Gå til innhold

Samboer og husholdningsoppgaver

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ble samboer med en mann for 8 måneder siden, vært sammen ca 1,5 år. 

Jeg opplever at han har blitt slappere og slappere med husholdningsoppgavene, noe som har begynt å provosere meg heftig. Han gjør litt smått overflatearbeid her og der, men jevnt over gjør jeg det meste. Jeg må i økende grad «be» ham om å gjøre ting, og han gjør ingenting som krever litt (eksempelvis vindusvask, vaske dusjen, vaske gulv, stekeovn, badet etc). 

Hvis jeg sier at i morgen må vi faktisk få tatt en sjau hjemme, så tar han aldri initiativ til å starte med noe. Han tar aldri initiativ til at vi skal få gjort unna ting hjemme. Hvis vi først er i gang, så er han så treig at enderesultatet er at jeg har gjort 80% og han 20%. Hvis han har fri og jeg er på jobb rører han sjeldent en finger, hvorav hvis situasjonen er motsatt tar jeg gjerne en runde slik at det ser greit ut når han kommer hjem.

Jeg vet han er i full stand til å få til disse tingene. Han har vært i forsvaret i flere år, og han var bedre før. Leiligheten hans var alltid noenlunde i stand da jeg var på besøk.

I tillegg har han begynt med ting som å spørre om jeg har tatt med hans ting når vi er bortreist, rope ut i stua og spørre om vi har mer melk (mens han står og ser i kjøleskapet), osv.

Jeg finner dette helt hinsides, og ikke minst frustrerende. Jeg har tatt det opp et par ganger, men så sklir det ut igjen.

Er det noen som har noen gode råd?

Ønsker altså å bedre situasjonen, ikke gjøre det slutt.

Anonymkode: 0e018...602

• Liker 5
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må faktisk sette deg ned og forklare at det å overlate hus og administrasjon til deg er respektløst og at du forventer at et voksent menneske både tar intiativ og gjør husarbeid uten å måtte oppfordres til det. Det er ikke din jobb å holde hus i orden. Dere må så bli enige om hva som skal gjøres og eventuelt fordele dette på lister der hver er ansvarlig for at sin del blir gjort. 
Spør han etter opplagte ting som han selv kunne funnet ut av så sier du bare vet ikke. 

Anonymkode: ff6cb...31f

• Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindu, stekovn, dusj osv er ikke noe som må taes . Slapp av, skit du ikke ser, ser ikke andre heller.

Anonymkode: 40bea...6bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett dere ned og fordel arbeidsoppgavene på papir. Bli enige om hvor ofte ting må gjøres. Da får han en sjanse til å vise at han duger. Dersom dere får barn på sikt, vil mengden husarbeid mangedobles så han bør ikke klage over dagens arbeidsbyrde.

Anonymkode: b2b89...cf5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte ting du ramser opp, trengs ikke å tas så ofte. 

Har dere snakket sammen om hvordan dere ønsker å ha det, eller forventer du at han skal følge din standard?

Hvis han syntes din standard er litt i overkant høy, så kanskje han melder seg ut.

Er han lat, så vet du det nå, ikke så langt inn i samboerskapet. Så da får du ta en avgjørelse for hva som er viktig for deg..

Anonymkode: ed86b...128

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vindu, stekovn, dusj osv er ikke noe som må taes . Slapp av, skit du ikke ser, ser ikke andre heller.

Du er nok mann, ja. Jo det må taes og grunnen til at menn ikke ser det er fordi kvinnen tar det. 

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som han finner roen i hjemmet og det kan fort gå ut over sånt som dere har forskjellig terskel for.
Det kan gå over i latskap og/eller masing. Men det er jo også en balansegang her som må etableres, slik at det ikke bare den ene sin terskel for renhold som blir styrende. Han må ta hensyn til deg, du må ta hensyn til han.

At du irriterer deg over spørsmål om melk og ting og tang på reise, som også kan tas som et uttrykk på hans tillit til at du har kontroll på det, er trist å se. Du kan jo be han slutte med det, men jeg syns jo en slik form for tillit er fint å ha. Det kan jo hende det er ting i huset du vil at han skal ha mer kontroll på enn deg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel oppgaver. 

Mannen er så treig.... Men så lenge badene skal være vasket innen fredag, og gulvene støvsugd to ganger i uka, så gjør han det. 

Og så valgte jeg oppgaver der jeg vet jeg har mye høyere standard enn han, for å slippe irritasjon. Og motsatt - jeg slurver mye når det kommer til høyttrykksspyling av møbler, og utsetter å tømme søppel og rense sluk i det lengste. Så det foretrekker han å ta. 

Anonymkode: 81aa2...115

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en app hvor dere kan hake av det husarbeidet dere gjør. Veldig fint for å synliggjøre hvor mye du gjør og hvor lite han gjør. Først er det selvfølgelig lurt å bestemme intervaller på de ulike oppgavene i fellesskap. 

Anonymkode: 21be0...b41

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må han vaske vinduer og stekeovnen?Mann 40 her og det er ihvertfall ikke noe kona mi har bedt meg om å gjøre. 

Anonymkode: eeee2...e83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg ned med han og si at dere må bli enige om nivå på renhold, og hvem som har hvilket ansvar. 
Hva foretrekker han av husarbeid, og hva foretrekker du? Del opp slik at begge har like mye jobb, dels ved ansvarsdag/ansvarsuke, og dels ved "din oppgave" og "min oppgave". Finn en app dere kan bruke, eller skriv liste sammen, som dere kan huke av på.

Gjør dine oppgaver. IKKE gjør hans oppgaver. 

Ta en ukentlig oppsummering av hvordan det har gått. Hva fungerte, hva fungerte ikke, er fordelingen rettferdig? og skal dere justere noe? Snakk om hva som må til for at de oppgavene den ene ikke har gjort, skal blir gjort. (Altså, la han forklare hvorfor han ikke har gjort sin halvdel, slik dere var enige om.) 
Ta slik oppsummering hver uke. 

Pass på at dette er noe dere er enige om, og ikke noe du styrer og bestemmer.

Anonymkode: fe3cf...60a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du bare sette skapet på plass så fort som mulig. Fordel gjerne oppgaver, og så rører du ikke hans ansvar. Viktig at han får ansvar for ting som gir store konsekvenser dersom det ikke blir gjort. Her ble å vaske klær satt sammen med å handle mat, så mannen måtte velge mellom en av de to. Han valgte å handle, og gjør han ikke det mangler vi nødvendige ting. Samme ville det være om han valgte alt angående å vaske klær. Han fikk velge først, så ingenting å klage på.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som folk antyder:snakk om det,lag lister over hva som må gjøres og hvem som gjør hva. Ikke forvent at en mann ser det som skal gjøres i huset slik som en kvinne gjør. Kjønnene er forskjellige og går man og forventer ting og ikke snakker sammen blir det ikke godt klima. 

Anonymkode: 39ccd...bda

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor må han vaske vinduer og stekeovnen?Mann 40 her og det er ihvertfall ikke noe kona mi har bedt meg om å gjøre. 

Mener du at vinduer og stekeovner ikke blir skitne?

Anonymkode: ca17f...018

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor man må vaske vinduer og stekeovnen? Virkelig?

Anonymkode: aa2d7...2d1

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig! Det er ikke naturlig for alle å ha støv på hjernen! Min bestemor vasket nesten aldri, og hun blir snart 105 år, og er i ganske bra form! Om det er så viktig for deg å vaske dusjen og stekeovnen hele tiden, så må du (altså TS) faktisk gjøre det selv!

Anonymkode: 0592d...50d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor man må vaske vinduer og stekeovnen? Virkelig?

Anonymkode: aa2d7...2d1

Les igjen. Jeg sa han, ikke man. Hvis ts vil vaske vinduer og stekeovn må hun gjerne gjøre det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mener du at vinduer og stekeovner ikke blir skitne?

Anonymkode: ca17f...018

Det kan ts gjøre selv uten å klage. Aldri vært en manns jobb.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det kan ts gjøre selv uten å klage. Aldri vært en manns jobb.

Det er vel heller ikke en kvinnes jobb? Både vinduer og stekeovn må vaskes innimellom. Selvsagt ikke ofte, men minst en gang i året er jo greit.. Og det er jo absolutt ingen selvfølge at det kun er hun som skal gjøre slike jobber? Ingen type husarbeid er kun en manns eller kvinnes jobb, men skjønner jo at du bare prøver å provosere. 

Men neida, det er selvsagt ikke en del av den ukentlige vasken. 

Anonymkode: 88e88...e09

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...