AnonymBruker Skrevet 24. april #1 Skrevet 24. april Hei. Kjøpte hus med garasje. Det er 2 soverom i 2 etg på denne. Eller 2 rom. Dør i begge ender. Kan disse kalles soverom? Er det lovlig å bruke som dette? Anonymkode: 0928d...17a
AnonymBruker Skrevet 24. april #2 Skrevet 24. april Trådstarter her. Jeg kjøpte hus av min mor uten megler, så jeg er ikke informert om dette fra salg. Anonymkode: 0928d...17a
AnonymBruker Skrevet 24. april #3 Skrevet 24. april Min søster kjøpte hus. Der garasje ligger under soverom. Det er ikke lov å bruke som soverom ?. Hun har igjen å sende noen søknader. Hun bruker rommet til kontor. Anonymkode: 2a718...54d
AnonymBruker Skrevet 24. april #4 Skrevet 24. april At det er over garasje er vel irrelevant, men fyller det TEK17 kravene? Anonymkode: c13a5...709 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #5 Skrevet 24. april Er det byggemeldt og godkjent for varig opphold? Det har ikke noe å si om rommene er bygget oppå en garasje, en bod, en veranda eller lignende. Så lengde det er byggemeldt, og godkjent av kommunen. Anonymkode: 0809b...84c 7
Snublefot62 Skrevet 24. april #6 Skrevet 24. april Hva er bakgrunnen for at du spør? Er det frykt for at du er blitt lurt med tanke på verdi, eller er det om du kan sove der du lurer på? For du kan sove hvor du vil i eget hus så lenge du finner det trygt og komfortabelt. Men dersom rommene ikke er godkjent som soverom så kan du ikke selge det som det. 2
AnonymBruker Skrevet 24. april #7 Skrevet 24. april Snublefot62 skrev (22 minutter siden): Hva er bakgrunnen for at du spør? Er det frykt for at du er blitt lurt med tanke på verdi, eller er det om du kan sove der du lurer på? For du kan sove hvor du vil i eget hus så lenge du finner det trygt og komfortabelt. Men dersom rommene ikke er godkjent som soverom så kan du ikke selge det som det. Takk for svar. Er inne på tanken om å leie ut hele huset, og lurer på om det kan skrives at disse er soverom. (Får mange tusen mer hvis det er 4 i stedet for 2 soverom..) Anonymkode: 0928d...17a
Snublefot62 Skrevet 24. april #8 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar. Er inne på tanken om å leie ut hele huset, og lurer på om det kan skrives at disse er soverom. (Får mange tusen mer hvis det er 4 i stedet for 2 soverom..) Anonymkode: 0928d...17a Da ville jeg først ha sjekket med plantegningene og se hva de sier at disse rommene er. Dersom du ikke har plantegninger så sjekker du med det som er arkivert på boligen i kommunens arkiver. Står det soverom der så er det sannsynligvis godkjente soverom og. Dersom det ikke står soverom der så må du grave videre i om det er søkt om bruksendring eller byggetillatelse og hva tegningene i den tillatelsen/godkjenningen sier. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #9 Skrevet 24. april Hvorfor spør du ikke din mor om de er godkjent? Hun må jo vite det. Anonymkode: b098d...80c 2
AnonymBruker Skrevet 24. april #10 Skrevet 24. april Her jeg bor så er det nå garasje i mange eneboliger i del av kjelleren. Så en kan gå rett inn i huset og så opp i andre etasje. Slik som bilde. Og de er nå lovlig bygd og lovlig å bruke rommene over. Flere har faktisk soverom over den delen Anonymkode: aea81...cdb
AnonymBruker Skrevet 25. april #11 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (På 24.4.2025 den 11.17): Hei. Kjøpte hus med garasje. Det er 2 soverom i 2 etg på denne. Eller 2 rom. Dør i begge ender. Kan disse kalles soverom? Er det lovlig å bruke som dette? Anonymkode: 0928d...17a Hvis du kjøpte huset av din mor, vet hun om romma er godkjent som soverom, vet hun ikke, sjekk med kommunen Anonymkode: c38ed...46f 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. april #12 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (På 24.4.2025 den 11.22): Trådstarter her. Jeg kjøpte hus av min mor uten megler, så jeg er ikke informert om dette fra salg. Anonymkode: 0928d...17a Du vet ikke om din mor sitt hus er lovlig eller ulovlig? Kontakt kommunen din så får du svar. Anonymkode: 6677d...32a 1
AnonymBruker Skrevet 25. april #13 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du vet ikke om din mor sitt hus er lovlig eller ulovlig? Kontakt kommunen din så får du svar. Anonymkode: 6677d...32a Huset er da vell lovlig? Det er snakk om to 2 over garasje, ikke et helt hus? Anonymkode: 0928d...17a
AnonymBruker Skrevet 25. april #14 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Huset er da vell lovlig? Det er snakk om to 2 over garasje, ikke et helt hus? Anonymkode: 0928d...17a Jeg antar det er snakk om frittstående garasje. Anonymkode: 08b50...541
PhilosopherSe7en Skrevet 25. april #15 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (På 24.4.2025 den 11.33): At det er over garasje er vel irrelevant, men fyller det TEK17 kravene? Anonymkode: c13a5...709 Hva har det med noe som helst å gjøre? 3
AnonymBruker Skrevet 26. april #16 Skrevet 26. april PhilosopherSe7en skrev (9 timer siden): Hva har det med noe som helst å gjøre? Ganske relevant. Dersom de oppfyller kravene og de ikke er godkjent, er det bare en formalitet å få det godkjent hos kommunen. Dersom de ikke oppfyller kravene er det litt mer styr å få dem godkjent. Anonymkode: 5f939...276
AnonymBruker Skrevet 26. april #17 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ganske relevant. Dersom de oppfyller kravene og de ikke er godkjent, er det bare en formalitet å få det godkjent hos kommunen. Dersom de ikke oppfyller kravene er det litt mer styr å få dem godkjent. Anonymkode: 5f939...276 Det spørs når det er bygd det. Man går ikke tilbake på krav. Var huset godkjent i sin tid med soverom så trekker dem ikke kravet fordi det har blitt strengere krav no i dag. Anonymkode: 507f2...4cd
PhilosopherSe7en Skrevet 26. april #18 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Ganske relevant. Dersom de oppfyller kravene og de ikke er godkjent, er det bare en formalitet å få det godkjent hos kommunen. Dersom de ikke oppfyller kravene er det litt mer styr å få dem godkjent. Anonymkode: 5f939...276 Det er jo ingenting av det som er blitt sagt som tyder på at dette er et påbygg i ettetid. Dermed så er det ikke andre krav til disse soverommene enn det er til resten av huset. Dermed spiller det ingen rolle om det er bygget etter tek17.
AnonymBruker Skrevet 26. april #19 Skrevet 26. april Jeg er litt fascinert, hvorfor mener du at kg skal kunne gi deg svar på dette og ikke moren din? Anonymkode: 01a9e...3c2 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. april #20 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det spørs når det er bygd det. Man går ikke tilbake på krav. Var huset godkjent i sin tid med soverom så trekker dem ikke kravet fordi det har blitt strengere krav no i dag. Anonymkode: 507f2...4cd Såklart, dersom det er godkjent fra før spiller det ingen rolle. Anonymkode: 5f939...276
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå