Gå til innhold

Mistet respekten for vennepar pga. syk felles venn. Er jeg urimelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en venn som har vært ærlig om at hun sliter med mye, bl.a. fysisk og psykisk sykdom og er nå helt ute av arbeidslivet.

Et vennepar som også er venn ned henne maser mye på henne, og jeg mister mer og mer respekten for venneparet.

Venneparet vet veldig godt at hun står i en vanskelig livssituasjon men likevel maser de på henne om å hjelpe dem med praktiske ting bl.a. spør de henne om faglige råd, og de har spurt henne om å delta på dugnad for å bygge terrasse hjemme hos dem, og de har spurt henne om å passe hunden deres da de skulle på ferie i flere uker.

Hun har vært veldig tydelig overfor alle hvor grensene hennes går for hva hun klarer å delta på, så jeg synes det er skikkelig respektløst av venneparet å mase om ting de vet er utenfor hennes rekkevidde. De gir seg heller aldri etter det første nei-et men fortsetter å mase, sånn er de med alle.

Jeg har sagt fra til venneparet et par ganger at de må slutte å be henne om tjenester, og heller treffe henne for en kaffe og sånne ting.
Nå sist ble de irriterte på meg, og de mente at «hun trenger at noen holder henne litt i tømmene». Da mistet jeg all respekt. Hun er en godt voksen dame som går fast i behandling for fysisk og psykisk sykdom, og som alltid har vist seg som en ansvarsfull person. Hun er en sånn venn som alltid stiller opp for andre, alltid holder ord og gjerne hjelper hvis hun kan. Mens venneparet ikke holder det de lover, og ber om tjenester langt oftere enn de hjelper andre.

Jeg sa dette rett ut til venneparet sist. Nå blir jeg kontaktet av andre felles venner som mener at jeg er urimelig og at jeg burde si unnskyld til venneparet. 

Anonymkode: 1bacf...646

• Liker 8
  • Hjerte 13
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei høres ut som du like godt kan droppe de. Ganske frekt å si om en venn at hun trenger noen som holder henne litt i tømmene og holde på sånn som de holder på. De har nok helt sikkert vridd det du har sagt, når de snakker med andre 

Anonymkode: 7a0af...aea

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

nope, jeg ville stått på mitt om jeg var deg. og ikke trenger jeg venner som dem heller så godt å få ryddet litt tenker jeg.. 

Anonymkode: 0499c...c70

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre denne syke venninnen har sittet sammen med dere alle og redegjort for sine utfordringer (og hvor hennes grenser går), så kan det jo være at hun  har formulert seg på en annen måte overfor dette venneparet enn til deg. Evt. at hun har formulert seg nokså likt, og at dere har oppfattet det forskjellig. Jeg tenker at dersom du opplever at hun er tydelig overfor deg, så ville jeg latt henne ta ansvar for seg selv, og være tydelig også overfor venneparet. Litt avhengig av hva hun sliter med (og hva de ber om) kan det være at de med "holde i tømmene" mener å bidra til at hun ikke faller helt utenfor. 

Anonymkode: 45b6d...072

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Med mindre denne syke venninnen har sittet sammen med dere alle og redegjort for sine utfordringer (og hvor hennes grenser går), så kan det jo være at hun  har formulert seg på en annen måte overfor dette venneparet enn til deg. Evt. at hun har formulert seg nokså likt, og at dere har oppfattet det forskjellig. Jeg tenker at dersom du opplever at hun er tydelig overfor deg, så ville jeg latt henne ta ansvar for seg selv, og være tydelig også overfor venneparet. Litt avhengig av hva hun sliter med (og hva de ber om) kan det være at de med "holde i tømmene" mener å bidra til at hun ikke faller helt utenfor. 

Anonymkode: 45b6d...072

Hele vennegruppen har en felles chat for invitasjoner til bursdager, flyttedugnad, hagedugnad, påskelunsj, sommerfest osv. Hun som er syk har flere ganger skrevet tydelig hva hun klarer og ikke klarer å delta på. Så alle har fått den samme informasjonen.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har en venn som har vært ærlig om at hun sliter med mye, bl.a. fysisk og psykisk sykdom og er nå helt ute av arbeidslivet.

Et vennepar som også er venn ned henne maser mye på henne, og jeg mister mer og mer respekten for venneparet.

Venneparet vet veldig godt at hun står i en vanskelig livssituasjon men likevel maser de på henne om å hjelpe dem med praktiske ting bl.a. spør de henne om faglige råd, og de har spurt henne om å delta på dugnad for å bygge terrasse hjemme hos dem, og de har spurt henne om å passe hunden deres da de skulle på ferie i flere uker.

Hun har vært veldig tydelig overfor alle hvor grensene hennes går for hva hun klarer å delta på, så jeg synes det er skikkelig respektløst av venneparet å mase om ting de vet er utenfor hennes rekkevidde. De gir seg heller aldri etter det første nei-et men fortsetter å mase, sånn er de med alle.

Jeg har sagt fra til venneparet et par ganger at de må slutte å be henne om tjenester, og heller treffe henne for en kaffe og sånne ting.
Nå sist ble de irriterte på meg, og de mente at «hun trenger at noen holder henne litt i tømmene». Da mistet jeg all respekt. Hun er en godt voksen dame som går fast i behandling for fysisk og psykisk sykdom, og som alltid har vist seg som en ansvarsfull person. Hun er en sånn venn som alltid stiller opp for andre, alltid holder ord og gjerne hjelper hvis hun kan. Mens venneparet ikke holder det de lover, og ber om tjenester langt oftere enn de hjelper andre.

Jeg sa dette rett ut til venneparet sist. Nå blir jeg kontaktet av andre felles venner som mener at jeg er urimelig og at jeg burde si unnskyld til venneparet. 

Det er jo strengt tatt ikke din sak, og din venninne kan jo uten problem blokkere de. Men dere må ha en merkelig gruppe om flere tredjeperson blander seg inn i det der. 
jeg hadde nok selv trkt meg unna slike som maser og maser om tjenester, syns slike uselvstendige folk er slitsomme, men jeg agerer bare for meg selv - andre får velge selv hva de liker og ikke. 

Anonymkode: bbd38...f27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du er en god venn her, og personlig foretrekker jeg direkte ærlighet langt over at folk ikke sier fra om ting, selv i de tilfeller hvor jeg må tenke meg om og vurdere meg selv kritisk. 

Jeg tror ikke denne venninna uten problemer kan si så tydelig fra selv, eller bare blokkere dem. Jeg er selv svært handy, og hjelper gjerne venner og familie når jeg kan, og har selv opplevd at diverse ikke har tatt hensyn selv når de visste at jeg allerede hadde for mye på meg, eller var dårlig. (Jeg har kroniske helseproblemer, som i perioder slår meg helt ut. Hvilket jeg kanskje ikke snakker unødvendig mye om, men alle vet det, og jeg er ærlig om det når noen spør meg om noe når jeg ikke er i form til noe.) Ikke engang mine egne foreldre tar hensyn til dette, når noe liksom brenner for dem, og det har vært sårende, men jeg har ikke klart å blokkere noen eller si enda tydeligere fra når noen ikke respekterer slikt, og bare maser. Bare dette, liksom, du er jo så flink til slikt! Da har jeg istedenfor følt meg liten og utilstrekkelig, og altfor mange ganger har jeg da tatt meg selv i nakken (og tatt sterke smertestillende) og hjulpet likevel, selv om det har medført at jeg ble enda dårligere, i lengre periode. Eller at egne prosjekter, som egentlig krevde alt av meg, måtte stå på vent. 

Blant annet sto jeg på i to uker for å fikse og style en leilighet for noen, fra å male og ordne små snikkerier og detaljer som dro ned inntrykket, og resultatet ble så bra at leiligheten ble solgt for 350000 mer enn de forventet. Dette ved siden av å være i full jobb og alene med to barn, og de visste også at jeg hadde svært trang økonomi, så ærlig talt forventet jeg en slags lønn for arbeidet når det slo så positiv ut. Jeg fikk "Tusen takk!" og arbeidet med å fjerne alt jeg hadde stylet leiligheten med, som jeg hadde tatt fra egen bolig. 

Noen eier ikke skam, så jeg hadde satt pris på en venn som deg, og om andre kritiserte ditt forsvar av meg hadde jeg nok lagt til side at det er vanskelig å stå opp mot slike og tatt deg i forsvar. ❤️ (Om jeg fikk vite om dette.)

Anonymkode: 6c39e...f47

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det med folk som alltid skal ha hjelp til et eller annet? Jeg setter min ære i å klare meg selv og betaler for tjenester jeg ikke kan utføre selv. Liker ikke å være til belastning for noen. 

Anonymkode: 54aff...988

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Klager denne venninnen til deg over dette parets oppførsel og ber deg ta hennes side? Å (over)styre andres relasjoner og kommunikasjon, som du gir inntrykk av å gjøre her, kan også oppleves som ganske grenseoverskridende. Hun er tydeligvis greit i stand til å kommunisere sine egne grenser, la henne gjøre det selv med mindre hun gir inntrykk for å ønske din innblanding. 

Jeg har som din venninne en del begrensninger jeg stadig må formidle til andre, og det er ikke alle som skjønner og husker på dette i samme grad. Det hender jeg blir litt oppgitt, men jeg vil heller ta den praten en ekstra gang selv enn at andre ubedt skal påta seg å gjøre det for meg. Jeg er ikke et barn som må passes på, å anta at jeg ikke klarer å samhandle med andre er bare nedlatende. 

Endret av Daria
  • Nyttig 1
Skrevet

Har hun sagt til deg at hun føler de går over grensen, eller er det noe du føler at de gjør?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva er det med folk som alltid skal ha hjelp til et eller annet? Jeg setter min ære i å klare meg selv og betaler for tjenester jeg ikke kan utføre selv. Liker ikke å være til belastning for noen. 

Anonymkode: 54aff...988

Helt enig, spesielt når det er større ting som å bygge veranda, garasje, bytte kledning på hus osv. Dette er faktisk arbeid for fagfolk. Man setter vennene sine i en lite hyggelig situasjon når man forventer at de skal stille opp på slike dugnader.....

Anonymkode: 8b07f...b75

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke lagt meg noe oppi hvordan andre kommuniserer seg i mellom, men jeg skjønner at denne atferden påvirker hvordan du ser på dem. Klart du ikke liker noen som sier at uføre må "holdes i tømmene", og som alltid skal ha hjelp og tjenester og sjelden gir tilbake. Det er bare sunt å oppdage hvem man faktisk liker og ikke. Jeg ville nok trukket meg unna jeg også. 

Anonymkode: b380d...c16

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Så god venn du er som sier i fra. 👍🧡 Venneparet høres ut som de har mangel på empati og er veldig utnyttende. De later som det er for hennes del når de kun ønsker å bruke henne. Og nå har de sendt flying monkeys etter deg i form av felles venner. De høres kyniske og fæle ut. Ville kuttet de ut. Mennesker som tråkker over grensene til andre bryr seg kun om seg selv. Å ta et nei for et nei er å respektere andre. 

Synes det står stor respekt av det du gjorde og sa i fra. 😊 Nei, du er ikke urimelig. De er.

Anonymkode: 81388...15d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blant annet sto jeg på i to uker for å fikse og style en leilighet for noen, fra å male og ordne små snikkerier og detaljer som dro ned inntrykket, og resultatet ble så bra at leiligheten ble solgt for 350000 mer enn de forventet. Dette ved siden av å være i full jobb og alene med to barn, og de visste også at jeg hadde svært trang økonomi, så ærlig talt forventet jeg en slags lønn for arbeidet når det slo så positiv ut. Jeg fikk "Tusen takk!" og arbeidet med å fjerne alt jeg hadde stylet leiligheten med, som jeg hadde tatt fra egen bolig. 

Noen eier ikke skam, så jeg hadde satt pris på en venn som deg, og om andre kritiserte ditt forsvar av meg hadde jeg nok lagt til side at det er vanskelig å stå opp mot slike og tatt deg i forsvar. ❤️ (Om jeg fikk vite om dette.)

Anonymkode: 6c39e...f47

Hjelpes hvor frekke enkelte er! Du burde fått lønn tilsvarende innleid stylist, minst! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dæven, jeg hadde sagt så kraftig ifra om noen sa at et voksent menneske må holdes i tømmene. 

Det er jo de uten empati som å såfall må holdes i stramme tøyler. 

Ville sagt ifra hver gang jeg så dem  til jeg slapp å se dem igjen.

Anonymkode: ad440...f42

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Noen grunn til at dette venneparet skal beskyttes av de andre? 

Anonymkode: 80d22...490

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er jo strengt tatt ikke din sak, og din venninne kan jo uten problem blokkere de. Men dere må ha en merkelig gruppe om flere tredjeperson blander seg inn i det der. 
jeg hadde nok selv trkt meg unna slike som maser og maser om tjenester, syns slike uselvstendige folk er slitsomme, men jeg agerer bare for meg selv - andre får velge selv hva de liker og ikke. 

Anonymkode: bbd38...f27

Ikke hennes sak?? Det må da være lov som venn og snakke med felles venner når en ser de behandler en annen venn stygt? Slutt med disse «det har du ingenting med»-argumentene! Det er såååå oppbrukt! 

Anonymkode: ffb09...8d1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå blir jeg kontaktet av andre felles venner som mener at jeg er urimelig og at jeg burde si unnskyld til venneparet. 

Så du har bare egoistiske venner? 

Anonymkode: 2d51a...470

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er enig med deg. Du høres ut som en fantastisk person og venn. ❤️

Alle burde ha noen i livet sitt som bryr seg slik du bryr deg om din venninne. ❤️

AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (8 minutter siden):

Jeg er enig med deg. Du høres ut som en fantastisk person og venn. ❤️

Alle burde ha noen i livet sitt som bryr seg slik du bryr deg om din venninne. ❤️

Ja enig! skulle gjerne hatt en sånn i familien og🫶Som kunne stått opp for meg når jeg blir baksnakket av forelder. Fordi jeg er hjemme pga sterke smerter og oppkast, så fortjener jeg visst å disses.

Anonymkode: ac959...dc7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...