Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Min baby på 3 uker kan fint sove 3 timer på dagtid, men om natten sover hun kun 1 time, 1,5 en sjelden gang om jeg er heldig. Jeg ammer ikke, gir kun MME. Virker sulten når hun våkner, men vil ikke ha mer enn noen få slurker (forståelig siden hun nettopp har spist). Hun tar smokk men vil stort sett ikke ha den på natt. Kan ligge våken en stund, kan også være urolig og gråte. Ligger i dun nattpose og har 16 grader på soverommet- for kaldt?

Noen tips fra noen? Andre som har vært i sammen situasjon og gir MME? Blir en haug med flasker å vaske ette en batt som hun nesten ikke har drukket av.

Leser om flere som opplever samme når de ammer, men jeg har ikke ammet henne noe da jeg ikke fikk melk. 
Klarer ikke sove noe særlig på dagen, og kun 1t søvn sammenhengende er ødeleggende, bare ønsker det skal bli litt bedre, hadde hun enda sovet 2 timer hadde det hjulpet på.

Anonymkode: dbb6d...ccf

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt for kaldt.

Vi har 20-22 grader på soverommet.

Ellers virker det som at babyen ikke snudde døgnet enda. Her stabiliserte det seg ved 3 mnd. alder.

Anonymkode: 39987...1db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Alt for kaldt.

Hvorfor sier du at det er alt for kaldt når TS har anbefalt temp på soverommet? Ditt soverom er for varmt i forhold til anbefaling mtp krybbedød. 

TS: Vi har ca samme temp på soverommet og bruker et tynt ullpledd over soveposen. Da blir babyens temp perfekt. Vi har det samme problemet med mye oppvåkninger på natt og mye kaving etc, og kan ikke svøpe lengre fordi baby er for stor. Men din baby kan jo svøpes? 

Anonymkode: 2acb7...5fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Alt for kaldt.

Ellers virker det som at babyen ikke snudde døgnet enda. Her stabiliserte det seg ved 3 mnd. alder.

22 grader på soverommet er altfor varmt… ca 18 grader er anbefalt ift søvn og krybbedød. 22 grader er det vi har på stuen… 

Babyen her sover ikke bra om det er mer enn 18 grader på soverommet, hun er 6 mnd og sover best når det er 16-18 grader… 

TS. Det kan være magen som gjør at baby våkner hyppig og etterspør melk, det døyver litt der og da også vil babyen våkne igjen for mer melk, så blir det egentlig bare en ond sirkel🫣 Ofte er de mer plaget på natten enn på dagen. Tar litt tid før tarmene modnes, så det kan gå seg til av seg selv. Eller så ville jeg sørget for langsom flaskemating, sjekke at babyen har riktig tak og ikke suger inn luft, og nok mat på dagtid. Eventuelt kan du prøve å bytte type mme :) 

Anonymkode: 01bbf...2f4

AnonymBruker
Skrevet

Hun er tre uker, hun har ingen døgnrytme. Det er kanskje mer lyd rundt henne når hun sover på dagtid? Slik at hun vet hun ikke er alene. Hvis det er stille om natten er det ikke så rart at hun våkner opp for å sjekke at hun ikke er alene. Hun er jo vant til kroppskontakt og lyder døgnet rundt fra før fødsel. 

Anonymkode: 811dc...862

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2025 den 13.04):

Hei,

Min baby på 3 uker kan fint sove 3 timer på dagtid, men om natten sover hun kun 1 time, 1,5 en sjelden gang om jeg er heldig. Jeg ammer ikke, gir kun MME. Virker sulten når hun våkner, men vil ikke ha mer enn noen få slurker (forståelig siden hun nettopp har spist). Hun tar smokk men vil stort sett ikke ha den på natt. Kan ligge våken en stund, kan også være urolig og gråte. Ligger i dun nattpose og har 16 grader på soverommet- for kaldt?

Noen tips fra noen? Andre som har vært i sammen situasjon og gir MME? Blir en haug med flasker å vaske ette en batt som hun nesten ikke har drukket av.

Leser om flere som opplever samme når de ammer, men jeg har ikke ammet henne noe da jeg ikke fikk melk. 
Klarer ikke sove noe særlig på dagen, og kun 1t søvn sammenhengende er ødeleggende, bare ønsker det skal bli litt bedre, hadde hun enda sovet 2 timer hadde det hjulpet på.

Anonymkode: dbb6d...ccf

Det er helt normalt og mitt beste råd er å ikke bruke disse første ukene på å lete etter en «løsning», men tilpasse deg barnets rytme og stå i det. De skjønner ikke forskjell på natt og dag og mange tar «nattesøvnen» (den lengste luren) dagtid. Du vil slite deg mer ut på å prøve alle triks i boken enn å bare stå i det. Ved 3-5 måneder så vil babyen din begynne å sove lengste lurene på natta. 

Anonymkode: 91dfe...4a7

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor sover hun på dagtid? Hvis det er annen temperatur der, kan nok det kjølige soverommet være årsaken. Og det samme med lyder. Om dagen er det kanskje mere lyder i huset. Hun kommer fra et sted med konstant temperatur og mors lyder🥰

Men uansett er hun helt ny i denne verden, så hun har nok ikke funnet sin rytme enda❤️ 

Anonymkode: c6fea...283

AnonymBruker
Skrevet

Høres helt normalt ut for en nyfødt. Plutselig sover babyen lengre på natt! Kanskje økedøgn?

Anonymkode: c8097...71d

AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt normalt, babyer på tre uker har ingen døgnrytme. Det er slitsomt, men vil bli bedre. Min erfaring (fullammet to, ett flaskebarn) er at MME vs morsmelk har fint lite å si, lite søvn blir det uansett. Anbefaler deg å la barnefar ta deler av natten, i alle fall i helgene når han ikke jobber. Det er hovedfordelen med MME, ikke at de «sover bedre».

Anonymkode: 59f71...5dc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 22.02):

Det er helt normalt og mitt beste råd er å ikke bruke disse første ukene på å lete etter en «løsning», men tilpasse deg barnets rytme og stå i det. De skjønner ikke forskjell på natt og dag og mange tar «nattesøvnen» (den lengste luren) dagtid. Du vil slite deg mer ut på å prøve alle triks i boken enn å bare stå i det. Ved 3-5 måneder så vil babyen din begynne å sove lengste lurene på natta. 

Anonymkode: 91dfe...4a7

Dette, TS!

Anonymkode: 59f71...5dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...