AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #41 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har delt inn husets oppgaver i klare kvinne- og manneoppgaver. Da er det aldri noen tvil hvem som har skylden, og hvem som skal ta oppgaven, når noe begynner å forfalle. Aldri noen krangling. Anonymkode: 7c99b...79b Hvorfor har det betydning hva som er "manne- og kvinneoppgaver"? Det har da ingen ting å si så lenge det som må gjøres, blir gjort, og oppgavefordelingen oppleves som noenlunde rettferdig av begge parter. Men for den del - hos oss er f.eks. støvsuging inne en "manneoppgave" fordi jeg blir så aggressiv av det (jeg hater å støvsuge gulv), mens jeg støvsuger i bilen, fordi han har en vond rygg. Ukesinnkjøp av matvarer er også en "manneoppgave" hos oss, fordi han er den som bruker bilen da han er avhengig av den i jobben. Jeg har planlagt ukens middager og skrevet handlelisten, da jeg er bedre på den typen logistikk enn han er. Anonymkode: 86497...580 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #42 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her må du gjerne opplyse meg om hvilken katastrofe som inntreffer om man aldri vasker vinduene? Så vidt meg bekjent tåler vinduer møkk helt fint. Jeg bor med en kvinne som er langt mer opptatt av å vaske vinduer enn å vaske de to bilene vi har. Men hvilke av de to tingene før størst konsekvenser om man lar vær å vaske de? Anonymkode: d9443...49a Kanskje rene vinduer har betydning for trivselen hennes? Bilvask kan man forøvrig få gjort i en bilvaskautomat. Om man velger børsteløs vask, skader man ikke lakken. Det er imidlertid ikke alle steder i Norge der man kan leie profesjonelle vindusvaskere privat. Jeg lurer forresten på hvorfor så mange menn alltid framhever at bilhold er noe som krever så innmari mye arbeid. De fleste har ikke gamle biler som må mekkes på daglig for å fungere sånn noenlunde. Dekkskifte skjer to ganger i året, og dette er ikke noe man trenger å gjøre selv en gang. Det samme med bilvask, som nevnt over. Det eneste man egentlig trenger å gjøre, er å holde det ryddig og støvsuge en gang innimellom, men de færreste jeg kjenner, har behov for å rengjøre bilen innvendig ukentlig. Anonymkode: 86497...580 12 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #43 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Mener du at vinduer og stekeovner ikke blir skitne? Anonymkode: ca17f...018 Stekeovnen blir ikke skitten nei. Alt blir jo stekt på høy varme. Om vinduene er skitne er heller ikke farlig. Anonymkode: 0db99...f02 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #44 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor har det betydning hva som er "manne- og kvinneoppgaver"? Det har da ingen ting å si så lenge det som må gjøres, blir gjort, og oppgavefordelingen oppleves som noenlunde rettferdig av begge parter. Men for den del - hos oss er f.eks. støvsuging inne en "manneoppgave" fordi jeg blir så aggressiv av det (jeg hater å støvsuge gulv), mens jeg støvsuger i bilen, fordi han har en vond rygg. Ukesinnkjøp av matvarer er også en "manneoppgave" hos oss, fordi han er den som bruker bilen da han er avhengig av den i jobben. Jeg har planlagt ukens middager og skrevet handlelisten, da jeg er bedre på den typen logistikk enn han er. Anonymkode: 86497...580 Som jeg sa, for å gjøre det klart hvem som har ansvar for hva. Da blir det ingen krangling. Selvsagt fordelte vi det på en måte som oppleves rettferdig for begge parter. Anonymkode: 7c99b...79b
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #45 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det eneste man egentlig trenger å gjøre, er å holde det ryddig og støvsuge en gang innimellom, men de færreste jeg kjenner, har behov for å rengjøre bilen innvendig ukentlig. Anonymkode: 86497...580 Når man ser hvordan kvinner behandler bilene sine innvendig, så skjønner jeg at dette er standpunktet ditt. Om du snur litt på det, så forstår du også mannens perspektiv innomhus. Anonymkode: 0db99...f02 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #46 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som jeg sa, for å gjøre det klart hvem som har ansvar for hva. Da blir det ingen krangling. Selvsagt fordelte vi det på en måte som oppleves rettferdig for begge parter. Anonymkode: 7c99b...79b Jeg skjønner ikke hvorfor det må fordeles på kjønn? Så lenge dere er blitt enige om hva den enkelte gjør, så forstår jeg ikke nødvendigheten av det. Anonymkode: 86497...580 2
Maleficenta Skrevet 25. april 2025 #47 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Vindu, stekovn, dusj osv er ikke noe som må taes . Slapp av, skit du ikke ser, ser ikke andre heller. Anonymkode: 40bea...6bc Så sopp i dusjen er null stress? 5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #48 Skrevet 25. april 2025 Man skal lese mye! At ovnen ikke er skitten fordi maten stekes på høy varme 😂😂 at vinduene ikke trenger å vaskes 😂😂😂 Ja ja. Hver sin standard! Men bli ikke overrasket om din standard påvirker partneren din, enten om det går "opp" eller "ned". Hvis du mener st ovnen ikke trenger å vaskes, er det jo greit for meg at du vil bo i et skittent høl! Men ikke forvent å ha meg mye på besøk………… (du vil sikkert ikke ha meg på besøk heller så det løser seg jo 😂) Anonymkode: e9be4...605 7
Maleficenta Skrevet 25. april 2025 #49 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når man ser hvordan kvinner behandler bilene sine innvendig, så skjønner jeg at dette er standpunktet ditt. Om du snur litt på det, så forstår du også mannens perspektiv innomhus. Anonymkode: 0db99...f02 Bor man inni bilen? 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #50 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Stekeovnen blir ikke skitten nei. Alt blir jo stekt på høy varme. Om vinduene er skitne er heller ikke farlig. Anonymkode: 0db99...f02 Men skitne vinduer er veldig, veldig utrivelig. Jeg er en av dem som gremmer meg over den lave innsatsen/arbeidskapasiteten til mannen min, han gidder/orker/klarer ikke å bidra nok til at vi har en god nok standard for meg i livet. Han hadde vært superhappy med blokkleilighet, diger sofa og ingen hage, mens jeg ikke kunne tenke meg å leve på den måten. Tror egentlig mange damer er for snille, vi godtar liksom at menn er late/udugelige/egoistiske/unnasluntrere. Anonymkode: d7a98...8a3 4 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #51 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når man ser hvordan kvinner behandler bilene sine innvendig, så skjønner jeg at dette er standpunktet ditt. Om du snur litt på det, så forstår du også mannens perspektiv innomhus. Anonymkode: 0db99...f02 Nå er bilen min renere, mer vedlikeholdt og oftere vasket enn samboerens min sin bil, så dette her er bare sprøyt. Anonymkode: e9be4...605 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #52 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor det må fordeles på kjønn? Så lenge dere er blitt enige om hva den enkelte gjør, så forstår jeg ikke nødvendigheten av det. Anonymkode: 86497...580 At det er fordelt på kjønn er bare tilfeldig. Vi er en mann og en kvinne som bor sammen. Er det formuleringen du henger deg opp i? Blir det bedre om jeg sier "navne"-arbeid og "navne"-arbeid? Anonymkode: 7c99b...79b
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #53 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når man ser hvordan kvinner behandler bilene sine innvendig, så skjønner jeg at dette er standpunktet ditt. Om du snur litt på det, så forstår du også mannens perspektiv innomhus. Anonymkode: 0db99...f02 Bilen vår er både ryddig og ren, vi holder den ryddig fortløpende og tørker av med wetwipes ved behov. Støvsuging en gang i mnd er tilstrekkelig (og det er det som nevnt jeg som gjør), men kanskje (noen) menn drar veldig mye skitt inni bilen da, hvis den må rengjøres inni så ofte? Spiser du i bilen slik at du må tørke smuler og rydde servise og bestikk ut av bilen og inn i oppvaskmaskinen hver dag? Har du setetrekk som du tar av og vasker i maskinen flere ganger i uka? Anonymkode: 86497...580 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #54 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man skal lese mye! At ovnen ikke er skitten fordi maten stekes på høy varme 😂😂 at vinduene ikke trenger å vaskes 😂😂😂 Ja ja. Hver sin standard! Men bli ikke overrasket om din standard påvirker partneren din, enten om det går "opp" eller "ned". Hvis du mener st ovnen ikke trenger å vaskes, er det jo greit for meg at du vil bo i et skittent høl! Men ikke forvent å ha meg mye på besøk………… (du vil sikkert ikke ha meg på besøk heller så det løser seg jo 😂) Anonymkode: e9be4...605 Ja, eller et dusjkabinett som er sleipt av såpebelegg og kalkavleiringer....grøss! Anonymkode: 86497...580 8
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #55 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, eller et dusjkabinett som er sleipt av såpebelegg og kalkavleiringer....grøss! Anonymkode: 86497...580 ÆSJ! 😭 "dEt TrEnGs IkKe VaSkEs" neida John, men ingen trenger ligge med deg heller. Anonymkode: e9be4...605 6 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #56 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kanskje rene vinduer har betydning for trivselen hennes? Bilvask kan man forøvrig få gjort i en bilvaskautomat. Om man velger børsteløs vask, skader man ikke lakken. Det er imidlertid ikke alle steder i Norge der man kan leie profesjonelle vindusvaskere privat. Jeg lurer forresten på hvorfor så mange menn alltid framhever at bilhold er noe som krever så innmari mye arbeid. De fleste har ikke gamle biler som må mekkes på daglig for å fungere sånn noenlunde. Dekkskifte skjer to ganger i året, og dette er ikke noe man trenger å gjøre selv en gang. Det samme med bilvask, som nevnt over. Det eneste man egentlig trenger å gjøre, er å holde det ryddig og støvsuge en gang innimellom, men de færreste jeg kjenner, har behov for å rengjøre bilen innvendig ukentlig. Anonymkode: 86497...580 Selvsagt kan man vaske i bilvakseautomat. Og for de aller fleste er det mulig å leie inn folk til å vaske vinduer også. Kostnaden ved å vaske to biler året rundt i automat vil være langt høyere enn å betale noen for å ha rene vinduer. Men nok om det. Poenget mitt var at om man lar vær å vaske bilene så vil de ruste. De tåler det rett og slett ikke, I alle fall her hvor det blir saltet døgnet rundt halve året. Om man lar vær å vaske vinduene så vil det faktisk gå helt fint. Ellers mener jeg ikke at bilhold er så innmari mye arbeid. Jeg bare finner det forunderlig at noen mener vindusvask er noe man må gjøre, samtidig som de aldri i hele sitt liv har vasket en bil. Skal man absolutt velge bort en av de to så er det vel mer logisk å velge bort vindusvask? Anonymkode: d9443...49a
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #57 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Man skal lese mye! At ovnen ikke er skitten fordi maten stekes på høy varme 😂😂 at vinduene ikke trenger å vaskes 😂😂😂 Anonymkode: e9be4...605 Nei, ovnen er faktisk ikke «skitten». Det er ingen bakterieformasjon som har noe å si for matlagingen din. Det er i utgangspunktet kun estetikk. Dog kan det bli litt brent lukt hvis det har blitt mye matsøl inni stekeovnen. Vinduer trenger heller ikke å vaskes mer enn to ganger i året. Igjen, det er ren estetikk, og har ingenting med «renslighet» å gjøre. Hvor ofte vasker du utsiden av vegger, tak, dører osv.? For ikke å si skosålene dine? Du må skille på hva som MÅ vaskes av hygieniske årsaker (fx et bad) og hva du liker å ha rent av estetiske årsaker. Maleficenta skrev (18 minutter siden): Bor man inni bilen? Hvorfor skulle det være relevant? Skitt er skitt, i bil og i hus. Du må skille på hygiene og estetikk. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men skitne vinduer er veldig, veldig utrivelig. Jeg er en av dem som gremmer meg over den lave innsatsen/arbeidskapasiteten til mannen min, han gidder/orker/klarer ikke å bidra nok til at vi har en god nok standard for meg i livet. Han hadde vært superhappy med blokkleilighet, diger sofa og ingen hage, mens jeg ikke kunne tenke meg å leve på den måten. Tror egentlig mange damer er for snille, vi godtar liksom at menn er late/udugelige/egoistiske/unnasluntrere. Anonymkode: d7a98...8a3 Om du synes det er utrivelig, så får du prioritere å vaske dem selv. Det er tross alt din preferanse. Vel, jeg er mann, og jeg er den som rydder, vasker og ordner mest i huset vårt. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nå er bilen min renere, mer vedlikeholdt og oftere vasket enn samboerens min sin bil, så dette her er bare sprøyt. Anonymkode: e9be4...605 Og jeg er mann og rydder, vasker og ordner mest i huset vårt, så da er denne tråden bare sprøyt - eller hva? AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Bilen vår er både ryddig og ren, vi holder den ryddig fortløpende og tørker av med wetwipes ved behov. Støvsuging en gang i mnd er tilstrekkelig (og det er det som nevnt jeg som gjør), men kanskje (noen) menn drar veldig mye skitt inni bilen da, hvis den må rengjøres inni så ofte? Spiser du i bilen slik at du må tørke smuler og rydde servise og bestikk ut av bilen og inn i oppvaskmaskinen hver dag? Har du setetrekk som du tar av og vasker i maskinen flere ganger i uka? Anonymkode: 86497...580 Du må skille på hygiene og estetikk. I tillegg må du klare å forstå hva som generelt er en trend, og individuelle forskjeller. Generelt sett er kvinner best på å holde hus, mens mannen er best på bil og praktiske ting. Hos oss er det jeg - mannen - som fikser det meste av alt, så tar kona seg av det hun er best på. Anonymkode: 0db99...f02 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #58 Skrevet 25. april 2025 Meowmere skrev (2 timer siden): Jeg har innfunnet meg med at samboer ikke er noe god til å ta initiativ når det kommer til rydding og rengjøring, men det er en kamp jeg ikke gidder å ta. Hun er også helt elendig på å rydde, så hvis jeg skal ha noe som helst håp om å finne igjen det som blir ryddet bort, må jeg gjøre det selv. Heldigvis har hun andre kvaliteter, og gjør andre nødvendige ting. Jeg er sikker på at hvis jeg skulle leita etter en person som er 100% perfekt, så hadde jeg leita fortsatt. Som en rotekopp elsker jeg dette svaret, kjipt at du er opptatt hehe😅 Anonymkode: 288ad...047 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #59 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selvsagt kan man vaske i bilvakseautomat. Og for de aller fleste er det mulig å leie inn folk til å vaske vinduer også. Kostnaden ved å vaske to biler året rundt i automat vil være langt høyere enn å betale noen for å ha rene vinduer. Men nok om det. Poenget mitt var at om man lar vær å vaske bilene så vil de ruste. De tåler det rett og slett ikke, I alle fall her hvor det blir saltet døgnet rundt halve året. Om man lar vær å vaske vinduene så vil det faktisk gå helt fint. Ellers mener jeg ikke at bilhold er så innmari mye arbeid. Jeg bare finner det forunderlig at noen mener vindusvask er noe man må gjøre, samtidig som de aldri i hele sitt liv har vasket en bil. Skal man absolutt velge bort en av de to så er det vel mer logisk å velge bort vindusvask? Anonymkode: d9443...49a Dersom man bor et sted der vindusvask er mulig å leie inn, så burde man kanskje gjøre det. Jeg bor på bygda, så vi har ikke slike tilbud her Men nå er ikke jeg superopptatt av vindusvask heller, jeg gjør det som regel bare om våren. Men det er likevel et faktum at bilhold ofte dras fram som en ekvivalent til husarbeid i slike tråder som dette. Og selv om det ikke er logisk for deg og andre menn å vaske vinduer ofte, så kan det likevel hende at det handler om trivsel for henne, slik jeg skrev? Er alle dine trivselsfaktorer strengt logiske? Anonymkode: 86497...580 1
Trolltunge Skrevet 25. april 2025 #60 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har aldri hatt disse problemene med kona mi. Får alt jeg trenger når jeg vil og tar meg av støvsuging og ellers vedlikehold,montering av møbler osv som er en manns jobb. Resten tar hun uten å blunke. Så ikke alle damer som er opptatt av likestilling på husarbeid heldigvis. Jeg har ingenting å syte over. Vi har vært gift i 15 år. Anonymkode: eeee2...e83 Ikke du nei, men hun har. Minner deg høflig på at det er flest kvinner som bryter ut av ekteskapet, og etter barnehagenivået på en del kommentarer i denne tråden skjønner man jo hvorfor. 7 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå