eller telefonbilde av en invitasjon er vel mer riktig...) forrige uke til en konfirmasjon som finner sted i mai helt på andre siden av landet fra hvor vi bor. Det går ikke direktefly. Konfirmanten er min nevø. Jeg synes jo selv at det ikke er innafor. Vi har ikke hørt fra foreldrene angående denne konfirmasjonen i det hele tatt og vi får ikke fri fra jobb på så kort varsel. Hva svarer jeg på dette? Vi kan jo åpenbart ikke reise, men jeg har lyst til å gi tilbakemelding om at dette er helt hårreisende. Også lurer jeg på hvorfor vi er invitert hvis de åpenbart ikke vil ha oss der? Forelderen skrev ingenting, sendte kun bilde av invitasjonen 🫠 Anonymkode: f0071...2e6
Sofiei Skrevet 24. april #2 Skrevet 24. april Det var da veldig kort varsel? Det er jo ikke sånn at de plutselig kom på at han skulle konfirmeres. Det kan ikke være sånn at det har kommet en invitasjon i posten som har kommet bort? At de sitter på sin kant og er irritert over at dere ikke har svart, og på den måten har sendt en påminnelse? 8 3
AnonymBruker Skrevet 24. april #3 Skrevet 24. april Du svarer at det desverre ikke lar seg gjøre på så kort varsel, ønsker konfirmanten til lykke med dagen og sender en gave. Anonymkode: 01dba...4d8 21 3
AnonymBruker Skrevet 24. april #4 Skrevet 24. april Sofiei skrev (3 minutter siden): Det var da veldig kort varsel? Det er jo ikke sånn at de plutselig kom på at han skulle konfirmeres. Det kan ikke være sånn at det har kommet en invitasjon i posten som har kommet bort? At de sitter på sin kant og er irritert over at dere ikke har svart, og på den måten har sendt en påminnelse? Jeg får spørre om det. Men vi fikk ikke invitasjon i posten til forrige konfirmasjon heller, men da fikk vi hvertfall informasjon mye tidligere. De er ikke kjent for å være skikkelig på ballen akkurat 🙈 Anonymkode: f0071...2e6
Seff Skrevet 24. april #5 Skrevet 24. april Sofiei skrev (5 minutter siden): Det var da veldig kort varsel? Det er jo ikke sånn at de plutselig kom på at han skulle konfirmeres. Det kan ikke være sånn at det har kommet en invitasjon i posten som har kommet bort? At de sitter på sin kant og er irritert over at dere ikke har svart, og på den måten har sendt en påminnelse? Eventuelt at de plutselig har fått avbud fra mange inviterte, og at de nå prøver å redde stumpene (potensielle gaver) ved å hive seg på kriseinvitasjoner på kort varsel. TS, jeg ville ha svart høflig at det er litt kort varsel, og at dere derfor ikke kan komme. Men gi selvsagt gave. 5 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #6 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du svarer at det desverre ikke lar seg gjøre på så kort varsel, ønsker konfirmanten til lykke med dagen og sender en gave. Anonymkode: 01dba...4d8 Dette er løsningen. Er faktisk ikke verre. Anonymkode: 130fc...109 9 4
AnonymBruker Skrevet 24. april #7 Skrevet 24. april Seff skrev (Akkurat nå): Eventuelt at de plutselig har fått avbud fra mange inviterte, og at de nå prøver å redde stumpene (potensielle gaver) ved å hive seg på kriseinvitasjoner på kort varsel. TS, jeg ville ha svart høflig at det er litt kort varsel, og at dere derfor ikke kan komme. Men gi selvsagt gave. Hm, ja det kan hende. Ts Anonymkode: f0071...2e6
AnonymBruker Skrevet 24. april #8 Skrevet 24. april Det er litt typisk sånn "vi vil egentlig ikke at dere kommer, men ønsker gave" måte å invitere på. Anonymkode: 62fef...15e 5 4
gulsol Skrevet 24. april #9 Skrevet 24. april Jeg ville ikke tatt denne invitasjonen særlig seriøst. Det virker forhastet. Jec tenker at de nok regner med at dere skal si nei, men må sende invitasjonen sånn at det ikke er på demmes kappe at dere ikke ble invitert. Invitasjonen skulle vært sendt ut for lenge siden, og den skulle du fått i posten- ikke på melding! 3
AnonymBruker Skrevet 24. april #10 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er litt typisk sånn "vi vil egentlig ikke at dere kommer, men ønsker gave" måte å invitere på. Anonymkode: 62fef...15e Det er litt den følelsen jeg sitter med også. Og jeg har lyst til å adressere det. Dette er jo ikke siste konfirmasjon i den familien heller. Ts Anonymkode: f0071...2e6
AnonymBruker Skrevet 24. april #11 Skrevet 24. april Du svarer bare høflig at det er for kort varsel, så dere kan ikke komme. Du har en litt rar familie da. I de fleste familier er det vanlig at tanter og onkler til konfirmant blir invitert, og også at den kommende konfirmasjonen er et samtaleemne lenge før. Har dere ikke noe kontakt med familien? Anonymkode: 0467d...29d 7 1
minienthe Skrevet 24. april #12 Skrevet 24. april Hadde bare ignorert hele greia og svart "Oi, var det bildet en invitasjon? Vi trodde dere bare ville vise hvordan dere lagde årets invitasjoner rent kunstnerisk vi" hvis de plutselig etterlyste svar på om dere kommer eller enda verre, hvor det ble av gaven (og gave gis kun ved oppmøte eller skikkelig invitasjon hvor man er forhindret fra å møte) Å bare få et tilfeldig mobilbilde som det der fremstår kun som at de er ute etter gave men helst ikke vil ha dere (og serveringskostnaden på dere eller noe lignende) der fysisk. 4
AnonymBruker Skrevet 24. april #13 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er litt den følelsen jeg sitter med også. Og jeg har lyst til å adressere det. Dette er jo ikke siste konfirmasjon i den familien heller. Ts Anonymkode: f0071...2e6 Du bør jo fint kunne ta opp temaet med din bror eller søster, spør rett ut hvorfor invitasjonen kom såpass sent, og fortell at det er ikke mulig for dere å få fri på så kort varsel. Anonymkode: f023c...187 6
AnonymBruker Skrevet 24. april #14 Skrevet 24. april Her så sa vi alt i fra året før at den og den helgen blir det konfirmasjon. I januar sendte vi ut invitasjon med svar frist i april, konfirmasjon i juni Anonymkode: 01c32...9b4 2
AnonymBruker Skrevet 24. april #15 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg og mannen fikk invitasjon (eller telefonbilde av en invitasjon er vel mer riktig...) forrige uke til en konfirmasjon som finner sted i mai helt på andre siden av landet fra hvor vi bor. Det går ikke direktefly. Konfirmanten er min nevø. Jeg synes jo selv at det ikke er innafor. Vi har ikke hørt fra foreldrene angående denne konfirmasjonen i det hele tatt og vi får ikke fri fra jobb på så kort varsel. Hva svarer jeg på dette? Vi kan jo åpenbart ikke reise, men jeg har lyst til å gi tilbakemelding om at dette er helt hårreisende. Også lurer jeg på hvorfor vi er invitert hvis de åpenbart ikke vil ha oss der? Forelderen skrev ingenting, sendte kun bilde av invitasjonen 🫠 Anonymkode: f0071...2e6 Kom virkelig det som et sjokk på dere at det kom en konfirmasjon nå? Vet dere ikke alder på nevøer/nieser? En ting at dere ikke har tenkt på det, men snakker ikke familien sammen? Og - det kan jo være de ikke har bestemt dato før nå! Hva er hårreisende ved det liksom? «De vil åpenbart ikke ha oss der»…. Hvor kommer det fra? De kan ha glemt, ikke bestemt osv uten at det er noe personlig mot dere. Å kalle det hårreisende er vel overdrevent. Vi fikk invitasjon til dåp i august i fjor til en dato i september. Kort varsel, men vi ble ikke blodfornærmet av den grunn! Her må ligge mer bak, ellers er du/dere sykt urimelige. Passer det ikke, så er det jo bare å si «beklager, denne gangen passer det ikke»… Problem løst! Anonymkode: 93bb3...289 11
AnonymBruker Skrevet 24. april #16 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg får spørre om det. Men vi fikk ikke invitasjon i posten til forrige konfirmasjon heller, men da fikk vi hvertfall informasjon mye tidligere. De er ikke kjent for å være skikkelig på ballen akkurat 🙈 Anonymkode: f0071...2e6 Men dere vet at de ikke er så flinke med planlegging og dere VET at nevøen finnes. Noen bjeller må jo ringe hos dere også…. som å spørre om det blir konfirmasjon på gutte osv. Å sitte passiv å vente for å se hvor langt de drar strikken, er jo idiotskap ovenfor et barn! Anonymkode: 93bb3...289 8
AnonymBruker Skrevet 24. april #17 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kom virkelig det som et sjokk på dere at det kom en konfirmasjon nå? Vet dere ikke alder på nevøer/nieser? En ting at dere ikke har tenkt på det, men snakker ikke familien sammen? Og - det kan jo være de ikke har bestemt dato før nå! Hva er hårreisende ved det liksom? «De vil åpenbart ikke ha oss der»…. Hvor kommer det fra? De kan ha glemt, ikke bestemt osv uten at det er noe personlig mot dere. Å kalle det hårreisende er vel overdrevent. Vi fikk invitasjon til dåp i august i fjor til en dato i september. Kort varsel, men vi ble ikke blodfornærmet av den grunn! Her må ligge mer bak, ellers er du/dere sykt urimelige. Passer det ikke, så er det jo bare å si «beklager, denne gangen passer det ikke»… Problem løst! Anonymkode: 93bb3...289 Det er ikke alle som konfirmerer seg da. Og kort varsel hadde vært helt innafor hvis vi kun måtte sette av en ettermiddag og ikke betale flybilletter for å kunne delta. De aller fleste ville også beklaget seg for kort varsel 🙄 Jeg er bare generelt helt uenig i alt du skrev, det er hvertfall helt utenfor det jeg regner som normal høflighet. Ts Anonymkode: f0071...2e6 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #18 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men dere vet at de ikke er så flinke med planlegging og dere VET at nevøen finnes. Noen bjeller må jo ringe hos dere også…. som å spørre om det blir konfirmasjon på gutte osv. Å sitte passiv å vente for å se hvor langt de drar strikken, er jo idiotskap ovenfor et barn! Anonymkode: 93bb3...289 Det er ikke jeg som har barn, så jeg er ikke ansvarlig for hvordande velger å oppdra sitt barn rundt normer osv. Og jo, det må da hjelpe at foreldrene opplever konsekvenser av sin manglende planlegging. Ellers lærer de aldri. Ts Anonymkode: f0071...2e6 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #19 Skrevet 24. april Helt ok med digital invitasjon. Verre med så kort frist. Anonymkode: f885b...19e 1
Eric_B Skrevet 24. april #20 Skrevet 24. april Snodig problemstilling, jeg har planlagt for min nieses konformasjon for neste år uten å fått indikasjoner på invitasjon ut over at det sier seg selv i min familie at vi blir invitert. Da er det snakk om å reise 75 mil. Det er flere som sender ut invitasjoner først nå for konfirmasjoner i mai hører jeg, så ikke så merkelig. Men de som reiser langt er jo en fordel om å fått beskjed før som normal høflighet tilsier. Det er jo også lov å spørre om man oppriktig forventer å bli invitert. Blir noe annet om man er usikker på om man er involvert. 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå