Gå til innhold

Dagens 13-14-åringer vs før

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i et ferskt forhold med en mann som er pappa til ei jente på 13, som jeg etter hvert skal bli kjent med. Foreløpig har jeg bare hørt litt om henne og livet hennes, og jeg blir litt satt ut av hvordan hun på et vis lever et liv jeg forbinder med en 16-åring. Jeg er selv mamma til en gutt på 20 år, som hadde et helt annet liv da han var 13 år. Er det gjengs for dagens 13-åringer at de anses nesten mer som voksen enn barn?

Du som er forelder til en 13-åring i dag, hvordan er hverdagslivet hans/hennes, og hva slags grenser har dere?

Anonymkode: 591ff...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En trettenåring er mer voksen enn barn og bør gis mye mer ansvar en de som er vanlig i dag.

Anonymkode: 18096...247

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første kan det være STOR forskjell på ungdommer og enda mer når det kommer til gutter og jenter.

Har du noen eksempler? 

Anonymkode: 2d8fa...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva slags eksempler?

Mannen min har to barn fra før, og datteren var 11-12 da jeg traff dem. 

Hans regler for datteren er jo avhengig av HAM, like mye som dagens ungdomskultur. Mannen min hadde ganske liberale foreldre, og var mye på fest som ungdom med mye frihet. Jeg merker at han har det likedan for sin datter (som er veldig sosial). Han er mye bekymret og passer på, men han er av typen som sender med en sider og f.eks. ikke gjør noe av at de drikker. Hun er 16 nå, men jeg ble ganske overrasket da jeg så av noen bilder at hun og venninnene faktisk drikker sprit på fest. Hun får ikke lov til det, men når mannen min har konfrontert foreldrene til venninnene, som da var 15, bryr de seg ikke.

Anonymkode: d2f8c...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på jenter som er 13.år kontra gutter på 13.år. 

Det sagt. Vi har en 17.åring og jeg ser at jentene i klassen til sønnen min på 13.år er enda tidligere ute med det meste enn det min datter og hennes venninner var (dor bare fire år siden).

Anonymkode: 82aee...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Skjønner at det er lettere å skjønne hva jeg mener med noen konkrete eksempler. F.eks noe relativt uskyldig som dyre handlevaner, hun får penger som hun bruker på dyr kosmetikk og merkeklær. Har ingen regler for skjermtid eller leggetid om kvelden. Har begynt med prevensjon. Får ikke dette til å være en 13-årings verden slik jeg kjenner den, særlig ikke når jenta er veldig umoden i oppførsel og tankegang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn er snart 15. Utenom skoletid er han enten hjemme med familien, hos besteforeldre, sammen med støttekontakten sin eller på konfirmasjonsopplegg. Skulle veldig gjerne ønske at han hadde hatt mer å gjøre på og mer å glede seg til. 

Så jeg er veldig enig med innlegget over her om at det er stor forskjell på ungdommer.

Anonymkode: e78b5...763

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her.

Skjønner at det er lettere å skjønne hva jeg mener med noen konkrete eksempler. F.eks noe relativt uskyldig som dyre handlevaner, hun får penger som hun bruker på dyr kosmetikk og merkeklær. Har ingen regler for skjermtid eller leggetid om kvelden. Har begynt med prevensjon. Får ikke dette til å være en 13-årings verden slik jeg kjenner den, særlig ikke når jenta er veldig umoden i oppførsel og tankegang. 

prevensjon kan jo vøre mange grunner til at man som jente begynner med. Menssmerter er en stor årsak. 

Skjermtid er jo avhengig av forelderen. Her har de fleste både gutter og jenter på den alderen skjermtid.

Anonymkode: 82aee...26f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her.

Dagens ungdom er jo vokst opp med smarttelefon og nettbrett. De har sett ting som foreldre aldri har sett. 

Det er også ett ekstremt press på gruinn av all påvirkningen de opplever av kjendiser som pumper ut informasjon i alle sosiale platformer. Så derav blir det jo dyr sminke og merkeklær. Gjerne hudpleie som er altfor ekstremt for ungdomshud, og mer rettet til hud for 30 åringer. Dagens ungdom scroller og all informasjon foreldre eller andre omsorgspersoner gir, blir jo totalt feil kontra hva disse influenserne gir. Og vi alle kjenner jo til at når man er ungdom, så er vel hva pappa og mamma sier uansett 100% uinteressant.

Jeg begynte på p-piller når jeg var 10 år forresten, dette er tilbake på tidlig 2000-tallet. Så akkurat det er ikke så unormalt at din stedatter går på som 13åring. 

Anonymkode: feb74...d2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS her.

Det høres litt sånn for frittgående ut for meg. 

Prevensjon er nok menssmerter. Det er ganske vanlig at jenter får det. Når det gjelder kosmetikk og merkeklær, så er det stort press i noen ungdomsgrupper/skoler/klasser, og jeg vil kanskje tro litt forskjell på jenter og gutter.

Du sier jenta er veldig umoden i oppførsel og tankegang. Helt sikkert- Hun er 13 år! Men hva legger du i det? Er hun en som leder an flokken, eller en som prøver å passe inn? Har hun problemer med venner, eller har hun mange venner? Er det en sårbar unge, eller en som har en del ressurser? 

Når det gjelder søvn og skjermtid, så tror jeg mange foreldre har gitt opp litt dette med skjerm når ungen når tenårene. Det er ikke bra- men det er tilfelle. Søvn; Legger hun seg ikke, eller er det slik at hun ligger på telefonen? Er hun ute langt på kveldene? Er hun med i en sport? Er hun trøtt og ikke kommer seg på skolen?

Her tenker jeg at det er et samlet bilde. Pass på at du har det bildet, og ikke sitter og småfordømmer. Hvis du faktisk er interessert i jenta, så må du sette deg inn i bekymringer, utfordringer, osv. Jenter er komplekse som ungdommer, og foreldre velger ofte sine kamper, og sine gulrøtter. 

Anonymkode: 46557...559

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

TS her.

Min 14-åringen har det ikke sånn. Hun får penger ja, men det brukes ikke på kosmetikk eller klær. Hun har skjermtid og leggetid. Hun får heller ikke alt av sosiale medier. Kan si min jente er helt motsatt av denne du beskriver.
Der er veldig store variasjoner. 

Anonymkode: 90f5d...963

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende hvor tafatte mange foreldre er....13-åringer som får være opp så lenge de vil og ikke har begrensninger på skjermtid? Skjønner godt at TS reagerer.

Her blir nettilgangen skrudd av på et visst tidspunkt hver kveld og de har selvsagt en leggetid å forholde seg til. Dyre merkeklær og dyr kosmetikk får de til bursdager og jul eller for penger de selv har tjent på å gjøre oppgaver hjemme. Da jeg var 13 år tjente jeg mine egne penger gjennom en deltidsjobb jeg selv hadde skaffet meg. Nå bor jeg i en relativt rik bydel og er ganske sjokket over å se alle ungdomsskoleelevene som surrer rundt på kjøpesenteret med svindyre merkeklær, telefoner, vesker og sko. Jeg kommer aldri til å pøse ut penger på den type ting uten at de har jobbet for det eller fått det til jul eller bursdag.

Anonymkode: 6f011...694

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

TS her.

Det høres ut som meg som 13 åring tidlig 90-tall. 

Merkeklær var viktig. Det var ingen fri flyt, men fikk jo en og annen ting jeg ønsket meg. Jeg brukte sminke, den var ikke dyr, men det var ikke en greie den gangen. Men jeg husker mamma spanderte dyr concealer da jeg hadde problemer med kviser. 

Skjerm - fri flyt ETTER lekser. Men dette var jo før wifi og slikt, så vanlig TV var jo noe annet.

Leggetid - ja, men man kunne spørre om enkelte unntak. Vi kunne være sent oppe med venninner i helger, for eksempel. 

Gikk på prevensjon fra 12 år. Jeg antar da virkelig dette har med medisinske faktorer (smerter/blødninger) å gjøre. Om ikke er det veldig alarmerende. 

Anonymkode: 708bc...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faren du lurer på.

Min 14-åring har dyre handlevaner, særlig kosmetikk og får mye penger til det av oss, har streng skjermtid som er kilde til daglig konflikt, går på minipillen grunnet menssmerter Hvorfor har du denne informasjonen hvis du ikke vet årsaken? Har 13-åringen et sexliv mens du beskriver henne som umoden i oppførsel og tankegang(!) og dette har du kun hørt om?  
Rødt flagg når det gjelder faren og hvordan han utleverer datteren sin og hvordan du spekulerer videre. 
Det er ikke mye voksent over å være en Sephora-kid. Ikke sammenlign med din sønn. Og du har ikke møtt henne en gang! Min 14-åring har masse kosedyr i senga, har Sabrina Carpenter som idol, får gode karakterer og blir beskrevet som moden av lærerne, interesserer seg ikke for gutter ennå, er utrolig barnslig og utrolig herlig og virker 3 år eldre enn guttene på samme alder, samtidig som hun er vimsete, rotete, egoistisk, empatisk, utseendefiksert og en lesehest, lager slim med venninna og ser ut som hun er 17 når hun sminker seg (noe som er hver dag for tiden). 
Heldigvis er det ingen fremmede som vurderer og dømmer henne for noe av dette. Vi elsker henne himmelhøyt og hun burde ikke vært annerledes. Det bør sikkert ikke jenta du beskriver heller. 

Anonymkode: 5d0fb...587

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

TS her.

vel, min datter startet på p-piller i den alderen siden hun fikk mensen med ekstremt kraftige blødninger osv, legens anbefaling.. 
Og har hatt dyr hudpleie siden fordi tenårene kom med mye problemhud - jeg vil påstå det er helt normaltå ta vare på huden osv. og jeg har alltid kjøpt merkeklær også, fordi jeg kan og vil.. MEN vi har hatt husregler, lekser før venner, mat før snop, oppgaver før tv osv og innetid / leggetid på ukedager.. 

Anonymkode: dfcc2...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her.

Prevensjon kan være mange årsaker til, for å stoppe store blødninger, for smerter osv. Og det er noe som du som stemor ikke har noe med. Dette hadde ho og fått uten at foreldrene hadde fått greie på og, ved å gå til helse søster

Vi har kun hatt regel på legging at de skulle være på rommet til seinest 22 i uka når de var 13. Våres sovnet nå ved 20 tiden

Skjerstad har vi aldri hatt behov for, har egentlig regulert seg selv. 

Her fikk de fast sum i uka 100 kr og det var til klubben inngang og til litt mat. Alle andre ting hvis de ønsket noe dyrt så måtte de jobbe og tjente, spare til det selv. Eller evnt ønske seg i bursdag. Her hadde de små jobber rundt hos bønder fra de var 13 år. 

Sminke har min jente aldri brydd seg om. Men vet fra ho fortalte alt i 5 klasse hadde enkelte jenter vesker større en gym bag med sminke

Anonymkode: ecd9f...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min jente er 18 nå, men jeg syntes at mye har forandret seg på de få årene. Sephora, retinol og annet - min ante ikke hva dette var. Jeg syntes at barn blir fortere og fortere voksne nå. Har tre yngre barn også, gutter, men de er fortsatt barnehage/barneskole-alder. 

Men ang prevensjon, så startet min på det i 9ne klasse tror jeg at det var, hun var 13-14, pga ekstrem mensen med store smerter. Hun ble ordentlig dårlig. Kaldsvettet, gråt etc. Jeg tenkte inni meg at, yes, vent til du eventuelt skal føde barn ….. Men så fant jeg ut at moren min var likedan - jeg var ikke klar over at noen faktisk led så ekstremt før jeg så datteren min. (Heia masse opplysning rundt kvinnehelse!) .. Så det kan jo være derfor ❤️ Her hjalp det iallefall, det ble som natt/dag. 

Anonymkode: 49682...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper de største forskjellene du ser er fordi du har gutt og han har jente. 

I tillegg til at han har jente som er opptatt av klær og sminke, mens du har gutt som ikke er så opptatt av klær og utseende. 

Min opplevelse er at det er helt vanlig at de fleste jentene blir opptatt av sminke, hudpleie og klær/mote i 10-12 års alder. Allerede da er det en del av dem som begynner å kle seg som 16-åringer. 
De fleste gutta begynner noen år senere. i 12-13 års alder. Men oftest kun på klær og frisyre. (Og det er merkeklær blant gutta også.) 

Men det er også grupper som ikke er opptatt av sminke og merkeklær. 
Hos gutta kan det være flere grupperinger. Hos jentene er det stort sett kun "gamer-jentene". 

Ang. leggetid og skjermtid og sånt, og begrensninger. 
Vi har hatt barn som vi fra 12-13 års alder kunne la styre sin egen leggetid og skjermtid på kvelden. De forsto når de måtte legge seg for å ikke bli for trøtte dagen etter, og regulerte dette selv. 
Men jeg vet at mange trenger styring på slikt. 

Men for meg høres denne tenåringen helt normal ut, og det er dine referanser som er utdaterte. 

Anonymkode: f813a...908

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 15-åring og vanene har ikke endret seg mye. Kommer hjem fra skolen klokka 16. Trener/kamp 5 dager i uka, ser venner innimellom det. Ofte i seng før 21 så har regulert egen leggetid i mange år pga skole/idrett. Fri skjerm, men det begrenser seg jo selv med trening og innimellom skolearbeid (går på leksefri ungdomsskole, men er jo prøver og presentasjoner) Brukt alt av penger hun får på klær og sminke (gutten bruker sine på aktiviteter og mat ute) 

Hadde hun hadd problemer men mensen/kviser hadde hun så klart fått prevensjon, men når det gjelder gutter er hun ikke interessert nok og er generelt introvert. Jeg ser hvordan hennes mer ekstroverte klassevenner er og kjæresteopplegg startet tidlig, men dette er jenter som både er ekstroverte, født tidlig på åretog fikk mensen mange år før min 15-åring som var bare noen uker før 14 før hun fikk mensen, har hatt flere i klassen som har hatt mensen fra 10-11 år.  

Det ER stor forskjell på jenter og gutter og det merker jeg som har en av hver. Gutten er 2 år eldre, men blir ofte lillebror i forholdet selv om begge to kom sent i puberteten. 

Det å vite personlighet, når første mens/start pubertet, mens/kviseproblem kan få varsellamper til å gå opp eller se på det som helt naturlig. Mange jenter som kommer tidlig i pubertet blir ekstra sårbare, de er ikke mentalt klare for kroppslige endringer, sosialt press og kroppsfokus og kan lett slite mer med selvfølelsen og få litt psykiske utfordringer ved å føle seg annerledes og bli tatt for å være eldre. 

Anonymkode: 1bea1...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gutt på 14. Det går i venner nesten hver dag, gaming, data, biler, og han har noen faste oppgaver hjemme som skal gjøres. Ikke noe opptatt av merkeklær eller stil, men opptatt av å være fresh og nydusjet. Godt i gang med pubertet uten at han egentlig har forandret seg så veldig mye som person. Han får litt penger for oppgavene han har, og klarer seg egentlig greit slik, de pengene går mye til mat med venner, hobbyting, pc-deler og sånt. Har sagt selv at han vil få seg jobb ved siden av skolen når han blir 16 for å ha bedre råd.

Han er egentlig ganske lik 14 år gamle gutter i snitt, tror jeg.. Har en yngre også som ligner veldig på broren, kjenner jeg er litt glad jeg har gutter og ikke jenter når jeg leser om alle jente-utfordringene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...