Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For det første, så har jeg ikke ytret noe om «kvinnearbeid» eller «kvinneoppgaver». Jeg har simpelthen vært inne på at enkelte ting på generell basis betyr mer for et kjønn enn det andre.

Anonymkode: 0db99...f02

Det er riktig, men flere andre i tråden kaller det "kvinnearbeid/kvinneoppgaver". Det var bare praktisk å ta det med i samme slengen som jeg svarte på ditt innlegg, intensjonen var ikke å beskylde deg for noe, så beklager det.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I tillegg er det noen forskjeller som knytter seg til fysikk og interesser man på generelt grunnlag kan si er typisk for gitt kjønn. 

Absolutt, men da er det jo evner, forutsetninger og ønsker som er retningsgivende, ikke nødvendigvis kjønn.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er likevel utrolig naivt å late som at det ikke er et generelt trekk at menn er mer opptatt enn kvinner av en strøken bil, og at kvinner er mer opptatt av boligen innendørs er strøken.

Ikke uenig, men det forandrer ikke på det faktum at det daglige husarbeidet inkl. ansvar for eventuelle barn for dem som har det, og logistikken som følger med familien AS, krever mer tid en bilvedlikehold. Men enkelte i tråden ser ut til å mene at disse oppgavene er sidestilt i forhold til både tidsbruk og viktighet. Ja, det er nødvendig å vedlikeholde bilen. Men det er også nødvendig å vaske opp, vaske klær, håndklær og sengeklær, gå ut med søppel, støvsuge, tørke opp søl fra bord, benker og gulv, sørge for at frukt, grønnsaker og mat i kjøleskapet ikke blir liggende og mugne, handle mat, lage mat osv.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

To ting kan være sant på samme tid. Jeg er likevel enig i at man i hvert forhold må komme til en enighet man kan leve med. Et godt sted å starte er å forsøke å se ting fra den andres perspektiv. Jeg har lært meg å forstå hvorfor min kone ikke rydder opp visse ting; hun legger rett og slett ikke merke til det. Jeg har det på samme måte, med helt andre ting. Ved å vise forståelse og samarbeid, har funnet frem til en belastning begge tåler.

Enig her også, det er derfor mannen støvsuger inne, mens jeg tar bilen, bl.a.

Anonymkode: 86497...580

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Nei, selvfølgelig, daaakkar menn blir jo så sliten av en vanlig 8-16 jobb, at de må hvile myyye mer enn damer.

Rart det der, med en gang en mann utfører et stk lønnsarbeid, blir det mye mer slitsomt enn hvis en kvinne gjør det....Det er så slitsomt og utmattende at de må sitte på sofaen og scrolle resten av ettermiddagen, mens mor (som også har jobbet like lenge), må stå for resten av oppgavene.

Anonymkode: d7a98...8a3

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rart det der, med en gang en mann utfører et stk lønnsarbeid, blir det mye mer slitsomt enn hvis en kvinne gjør det....Det er så slitsomt og utmattende at de må sitte på sofaen og scrolle resten av ettermiddagen, mens mor (som også har jobbet like lenge), må stå for resten av oppgavene.

Jepp. "Det sterke kjønn" heter det visst :D 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rosalilje84 skrev (18 minutter siden):

Nei, selvfølgelig, daaakkar menn blir jo så sliten av en vanlig 8-16 jobb, at de må hvile myyye mer enn damer.

Har du tredd rødstrømpene så langt oppover beina at det har stanset blodtilførselen til hjernen din?

Mann her. Jeg gjør 75% av alt husarbeid. Og det går helt fint. Jeg har en helt annen kapasitet enn kona. Hun bidrar på andre områder.

Makan til idioti man skal lese her inne altså.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du tredd rødstrømpene så langt oppover beina at det har stanset blodtilførselen til hjernen din?

Mann her. Jeg gjør 75% av alt husarbeid. Og det går helt fint. Jeg har en helt annen kapasitet enn kona. Hun bidrar på andre områder.

Det er ikke snakk om DEG, men menn som faktisk gjør det jeg skriver. Hvorfor føler du deg truffet, når du ikke tilhører denne kategorien? Jeg snakker om menn som mener at husarbeid = kvinnearbeid, og at mannen må hvile.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eventuelt kan du jo bare se på statistikken for lesbiske og homofile forhold, så ser du hvilket kjønn som er det faktiske problemet i de fleste forhold 😉

At menn i større grad tenderer til å bli i forhold som ikke fungerer protesterer ikke jeg på. Det bare understreker poenget, så i forhold med kvinner bør menn sørge for at kvinnen har det bra også, ellers blir de forlatt. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Trolltunge skrev (Akkurat nå):

At menn i større grad tenderer til å bli i forhold som ikke fungerer protesterer ikke jeg på. Det bare understreker poenget, så i forhold med kvinner bør menn sørge for at kvinnen har det bra også, ellers blir de forlatt. 

I tillegg er det MYE mer utroskap i forhold mellom to homofile menn, enn i heterofile og lesbiske forhold. Det betyr bare at homofile menn synes det er greit at partner ligger rundt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rosalilje84 skrev (16 minutter siden):

Det er ikke snakk om DEG, men menn som faktisk gjør det jeg skriver. Hvorfor føler du deg truffet, når du ikke tilhører denne kategorien? Jeg snakker om menn som mener at husarbeid = kvinnearbeid, og at mannen må hvile.

Vel, jeg er jo mann, ergo er utsagnet ditt helt tåpelig. 

Trolltunge skrev (Akkurat nå):

Eventuelt har kvinner så urimelige krav i forhold, at ikke andre kvinner orker det engang 😉

• Nyttig 1
Skrevet

Eventuelt har kvinner så urimelige krav i forhold, at ikke andre kvinner orker det engang 😉

Vel. Begge mine tidligere forhold ble avsluttet grunnet blant annet utroskap. Kanskje er det urimelig å forvente at mannen holder pikken i buksa, hva vet jeg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

I tillegg er det MYE mer utroskap i forhold mellom to homofile menn, enn i heterofile og lesbiske forhold. Det betyr bare at homofile menn synes det er greit at partner ligger rundt.

Å ligge med andre er ikke nødvendigvis utroskap. Menn har nok en lettere holdning til at sex bare er seksuell tilfredsstillelse. De løper jo i liten grad de risikoer kvinner har ved uforpliktende sex, fra fare til graviditet. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Vel. Begge mine tidligere forhold ble avsluttet grunnet blant annet utroskap. Kanskje er det urimelig å forvente at mannen holder pikken i buksa, hva vet jeg. 

De fleste menn med respekt nok for seg selv gidder ikke være sammen med kvinnfolk som lirer av seg at «alle mannfolk er late høhøhø».

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De fleste menn med respekt nok for seg selv gidder ikke være sammen med kvinnfolk som lirer av seg at «alle mannfolk er late høhøhø».

Altså, jeg har da ikke tvunget eksene mine til å være sammen med meg. Null problem for meg at en mann ikke ønsker å være sammen. Men veldig stort problem når han blir hos meg og ligger med andre bak min rygg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

At begge to skal ha det bra er ikke et urimelig krav. 

Personlig må jeg vedkjenne at jeg beundrer menns lojalitet til valg av livspartner litt, men vi har såvidt jeg vet bare ett liv, så å bruke det der man er ulykkelig synes jeg som kvinne er et dumt valg også. Så er vel kanskje menn fornøyd med mindre, det er så, men menn som er i forhold til kvinner gjør jo lurt i å ta hensyn til at kvinner engang er kvinner. Er skapt som vi er skapt, med behov for trivsel i nære relasjoner. 

Jeg har vært gift i 20 år, så jeg vet da litt om hva som må til. Å kalle det å ha trivsel og gjensidig respekt i et forhold for urimelige krav blir dumt. Det er forskjell på å holde sammen og på å virkelig ha det godt sammen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Flott at dere har funnet en ordning som fungerer, men jeg tror kanskje ikke at du er representativ for menn flest. Jeg tror ikke majoriteten av norske menn tar 75% av alt husarbeid, og jeg tror kvinner flest ville være fornøyd med at mannen tok tilnærmet halvparten.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Idioti får gjerne idioti som tilsvar. 

Jeg har mann som nå gjør sin del, men jeg er likevel ikke blind for at det fremdeles er et gjengangerproblem i forhold at menn ikke gjør sin del.

Hatten av for menn som min og deg, og mange gode menn, men at du og min mann virkelig tar tak endrer ikke det sørgelige fakta at mange forhold ryker på at menn ikke gjør sin del, eller er ulykkelige relasjoner for begge på grunn av at slikt har ødelagt relasjonen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke noe feil med å ønske seg en blokkleilighet, men jeg ønsker ikke å bo i en fordi jeg ser verdien av blant annet å dyrke grønnsaker og ha utekatt og mitt eget epletre. Jeg har god råd, så det er helt valgfritt å bo sammen med meg, men man kan ikke leve under samme tak utfra prinsippet om at den som vil noe (vaske vinduet, støvsuge trappa, male husvegg, luke i hagen, rydde i kjøleskapet), er den som skal utføre  oppgaven. Det har jeg prøvd før, og det endte selvfølgelig med at jeg gikk fra mannen.

Enighet om hvordan man skal leve + arbeidsfordeling er helt grunnleggende.

Enighet er selvsagt viktig. Men det virker i en del tilfeller som at når man ikke er enig, da er det mannen som er lat fordi han ikke er opptatt av samme standard. 

Det er ikke nødvendigvis sånn at den som ønsker det reneste hjemmet har fasiten. 

Anonymkode: d9443...49a

AnonymBruker
Skrevet

Enighet er selvsagt viktig. Men det virker i en del tilfeller som at når man ikke er enig, da er det mannen som er lat fordi han ikke er opptatt av samme standard. 

Det er ikke nødvendigvis sånn at den som ønsker det reneste hjemmet har fasiten. 

Hvilken "standard" tenker du at mannen til TS har når han står foran det åpne kjøleskapet og spør om de har melk og forventer at TS skal passe på at har med det han trenger når de reiser bort?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rosalilje84 skrev (2 timer siden):

Vel. Bil kan man vaske i bilvask. Det finnes ikke noen automatisk vindusvask. Nei, vinduene blir ikke ødelagt. Men det er svært lite trivelig å bo i et hus med vinduer som så vidt slipper inn lys.

Det er forøvrig fullt mulig å leie firma til vindusvask. Og jeg vasker stort sett bil for hånd. Bilvask i maskin en gang i uka med to biler blir faktisk ganske dyrt. 

Og poenget mitt står. Uvaskede vindu gjør ingen verdens ting. De har ikke noe behov for vask. En bil som kjøres daglig i saltsuppe halve året blir faktisk ødelagt av å ikke vaskes. 

Mulig du syns det er utrivelig med møkkete vindu. Men jeg syns det er utrivelig å vaske vinduene. Hvorfor er din trivsel viktigst?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilken "standard" tenker du at mannen til TS har når han står foran det åpne kjøleskapet og spør om de har melk og forventer at TS skal passe på at har med det han trenger når de reiser bort?

Du ser at min kommentar ikke var et svar til TS?

AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (26 minutter siden):

Idioti får gjerne idioti som tilsvar. 

Jeg har mann som nå gjør sin del, men jeg er likevel ikke blind for at det fremdeles er et gjengangerproblem i forhold at menn ikke gjør sin del.

Hatten av for menn som min og deg, og mange gode menn, men at du og min mann virkelig tar tak endrer ikke det sørgelige fakta at mange forhold ryker på at menn ikke gjør sin del, eller er ulykkelige relasjoner for begge på grunn av at slikt har ødelagt relasjonen. 

Jeg tror nok også det er en god del tilfeller der man rett og slett bare har ulikt syn på hva som må gjøres. Jeg står selv litt på randen av dette nå, føler at alt for mye tid går med på å drive med ting som jeg slett ikke har lyst til å bruke tiden min på, og som jeg heller ikke ser særlig nytte eller verdi av. 

Merk at jeg her ikke snakker om elementære ting som å vaske klær og vaske dassen og lage mat osv... Sånne ting gjør jeg selvsagt, og det er like mye min jobb som konen sin. Og jeg gjør nok mer enn henne. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...