AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:37 #1 Del Skrevet torsdag kl 10:37 Er det sånn at de er pliktig til å gå igjennom samme info hver gang uansett hvor mange barn man har fra før ? Sånn typ " viktig og få øyekontakt, prate med baby, søvnrutiner, filmsnutter, brosjyrer og linker som skal ses osv. Anonymkode: a8a70...156 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:18 #2 Del Skrevet torsdag kl 11:18 Du trenger ikke bruke helsestasjonen i det hele tatt. Jeg var der med første barnet, men ikke med de tre neste. Vi brukte bare fastlegen til legekontroller, barnet har rett på helsesjekker hos lege, så var aldri innom helsestasjon. Synes egentlig det var fint at de kjente litt til fastlegen sin og. Anonymkode: 9a859...aba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:25 #3 Del Skrevet torsdag kl 11:25 Regner med de har en liste over hva som skal gjennomgås, har du en oppegående helsesøster så vil jeg tro de tilpasser 😊 de har ihvertfall gjort det med meg, mye mer grundig gjennomgang med første barn enn med andre. Anonymkode: 63e33...b2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:27 #4 Del Skrevet torsdag kl 11:27 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du trenger ikke bruke helsestasjonen i det hele tatt. Jeg var der med første barnet, men ikke med de tre neste. Vi brukte bare fastlegen til legekontroller, barnet har rett på helsesjekker hos lege, så var aldri innom helsestasjon. Synes egentlig det var fint at de kjente litt til fastlegen sin og. Anonymkode: 9a859...aba Det viste jeg ikke. Trodde helsestasjonen var lovpålagt jeg. Må være mye greiere å benytte fastlegen ja 🙂 Anonymkode: a8a70...156 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:04 #5 Del Skrevet torsdag kl 12:04 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det viste jeg ikke. Trodde helsestasjonen var lovpålagt jeg. Må være mye greiere å benytte fastlegen ja 🙂 Anonymkode: a8a70...156 Du tenker det er greiere å bruke en sykepleier på legekontoret til å sette vaksiner på barnet ditt, fremfor en helsesykepleier som setter vaksiner på x antall barn per uke? Anonymkode: 0e7b9...ba8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:11 #6 Del Skrevet torsdag kl 12:11 Helsestasjonen syns jeg er alfa omega.. for handler om barnet og deg. Du er ikke en supermamma og vet alt bare fordi du for 2-5 barn. Viktig å følge barnets utvikling. Det er helsesykepleiere gode på, og å sette vaksiner. Og veing og måling. Regner med du er antivaksine motstander også da ??? Anonymkode: 4ff73...421 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:14 #7 Del Skrevet torsdag kl 12:14 I allefall her vi bor er det sånn at fastlege prioriterer sykdom og eldre, og svanger kontroller. Og eventuelt vaksiner som må taes hos voksne, eller medisiner som må gieS, barnevaksinasjoner overlater de til helsestasjon. Helsestasjonen er til for barna og mor for å følge barnevaksinasjoner og barnets utvikling og trivsel. Og veiing og måling. Jeg mener foreldre som skal bruke fastlegen til absolutt alt annet enn det som er vesentlig viktig, er tidstyver for pasienter og barn som faktisk har behov for hjelp. Anonymkode: 4ff73...421 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:22 #8 Del Skrevet torsdag kl 12:22 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det viste jeg ikke. Trodde helsestasjonen var lovpålagt jeg. Må være mye greiere å benytte fastlegen ja 🙂 Anonymkode: a8a70...156 Jepp, fastlegen vår synes også det var hyggelig og var veldig støttende til det å få en relasjon til barna og følge de hele veien. Anonymkode: 9a859...aba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:23 #9 Del Skrevet torsdag kl 12:23 Fastlege her kan foreta legekontrollene som legen gjør på helsestasjonen. Men helsesøster gjør vel mye MER enn det fastlege gjør? Barnet skal ned på matte og vis ferdighetene sine, samspille, øye-hånd koordinasjon. Trodde ikke fastlegen gjorde dette. Lille Lise burde få muligheten til å bli sett og at mor/far får innput på henne/dem som foreldre til HENNE, på samme måte som storesøster Lina gjorde. Anonymkode: e12f9...faf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:28 #10 Del Skrevet torsdag kl 12:28 Så teit at man skal bruke opp timer hos fastlegen til ting som vi har helsestasjonen til å gjøre.. Så andre faktisk syke personer på legens liste må vente lenger. Egoistisk. Tenker og det er mye hyggeligere for barnet å gå på helsestasjonen, der er det leker, tilpasset barn, ikke venterom fullt av syke folk, de har god tid sammenliknet med en lege osv. Jeg fikk ikke så mye av den infoen du snakker om med første mann en gang, det var mye bare hva jeg lurte på. Så man kan fint kommunisere at man ikke trenger all basisinfo om det er barn nr 2-3. Men barnet bør jo få samme oppfølging som førstemann. Anonymkode: 760fa...119 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:00 #11 Del Skrevet fredag kl 13:00 AnonymBruker skrev (På 24.4.2025 den 13.18): Du trenger ikke bruke helsestasjonen i det hele tatt. Jeg var der med første barnet, men ikke med de tre neste. Vi brukte bare fastlegen til legekontroller, barnet har rett på helsesjekker hos lege, så var aldri innom helsestasjon. Synes egentlig det var fint at de kjente litt til fastlegen sin og. Anonymkode: 9a859...aba AnonymBruker skrev (På 24.4.2025 den 13.27): Det viste jeg ikke. Trodde helsestasjonen var lovpålagt jeg. Må være mye greiere å benytte fastlegen ja 🙂 Anonymkode: a8a70...156 Det går nok hvis man har en grei fastlege som er vant med barn. Min fastlege virker grei, men er beinhard på at hen foretar ikke helsekontroll av småbarn. Selv om jeg tilbydde meg å komme med en liste over det som helsestasjonen sjekker. Dette har hen ikke kompetanse på, sier hen, og viser til helsestasjonen. Jeg prøvde meg på vikaren en gang også, når fastlege var i permisjon, og ble da ringt opp igjen med klar beskjed om at jeg må benytte meg av helsestasjonen. Hen vil ikke ta ansvar for dette. Vet ikke hva de er så redd for. Skulle ønske det var kortere vei fra her vi bor til private helsetjenester. Det er ikke gjennomførbart å dra til barnelege dessverre da det er alt for lang vei. Uansett, til dere som måtte bestemme dere for å benytte dere av lege, sørg for all del for at helsestasjonen har dokumentasjon på at helsekontrollene er gjennomført. Ellers risikerer dere som aller ytterste konsekvens å bli meldt til barnevernet for manglende oppmøte. Anonymkode: c069a...030 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:02 #12 Del Skrevet fredag kl 13:02 AnonymBruker skrev (På 24.4.2025 den 14.28): Så teit at man skal bruke opp timer hos fastlegen til ting som vi har helsestasjonen til å gjøre.. Så andre faktisk syke personer på legens liste må vente lenger. Egoistisk. Tenker og det er mye hyggeligere for barnet å gå på helsestasjonen, der er det leker, tilpasset barn, ikke venterom fullt av syke folk, de har god tid sammenliknet med en lege osv. Jeg fikk ikke så mye av den infoen du snakker om med første mann en gang, det var mye bare hva jeg lurte på. Så man kan fint kommunisere at man ikke trenger all basisinfo om det er barn nr 2-3. Men barnet bør jo få samme oppfølging som førstemann. Anonymkode: 760fa...119 Det kommer jo an på da. I de tilfellene helsesykepleier er en heks, så blir det jo ikke spesielt hyggelig, verken for voksne eller barn. I de tilfellene kjemien ikke stemmer i det hele tatt, så er det ikke egoistisk å benytte seg av en rettighet man (i teorien) har. Anonymkode: c069a...030 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:05 #13 Del Skrevet fredag kl 13:05 Personlig vil jeg gå til lege med mitt andre barn som kommer straks. Men på samme tid så har fast legen min selv sagt som noen nevner over meg, at det er visse sjekkpunkt kun helsestasjon foretar om ikke legen har ekstra peiling på barn. noe som også er greit er jo egentlig barnelegen på helsestasjonen, det er jo lettere å få snakke med en barnelege der månedene etter fødsel enn å vente på henvisning fra lege osv. i tillegg kan jo helsesykepleier avdekke hvis barnet mangler noen utviklingstrinn og sånn, det er jo en god pekepinn på diverse sykdommer eller diagnoser som er viktig å følge med på. Anonymkode: c00a8...976 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:34 #14 Del Skrevet fredag kl 18:34 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det kommer jo an på da. I de tilfellene helsesykepleier er en heks, så blir det jo ikke spesielt hyggelig, verken for voksne eller barn. I de tilfellene kjemien ikke stemmer i det hele tatt, så er det ikke egoistisk å benytte seg av en rettighet man (i teorien) har. Anonymkode: c069a...030 Men hvor ofte er helsesykepleier en heks da? Om kjemien er helt krise så kan man sikkert be om å bytte vel? Anonymkode: 760fa...119 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:06 #15 Del Skrevet fredag kl 22:06 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvor ofte er helsesykepleier en heks da? Om kjemien er helt krise så kan man sikkert be om å bytte vel? Anonymkode: 760fa...119 Jeg prøvde det. Jeg ringte til helsestasjonen og sa jeg ville bytte siden vi ikke hadde kjemi og jeg opplevde at jeg ikke fikk rådene jeg trengte i forhold til amme situasjonen min. Da bare lo hun og sa at hun er den beste helsesykepleieren. Jeg kom ingen vei med det hvertfall. Anonymkode: c00a8...976 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:20 #16 Del Skrevet lørdag kl 06:20 AnonymBruker skrev (På 24.4.2025 den 14.11): Helsestasjonen syns jeg er alfa omega.. for handler om barnet og deg. Du er ikke en supermamma og vet alt bare fordi du for 2-5 barn. Viktig å følge barnets utvikling. Det er helsesykepleiere gode på, og å sette vaksiner. Og veing og måling. Regner med du er antivaksine motstander også da ??? Anonymkode: 4ff73...421 Hva har dette med vaksine motstand og gjøre? Vaksiner settes intramuskulært, det er noe alle sykepleiere kan. Anonymkode: ddece...e02 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:26 #17 Del Skrevet lørdag kl 06:26 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva har dette med vaksine motstand og gjøre? Vaksiner settes intramuskulært, det er noe alle sykepleiere kan. Anonymkode: ddece...e02 Nei, veldig mange sykepleiere kvier seg for å sette intramuskulære injeksjoner, og i tillegg har veldig mange ikke satt dette på barn. Høres litt rart ut å foretrekke at en sykepleier som kanskje aldri har satt vaksiner på barn før skal gjøre dette, fremfor en helsesykepleier som gjør det hele tiden. Ikke alle vaksiner settes intramuskulært. Anonymkode: 0e7b9...ba8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:47 #18 Del Skrevet lørdag kl 06:47 AnonymBruker skrev (På 24.4.2025 den 14.28): Så teit at man skal bruke opp timer hos fastlegen til ting som vi har helsestasjonen til å gjøre.. Så andre faktisk syke personer på legens liste må vente lenger. Egoistisk. Tenker og det er mye hyggeligere for barnet å gå på helsestasjonen, der er det leker, tilpasset barn, ikke venterom fullt av syke folk, de har god tid sammenliknet med en lege osv. Jeg fikk ikke så mye av den infoen du snakker om med første mann en gang, det var mye bare hva jeg lurte på. Så man kan fint kommunisere at man ikke trenger all basisinfo om det er barn nr 2-3. Men barnet bør jo få samme oppfølging som førstemann. Anonymkode: 760fa...119 Her så var det vår fastlege som og var på helsestasjonen, så var ofte han skrev opp time og vi møtte på legekontor i stede for helsestasjonen, var og tilfeller vaksinen ble satt på legekontor i stede for helsestasjonen, Anonymkode: c4d44...540 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:36 #19 Del Skrevet lørdag kl 15:36 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Men hvor ofte er helsesykepleier en heks da? Om kjemien er helt krise så kan man sikkert be om å bytte vel? Anonymkode: 760fa...119 Neppe særlig ofte, men her er det ikke flere å velge mellom. Så vi er stuck. Anonymkode: c069a...030 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå